Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Leuke foto's weer Bas en goed bezig geweest:) Hystrix blijft een mooi koraal en verdient zeker ruimte om verder te groeien! Wat Caulastrea kan doen! Heb nog nooit zoiets gezien:eek: Ik zie best veel ganzvoetjes als ik de naam correct schrijf... die kleine sterren en ze zitten ook tussen de buttons... nog geen schade van ze gezien?

Ha Lara, het kan idd zijn dat je wat ganzenvoetjes ziet. Het zijn er inmiddels al lang niet meer zoveel als voor een aantal maanden terug. Ik houd mijn buttons angstvallig in de gaten en verwijder dan ook met regelmaat buttons. Met name in de ochtend als de lichten net aan zijn dan zitten er altijd wel een aantal op het glas en die worden dan ook direct verwijderd. Naar mijn mening worden het er inmiddels ook vanzelf minder aangezien mijn ervaring is dat de populatie gedijt bij het aanbod van alg in de bak. Aangezien dit er eigenlijk niet meer is -afgezien op de ruit als aanslag- zal het aantal ganzenvoetjes geen probleem zijn.

Hey Bas, je bent alweer een mooie collectie koralen aan het opbouwen. Ik blijf je volgen, alhoewel ik niet zo vaak meer op het forum ben.

Ha Mark, dank je! Ik doe mijn best om er wat moois van te maken. Het haalt het nog niet bij jouw bak...maar ooit gaat het me lukken.. :rolleyes: Leuk om te lezen dat je mijn dagboekje nog altijd volgt!

Ziet we goed uit zeg bas.
Niets te klage man.

Groetjes wesley

Ha Wes, nee..heb eigenlijk niet te klagen. Alleen mijn paars/blauwe acro (die van Robert afkomstig is) blijft een zorgenkindje. Staat wel vol in de poliepen, maar wordt van onder wit. Heb 'm afgelopen week nog een dipje gegeven en het wit worden lijkt gestopt. Maar goed..blijft een lastige klant... :(

Mijn meting van zondag 14 juni:
Meting 14 juni 2015.PNG

Omdat mindere zaken ook benoemd moeten worden. De recent gekochte stek geel/groene hystrix heb ik verwijderd uit de bak. Ten eerste omdat hij steeds minder lekker ging bij staan en ten tweede (en de belangrijkste reden) hij bleek vol met majano anemonen te zitten. En die wil ik niet in mijn bak hebben!

Uiteraard ging het met het los wrikken van het stuk weer eens goed fout en kwam de pilaar los van de onderliggende steen...pfff wat een gekloot.

Nu maar ff provisorisch vastgezet en van de week verder behandelen met rif cement. Soms baal ik echt van deze hobby!

let dan op wat er gebeurt met de acro's. dit ka je met 4-7 dagen al zien aan de voet en de kleur als je dit stabiel kan houden.
je no3 is trouwens ook aan de lage kant op korte termijn zie je niks maar op den duur protesteren de "vlezige" koralen.

Mijn NO3 en PO4 waarden stabiel houden blijf ik lastig vinden. Tot op heden meet ik wekelijks en corrigeer ik het handmatig. Misschien moet het toch maar op de doseerpomp.

yep ... op de doseer als je een structureel tekort heb anders werkt het niet...
3573294b746a1eaa941d812d98a1d790.jpg
20c350be082b725aa6e6452e4f0caf0f.jpg

Gisterochtend de Gyre maar eens aan een schoonmaakbeurt onderworpen. Eerst een uurtje laten draaien in een emmer met azijn en daarna losgehaald en met de tandenborstel helemaal schoon gemaakt. Ongelooflijk wat een vuil er vanaf kwam!

Na het schoonmaken heb ik me voorgenomen dit vaker te gaan doen, want wat een winst qua stroming heb je weer na het schoonmaken. Was overigens de eerste keer na de plaatsing op 7 mei j.l.. Zag gelijk weer allemaal vuil door de bak dwarrelen door de toegenomen stroming. topjes

Bak ziet er prima uit.

We hebben op de Lo na ook wel grotendeels dezelfde smaak que vissen zie ik. Al kon ik me nooit bedwingen bij een heel jonge Pygo of Navarchus.

Maar ik kan me voorstellen dat dat met jouw buttonbestand geen perfecte combi gaat zijn. Je Loricula laat ze tot op heden wel met rust? Kan tenslotte ook zo zijn trucjes hebben.

Gr Jan

Bak ziet er prima uit.

We hebben op de Lo na ook wel grotendeels dezelfde smaak que vissen zie ik. Al kon ik me nooit bedwingen bij een heel jonge Pygo of Navarchus.

Maar ik kan me voorstellen dat dat met jouw buttonbestand geen perfecte combi gaat zijn. Je Loricula laat ze tot op heden wel met rust? Kan tenslotte ook zo zijn trucjes hebben.

Gr Jan

Hi Jan,

Dank voor het compliment! Een pygo is echt een droomvis voor me, maar idd vrees ik dan voor mijn buttons. De loricula laat de buttons volledig links liggen gelukkig. Wel heeft hij nog wel eens de neiging om mijn sps te pesten..maar, goed..deze blijft tot het einde van de bak of vis ;) hier zitten.

Overigens..jij maakte laatst nog een opmerking (c.q. kritiekpunt) op mijn bak. Is jou iets opgevallen op de laatste foto's? ;)

Vandaag overigens ff wezen kijken in Almere bij AF en bij TMF. Bij de laatste een mooi nano acro meegenomen:

2f56c99f9fc8e7eb2ff004975a1c4344.jpg

b7fa34821fcfe62bf81be93add40e484.jpg

307ff710139471e563a3af8e26e05a9f.jpg

Back
Bovenaan