Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Ik zie dat de hamer een mooie plek gekregen heeft om goed groot te worden. Wordt een echte blikvanger dan. Veel plezier ermee en leuk om kennis gemaakt te hebben.

Schiterend stuk hoor 😄 hamertjes mogen niet ontbreken in een rifbak vind ik persoonlijk. Gr jaap

Helemaal eens!

Ik zie dat de hamer een mooie plek gekregen heeft om goed groot te worden. Wordt een echte blikvanger dan. Veel plezier ermee en leuk om kennis gemaakt te hebben.

Heeft idd een mooie plek gekregen, Mark! Idd leuk om zo iemand achter de nick op het forum te leren kennen! Nogmaals bedankt!

Dat is al bijna geen stek meer te noemen mooi stuk bas.

Groetjes wesley

Tis een vrij groot stuk inderdaad! Erg mooi van kleur!

Vandaag nog een rondje gemeten:

Meting 2 augustus 2015.jpg

Zo! Zijn weer terug van vakantie.

Helaas heeft op de eerste dag van de vakantie een plateau van mijn rif besloten om naar beneden te komen.. :mad:..gelukkig heeft mijn schoonvader dit niet gemeld, want anders zou ik behoorlijk hebben zitten balen in Frankrijk .. ;)
Waarschijnlijk is de rode plaat monti toch te groot en te zwaar geworden en was de verbinding van het plateau al wat verzwakt. Geluk bij een ongeluk is dat het plateau perfect gevallen is en net niet het mooie hamerkoraal heeft geplet!

Vandaag dus het plateau volledig verwijderd en de rode monti plaat in stukken gebroken. Deel is teruggeplaatst en de rest gaat de verkoop in.

Voor de rest heeft de bak de vakantie weer overleefd. topjes

Hey welkom terug Bas,

Vervelend altijd als er wat gebeurd in je vakantie, ook voor de achterblijvers diesoms ook niet precies weten wat ze wel/niet kunnen/mogen doen!
Gelukkig lijkt de schade mee te vallen, en voor wat betreft de monti-plaat, deze groeien over het algemeen bijna als een plaag, dus daar merk je hopelijk snel niets meer van :o

Zijn je waardes goed gebleven tijdens de vakantie?

Heerlijk zo'n vakantie maar ook altijd weer spannend hoe het aquarium erbij staat wanneer je thuis komt. Rare waterwaardes of andere ongelukken.

gelukkig is het net goed gegaan.

😂he dat is jammer Bas , meestal hoop je dat alles goed gaat. Maar het valt nog mee gr jaap

Tja..het hoort af en toe helaas bij de hobby..dit soort baalmomenten.. ;)

Hey welkom terug Bas,

Vervelend altijd als er wat gebeurd in je vakantie, ook voor de achterblijvers diesoms ook niet precies weten wat ze wel/niet kunnen/mogen doen!
Gelukkig lijkt de schade mee te vallen, en voor wat betreft de monti-plaat, deze groeien over het algemeen bijna als een plaag, dus daar merk je hopelijk snel niets meer van :o

Zijn je waardes goed gebleven tijdens de vakantie?

Thnx, mate! Mijn schoonvader heeft nog nooit eerder voor de bak moeten zorgen, dus heb de informatie beperkt gehouden en aangegeven dat er bij problemen even contact gezocht moest worden met Tim. :biggrin:
Idd..de monti was mijn laatste zorg. Die heb ik gestekt en ik heb twee kleine stukjes teruggeplaatst. Dat groeit als onkruid dus..

Qua waardes eigenlijks alles spot on..alleen een wat verhoogde fosfaat waarde. Hier had ik al wat last van voor de vakantie en twee weken een voerautomaat plus een niet optimaal werkende afschuimer heeft de waarde op laten lopen. Maar goed we krijgen die waarde wel weer onder de duim.. topjes

Heerlijk zo'n vakantie maar ook altijd weer spannend hoe het aquarium erbij staat wanneer je thuis komt. Rare waterwaardes of andere ongelukken.

gelukkig is het net goed gegaan.

Idd lekker zo'n vakantie, maar ik zie er ook altijd tegen op. Gelukkig is de schade beperkt!

Gelukkig is het met een sisser afgelopen bas.
En goed dat je schoonvader zen mond gehouden heeft zo heb je heerlijk kunnen genieten.

Groetjes wesley

Ja, vakanties zijn spannend met deze hobby :)

Maar gelukkig heb jij een goede "back-up" bij je in de buurt. Zonder dat kun je je bak eigenlijk niet laten verzorgen door iemand met weinig of geen ervaring.

Mooie hamer. Is dit een takvorm of één doorlopend stuk?

Gr Jan

b2652f72874a068889aff488a12a3be3.jpg

De hamer bestaat uit een stuk. Misschien dat bovenstaande foto dat deels duidelijk maakt.

Ben idd blij met de backup in de buurt! Heeft al eerder zijn nut bewezen.

De afschuimer is nu goed zijn best aan het doen:

5a57e99222646a3279c4e6aebedc5d54.jpg

Was duidelijk nodig nadat hij in de vakantie minder was gaan presteren!

Twee snelle shots:

368763b8cd130279453d2a4080813eda.jpg

44edfe1b3ecebab0b04f0479cd942389.jpg

Sorry voor de weerspiegeling.. ;)

Hoi Bas,

Wat mij opvalt aan je hamer is dat er minder vlees op het skelet zit als bij mij. Bij mij denk ik toch een 3cm vlees op het skelet. Oorzaak weet ik niet want je waardes lijken vergelijkbaar te zijn en stroming lijkt mij ook goed. Dus ik kan de oorzaak niet achter halen. Of komt dit misschien doordat de pilaar er bijna tegen aan zat?

Verder ziet eht er mooi uit, mooie grote blasto, doet het beter als bij mij, jammer voor mij. En het buttonveldje is ook mooi

groet Mark

Hoi Bas,

Wat mij opvalt aan je hamer is dat er minder vlees op het skelet zit als bij mij. Bij mij denk ik toch een 3cm vlees op het skelet. Oorzaak weet ik niet want je waardes lijken vergelijkbaar te zijn en stroming lijkt mij ook goed. Dus ik kan de oorzaak niet achter halen. Of komt dit misschien doordat de pilaar er bijna tegen aan zat?

Verder ziet eht er mooi uit, mooie grote blasto, doet het beter als bij mij, jammer voor mij. En het buttonveldje is ook mooi

groet Mark

Hi Mark,

De foto van vanochtend was net gemaakt nadat het licht aan was en ook nog eens van de achterkant. Overigens staat de 'schelp' deels onder het zand, dus daardoor vertekent het misschien. Zo staat hij er nu bij:

f9d2db6333ebf48ea52ef64725e7e250.jpg

Achterkant:
fac78804acbcf042fc213320f49e4a19.jpg

Die blasto ben ik ook erg trots op! Toen ik 'm kocht waren het drie kleine poliepen! topjes

Als het maar niet te diep in het zand staat want dan krijg je problemen met stof en vuil etc. En "vlees" wat aangetast raakt, heb je niet zomaar weer terug.

Ik heb dat nooit gedaan zo, altijd tussen stenen in een soort gleuf gelegd zodanig dat het kalkdeel wel vrij van de grond kwam maar niet echt klem.

Wellicht dat het zoals jij het nu hebt staan ook prima gaat qua stof en vuil etc. , dan zou ik het lekker zo houden want het staat er wel mooi.

Het staat ook lekker uit dus de stroming zal ook passend rustig zijn lijkt me.

Succes weer en gr Jan

Bak ziet er goed en gezond uit Bas!
Koralen groeien goed en beginnen al echte koloniën te worden.

Ik vind het zo zonder alle loc-line uitstromen ook echt veel beter eruit zien!

Mooie bak die er anders uitziet als de doorsnee bak. hoe moet ik het zeggen, wat rommeliger (positief bedoeld) opgebouwd. Ziet er natuurlijker uit. Ik vind dat wel mooi.

Net een foto gemaakt van mijn hamer, misschien maakt dit duidelijker wat ik bedoel met vlees op het skelet. Dus niet de lengte van de tentakels maar juist wat aan weerszijden van het skelet zit.

image.jpg

Back
Bovenaan