Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

:mad:hey Wes dit bewaar je toch niet voor je gasten :rolleyes: hahaha ,Lekker gezond kleurtje ,je schuimer doet wel zijn best gr aap

hoeveel liter is je bak netto ? (voor de calculaties)

Gezien, Glenn! Ook pb goed ontvangen!

In mijn geval geldt het volgende:

Volgens de DSR calculator moet ik 49,50 gram toevoegen om mijn KH op te krikken naar 9.
Mijn Natriumhydrogeencarbonaat oplossing bestaat nu (nog restant staan van de balling methode) bestaat uit 168 gram op 2000 ml osmosewater.

1 gram NaHCO3 staat dan gelijk aan 12 ml (afgerond). Dosseerbare oplossing is dan 49,50gr x 12 ml = 589 ml. Over 7 dagen tijd mag ik dus 84 ml per dag doseren om uiteindelijk op een KH van 9 uit te komen.

Ik ga dit de komende dagen even handmatig doen en volgende week dinsdag bepaal ik wat de KH waarde is. Dan zou het op pijl moeten zijn en dan kan ik het daadwerkelijke verbruik gaan bepalen en weet ik ook wat ik straks moet gaan doseren.
Het daadwerkelijke verbruik zal nog wel meevallen want zoveel verbruikers heb ik er nog niet in.

dit moet het dan zijn bas, je KH zou dus op peil kunnen worden gebracht met 49,5 gram NaHCO3.
ik doe dat zo in de sump, maar ik ben iets voorzichtig met mijn advies naar anderen en hou een marge aan. Hou het op 1kh/dag.
Als je wil kan je het ook eerst oplossen met 1000/96*49,5gr=515ml water en dan doseren gedurende 3 dagen.
Na die drie dagen kan je weer meten, dan weet je wat je verbruik van 3 dagen is geweest. Je had het op peil gebracht, dus wat je tekort komt in 3 dagen is het voorlopig verbruik.

Ha Glenn

Dank! Klopt dus ook met mijn berekeningen! Altijd prettig.. ;)

dit moet het dan zijn bas, je KH zou dus op peil kunnen worden gebracht met 49,5 gram NaHCO3.
ik doe dat zo in de sump, maar ik ben iets voorzichtig met mijn advies naar anderen en hou een marge aan. Hou het op 1kh/dag.
Als je wil kan je het ook eerst oplossen met 1000/96*49,5gr=515ml water en dan doseren gedurende 3 dagen.
Na die drie dagen kan je weer meten, dan weet je wat je verbruik van 3 dagen is geweest. Je had het op peil gebracht, dus wat je tekort komt in 3 dagen is het voorlopig verbruik.

Dan hier een tegenstrijdig ervaringsbericht.
Omdat mijn kalkreactor even buiten gebruik is val ik terug op losse toevoeging van Ca en KH (noem het maar Balling), handmatig vanuit verzadigde oplossing.
Mocht mijn KH door eigen slordigheid onderuit zijn gezakt, bijvoorbeeld 5, dan krik ik deze bin 1 dag weer op naar 10, geen koraal die daar onder lijdt.

Als jij 49,50 gram nodig hebt om van 6,9 naar 9 te gaan en je gaat dit over 7 dagen verspreiden, dan ben je waarschijnlijk nog niks opgeschoten omdat er vanzelfsprekend dagelijks verbruik optreedt. Het zal mij niets verbazen dat je 1,5 tot 2x zoveel moet toevoegen om over 7 dagen op 9 uit te komen.
Natuurlijk is jouw bak niet de mijne, maar met wat extra aanvullen en meten kun je ook over 2 dagen op gewenst niveau zijn.

Dan hier een tegenstrijdig ervaringsbericht.
Omdat mijn kalkreactor even buiten gebruik is val ik terug op losse toevoeging van Ca en KH (noem het maar Balling), handmatig vanuit verzadigde oplossing.
Mocht mijn KH door eigen slordigheid onderuit zijn gezakt, bijvoorbeeld 5, dan krik ik deze bin 1 dag weer op naar 10, geen koraal die daar onder lijdt.

Als jij 49,50 gram nodig hebt om van 6,9 naar 9 te gaan en je gaat dit over 7 dagen verspreiden, dan ben je waarschijnlijk nog niks opgeschoten omdat er vanzelfsprekend dagelijks verbruik optreedt. Het zal mij niets verbazen dat je 1,5 tot 2x zoveel moet toevoegen om over 7 dagen op 9 uit te komen.
Natuurlijk is jouw bak niet de mijne, maar met wat extra aanvullen en meten kun je ook over 2 dagen op gewenst niveau zijn.

Hoi Michel,

Dank voor het delen van jouw ervaring hieromtrent. Het lastige is wel dat men over het algemeen roept dat het te snel opkrikken niet goed is. Nu wilde ik het idd in 7 dagen gaan ophogen, maar zoals Glenn twee berichten hiervoor al aangaf mag het dus ook in 3 dagen. Dat zou al schelen namelijk..

Wat ik me nog wel afvraag is hoeveel je nu maximaal kan toevoegen én toch binnen de 1 KH per dag blijft..blijkbaar blijf je als je gedurende drie dagen 172 ml doseert nog wel binnen de 1 KH per dag. Maar hoe ik dat nu moet berekenen is mij even onduidelijk.. :confused:

Toch maar vast wat geplakt vandaag. De groene formosa was aan de voet overgroeit met sterpoliep en daardoor helemaal kaal geworden. Ik wilde dan ook een stuk aan de onderkant afknippen en de formosa in tweeën delen. Helaas brak het koraal in meerdere stukken. Maar goed groeit vanzelf allemaal weer groter ;)

ImageUploadedByTapatalk1376510973.528159.jpg

ImageUploadedByTapatalk1376511015.295869.jpg

Bij nachtlicht ziet er het best gaaf uit
ImageUploadedByTapatalk1376511051.841255.jpg

ImageUploadedByTapatalk1376511063.782259.jpg

Nu nog mooie stukken paars/blauw formosa er tussen en het wordt een fraai gezicht! Misschien heeft Jaap straks mooie stekken beschikbaar?? ;)

Hey Dat is zeker lekker doorelkaar laten groeien , Deze week ga ik wat stekken knippen voor de gegadigde morgen mijn lamp ophangen dan kan ik beter in de bak Ben wel gebonden aan een bepaalde dag en tijd door het vroutje en mijn werk gr jaap

Heeft geen haast, Jaap! Hoeft ook niet meteen! Mijn bak loopt niet weg! Als het deze keer niet lukt of uitkomt is het geen probleem, hoor. Begreep dat er al meer gegadigden waren dus anders plaats je me maar op de wachtlijst! ;)

Super gaaf Bas!! heb je mooi gedaan mooie stuk! lekker he een schone bak!! voor je het weet is die bak zo mooi ingedraaid;)

vind je laatste foto's beetje blauw:cool::p:p

veel geluk Bas..

gr
sander

Super gaaf Bas!! heb je mooi gedaan mooie stuk! lekker he een schone bak!! voor je het weet is die bak zo mooi ingedraaid;)

vind je laatste foto's beetje blauw:cool::p:p

veel geluk Bas..

gr
sander

Thnx! Ennuh wijsneus... ;)

Idd heerlijk zo'n nieuwe bak! Lekker de ruimte en weinig kans dat er vuil blijft liggen door de lekker stroming! topjes

Heey bas gaaf gedaan man wordt zeker mooi stuk zo lkker groeie.

Groetjes wesley

Heey bas gaaf gedaan man wordt zeker mooi stuk zo lkker groeie.

Groetjes wesley

Ik hoop dat ie het daar goed gaat doen! De poliepen staan al mooi uit, dus het gaat de goede kant op!

Heb trouwens stiekum mijn lichtpercentage gisteren al iets opgeschroefd van max 50% naar 60%. Vond de bak net wat te donker ogen. Nu verder rustig opbouwen met het licht!

Vanochtend voordat ik naar mijn werk ging nog even snel een dosering KH toegevoegd aan mijn bak. Vanavond direct de KH waarde even getest en deze staat nu op een nette 9,25. Voor nu de komende dagen even niks me toevoegen en op advies van Glenn over vier dagen weer meten om het verbruik te bepalen en te weten te komen hoeveel ik per dag moet gaan doseren.

Trouwens ook nog even mijn fosfaat gemeten en deze staat vanavond op 0,08. Prima waarde, maar het verbaasde me wel omdat ik dinsdag nog 0 had gemeten. Verklaring hiervoor is waarschijnlijk mijn voorronde van gisteren. Het was iets meer als dat de bedoeling was... ;)

Komende dagen maar even monitoren wat het fosfaat gaat doen..

Zo het was plakdag vandaag! ;)

Allereerst de hystrix geplakt op het rif. Gelukkig is deze zonder lomp sloopwerk van mijn kant heelhuids op het rif beland.. :rolleyes:

Heb allereerst een voetje gemaakt van snelcement en hier de onderkant van de hystrix ingeplaatst. Daarna met bolletjes cement de voet van het koraal vastgezet. Daarna heeft het koraal een mooie plek gevonden op het rif gevonden..al zeg ik het zelf... ;)

Uiteraard foto's gemaakt:

ImageUploadedByTapatalk1376763586.268902.jpg

Best een groot stuk:
ImageUploadedByTapatalk1376763609.879044.jpg

Op zijn eigen plekkie:
ImageUploadedByTapatalk1376763649.316983.jpg

Verder ook wat andere koraaltjes verplaatst en/of geplakt in het rif:

ImageUploadedByTapatalk1376763748.537995.jpg

ImageUploadedByTapatalk1376763772.063976.jpg

Koraaltjes staan nog in door het gerommel in de bak. De komende dagen maar eens met de handen uit de bak blijven!

Ziet er goed uit bas! Lekker hè alles een beetje zijn eigen plekje.

Gr. Jeroen

Nog wat foto's met de iPhone:

ImageUploadedByTapatalk1376763859.583496.jpg

ImageUploadedByTapatalk1376763875.336077.jpg

ImageUploadedByTapatalk1376763889.944768.jpg

Henkie wilde er ook op:

ImageUploadedByTapatalk1376763930.534938.jpg

Gisteravond klonken er wat rare tikgeluiden uit de bak. Het klonk niet als m'n pistoolgarnaal..

Bleek m'n mietje te zijn die met zijn huis tegen het glas aan tikte.. ;)

ImageUploadedByTapatalk1376764032.766655.jpg

Ziet er al top uit bas gaaf zo die opbouw nu zie je pas echt wat het wordt en gaat doen gaaf.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan