Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Strak hoor, ik vind het mooi! Wilde je niet nog wat meer in de hoogte gaan met je rif? Of wil je deze ruimte opvangen met koralen? Wel ruig dat je puur met cement dergelijke constructies kunt maken:P! Nu dat er steen in je aquarium zit... ook al een beter oordeel kunnen vellen over je 8 inspuitmondjes van loc line? Debiet voldoende? IK twijfel namelijk om het niet te beperken tot 4 inspuitmondjes recht tegenover de overloop (dus de 4 inspuitmondjes weglaten op halve lengte).

Thnx, Luc!
Ik had wel hoger kunnen gaan, maar dan zit je al heel snel met je koralen aan het wateroppervlak. Nu heb ik genoeg ruimte voor de koralen om te groeien en daarnaast ook nog eens voldoende zwemruimte voor de visjes.

Ik moet zeggen dat het debiet van de spuitmonden wel hoger had gemogen persoonlijk. ik verwacht dat het voldoende is, maar ik kan dat pas echt beoordelen als ik koraal heb staan en ik de beweging daarvan zie. Mocht het toch tegenvallen dan denk ik dat ik toch voor een zwaardere ecomax moet gaan..

Hey bas
Mooie keus van opbouw het luchtige ga je een hoop plezier van beleven.
En de koralen kunnen de bak dan mooi vullen.
De stroming kan zo ook mooi door de hele bak en voor de vissen is het ook top
Gr bas

Hey bas
Mooie keus van opbouw het luchtige ga je een hoop plezier van beleven.
En de koralen kunnen de bak dan mooi vullen.
De stroming kan zo ook mooi door de hele bak en voor de vissen is het ook top
Gr bas

Top om te horen (lezen ;) )...zeker van iemand met een bak waar ik jaloers op ben! Thnx, Bas! Wordt gewaardeerd!

De maxspect's zijn aan het dimmen..mooi gezicht:

Hmm..helaas ben ik over mijn limiet heen en kan ik de foto's niet plaatsen. Hopelijk kan er wat gedaan worden, want anders vrees ik voor het nut van mijn dagboek en dat van anderen...

Thnx, Luc!
Ik had wel hoger kunnen gaan, maar dan zit je al heel snel met je koralen aan het wateroppervlak. Nu heb ik genoeg ruimte voor de koralen om te groeien en daarnaast ook nog eens voldoende zwemruimte voor de visjes.

Ik moet zeggen dat het debiet van de spuitmonden wel hoger had gemogen persoonlijk. ik verwacht dat het voldoende is, maar ik kan dat pas echt beoordelen als ik koraal heb staan en ik de beweging daarvan zie. Mocht het toch tegenvallen dan denk ik dat ik toch voor een zwaardere ecomax moet gaan..

Oke duidelijk! Zijn nog genoeg modellen van de ecomax die een hoger debiet leveren dan de 10.000 dus dat moet geen probleem zijn:P. Nog een punt ter overweging (mocht je het hebben overwogen). 4 inspuitmonden aan de weerszijden van je overloop leveren mijn inziens een efficiëntere circulatie op van 'vervuild' aquariumwater naar de sump. Water inspuiten op halve lengte van de bak lijkt mij dat er meer 'schoon' en 'behandeld' water weer onnodig in de sump terecht komt. Wat denk jij? gr.

Oke duidelijk! Zijn nog genoeg modellen van de ecomax die een hoger debiet leveren dan de 10.000 dus dat moet geen probleem zijn:P. Nog een punt ter overweging (mocht je het hebben overwogen). 4 inspuitmonden aan de weerszijden van je overloop leveren mijn inziens een efficiëntere circulatie op van 'vervuild' aquariumwater naar de sump. Water inspuiten op halve lengte van de bak lijkt mij dat er meer 'schoon' en 'behandeld' water weer onnodig in de sump terecht komt. Wat denk jij? gr.

Idd zijn er nog wel wat zwaardere varianten; maar wil zeker wel het verbruik in de gaten blijven houden! Ook belangrijk namelijk!

Ik ben met je eens dat het op papier effectiever lijkt om aan de overloop kant de loclines in te zetten. Maar in mijn situatie richt ik feitelijk alleen twee locline 'monden' richting de overloop. De overige loclines staan op het rif gericht voor de stroming. Vind het lastig te bepalen of er nu meer 'schoon' water in de sump komt dan 'vuil' water..

Maar even de foto's van gisteren als link hier plaatsen:

IMG_3149.jpg

IMG_3148.jpg

Nog ff dan is dit het uitzicht op het rif vanaf mijn werkplek (de computer komt beneden te staan):

IMG_3147.jpg

IMG_3146.jpg

IMG_3145.jpg

En we gaan de avond in, dus beginnen de Maxspect te dimmen:

IMG_3155.jpg

IMG_3156.jpg

IMG_3157.jpg

Gistermiddag heb ik de nieuwe watten om de tijdelijke stromingspomp gedaan in de foto hierboven. Nu al weer helemaal bruin..ongelooflijk wat een vuil er op deze manier uit de bak getrokken wordt!

IMG_3158.jpg

En vanaf de korte kant:

IMG_3159.jpg

Laatst bewerkt:

He wat een verschrikkelijke plek om te moeten werken. Vooral als er straks koraal in staat en er vissen rondzwemmen.
Bahbahbah;)

He wat een verschrikkelijke plek om te moeten werken. Vooral als er straks koraal in staat en er vissen rondzwemmen.
Bahbahbah;)

Vervelend, hè? ;)

Vanavond weer bezoek gehad van mensen die graag wat stekkies wilden hebben, dus heb weer wat groene leder, duivelsklauw, paarse stylo, paddestoel leder minder.. ;)

Ruimt aardig op zo...

Ga denk wel snel mijn huidige bezetting overzetten in de nieuwe bak, want geloof niet dat alle koralen het op dit moment even prettig vinden in de RSM. Vooral het beetje steenkoraal heeft het zwaar. Gelukkig heb ik geen dure stukken staan, maar zonde is het wel! Dus misschien maken ze meer kans in de nieuwe bak.

De nieuwe bak draait rustig door en maakt ondertussen wel een kleine opstartfase door. Een aantal stenen is wat bruinig van kleur en op de ruiten, bodem en op een aantal stenen zit een klein beetje alg. Maar goed dat was te verwachten natuurlijk.

Ook gelijk maar ff wat waarden getest:

Zout = 35
PO4= 0,09 (hanna - Red Sea gaf 0 aan)
NO3= 0,25 (Red Sea test)
NO2= 0,2 (Red Sea)
CA= 450 (Red Sea)
MG= 1450 (Salifert)

Op zich dus geen hele verkeerde waarden. Misschien van het weekend de boek maar overhevelen!
Ga nog wel op korte termijn wat nieuwe Salifert testsetjes kopen aangezien de huidige inmiddels al wel wat ouder zijn. Ook hoop ik dan snel met de DSR methode te kunnen gaan starten.

Langzaam aan wordt het lichter in de bak (binnenkort kan de SimuLed ook maar eens er boven plaatsen):

foto.JPG

De Nyos gaat het beter en beter doen..ondanks dat er nog niet heel veel vuil in de bak zit doet ie het goed:

foto.JPG

Langzaam aan wordt het lichter in de bak (binnenkort kan de SimuLed ook maar eens er boven plaatsen):

foto.JPG

De Nyos gaat het beter en beter doen..ondanks dat er nog niet heel veel vuil in de bak zit doet ie het goed:

foto.JPG

Dank u ,Ik hebnet een bakkie op hahaha :)gr jaap

hoi, bas
als je meet, post een de waarden.
ik ben benieuwd naar de ontwikkeling in de water waarden (je weet het water waardes is mijn ding:o)

Ha Glenn,

Joh, waterwaarden jouw ding? tis nie waar.. :rolleyes:;)

Toevallig gisteren de waterwaarden gemeten en gelijk gepost, zie post #1113. Dit zijn de gemeten waarden van gisteren:

Zout = 35
PO4= 0,09 (hanna - Red Sea gaf 0 aan)
NO3= 0,25 (Red Sea test)
NO2= 0,2 (Red Sea)
CA= 450 (Red Sea)
MG= 1450 (Salifert)

Zag dat ik de KH en Ammonia waarden nog vergeten was te melden, dus bij deze de aanvulling:

KH = 7,5 (Hanna)
NH3= 0,25 (Red Sea test)

Back
Bovenaan