Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Ziet er al top uit bas gaaf zo die opbouw nu zie je pas echt wat het wordt en gaat doen gaaf.

Groetjes wesley

Dank je, Wesley! Ben er ook erg blij mee!

Zag net de foto's van jouw bak..ziet er ook goed uit! Je sump zit aardig vol zo met het wier en de stekken erbij! ;)

Gisteren weer mijn waterwaarden gemeten:

Sg 35 ppt
KH 9
Ca 450
PO4 0,08
MG 1380
NO3 0,75
NO2 0

Mijn gemeten KH van 9,2 vier dagen geleden is nu gezakt naar 9,0. Ik hoef dan ook niet te bufferen, maar wel het dagelijkse verbruik aan te vullen. Ik heb 192 gram opgelost in 2000ml, dus oplossing = 10,4 ml. Uit de DSR calculator blijkt dat er 5,63 gram verbruikt is. Dus ik moet nu dagelijks ongeveer 15 ml KH oplossing doseren. Het is niet veel, maar heb ook nog niet veel verbruikers op het moment natuurlijk.

Uiteraard over aantal dagen even bekijken wat de KH doet. Doseer overigens nog handmatig want ik moet mijn profilux nog in mijn netwerk hangen om 'm te bedienen. Dus da's een mooi klusje voor van de week..kan ik tenminste mijn doseerstation in gebruik nemen!

Verder vandaag begonnen aan de latten waar de twee t5's op moeten komen die extra boven de bak komen. Deze latten inmiddels op maat gemaakt en ze staan nu in de jachtlak. Morgen nog een laagje en dan kan ik de t5's erop monteren en de bedrading in orde maken. Heb van het weekend de waterdichte schroefconnectoren binnengekregen, waardoor ik straks in staat ben snel de verlichting los te koppelen als ik groot onderhoud wil doen in de bak.

De t5's ga ik aansturen met de profilux print EVG-AP2 zodat ik de t5's ook kan dimmen. Kortom weer genoeg te doen de komende periode! ;)

nette waarden , ik zou geen nitraat en fosfaat in dit stadium doseren, totdat er verbruikers in komen en je volledig stabiel bent.

Gisteren weer mijn waterwaarden gemeten:

Sg 35 ppt
KH 9
Ca 450
PO4 0,08
MG 1380
NO3 0,75
NO2 0

Mijn gemeten KH van 9,2 vier dagen geleden is nu gezakt naar 9,0. Ik hoef dan ook niet te bufferen, maar wel het dagelijkse verbruik aan te vullen. Ik heb 192 gram opgelost in 2000ml, dus oplossing = 10,4 ml. Uit de DSR calculator blijkt dat er 5,63 gram verbruikt is. Dus ik moet nu dagelijks ongeveer 15 ml KH oplossing doseren. Het is niet veel, maar heb ook nog niet veel verbruikers op het moment natuurlijk.

Uiteraard over aantal dagen even bekijken wat de KH doet. Doseer overigens nog handmatig want ik moet mijn profilux nog in mijn netwerk hangen om 'm te bedienen. Dus da's een mooi klusje voor van de week..kan ik tenminste mijn doseerstation in gebruik nemen!

Verder vandaag begonnen aan de latten waar de twee t5's op moeten komen die extra boven de bak komen. Deze latten inmiddels op maat gemaakt en ze staan nu in de jachtlak. Morgen nog een laagje en dan kan ik de t5's erop monteren en de bedrading in orde maken. Heb van het weekend de waterdichte schroefconnectoren binnengekregen, waardoor ik straks in staat ben snel de verlichting los te koppelen als ik groot onderhoud wil doen in de bak.

De t5's ga ik aansturen met de profilux print EVG-AP2 zodat ik de t5's ook kan dimmen. Kortom weer genoeg te doen de komende periode! ;)

Heey bas gaat goed met de bak daar van een opstart niet heel veel te zien merken zo te lezen.
Hoe doen de koralen het heeft alles het overzetten goed doorstaan.

Groetjes wesley

nette waarden , ik zou geen nitraat en fosfaat in dit stadium doseren, totdat er verbruikers in komen en je volledig stabiel bent.

Dank, Glenn! Aan het doseren van nitraat en fosfaat wil ik idd nog niet beginnen. Eerst maar eens kijken wat m'n waarden doen op de iets langere termijn.

Heey bas gaat goed met de bak daar van een opstart niet heel veel te zien merken zo te lezen.
Hoe doen de koralen het heeft alles het overzetten goed doorstaan.

Groetjes wesley

Idd weinig opstart perikelen meegemaakt nog. Klein beetje bruine aanslag gehad bij de start en een ieniemienie klein beetje alg. Maar da's inmiddels allemaal verdwenen!

Heb met de overgang naar de nieuwe bak wel twee steenkoraaltjes verloren. Maar die hadden het al dusdanig slecht (begonnen in hun laatste dagen in de RSM al te bleken) dat ik die niet meer heb weten te redden. Jammer, maar het was te verwachten. Deze stekken komen bij Robert Worst vandaan, dus ik weet waar ik moet zijn voor nieuwe exemplaren.
Verder doet de rest het naar behoren. Wel gisteren nog een groene formosa takje even aangepakt, want die begon van onderen te bleken en dat zette door. Dus heb het gebleekte deel eraf geknipt en het overblijvende stuk opnieuw geplakt. Denk dat het stuk het gewoon zwaar had en hopelijk heb ik hiermee de rem op het bleken van die tak gezet. Even afwachten. Normaal gesproken is de formosa sterk genoeg en met de huidige -hopelijk stabiele- waterwaarden maak ik me daar niet al te veel zorgen over.

Komende vrijdag ga ik in ieder geval een uitbreiding doen op mijn koralenbestand; er komt een stek rode monti, pocillpora en een stuk calendrieum. Daarnaast komt er ook nog een stek montipora digitata bij. Da's het leuke van een grotere bak..de uitbreiding met mooie stukkies!

Beeld bij bovenstaande tekst:

ImageUploadedByTapatalk1377076862.153626.jpg

ImageUploadedByTapatalk1377076872.050637.jpg

ImageUploadedByTapatalk1377076929.241616.jpg

kreeg net een hartverzakking...

Kreeg in mijn mailbox een automatische rapport van mijn profilux:

Sensoren
pH-value 1 - 9.21pH
Temperature 1 - 30.2C

Waaaaaatttttt??????? :eek::eek::eek:

Toen drong het tot me door dat ik net de netwerk kabel erin gestopt had en de profilux daarvoor even spanningsloos was geweest...gelukt blijkt PH en temp gewoon normale waarden aan te geven.. pffffff :cool::cool:

Heey bas leuk he computers haha
Daarom heb ik het maar niet aangesloten.

Groetjes wesley

Vandaag uit mijn werk vandaan even doorgereden baar wijk bij duurstede en een bezoek gebracht aan Rody (fladder).

Heb daar even staan kletsen en zijn mooie bak mogen bewonderen. Uiteraard niet met lege handen weg gegaan:

ImageUploadedByTapatalk1377286648.085776.jpg

Links een stukje pocillopora en rechts een stuk Calendrium. Ook nog een mooi stuk rode monti plaat meegenomen:

ImageUploadedByTapatalk1377286721.058818.jpg

Vanavond tevens nog even naar Almere gereden en bij Barry een brandweerrode monti digitata meegenomen.

ImageUploadedByTapatalk1377286798.193920.jpg

Gelijk ook maar even twee voetjes gemaakt van snelcement om morgen de stekjes op te kunnen plaatsen. Kunnen ze daarna mooi op het rif! Leuk!

vu2a2uze.jpg

Vandaag uit mijn werk vandaan even doorgereden baar wijk bij duurstede en een bezoek gebracht aan Rody (fladder).

Heb daar even staan kletsen en zijn mooie bak mogen bewonderen. Uiteraard niet met lege handen weg gegaan:

Bekijk bijlage 351736

Links een stukje pocillopora en rechts een stuk Calendrium. Ook nog een mooi stuk rode monti plaat meegenomen:

Bekijk bijlage 351737

Vanavond tevens nog even naar Almere gereden en bij Barry een brandweerrode monti digitata meegenomen.

Bekijk bijlage 351738

Gelijk ook maar even twee voetjes gemaakt van snelcement om morgen de stekjes op te kunnen plaatsen. Kunnen ze daarna mooi op het rif! Leuk!

vu2a2uze.jpg

Ziet er goed uit man,
Maar ik zie alweer dat jij een sponser bent van mijn salaris.:biggrin:

Heey bas mooie nieuwe aanwinsten zeg.
Ff rijde maar dan hebbie ook wat super.
Zijn de plekken al bepaald waar ze nu staan of nog niet.

Groetjes wesley

Heey bas mooie nieuwe aanwinsten zeg.
Ff rijde maar dan hebbie ook wat super.
Zijn de plekken al bepaald waar ze nu staan of nog niet.

Groetjes wesley

Dank je! Idd ff rijden, maar ja..is goed voor de km's van de leasebak.. ;)

De monti tak die komt om de pilaar waar ook de hystrix staat. De andere koralen moeten hun plek vinden op de andere pilaar. Gewoon ff passen en plakken maar... :rolleyes:

Aaaa uitsteeekend lekker aan het kleien geweest ,altijd leuk en makkelijk om wat te plaatsen , leuke stukkies gr jaap

Back
Bovenaan