Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Ziet er allemaal goed uit bas.
Koralen staan er super bij.
En nieuwe reflectoren scheelt altijd een hoop.

Groetjes wesley

Dat is een flink verschil in reflectie, beter

Ziet er allemaal goed uit bas.
Koralen staan er super bij.
En nieuwe reflectoren scheelt altijd een hoop.

Groetjes wesley

Thnx, mannen!

Heb het idee dat de bak helderder oogt nu met de nieuwe reflectoren. Maar goed, dat kan ook de verbeelding zijn.. [emoji6]

Denk dat de koralen het wel zullen waarderen! topjes

Goedemiddag! Even een kort filmpje van de bak:

[video=youtube;XK4hHvvu-SE]https://www.youtube.com/watch?v=XK4hHvvu-SE[/video]

Binsenkorb starten met het opruimen van de bodem van de bak en oa de duivelsklauw flink terugsnoeien. Ook de pilaar met de grote hystrix erop moet er dan aan geloven.. ;)

Ben een paar dagen (van woensdag tot en met zondag) weg geweest en helaas kon alleen de buurvrouw een oogje in het zeil houden. Om het niet complex te maken heb ik maar een korte instructie gegeven. Het vangnet (Ocean and Lake) zou ik in geval van nood altijd kunnen inschakelen. Voordat ik weg ging uiteraard alles gecheckt en nagelopen. De tweede dag op vakantie werd ik gebeld door de buurvrouw dat er een alarm afging. Balen, maar goed ik had water bijgevuld en dan wil het waterniveau wel eens schommelen en de sensor terugkeren. Niks om me zorgen over te maken....

Bij thuiskomst afgelopen zondag bleek de reden van het alarm. Het automatisch bijvulsysteem heeft het begeven..dus de opvoerpomp stond bijna zonder water. Erger nog was dat het slangetje van mijn KH pomp was losgescjoten, dus mijn KH was gedaald in die paar dagen van 8 naar 5,6. Kortom ik heb wat puntjes van aandacht de komende periode. Zeker gezien ik van de zomer nog twee weken weg ga...[emoji6]

Vandaag nog dagje vrij dus tijd voor de verbouwing. Zo zag het eruit:

91bf1c20c2128b962cb5bb1102f23917.jpg

5d02e7ec8b3011021a44561a2b07f8ad.jpg

Deze pilaar stond op instorten:

dad932489b0dd8575bb0b99d3f5b1ba5.jpg

801cd32274b47e1d51f1f42d52c3e98a.jpg

Bij het ontmantelen van de pilaar bleek dat het maar goed was dat ik 'm verving. Heb 'm in drie delen uit de bak kunnen tillen zonder dat ik moeite hoefde te doen. Het was dus een wankel geheel geworden.. oeps..[emoji6]

De nieuwe pilaar was al een tijdje klaar en heb twee platte stukken van de oude pilaar hergebruikt. Nadat het droog genoeg was en ik klaar was met het afleveren van zand mocht de pilaar de bak in.

Heb de grote hystrix niet in zijn geheel terug geplaatst. Heb een kleiner stuk terug geplaatst en het grootste stuk mag naar een andere liefhebber.

Nu hopen dat ik snel van wat stekken af ben en dan kan ik weer verder met het afzuiger van oud zand en het leeg maken van de bodem.

Voor nu ziet het er zo uit. Nog altijd rommelig, maar goed het begin is er! [emoji6]

76a37e3e73ef7ce4be01a25e6232f341.jpg

921ead25405662bf190e580c50a076af.jpg

Op de voorgrond staat het grote stuk hystrix wat in de verkoop gaat:
61a7e7be77063d0df0e6d99972a672d1.jpg

eab9833dae10b49a6185fe0c973898e1.jpg

Mooi geworden bas en weer meer ruimte voor koraal.

Groetjes wesley

Thnx, Wes. Idd weer wat meer ruimte en belangrijker nog; een stevige pilaar waarbij ik geen risico loop op omvallen/instorten..:rolleyes:

Mooie pilaar geworden bas, volgens mij breder als de vorige

Ik zie de hamer niet meer, heeft die het niet overleefd?

Dank je! Hij is niet breder geworden, maar hij staat nu meer op pootjes, waardoor het luchtiger oogt. Ook heeft hij meer plateaus waar koralen op kunnen.

De hamer heeft het overleeft..ternauwernood overigens...kreeg last van brown jelly disease en daardoor is een groot deel verloren gegaan. Hij doet het nog wel, dus hopelijk groeit ie weer uit tot het oorspronkelijke formaat. Baal d'r behoorlijk van en snap niet goed hoe dit heeft kunnen ontstaan :mad:. Ook een kopje van mijn druifje ben ik daardoor verloren..
De hamer staat overigens elders in de bak ivm de verbouwing. Binnenkort mag ie weer terug naar zijn plekkie..

Zie net dat ie wel zichtbaar is op de foto;

921ead25405662bf190e580c50a076af2.jpg

Jij ook al last van Brown Jelly, heb mijn hamer laatst ook in stukken gezaagd omdat die er last van had. En mijn toorts had er ook last van. Mijn druif niet en ook mijn flower niet, gelukkig.

Weet jij hoe lang die Brown jelly latent aanwezig blijft in je bak? Hoop niet dat het door mij komt dat je er last van hebt omdat je de hamer vorig jaar van mij overgenomen hebt.

Hoop dat je er nu vanaf bent

Jij ook al last van Brown Jelly, heb mijn hamer laatst ook in stukken gezaagd omdat die er last van had. En mijn toorts had er ook last van. Mijn druif niet en ook mijn flower niet, gelukkig.

Weet jij hoe lang die Brown jelly latent aanwezig blijft in je bak? Hoop niet dat het door mij komt dat je er last van hebt omdat je de hamer vorig jaar van mij overgenomen hebt.

Hoop dat je er nu vanaf bent

Mijn toorts heeft er vreemd genoeg geen last van gehad. Enkel de hamer en de druif...
Geen idee hoe lang zoiets aanwezig is en/of blijft. Kan me voorstellen dat het net als stip gewoon aanwezig is en dat het door veranderende omstandigheden ineens de kop opsteekt.

Lijkt me sterk dat het overgekomen is vanuit jouw bak. Ach, dit soort tegenslagen hoort er nu eenmaal ook bij. Hopelijk ben ik er vanaf inmiddels en komen beide koralen er weer helemaal bovenop!

Wouw ziet er ook erg strak uit u sump en u aquarium

Ben een paar dagen (van woensdag tot en met zondag) weg geweest en helaas kon alleen de buurvrouw een oogje in het zeil houden. Om het niet complex te maken heb ik maar een korte instructie gegeven. Het vangnet (Ocean and Lake) zou ik in geval van nood altijd kunnen inschakelen. Voordat ik weg ging uiteraard alles gecheckt en nagelopen. De tweede dag op vakantie werd ik gebeld door de buurvrouw dat er een alarm afging. Balen, maar goed ik had water bijgevuld en dan wil het waterniveau wel eens schommelen en de sensor terugkeren. Niks om me zorgen over te maken....

Bij thuiskomst afgelopen zondag bleek de reden van het alarm. Het automatisch bijvulsysteem heeft het begeven..dus de opvoerpomp stond bijna zonder water. Erger nog was dat het slangetje van mijn KH pomp was losgescjoten, dus mijn KH was gedaald in die paar dagen van 8 naar 5,6. Kortom ik heb wat puntjes van aandacht de komende periode. Zeker gezien ik van de zomer nog twee weken weg ga...[emoji6]

Vandaag nog dagje vrij dus tijd voor de verbouwing. Zo zag het eruit:

91bf1c20c2128b962cb5bb1102f23917.jpg

5d02e7ec8b3011021a44561a2b07f8ad.jpg

Deze pilaar stond op instorten:

dad932489b0dd8575bb0b99d3f5b1ba5.jpg

801cd32274b47e1d51f1f42d52c3e98a.jpg
Tjsa zo hou je de spanning erin bas..

Goed gegroeid de bak !

Happy Reefing, GlennF.

Vandaag even naar Ocean & Lake gereden voor wat nieuwe epoxy en lijm voor het kunnen plaatsen van stekken. Daarnaast ook nog een dure uitgave gedaan, want heb mijn oude standaard flipper vervangen door een nieuw exemplaar. Eentje waarmee ik iets meer kracht kan uitoefenen en beter op mijn bak toepasbaar is:

IMG_4681.jpg

Deze flipper max heeft sterkere magneten en hiermee krijg ik de randen veel beter schoon. Het is een hele uitgaaf, maar ben er blij mee! topjes Kost wel iets meer kracht om 'm te verplaatsen over de ruit.. :p

Ook vandaag even snel wat waarden gemeten:

KH 8,1
NO3 4
PO4 0,09
Ca 450
MG 1350

Meet iets verhoogde waarden qua fosfaat en nitraat, maar dat is niet zo gek gezien het feit dat ik zo aan het rommelen ben in de bak. Van de week weer een deel van het zand eruit gezogen en daardoor is de is er wat extra vuil losgekomen. Ook het inbrengen van de nieuwe pilaar zal hier aan hebben bijgedragen. Het blijft gelukkig binnen de perken en we zullen het snel weer onder controle hebben. De koralen en de vissen hebben niet te klagen op het moment!

Dit uitzicht vanachter mijn computer verveelt me nog altijd niet:

IMG_4683.jpg

Volgende keer pvc pennen gebruiken Bas dan storten je pilaren niet in , het bakkie staat er mooi bij gr jaap

Hi Jaap, had wel pennen gebruikt, maar niet voldoende. Dus heb mijn lesje wel geleerd inmiddels..haha

Gisteren Frank (Frank2902) op bezoek gehad omdat hij interesse had in mijn grote hystrix. Leuk over de hobby kunnen kletsen!
De hystrix heeft dus een nieuwe eigenaar waardoor ik weer lekker ruimte heb. Vandaag ook nog twee grote stekken van mijn montiplaten kunnen verkopen. Het ruimt dus lekker op en het begint langzaam ergens op te lijken. Het oogt wat leeg zo, maar we kunnen weer wat leuke stukken kwijt:

4f32a3a185ef6befd908b14099eabb73.jpg

2cab7d384f5ea3c584611be111c13df4.jpg

da64ea12b5450a255b4c735c300f53e7.jpg

897c1882f82b380cb650aa24660438af.jpg

Back
Bovenaan