Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Dat is aardig maar moet eerst nog helemaal starten
Misschien kan ik een keer bij je kijken en misschien wat ideeën opdoen

Gr marco

En bij daglicht:

412656d6517f697f22b855cab7508400.jpg

Moet er nu toch ook maar eens aan gaan geloven. De rechterkant van de bak moet op de schop! De pilaar die daar vanaf de start staat is sinds het begin een zorgenkindje..:(. De hechting van de stenen is slecht en elke keer scheurt het cement op die punten door. Hierdoor loop ik het risico dat met het zwaarder worden van de koralen de boel instort. Dat risico wil ik liever niet lopen..;)

Tot op heden elke keer de scheuren gerepareerd met cement onder water, maar duidelijk mag zijn dat dat niet optimaal is. Dus de pilaar moet eruit! En er moet iets nieuws voor terugkomen. Denk er sterk aan om deze weer zelf te bouwen. Dit keer niet van levend steen, maar van dood/vul steen omdat ik de pilaar dan volledig naast de bak kan opbouwen en goed kan laten drogen alvorens het de bak ingaat. Op die manier hoop ik dat mijn angst voor het instorten van de pilaar tot het verleden behoort. Wordt wel lastig om de bestaande koralen op de pilaar zonder ze te slopen te verwijderen..maar goed tis niet anders.

Grijp ik gelijk de kans aan om het zand waar inmiddels heel veel kleine afgebrokkelde stukjes cement in liggen er deel uit te halen en te zeven. Oogt het gelijk weer wat rustiger! Veel te doen dus. Nu eerst op zoek naar bruikbaar steen!

Mocht iemand nog bruikbaar steen hebben voor me dan houd ik me aanbevolen!

Vandaag een meetronde gedaan:

Screenshot 2016-02-13 10.07.23.jpg

Bak draait prima. Moet alleen Ca, KH en MG even aanvullen. Moet echt eens op zoek naar een adresje waar ik de zouten in grotere hoeveelheden (zak a 25kg) kan aanschaffen. Nu heb ik een adresje in Duitsland, maar de verzendkosten zijn daar vrij hoog (12,50 euro) en dat is tot 31 kg. Mocht iemand een adres hebben dan zie ik de pb graag tegemoet :o;)

Ik zou de Ca en Mg zouten dan per 10 of 15kg in Duitsland bestellen. De KH kan je bij die 'pittige' kruidenwinkel waar je wel eens bestelt meenemen.

Vandaag een meetronde gedaan:

Bekijk bijlage 450004

Bak draait prima. Moet alleen Ca, KH en MG even aanvullen. Moet echt eens op zoek naar een adresje waar ik de zouten in grotere hoeveelheden (zak a 25kg) kan aanschaffen. Nu heb ik een adresje in Duitsland, maar de verzendkosten zijn daar vrij hoog (12,50 euro) en dat is tot 31 kg. Mocht iemand een adres hebben dan zie ik de pb graag tegemoet :o;)[/QUOTE

de verzendkosten zijn inderdaad wel wat hoog, maar dat weegt niet op tegen de prijs die je daar voor een 25 kg zak betaald
als je ziet wat ze hier voor een kilo durven te vragen...gewoon belachelijk

Zeker! Mooie Gorgoon en mooie foto!topjes Ik heb nu ook een grotere, ga zo enkele eerste foto's in mijn dagboek plaatsen...:biggrin:

Dank, gewoon een iPhone foto. Ga snel ff kijken in je dagboek!

Ik zou de Ca en Mg zouten dan per 10 of 15kg in Duitsland bestellen. De KH kan je bij die 'pittige' kruidenwinkel waar je wel eens bestelt meenemen.

Hi Frank, da's ook een idee! Heb inmiddels een adresje verkregen waar ik grotere hoeveelheid kan bestellen. Verzendkosten zijn dan wel wat hoger, maar per kilo ben ik goedkoper uit.

de verzendkosten zijn inderdaad wel wat hoog, maar dat weegt niet op tegen de prijs die je daar voor een 25 kg zak betaald
als je ziet wat ze hier voor een kilo durven te vragen...gewoon belachelijk

Idd scheelt nogal wat!

Vanmiddag wat steen uitzoeken in Putten. Nu ligt het steen al tijden droog opgeslagen, maar de oorsprong van de stenen is niet bekend. Het kan zo maar zijn dat er flink wat fosfaat is opgeslagen in het steen. Wat is nu de beste/snelste manier om deze stenen fosfaatvrij te krijgen? Gewoon in osmosewater leggen met een flinke hoeveelheid fosfaatkiller? Of zijn er betere methoden?

Vanmiddag wat steen uitzoeken in Putten. Nu ligt het steen al tijden droog opgeslagen, maar de oorsprong van de stenen is niet bekend. Het kan zo maar zijn dat er flink wat fosfaat is opgeslagen in het steen. Wat is nu de beste/snelste manier om deze stenen fosfaatvrij te krijgen? Gewoon in osmosewater leggen met een flinke hoeveelheid fosfaatkiller? Of zijn er betere methoden?

Heb het steen in een emmer osmosewater gedaan met een stroming pompje. Ook hangt er een kous in vol met Diakat. Mag mooi een paar weken zo blijven staan. Af en toe waterverversen moet dan voldoende zijn.

Heb in Putten een beetje lopen stapelen en kan nu samen met wat hergebruik een leuke pilaar maken denk ik..[emoji16] :

de58fb9c261b5a7ade87f2088cd6b258.jpg

Overigens komen er nog extra plateaus bij op de hierboven gestapelde pilaar.

Heb trouwens ook nog een mooie stek van een druif gescoord. Die had ik nog niet in de bak! topjes

8ce139e0bcb141ecea35e177044efb03.jpg

Afgelopen zaterdag trouwens ook een nieuwe UV lamp geplaatst in mijn UV unit. Het viel mij op de laatste tijd mijn japonicus weer wat vaker huidproblemen/lichte stip vertoonde. De lamp aangeschaft op 4 februari 2015 en na deze aanvankelijk 24 uur per dag aangehad te hebben uiteindelijk al heel lang alleen in de avonduren gebruikt. Inmiddels zal de kracht er wel vanaf zijn geweest... :o
Kan er nu weer ff tegen! topjes

Back
Bovenaan