jaap keijzer
Senior Forumlid
Re: Nijkerk's rif (RSM250)
hey Wes dit bewaar je toch niet voor je gasten
hahaha ,Lekker gezond kleurtje ,je schuimer doet wel zijn best gr aap
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Gezien, Glenn! Ook pb goed ontvangen!
In mijn geval geldt het volgende:
Volgens de DSR calculator moet ik 49,50 gram toevoegen om mijn KH op te krikken naar 9.
Mijn Natriumhydrogeencarbonaat oplossing bestaat nu (nog restant staan van de balling methode) bestaat uit 168 gram op 2000 ml osmosewater.
1 gram NaHCO3 staat dan gelijk aan 12 ml (afgerond). Dosseerbare oplossing is dan 49,50gr x 12 ml = 589 ml. Over 7 dagen tijd mag ik dus 84 ml per dag doseren om uiteindelijk op een KH van 9 uit te komen.
Ik ga dit de komende dagen even handmatig doen en volgende week dinsdag bepaal ik wat de KH waarde is. Dan zou het op pijl moeten zijn en dan kan ik het daadwerkelijke verbruik gaan bepalen en weet ik ook wat ik straks moet gaan doseren.
Het daadwerkelijke verbruik zal nog wel meevallen want zoveel verbruikers heb ik er nog niet in.
hoeveel liter is je bak netto ? (voor de calculaties)

dit moet het dan zijn bas, je KH zou dus op peil kunnen worden gebracht met 49,5 gram NaHCO3.
ik doe dat zo in de sump, maar ik ben iets voorzichtig met mijn advies naar anderen en hou een marge aan. Hou het op 1kh/dag.
Als je wil kan je het ook eerst oplossen met 1000/96*49,5gr=515ml water en dan doseren gedurende 3 dagen.
Na die drie dagen kan je weer meten, dan weet je wat je verbruik van 3 dagen is geweest. Je had het op peil gebracht, dus wat je tekort komt in 3 dagen is het voorlopig verbruik.
Dan hier een tegenstrijdig ervaringsbericht.
Omdat mijn kalkreactor even buiten gebruik is val ik terug op losse toevoeging van Ca en KH (noem het maar Balling), handmatig vanuit verzadigde oplossing.
Mocht mijn KH door eigen slordigheid onderuit zijn gezakt, bijvoorbeeld 5, dan krik ik deze bin 1 dag weer op naar 10, geen koraal die daar onder lijdt.
Als jij 49,50 gram nodig hebt om van 6,9 naar 9 te gaan en je gaat dit over 7 dagen verspreiden, dan ben je waarschijnlijk nog niks opgeschoten omdat er vanzelfsprekend dagelijks verbruik optreedt. Het zal mij niets verbazen dat je 1,5 tot 2x zoveel moet toevoegen om over 7 dagen op 9 uit te komen.
Natuurlijk is jouw bak niet de mijne, maar met wat extra aanvullen en meten kun je ook over 2 dagen op gewenst niveau zijn.

Super gaaf Bas!! heb je mooi gedaan mooie stuk! lekker he een schone bak!! voor je het weet is die bak zo mooi ingedraaid
vind je laatste foto's beetje blauw
veel geluk Bas..
gr
sander
Heey bas gaaf gedaan man wordt zeker mooi stuk zo lkker groeie.
Groetjes wesley

Ziet er goed uit bas! Lekker hè alles een beetje zijn eigen plekje.
Gr. Jeroen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.