Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

m.u.v. de opstart NO2/NH3 nette waarden voor dit stadium toch.

hier leer je wat van, je ziet duidelijk de relatie tussen verschillend merken.
zo verklaart het waarom sommige mensen gaan voor bepaalde waarden. er is geen uniformiteit bij de testen.
vooral de PO4 blijkt wederom een groot verschil te hebben.
ik heb voor mezelf Redsea al referentie genomen.

Ha Glenn,

Joh, waterwaarden jouw ding? tis nie waar.. :rolleyes:;)

Toevallig gisteren de waterwaarden gemeten en gelijk gepost, zie post #1113. Dit zijn de gemeten waarden van gisteren:

Zout = 35
PO4= 0,09 (hanna - Red Sea gaf 0 aan)
NO3= 0,25 (Red Sea test)
NO2= 0,2 (Red Sea)
CA= 450 (Red Sea)
MG= 1450 (Salifert)

Zag dat ik de KH en Ammonia waarden nog vergeten was te melden, dus bij deze de aanvulling:

KH = 7,5 (Hanna)
NH3= 0,25 (Red Sea test)

m.u.v. de opstart NO2/NH3 nette waarden voor dit stadium toch.

hier leer je wat van, je ziet duidelijk de relatie tussen verschillend merken.
zo verklaart het waarom sommige mensen gaan voor bepaalde waarden. er is geen uniformiteit bij de testen.
vooral de PO4 blijkt wederom een groot verschil te hebben.
ik heb voor mezelf Redsea al referentie genomen.

Ik zag in jouw lijstje dat je idd voor fosfaat Redsea hebt genomen. Ik neem aan dat je hiervoor de nieuwe redsea test hebt gebruikt. Ik heb namelijk nog de oude versie en die geeft echt nul aan, terwijl de hanna juist nauwkeuriger werkt:

Saliniteit: een Milwauke Refracto meter, geijkt op 35ppt met salifert Refractocheck[/COLOR]
[/FONT]
KH: Salifert
Ca: Salifert
Mg: Salifert
Kalium: Redsea ReefCare Potasium test
Strontium: Salifert
Boor: Salifert
Jodide: Salifert
= Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test
Nitraat: Salifert
= Ijzer: Sera Fe (zoetwater test, werkt prima, is door mij geijkt met een zelf aangemaakte ijkoplossing op zoet en zout)
Silicaat: Salifert, doe ik verder niks me dan testen dat het niet te hoog wordt. ik maak vooralsnog geen toevoegingen voor silicaat

ik gebruik de PO4 test uit het reef care programma.
de oude gaat inderdaad niet onder de 0,1ppm (dat je die nog heb zeg?) dan is dat inderdaad een NUL!
ik werk al sind dec2011 met de nieuwe versie PO4 test.

Ik zag in jouw lijstje dat je idd voor fosfaat Redsea hebt genomen. Ik neem aan dat je hiervoor de nieuwe redsea test hebt gebruikt. Ik heb namelijk nog de oude versie en die geeft echt nul aan, terwijl de hanna juist nauwkeuriger werkt:

Saliniteit: een Milwauke Refracto meter, geijkt op 35ppt met salifert Refractocheck[/COLOR]
[/FONT]
KH: Salifert
Ca: Salifert
Mg: Salifert
Kalium: Redsea ReefCare Potasium test
Strontium: Salifert
Boor: Salifert
Jodide: Salifert
= Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test
Nitraat: Salifert
= Ijzer: Sera Fe (zoetwater test, werkt prima, is door mij geijkt met een zelf aangemaakte ijkoplossing op zoet en zout)
Silicaat: Salifert, doe ik verder niks me dan testen dat het niet te hoog wordt. ik maak vooralsnog geen toevoegingen voor silicaat

ik gebruik de PO4 test uit het reef care programma.
de oude gaat inderdaad niet onder de 0,1ppm (dat je die nog heb zeg?) dan is dat inderdaad een NUL!
ik werk al sind dec2011 met de nieuwe versie PO4 test.

Ik gebruikte altijd al de hanna meter omdat die zo nauwkeurig meet. Maar had toevallig die van Redsea nog staan..maar zal 'm idd maar eens weggooien, want nut heeft ie niet meer!

Net even een stuk of 15 slakken van de ruiten geplukt van de RSM. Die mogen alvast rondkruipen in hun nieuwe domein! Komend weekend maar eens kijken of ik de inhoud van Max volledig kan overhevelen naar beneden. Hoef ik nog maar één bak in de gaten te houden...

topjes

In mijn nieuwe bak was het de bedoeling dat ik gebruik zou gaan maken van twee Tunze 6055 stromingspompen van 5500 l/u. Nu gebruik ik deze ook al in de huidige bak van 250 liter en ik merkte dat met de tijd de flow van deze pompen eigenlijk niet meer afdoende was om de bak te voorzien van voldoende stroming. Bij het leeghalen van de bak dan ook geschrokken van de hoeveelheid vuil in de bak.

Daarom maar besloten om één van de Tunze's te vervangen door een Jebao WP-40! Hiermee hoop ik in mijn bak voorlopig voldoende stroming te creëren. Ik ben me er van bewust dat deze pomp waarschijnlijk de eerste periode niet volledig stil zal zijn, maar dat heb ik er wel voor over! Uiteindelijk zal deze pomp vast stil gaan lopen, want dat is wat ik oa in het topic van Richard (Mestreech) heb gelezen!

Morgen kan ik de pomp al oppikken! Ben benieuwd! topjes

Een een vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder ons:

Komende zondag wil ik de inhoud van de RSM overzetten naar de nieuwe bak. Nu kent mijn bak ook een zandhapper, zandzevende zeesterren en gravende slakken. Nu wilde ik eigenlijk mijn nieuwe bak 'bare-bottom' houden, maar dat is niet handig in combinatie met de zandbewonende dieren. Om nu nieuwe zand op de bodem te leggen is ook niet handig, want daarin zit totaal geen voeding. Feitelijk ben ik dus 'verplicht' om bodem meer te nemen uit de oude bak. Hoe kan ik dit eht beste doen? Gewoon delen van de zandbodem zonder spoelen (en dus met vuil) eruit scheppen en rechtstreeks in de nieuwe bak doen? Of moet ik het juist wel uitspoelen (in zeewater) om er zoveel mogelijk vuiligheid uit te halen?

Kortom welke methode raden jullie uit ervaring mij aan?

:) Hey Bas ik zuo het lekker spoelen in zeewater , dan is het verlopig schoon en zijn je bacterien niet weg , dat heb je wel als je oeld met zoet water gr jaap

:) Hey Bas ik zuo het lekker spoelen in zeewater , dan is het verlopig schoon en zijn je bacterien niet weg , dat heb je wel als je oeld met zoet water gr jaap

Ha Jaap, dank! Spoelen met zoetwater zou ik sowieso niet doen.. ;) . Ik zal het dan wel met de grove slag spoelen, want juist de detritis is hetgeen wat oa de sterren en de zandhapper natuurlijk filteren...

1 op 1 zal hem inderdaad niet worden, maar als je eerst je koralen en je steen en (eventueel het merendeel van) je vissen er uit hebt gehaald kun je eens stevig door de bodem heenwoelen zodat alle rotzooi goed loskomt. Als je dit combineert met een powerfilterachtige constructie zul je snel veel rommel kwijt zijn.
Waarschijnlijk moet je dan om het kwartier de watten vervangen, maar het kan snel gaan op deze manier om echte 'sneeuw' kwijt te raken. Twee uurtjes zo draaien en elk kwartier even de bodem doorwoelen. Grovere (detritus)deeltjes bezinken vrij snel en neem je dan dus mee naar je nieuwe systeem.

Doe wel een dikke handschoen aan, want in een bodem kan van alles 'prikken' van koraalskelet tot borstelwormen.

:cool: hey bas ik denk dat er genoeg in blijft zitten als je dat doet hoor gr jaap

1 op 1 zal hem inderdaad niet worden, maar als je eerst je koralen en je steen en (eventueel het merendeel van) je vissen er uit hebt gehaald kun je eens stevig door de bodem heenwoelen zodat alle rotzooi goed loskomt. Als je dit combineert met een powerfilterachtige constructie zul je snel veel rommel kwijt zijn.
Waarschijnlijk moet je dan om het kwartier de watten vervangen, maar het kan snel gaan op deze manier om echte 'sneeuw' kwijt te raken. Twee uurtjes zo draaien en elk kwartier even de bodem doorwoelen. Grovere (detritus)deeltjes bezinken vrij snel en neem je dan dus mee naar je nieuwe systeem.

Doe wel een dikke handschoen aan, want in een bodem kan van alles 'prikken' van koraalskelet tot borstelwormen.

:) En van die borstel wormen kun je erg last van hebben hahaha :rolleyes: aldoende leerdt men gr jaap

Mannen, dank voor deze waardevolle tips! topjes

Heb mijn nieuwe opbouw in mijn bak zonder handschoenen opgebouwd, dit omdat het prettiger werkte. Maar heb het wel geweten...verschillende wondjes aan mijn handen was het gevolg..dus ik ga zeker handschoenen gebruiken bij het doorwoelen!

Ey Bas als je alle bacterie ed wilt behouden zal ik een grote emmer of spaciekuip en met een vergiet of zeef alles goed schoon woelen. En net als wat mifesto post met een power filter of een pot filter werken hier krijg je zo veel mogelijk vuil uit je water!

Ik heb al vaak gehad dat ik me bodem eruit gehaald heb omdat ie vuil werd, en hierdoor ook een tijdje zonder bodem heb gedraaid terwijl ik er zand zwevende zee sterren, bodem slakken enz had. Die hebben het allemaal goed overleeft.

Dus denk er nog eens goed over na of je je "oude" bodem over zet of een nieuwe plaatst......

Gr. Jeroen

Ey Bas als je alle bacterie ed wilt behouden zal ik een grote emmer of spaciekuip en met een vergiet of zeef alles goed schoon woelen. En net als wat mifesto post met een power filter of een pot filter werken hier krijg je zo veel mogelijk vuil uit je water!

Ik heb al vaak gehad dat ik me bodem eruit gehaald heb omdat ie vuil werd, en hierdoor ook een tijdje zonder bodem heb gedraaid terwijl ik er zand zwevende zee sterren, bodem slakken enz had. Die hebben het allemaal goed overleeft.

Dus denk er nog eens goed over na of je je "oude" bodem over zet of een nieuwe plaatst......

Gr. Jeroen

Ha Jeroen, ik heb nog nooit mijn bodem vervangen. Wel met regelmaat bij het waterverversen met mijn vingers door het zand gegaan. Denk dat ik het wel waag om de zandbodem mee te nemen uit mijn huidige bak. Ik heb een witte speciekuip, dus kan ik mooi het zand uitzuigen en even goed laten filteren met een powerfilter. De bodem uit Max zal nooit voldoende zijn voor het bedekken van de bodem in de nieuwe bak, dus vul het aan met nieuwe koraalzand wat ik nog heb staan. Zal al met al een hele dunne bodem worden, maar dat maakt niet uit. Kan het naar de toekomst toe altijd nog aanvullen. En zo hebben de beestjes in ieder geval wat te eten.

Dank voor reactie! :biggrin:

dit zou ik zelf ook hebben gedaan, of wat jeroen zegt in een waterton of speciekuip met een powerfilter laten draaien.

Laatst bewerkt:

Nieuw speelgoed is in bezit;

ImageUploadedByTapatalk1376058609.729553.jpg

Ook nog ff snel bij Ocean and Lake een nieuwe CA test gehaald. Dit aangezien mijn huidige ca test zwaar verouderd is en ik er niet meer op durf te vertrouwen!

ImageUploadedByTapatalk1376058678.616919.jpg

Back
Bovenaan