Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nieuwe uitdaging

Zo kennen we u:D.Tegen volgende maand is uw rifje wel af hoor;)

Hoi Ria, Dit is toch ook een mooi bakkie,hier kun je ook van genieten.En zo kom je ook nog aan andere dingen toe.Heel veel plezier met de nieuwe opstart.Gr Martin.

Mijn rifje is op dit moment naar mijn zin ;) Laat nu alles met rust. Ik merk toch dat de koraaltjes die ik zelf heb gehouden een klap hebben gekregen Buttons staan dicht. Vissen zowel uit mijn zoon zijn bak als uit de mijne hebben niks te lijden gehad Zwemmen vrolijk rond.
Bij opstart, gestart met Ammovec een bacteriecultuurtje moet elke dag zoveel ml toevoegen 10 dagen lang. Mijn water is hierdoor wat wazig maar na informeren blijkt dit normaal te zijn.

Aquarium draait nu 5 dagen en dit zijn mijn waardes.

Zoutgehalte 1022,5 dus dit moet iets omhoog
Kh 7
No3 5
Ph 8.2
Phospaat volgens test 0
Magnesium 1170 dus te laag. Ga ik omhoog brengen met product van MWS
Calcium 480:confused:

Zodra er weer evenwicht in de bak is ga ik weer balling gebruiken.
je kan ook met de balling producten je bak in evenwicht brengen maar is geen Duits ken en geen duidelijke nederlandse beschrijven ga ik niet expirimenteren.

ria

Als je de ballingzouten in huis hebt moet je over 8 dagen verdeeld 218gr MgCL2x6h2o en 27gr MgSO4x7H2O toevoegen om het mg op peil te brengen.Ben uitgegaan van 180l netto water.

Mijn Duits is nog net goed genoeg;)
Hoe kom je aan zo'n lage mg?Er zitten toch nog geen verbruikers in je bak.Mss. het gebruikte zout eens meten?

Laatst bewerkt:
VaVa zei:
Als je de ballingzouten in huis hebt moet je over 8 dagen verdeeld 218gr MgCL2x6h2o en 27gr MgSO4x7H2O toevoegen om het mg op peil te brengen.Ben uitgegaan van 180l netto water.

Mijn Duits is nog net goed genoeg;)
Hoe kom je aan zo'n lage mg?Er zitten toch nog geen verbruikers in je bak.Mss.
het gebruikte zout eens meten?
Hoi Vava

Bedankt voor je antwoord.
Ik gebruik Reef Chrystal zout Ik denk dat het mogelijk zou kunnen komen dat is vers zeewater, water uit mijn eigen bak om te enten en wat vers aangemaakt synthetisch zout heb aangemaakt. Dit bij elkaar .Maar weet dit niet zeker.

Verbruikers nou er staan wat kleine koraaltjes, stekjes en wat buttons in de bak dus denk niet dat dit het kan zijn.
Bedankt voor je vertaling, mijn vorige bak deed het uitstekend op balling ik heb hier alleen maar goede ervaring mee.
Zal zeker mijn aangemaakte water eens meten.

Groetjes Ria.

Hallo Ria,

Hoe is het met jou en je bak? Doen de buttons en koralen het al iets beter?

Alle koralen en vissen doen het goed hier, behalve het koraal dat op z'n kantje had gelegen en al iets groen was, die gaat helaas naar de koralenhemel, ik probeer nog stekjes te maken maar vrees het ergste.

Mocht je een keer tijd hebben kom je wel een keer langs hè, met Francois?

En we willen uiteraard jouw bakje ook zeer graag zien !!!

Groetjes Dennis en Irma

Dbout zei:
Hallo Ria,

Hoe is het met jou en je bak? Doen de buttons en koralen het al iets beter?

Met mijn bakje gaat het mondjes maat Maar wat kan je verwachten na 1,5 week. Ramen zitten regelmatig met alg. Goede stroming is moeilijk te vinden en mijn eiwitafschuimer doet niet wat ik wil. Schuimt in de onderpot. Maar er komt niets in de beker Ook niet als ik hem natter laat draaien:mad:
En met mij:(

Alle koralen en vissen doen het goed hier, behalve het koraal dat op z'n kantje had gelegen en al iets groen was, die gaat helaas naar de koralenhemel, ik probeer nog stekjes te maken maar vrees het ergste.

Ben blij te horen dat alles het goed doet ook de vissen. Dat ene koraal was die wildkap he En daar was ik ook bang voor dat die het niet zou redden. Maar het leed is gelukkig;) klein gebleven.

Mocht je een keer tijd hebben kom je wel een keer langs hè, met Francois?

Wij komen zeker gauw langs om naar je aquarium te kijken en te zien hoe alles er uitziet Kan ik ook nogeens genieten.

En we willen uiteraard jouw bakje ook zeer graag zien !!!

Nou daar is nog niet veel aan te zien. Maar jullie zijn altijd welkom.

Groetjes Dennis en Irma

Tijd voor een update. Eigenlijk weinig gedaan. Weer een klap gekregen. Mijn zoon moet nu hij klaar is met de zoveelste opleiding binnenkort op uitzending naar Afghanistan. Veel tekort op hetgeen ons is overkomen. Naar daar heeft Den Haag geen oor naar. Je wordt fysiek getraind en dan moet je dit soort dingen kunnen incasseren.

Ik ben bezig geweest om de eiwitafschuimer goed afstellen hij draait schuimt maar nog niet helemaal naar mijn zin.
Mijn rif is ook niet wat ik in gedachten heb (is een beetje bekend he) dus ik ga nu nog 1 keer de boel overhoop halen.
Dennis en Irma hadden nog 2 stenen in de sump liggen en die heeft Francois opgehaald. Kon hij gelijk bij hun naar het aquarium kijken.

Dus het wordt nog 1 keer verbouwen. Merk dat mogelijkheden veel beperkte zijn :( (dan toch 2 meter bak nemen:D ) Aqua Thomas om raad gevraagd op welke wijze hij rif opgebouw heeft. Dit omdat ik zijn opbouw heel mooi en natuurlijk vind. Erg gelachen om antwoord gelukkig nog iemand die niet snel tevreden was. gewoon stapelen draaien keren kijken en geduld.

Dus mogelijk in het weekend reorganiseren, tot grote ergenis van mijn zoon, deze moet ook nog in het weekend de onderkast bouwen.

Dus foto,s heb ik nog niet.

Ria.

hehe ben blij dat je iets aan mijn antwoord hebt gehad
ik ben ervan overtuigd dat er binnekort weer een prachtig rifje staat te pronken hoor.

Hallo Ria en Francois,

Tis jammer om te horen, Francois, dat je weer weg zou moeten, ook aangezien het feit dat het de laatste tijd al niet echt goed ging met jullie, maar na regen komt echt zonneschijn!!! Geloof me, er breken mooiere tijden aan!

Ria ik weet dat je niet gauw tevreden bent met je bakje, maar denk wel dat als het eenmaal zo is als jij het wilt, dat het weer iets moois zal worden. Met al die ervaring moet dat echt wel goed gaan komen.
En nadat Francois hier was en de foto had meegenomen hebben wij weer een reden om je uit te nodigen om op je gemak een bakje koffie te komen doen en naar de bak te komen kijken en zo veel mogelijk aan ervaring te geven hoe ik het anders had moeten doen... :D .

Groetjes Dennis en Irma.

ps: heb mooie fotocamera, wil best mooie plaatjes voor je maken?

Na draaien keren neerleggen gaat het er nu een beetje op lijken. nog wel niet helemaal tevreden. Maak morgen wat fotos als licht allemaal aan is.
Ben nu met de stroming bezig.

Wie weet wat of kan raad geven.

Opvoerpomp 2000 liter
2x Nano streamer 6025

Stroming is moeilijk goed te krijgen.
Ik heb ook nog van mijn vorige aquarium 2 nanostreamers 6045 liggen.

Ik dacht als ik een zwaardere opvoerpomp neem wat gelijk als stromingspomp kan dienen en er 1 nano 6045 erbij gebruik is dat niet beter, als want ik nu heb

Graag raad.

Hey Ria, met de pompen en stroming kan ik je helaas niet helpen, maar mag ik wel ff typen hoe fantastisch ik het vind om hier van jou een nieuw dagboek te zien :goed:

Op goed geluk dan maar weer he!

Ik ga ook weer beginnen (alleen met vissen voorlopig, geen koralen en lagere dieren e.d.), dus we kunnen ook samen af en toe weer ff mopperen dan.

Maar zonder gekheid: succes met je nieuwe start , maar ook thuis (en het weggaan van Francois)

Ik ga je weer volgen hoor!

Zo even een update

Het is nu ongeveer 7 weken verder. Wat is er allemaal gebeurt. Mijn rifje is opgebouwd. Staat nog niet helemaal zoals ik wil moet nog een een ander vast metselen en mijn koraaltjes staan nog niet vast. Aantal koraaltjes uit vorige bak hebben de strijd niet overleefd. Blauwe buttons worden minder zoals ook mijn oranje. Ben ook 2 ricardo oren verloren. Mijn stekjes gaan niet dood maar groeien ook niet. Zoon zegt wel dat het groeit. Leders en wat koraal uit mijn zoon zijn bak blijft het doen. De porties met wat kokerwormpje van mijn zoon was helemaal van kleur gegaan in zijn bak maar komt nu ook op kleur.
Er schijnt een beetje evenwicht in te komen voor mijn gevoel.
Wel veel last van rode flap op de steentjes op de bodem. En op sommige stenen. En daar ben ik niet blij mee want het komt ook op tussen buttons. Hier ben ik niet echt blij mee..Zuig het af maar komt snel weer terug.

De waardes zijn vrij stabiel

Magnesium 1420
ca 460
kh 8
phosphaat niet meetbaar
PH 8
nO3 10 deze was 25. dus nog te hoog.
SG 1024
Temp 25

Ben een beetje ongeduldig geweest en had ongeveer 4 weken geleden een lobo gekocht en deze is helemaal van kleur deze was groen en ziet er nu niet uit is echt een twijfel geval of deze het zal redden want groen is hij niet meer.
Eigenlijk dus een beetje mijn eigen schuld.

Ik had een heel klein stukje blauwe anthelia en dat groeit als een idioot.

Bijlagen

• P5300937.JPG
    P5300937.JPG
    32,9 KB · Weergaven: 614
Hoi Ria,

Leuk hoor, 't gaat nu echt opschieten he.:)
Alleen groeit onze anthelia niet zo hard als bij jou. :(
Kom je nog een keertje buurten? :D
Wij willen natuurlijk ook jou aquarium een keer komen bekijken. :cool:

Heel veel succes met je bak en het gaat helemaal goed komen hoor.

:goed:

Groetjes Dennis & Irma

Hier gaat de blauwe anthelia ook super. Enkele maanden geleden een stekje op een schelp overgenomen uit de bak van Francois en opgeplakt op een steen, inmiddels is bijna de hele steen al bedekt!

Groet,

Marcel

Even tijd voor een update.

Ben nog lang niet tevreden, of ik dit ooit zal worden:rolleyes: Ik er aan moeten wennen dat je mogelijkheden beperkt zijn.
Last van flap en denkelijk cyano bacterie. Maar weet dit niet.

Blauwe en oranje buttons die een klap hebben gehad zijn nu in een stadium dat ze niet minder meer worden dus geduld dat zijn weer gaan vermeerderen.
Mijn lobo op andere plek gelegd of hij dood is kan ik niet zien de kleur die hij had is hij niet meer.

Zandzevende zeester was in mijn vorige bak een arm kwijt geraakt en deze is nu weer aangegroeid.:)
Vissen hebben het naar hun zin en sommige koraaltjes hebben groeipuntjes.
Al met al nog lang niet tevreden.

Qua opbouw wil ik nog e.e.a. veranderen links misschien hoger en mijn openingingen (brug) wat hoger. Dit omdat ik nog wel wat koraaltjes op mijn verlanglijstje heb staan.

Hier wat overzichtfoto's

Bijlagen

• P6210993.JPG
    P6210993.JPG
    38,2 KB · Weergaven: 557
  • P6210981.JPG
    P6210981.JPG
    80,9 KB · Weergaven: 559
  • P5250931.JPG
    P5250931.JPG
    35,7 KB · Weergaven: 559
  • P5250928.JPG
    P5250928.JPG
    36,3 KB · Weergaven: 559
  • P5250934.JPG
    P5250934.JPG
    27,1 KB · Weergaven: 555
Hoi Ria,

Zo te zien ,ziet het er best aardig uit.Ria vergeet niet dat het nog maar net 2 maandjes draait.Ik denk met alle kennes die jij in huis hebt,dat het allemaal wel goed komt.Veel plezier nog met je hobby.Gr Martin.

je mag zeker tevreden zijn Ria,de bak draait tenslotte nog niet zolang,even verder laten rijpen en dan nog wat mooie stukjes erin en je kan weer volop genieten:)

Bedankt voor de reactie.

Martin Bedankt voor het compliment maar zo groot is mijn kennis niet.:) Als ik al die kennis zie van sommige aquarianen en hun aquariums. Maar denk ook dat het aan de techniek ligt waarmee je heel veel kan bereiken. Waardoor het een kombinatie van kennis en techniek is.

Luc Ja ik weet het ruim 2 maanden is nog niet zo lang. Maar vind het nog steeds
erg dat ik mijn vorige bak wegens omstandigheden heb moeten verkopen. En wat je zeg ik doe wel genieten van mijn bakje.

Zondag even MWS geweest waar ik uiteindelijk voor ging was niet voorradig.
Omdat er in mijn vorige bak 2 koralen stonden waar ik persoonlijk aan gehecht was en deze heel toevallig mijn formaatje:D hadden heb ik deze maar gelijk gekocht.

Fotos wel van dichtbij genomen.

Hier fotos.

Bijlagen

• P6231051.JPG
    P6231051.JPG
    58,6 KB · Weergaven: 8
  • P6241058.JPG
    P6241058.JPG
    86,3 KB · Weergaven: 5
Back
Bovenaan