Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Ziet er goed uit weer bas! Mooie stukken lekker laten groeien!

Gr. Jeroen

Druk dagje geweest vandaag! Vanochtend eerst bezoek gehad maar toen het bezoek de hielen had gelicht direct aan de slag gegaan met het aquarium.

Eerst maar eens de nieuwe koraaltjes geplakt op rif.

Pocillopora
ImageUploadedByTapatalk1377459910.071652.jpg

Calendrieum
ImageUploadedByTapatalk1377459962.636069.jpg

Rode monti
ImageUploadedByTapatalk1377459983.372627.jpg

Monti digitata
ImageUploadedByTapatalk1377460013.391398.jpg

Gistermiddag bij Glenn op bezoek geweest! Uiteraard om zijn prachtige bak te bewonderen, maar ook om net wat meer te weten te komen van DSR.
Wow..wat is die bak van Glenn schitterend! De foto's in zijn topic zijn al mooi, maar in het echt is het nog vele malen mooier! Mag hopen dat ik met mijn bak ook zo'n resultaat mag behalen! topjes

Heb van Glenn naast wat DSR producten ook nog twee koraaltjes meegekregen. Één is een groene montiplaat, die helemaal geel geworden is en het andere is volgens mij een roze milliopora welke ook helemaal van kleur af is. De monti zou volgens Glenn weer helemaal groen moeten worden. Eens kijken of ik beide weer op kleur krijg.

Foto van de 'groene' monti:

ImageUploadedByTapatalk1377460384.239649.jpg

Naast het plakken ook direct maar een rondje waterwaarden gemeten:

Zout = 35 ppt
Kh = 7,8 (in 6 dagen tijd een behoorlijke daling gehad tov de vorige meting)
CA = 450
MG = 1350
PO4 = 0,10
NO3 = 1
NO2 = 0

Na de metingen verder gehobbyd aan het creëren van de extra t5 balken boven de bak. Ging nog heel wat tijd in zitten, maar nu heb ik wel 2
Extra t5 lampen boven de bak die en dimbaar zijn door aansturing van de Profilux, maar die bij groot onderhoud ook relatief snel weg te halen zijn door de waterdichte schroefsluiting.

De bak zit er gelijk heel anders uit met die extra lampen er boven. Oogt lekker fris! Moet nog wel 2 reflectoren regelen en nog wat afwerken. Maar het resultaat is er en ik ben er blij mee!

Volle bak 100% t5 en led gedimt:
ImageUploadedByTapatalk1377460921.360233.jpg

De quicktronic balast en de Profilux print voor de aansturing:
ImageUploadedByTapatalk1377460980.005505.jpg

De t5 balkjes rusten nog op een paar ledjes, maar dat is tijdelijk. Als het frame voor de lichtkap klaar is kunnen de houten latjes er tussen uit:

ImageUploadedByTapatalk1377461030.310589.jpg

Ook nog even twee foto's van de bak met gedimt led en t5:ImageUploadedByTapatalk1377461193.310068.jpg

ImageUploadedByTapatalk1377461212.136084.jpg

Weer een klusje geklaard! ;). topjes

Van de week maar eens de spiegelreflex erbij pakken en wat foto's schieten. Die iPhone foto's zijn leuk, maar doen de bak geen eer aan... ;)

Heey bas ziet er gaaf uit mooi licht zo met de extra t5 ernaast.
Alle stekken hebben mooie plekkies gekrege zo te Zien.

Groetjes wesley

Ook nog even twee foto's van de bak met gedimt led en t5
Dat creëert erg mooie zones zeg, zowel lichte als ook wat schaduwzones. Vooral de overhangende steen in het midden geeft zo een prachtig effect. Ik vind dat je die steen (meer een plateau eigenlijk denk ik?) echt heel mooi verwerkt hebt in de rifopbouw.

Heey bas ziet er gaaf uit mooi licht zo met de extra t5 ernaast.
Alle stekken hebben mooie plekkies gekrege zo te Zien.

Groetjes wesley

Dank! Voor zover ik nu kan bepalen zijn de stekken op de juiste plek gezet...maar dat zal de tijd leren.. ;)

Dat creëert erg mooie zones zeg, zowel lichte als ook wat schaduwzones. Vooral de overhangende steen in het midden geeft zo een prachtig effect. Ik vind dat je die steen (meer een plateau eigenlijk denk ik?) echt heel mooi verwerkt hebt in de rifopbouw.

Is idd een plateau en dusdanig groot dat hij rechts verwerkt zit in de pilaar en desondanks toch nog zo'n grote overhang heeft. Was ff uitproberen of de pilaar wel zijn stabiliteit zou houden ondanks de overhang. Maar stabiliteit is dus geen enkel probleem gelukkig! Dank voor het compliment! Ben er zelf ook erg tevreden over! :cool:

Heey bas ziet er super uit.
Verlichting is mooi zo met het avondlicht.

Groetjes wesley

Heey bas ziet er super uit.
Verlichting is mooi zo met het avondlicht.

Groetjes wesley

Thnx, Wesley! Moet zeggen dat de combinatie dimmend t5 en dimmend LED erg mooi is! Totaal geen spijt van de toevoeging van t5!

Kleine update:
Had mbt het dimmen nog wel een issue met het volledig uitschakelen van de t5 verlichting. Bij 0% verlichting zou de EVG-AP2 het relais afschakelen en daarmee de spanning van de ballast afhalen. Helaas werkte dit na de aanvankelijke installatie niet. De t5 verlichting bleef branden en werd niet uitgeschakeld. Na verschillende tips in een speciaal opgestart topic hiervoor bleek de tip van ZeeMart (waarvoor dank!) de juiste tip te zijn: in de Profilux setting de aansturing van de dimpoort op 0,1 en 10 Volt zetten in plaats van 1 tot 10 Volt zoals ik in eerste instantie had ingegeven. Nu wordt de t5 netjes uitgeschakeld zodra de verlichting de 0% bereikt! topjes

Ha Bas! Ziet er strak uit allemaal zeg! Echt geweldig, ook je pvc werk enzo. (Heb weer ff helemaal bijgelezen)

Jij hebt ook de schuifafsluiter voor je hoofddoorvoer he zie ik. Waar heb je die gekocht? En is die demontabel zoals een kogelkraan?

Ziet er mooi uit Bas topjes

Welk type / kleur TL 5 heb je gebruikt aangezien ik dit ook van plan ben kom toch wat licht te kort aan de zijkanten van de bak met mijn Led verlichting.

mvg Ruud

Ha Bas! Ziet er strak uit allemaal zeg! Echt geweldig, ook je pvc werk enzo. (Heb weer ff helemaal bijgelezen)

Jij hebt ook de schuifafsluiter voor je hoofddoorvoer he zie ik. Waar heb je die gekocht? En is die demontabel zoals een kogelkraan?

Thnx! Ik heb idd een schuifafsluiter die extra nauwkeurig af te regelen is..ideaal. Ik heb 'm bij het bekende stunt internet vijver winkeltje vandaan.. (als je begrijpt wat ik bedoel :rolleyes:)

Ik denk dat je de kraan er wel af zou kunnen halen, maar waarom zou je dat willen? Ik heb deze kraan verlijmd, maar kan bij een eventuele verstopping vanaf de overflow er prima bij om de boel door te blazen.

Ziet er mooi uit Bas topjes

Welk type / kleur TL 5 heb je gebruikt aangezien ik dit ook van plan ben kom toch wat licht te kort aan de zijkanten van de bak met mijn Led verlichting.

mvg Ruud

Ruud! Thnx!

Ik heb twee aqua medic reef white 15000 lampen erbij geplaatst! Dat geeft me daar een bak licht! topjes
En vooral het dimeffect is erg gaaf om te zien!

Thnx! Ik heb idd een schuifafsluiter die extra nauwkeurig af te regelen is..ideaal. Ik heb 'm bij het bekende stunt internet vijver winkeltje vandaan.. (als je begrijpt wat ik bedoel :rolleyes:)

Ik denk dat je de kraan er wel af zou kunnen halen, maar waarom zou je dat willen? Ik heb deze kraan verlijmd, maar kan bij een eventuele verstopping vanaf de overflow er prima bij om de boel door te blazen.

Ja het is ook eigenlijk helemaal niet nodig inderdaad. Ik heb nu een kogelkraan, maar dat is zo gruwelijk irritant afstellen. En onnauwkeurig vind ik. Dus ik ga m vervangen, wel een lastig klusje als je aquarium al draait, maargoed. Ik begrijp waar je m vandaan hebt inderdaad;) Thanks!!

Ruud! Thnx!

Ik heb twee aqua medic reef white 15000 lampen erbij geplaatst! Dat geeft me daar een bak licht! topjes
En vooral het dimeffect is erg gaaf om te zien!

Bedankt Bas, ik ga eens uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen :biggrin:

Mijn nieuwe aanwinst:

ImageUploadedByTapatalk1377974876.810399.jpg

ImageUploadedByTapatalk1377974888.672987.jpg

Een mooie borsteltand; Ctenochaetus strigosus.

Hij zwemt nu nog in een klein drijfbakje omdat ik niet wist hoe de gele dokter erop zou reageren. Tot op heden kijkt de gele dokter niet om naar de borsteltand.

Wat denken jullie moet ik de vis in het drijfbakje houden tot morgen? Het beestje kan amper zijn kont keren of moet ik 'm vanavond als de rest slaapt loslaten?

Back
Bovenaan