Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opgestart

Hele mooie foto's van een mooie bak,Vraagje, wat gebruik je voor een glazen bol om de aarbei te voeren,en waar heb je die gekocht??

grtzz Aad

aad zei:
Hele mooie foto's van een mooie bak,Vraagje, wat gebruik je voor een glazen bol om de aarbei te voeren,en waar heb je die gekocht??

grtzz Aad
Je gelooft het nooit. Een grote plastieken fles van 5 liter brandsprirtus om toortsen in de tuin aan te steken, heb ik overgegoten, goed gewassen en de hals afgeknipt. In de schroefdop een PVC buis geplaatst en klaar.
Voorheen had ik een cola fles van 2 liter maar dat was net te klein.
Goed opletten, er moeten gaatjes in de fles om stroming te bekomen.
De vissen voeder ik niet. Elke dag de aardbei en dit lijkt OK.
Met de rest gaan de vissen lopen. De aardbei is in elk geval in zijn nopjes.

Gisteren was het dan zover. Verbouwing van mijn aquarium.
Gelukkig had ik goede helpers. Om 6 uur opgestaan. Om 6.30 uur begonnen met emmers en vaten klaar te zetten. De Boys waren er om 6.45 uur. Kort samengevat : aquarium leeggehaald, opvoerpomp RD 12000 l geïnstalleerd, opvoer van 40, drie uitgangen waaronder 1 op de bodem als rifspoeling. Correct werk. Vervolgens opstapelen van levend steen waaronder 25 kg nieuw-. Wat een geduld hebben die mannen maar het loonde de moeite. Schitterend ! Dan nog de koralen geplaatst en de vissen teruggezet. De eerste fles rode wijn was reeds opengemaakt. Om middernacht klaar en nog wat lasagna gegeten. Tweede fles wijn leeg en om 1 uur afscheid genomen. De mannen kennen er wat van.
Deze morgen kraakhelder water.
Deze avond nitaat 3 en fosfaat 0,1. Niet slecht. De koralen staan mooi open.
Alle vissen actief, tenzij de cosmetes heb ik nog niet gezien.
Voorlopig geen probleem maar de klap moet waarschijnlijk nog komen. Hopelijk geen te grote kleerscheuren.
Maar het was de moeite. de opbouw is perfect. En nog zeer veel plaats om koralen te plaatsen.
In bijlage de foto's. Eerst nog van voorheen en dan de nieuwe opbouw.
BEDANKT Boys !!

Bijlagen

• DSC00267.JPG
    DSC00267.JPG
    136,6 KB · Weergaven: 45
  • DSC00268.JPG
    DSC00268.JPG
    131,2 KB · Weergaven: 26
  • DSC00269.JPG
    DSC00269.JPG
    139,1 KB · Weergaven: 23
  • DSC00270.JPG
    DSC00270.JPG
    149 KB · Weergaven: 28
  • DSC00271.JPG
    DSC00271.JPG
    141,9 KB · Weergaven: 50
Vervolgens

Bijlagen

• DSC00286.JPG
    DSC00286.JPG
    209,4 KB · Weergaven: 30
  • DSC00285.JPG
    DSC00285.JPG
    166,7 KB · Weergaven: 37
  • DSC00277.JPG
    DSC00277.JPG
    129,6 KB · Weergaven: 17
  • DSC00275.JPG
    DSC00275.JPG
    101 KB · Weergaven: 21
  • DSC00272.JPG
    DSC00272.JPG
    126,4 KB · Weergaven: 32
Next

Bijlagen

• DSC00311.JPG
    DSC00311.JPG
    138,7 KB · Weergaven: 12
  • DSC00308.JPG
    DSC00308.JPG
    151,3 KB · Weergaven: 14
  • DSC00307.JPG
    DSC00307.JPG
    155,9 KB · Weergaven: 19
  • DSC00302.JPG
    DSC00302.JPG
    162,1 KB · Weergaven: 18
  • DSC00287.JPG
    DSC00287.JPG
    213,1 KB · Weergaven: 21
kan zijn dat er helemaal geen klap volgt hans,vanaf nu ben je dus echt vertrokken:) het ziet er goed uit op foto en het zal ongetwijfeld beter worden.

Mooi werk Hans. Hoe valt de verlichting mee? Is dat hetzelfde armatuur dan dat de boys ook hebben?

Sorry, Hans en de boys. Ik wil nu echt geen afbraak plegen over de opbouw, ik kan ook wel zeggen mooi en prachtig. Maar dan zeg ik niet de waarheid. Volgens mijn mening kon het beter en luchtiger zijn opgebouwd, erg groot verschil zie ik niet tussen voorheen en nadien. Sorry boys, ik weet dat jullie ook nog niet de nodige ervaring hebben, maar door aan zo een bakken mee te helpen komt de ervaring zeker wel. Word nu zeker niet kwaad op mij over mijn mening, bekijk het positief.

Groetjes Erik

Dominique zei:
Mooi werk Hans. Hoe valt de verlichting mee? Is dat hetzelfde armatuur dan dat de boys ook hebben?
In de mate dat ik het goed kan inschatten, in vier weken tijd heb ik een kleurverschil en groei gezien die de vorige vier maanden gewoon niet aanwezig was. Dus de armatuur, perfect denk ik.

Erik's Reef zei:
Sorry, Hans en de boys. Ik wil nu echt geen afbraak plegen over de opbouw, ik kan ook wel zeggen mooi en prachtig. Maar dan zeg ik niet de waarheid. Volgens mijn mening kon het beter en luchtiger zijn opgebouwd, erg groot verschil zie ik niet tussen voorheen en nadien. Sorry boys, ik weet dat jullie ook nog niet de nodige ervaring hebben, maar door aan zo een bakken mee te helpen komt de ervaring zeker wel. Word nu zeker niet kwaad op mij over mijn mening, bekijk het positief.

Groetjes Erik
Ik denk dat de diepte op foto moeilijk in te schatten is. Kom gerust maar even kijken. Ik zit natuurlijk wel met 2 meter lengte en 80 diepte, in een vierkant kan het natuurlijk luchtiger.
Ik vind het perfect. Wacht maar tot volgend jaar ...
Kritiek mag in elk geval gerust.
Technisch is het in elk geval goed verlopen.
Deze avond nitraat 1 en fosfaat 0.
THANKS TO THE BOYS !!!!

Dominique zei:
Even te snel, de Boys hebben inderdaad dezelfde armatuur.
Maar wat daaronder te zien is ....

Erik's Reef zei:

Groetjes Erik
Erik,

Kijk naar de bak van Luc. Die staat er ook schitterend bij met al die maaskeien:D Het is een beetje mode aan het worden om maar een paar stukken steen te gebruiken en de rest zandbodem. Maar je vissen hebben ook nachtrust nodig en je moet ook die schitterende koralen kwijt kunnen! Wat ik me afvraag wanneer heb je veel ervaring? Ken toch mensen die in 1 jaar meer weten dan aquarianen die als 10 jaar een bak hebben!

Groetjes Michael

Hoi Hans,

Ik wil zeker niet het werk van de Boys afbreken, dit was ook niet mijn bedoeling.
En het ziet er live zeker 10 keer beter uit als op een foto. De zelfde verassing heb ik met eigen ogen gezien bij Vava, een pracht van een bak als je hem live gezien hebt. Maar dat is meestal zo. En zoals je zelfs zegt zal er over een jaartje niet meer veel te zien zijn van de opbouw als de bak vol staat met koralen.
Het is dat sommige mensen mijn reacties te ernstig opvatten, en niet hun menig durven te schrijven maar wel mondeling afbraak plegen. Dat vind ik veel erger als voor je menig uit komen op een forum. In ieder geval mijn bewondering voor de inzet en prestaties van de boys, er zijn niet veel mensen die zich voor iemand zo in zetten als de boys. Maar kritiek moet ook kunnen zoals je zelfs ook schrijft.
Sommige mensen kunnen er niet tegen, en het is ook niet mijn bedoeling geweest hier iemand te kwetsen. Sorry boys, dat was niet mijn bedoeling.
Hans ik kom zeker eens kijken naar je aquarium, en zal mijn reactie corrigeren.

Groetjes Erik

fastsurgeon zei:
Ik denk dat de diepte op foto moeilijk in te schatten is. Kom gerust maar even kijken. Ik zit natuurlijk wel met 2 meter lengte en 80 diepte, in een vierkant kan het natuurlijk luchtiger.
Ik vind het perfect. Wacht maar tot volgend jaar ...
Kritiek mag in elk geval gerust.
Technisch is het in elk geval goed verlopen.
Deze avond nitraat 1 en fosfaat 0.
THANKS TO THE BOYS !!!!
Ik heb me nog vergist.
Geen 80 breed maar 70.
Probeer daarin maar 150kg levend steen in kwijt te geraken.

Bijna een week ver na de heropstart. Het water is terug helder. Misschien wat meer algen op het raam en het zand. De koralen zijn terug aan het inkleuren. Geen dieren verloren. Nog enkele weken en dan zal ik eens aan het vissenbestand beginnen te werken. Mijn kinderen zagen nu al enkele maanden om vissen bij te zetten.

louiske zei:
Hoi Hans, wat zijn momenteel je waterwaardes? En even uitkijken welke vissen je gaat bijzetten. Ze zitten er soms vlugger in dan dat je ze er weer uit hebt. Succes met je bak.

Groeten, Louis.
Hey Louis,
Mijn waterwaardes zijn perfect.
Nitraat 1, fosfaat 0, Ca 450, KH 8, SG 35, MG 1400.
Ik wacht voor de vissen nog even hoor.
Ik zal me terdege laten informeren wat kan en in welke volgorde.
Ik wacht nog op een terugslag van de verbouwing maar die komt niet.
Hopelijk blijft het zo.

Nog wat fotootjes.

Bijlagen

• DSC00357.JPG
    DSC00357.JPG
    155,3 KB · Weergaven: 10
  • DSC00348.JPG
    DSC00348.JPG
    137,3 KB · Weergaven: 7
  • DSC00345.JPG
    DSC00345.JPG
    197,5 KB · Weergaven: 9
  • DSC00337.JPG
    DSC00337.JPG
    130,3 KB · Weergaven: 9
  • DSC00320.JPG
    DSC00320.JPG
    250 KB · Weergaven: 17
De eerste foto van de reeks is een zeeëgel met eitjes.

Bijlagen

• DSC00358.JPG
    DSC00358.JPG
    145 KB · Weergaven: 10
  • DSC00360.JPG
    DSC00360.JPG
    129,1 KB · Weergaven: 10
  • DSC00361.JPG
    DSC00361.JPG
    172,6 KB · Weergaven: 11
  • DSC00363.JPG
    DSC00363.JPG
    160,5 KB · Weergaven: 9
  • DSC00364.JPG
    DSC00364.JPG
    171,4 KB · Weergaven: 8
Re: urbain

Dag Hans,

Dank dat we vorige zaterdag uw aquarium mochten bewonderen.
Hij is inderdaad nog in zijn opstart fase, maar toch heel verrassend opgebouwd vooral het diepe effect was opvallend.
Een aquarium die ik binnen enkele maanden graag nog eens terug wil zien.
Ook proficiat met het doorzettingsvermogen.
Nog veel succes.
Urbain

Back
Bovenaan