pffffffff.......een hele berg stof hier..
Ha Frank,
Tja..in het kort; heb een crash van de bak gehad. Waardoor onder andere ik heel veel last heb gehad van flap en ben al bijna een jaar aan het kwakkelen met de bak. Bak begint nu net weer stabiel te worden, maar we zijn er nog altijd niet. Oorzaak? Geen idee..misschien iets verslapt door drukte, maar kan er nog niet mijn vinger op leggen.
Heb veel pech qua apparatuur gehad ook; twee kapotte gyres, leds kapot van Maxpect Razor, Profilux dimprint t5 werkt niet meer volledig (dimmen lukt niet meer), opvoerpomp kapot, et cetera. Het zit me echt niet mee qua apparatuur. Ben blij dat ik niet een hele technische bak heb..
Schade? Mijn prachtige japonicus is gaan hemelen, alsmede mijn lipvisjes. Verder doen de overige vissen, inclusief het vlindertje, het prima en lijken nergens last van te hebben. Qua koraal heb ik bijna niks meer inmiddels. Alle steenkoralen zijn weg en ook mijn buttonvelden zijn nergens meer te bekennen. Moet echt zien wat er nog opkrabbelt als we weer een paar weken verder zijn.
Moet in ieder geval mijn reefbones constructie deel opnieuw bouwen omdat het rifcement wat ik destijds gebruikt begint af te brokkelen.
Tja..heb afgelopen jaar menig keer overwogen om toch echt te stoppen met de hobby. Het is enorm frustrerend om een bak te zien aftakelen en het kost me heel veel tijd dagelijks om vuil/flap af te zuigen en desondanks de koralen achteruit te zien hollen.
Het voelt inmiddels een beetje als een nieuwe start, dus ik moet gewoon door die zure appel heen. Voorlopig laat ik de bak voornamelijk met rust -op onderhoud na uiteraard- en wil ik de boel weer helemaal stabiel hebben alvorens ik weer levende have ga toevoegen. Weet in ieder geval dat ik weer flink op zoek kan straks naar stekjes..