Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw doorkijk aquarium ±700L

Oh dat is ook fijn om te horen... Heerlijk dat verschil met testsetjes...
Nu ben ik begonnen met het toevoegen van red sea no3 po4-x, zal dit de nitraat en fosfaat snel genoeg naar beneden kunnen halen?

dan heb je ook een fosfaat probleem erbij.
ik wil niet de brenger van slecht nieuwes zijn maar, een fosfaat van 0,03ppm met salifert gemeten is met redsea vaak ver boven de 0,08ppm.

logisch.. omdat samen met nitraat ook met name fosfaat word aangebracht bij en defecte osmose toestel.

Oh dat is ook fijn om te horen... Heerlijk dat verschil met testsetjes...
Nu ben ik begonnen met het toevoegen van red sea no3 po4-x, zal dit de nitraat en fosfaat snel genoeg naar beneden kunnen halen?
ik kan niet uit persoonlijke ervaring spreken, maar aangezien je koralen niet gewend zijn aan hoge fosfaat en nitrat waarden zou ik persoonlijk ervoor kiezen zo snel mogelijk omlaag te gaan met de waarden. Het duurt toch een week voordat een cultuur d.m.v. een koolstof bron zijn cultuur effectiviteit toont. je kan het een week tegenaan kijken en als het geen effect heeft kan je alsnog een wissel doen.
verslechter de komende week situatie dan zou ik kiezen voor een wissel.
dagelijks testen is niet zinvol, maar kan, al is het alleen om je nieuwsgierigheid te bevredigen.
in zulke situaties kan je om de 3 dagen een objectieve uitlezing verkrijgen.

Oke bedankt voor je advies Glenn,

Ik zal eens een weekje in de gaten houden en alle metingen hier beschrijven.
Mocht het na een week nog niets zijn veranderd zal ik een grote waterwissel doen.

ik kan niet uit persoonlijke ervaring spreken, maar aangezien je koralen niet gewend zijn aan hoge fosfaat en nitrat waarden zou ik persoonlijk ervoor kiezen zo snel mogelijk omlaag te gaan met de waarden. Het duurt toch een week voordat een cultuur d.m.v. een koolstof bron zijn cultuur effectiviteit toont. je kan het een week tegenaan kijken en als het geen effect heeft kan je alsnog een wissel doen.
verslechter de komende week situatie dan zou ik kiezen voor een wissel.
dagelijks testen is niet zinvol, maar kan, al is het alleen om je nieuwsgierigheid te bevredigen.
in zulke situaties kan je om de 3 dagen een objectieve uitlezing verkrijgen.

Zojuist weer even alles gemeten voor aanvulling:

5e meting.jpg

Let niet op me MG dat weet ik.. is en verschil qua testsetjes weer:confused:
Heb nu 2x 20ml Red Sea NO3 PO4-x en ben van 50 naar 30 nitraat gegaan (gemeten met oud testsetje).

Zojuist weer even alles gemeten voor aanvulling:

Bekijk bijlage 384982

Let niet op me MG dat weet ik.. is en verschil qua testsetjes weer:confused:
Heb nu 2x 20ml Red Sea NO3 PO4-x en ben van 50 naar 30 nitraat gegaan (gemeten met oud testsetje).

Mg zeker met een redsea mg getest ?
Nitraat van 50 > 30 binnen 1 dag ? Het lijkt wel een wonder middel.

greetings, GlennF

Blijkbaar is het toch een wonder middeltje ofzo. Net weer even nitraat gemeten met zelfde setje weer en nu geeft deze een waarde van ongeveer 15 aan. Evenals het testsetje van red sea

epebuhup.jpg

Mg zeker met een redsea mg getest ?
Nitraat van 50 > 30 binnen 1 dag ? Het lijkt wel een wonder middel.

greetings, GlennF

Verstuurd vanaf mijn PadFone T004 met Tapatalk

Hier gaan we weer,

Na een aantal dagen het middeltje van red sea te hebben gebruikt bleef het nitraat op 15 staan en werd niet minder.

Gister kwam ik thuis na een week hard te hebben gewerkt. Meteen even naar het aquarium gekeken wat ik altijd doe als ik thuis kom. Wat was het een treurig aanzicht zeg... alle koralen stonden helemaal in geen poliep meer te bekennen.

Inmiddels ben ik 2 koralen verloren, leek wel of ze aan het vervellen waren. Hierbij een foto van een stekje, zo ging het bij de grotere koralen ook.

pereheba.jpg

Door het afsterven van de koralen kreeg ik ineens een nitriet van 0,1!
Hier door maar gelijk een 150L zeewater ververst. In de afgelopen nacht nog 2 vissen overleden, exacte reden weet ik niet maar misschien dat het wat te maken heeft gehad met het hoge nitriet.

Vanochtend nog weer even gemeten, nitriet zit nu op de 0,05 en nitraat op 5.

Beide waardes zijn in ieder geval naar beneden gegaan. Hopelijk verlies ik niet nog meer...

Lampen zijn net aan gegaan... schrik ik nogmaals... weer 2 koralen die afsterven

urysezup.jpg

upebuvus.jpg

Ik wordt er een beetje moedeloos van...

Gezonde delen stekken en in een quarantaine bak plaatsen?

Ik denk dat een aantal wissel nu zeker op hun plaats zijn. Baat het niey san sxhaad het niet . In een dergelijle situatie.
Die afvalstoffen moeten uit het systeem.

Wat heb je onlangs veranderd aan je systeem , nieuwe koralen, verlichting?
Dat je nitraat op 50ppm zit is zowieso niet bevordelijk voor acro's. Die moet omlaag.

Welke soorten hebben het meest te lijden en hoelang zitten deze al erin?

greetings, GlennF

Hey Glenn,

Het nitraat is nu op 5 na de waterwissel.
Het betreft alle acro's, sommige stonden er een maand in.
En ook een paar uit me vorige aquarium.
Helaas zijn alle acro's nu afgestorven. Sommige gewoon in 1 nacht.
Vandaag alle waterwaardes laten testen in de aquariumzaak en er was niets mis mee.
Morgen alle koralen maar eruitbikken die zijn afgestorven :(

Hier is je grote verandering ......

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1094092

Alles groeide en bloeide tot een week na de introductie van je led balk.

Ik ben met een led experiment bezig in mijn stekkenbak.
Alles wat ik aan acro's in de bak zet gaat met 4 weken dood met weefsel verlies vanaf de voet. Montiporas en ander sps doet het prima. Echter groei is iets minder. Een positieve punt is dat de kleuren onder led wel knallen vanaf het eerste moment dat het erin staat.

Bas van steyn geeft ook problemen met acro's op led terwijl monti's het wel doen onder led.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
De acro's die ik heb blijven wel leven onder led.
De groei zit er nog niet echt in. Ik zal het gaan bekijken en vermelden hoe het bij mij gaat.

Hier is je grote verandering ......

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1094092

Alles groeide en bloeide tot een week na de introductie van je led balk.

Ik ben met een led experiment bezig in mijn stekkenbak.
Alles wat ik aan acro's in de bak zet gaat met 4 weken dood met weefsel verlies vanaf de voet. Montiporas en ander sps doet het prima. Echter groei is iets minder. Een positieve punt is dat de kleuren onder led wel knallen vanaf het eerste moment dat het erin staat.

Bas van steyn geeft ook problemen met acro's op led terwijl monti's het wel doen onder led.

greetings, GlennF

LED hangt er nog niet boven dacht ik, wel besteld, dus lijkt me niet de oorzaak in dit geval

Back
Bovenaan