FrankvdB
ZeewaterForum lid
Ja die staat helemaal goed man! Super mooi zoFrank,
Het is altijd leuk om met mede aquarianen wat over zoutwater te praten. Staat je nieuwe aanwinst al volledig open
?
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ja die staat helemaal goed man! Super mooi zoFrank,
Het is altijd leuk om met mede aquarianen wat over zoutwater te praten. Staat je nieuwe aanwinst al volledig open
?
Echt 1 van mijn lieveling vissen. Hopen dat hij het goed doetToen ik deze bak opstartte had ik altijd in het achterhoofd om te proberen 1 van mijn "droomvissen" in het aqua te plaatsen. Hoeveel keer ik het hoofdstuk in het boekje van Tanne over deze vis heb doorgelezen, ik weet het zelf niet meer. Garanties zijn er niet en in de toekomst moeten er mss keuzes gemaakt worden,...
Ik heb er mijn lagere dieren bestand gedeeltelijk op afgestemd. Geen acans, zoa's, scolly's,... Ik heb wel 2 lobo's er instaan, ook een tridacna. Dat lijken me de grootste risicodieren om aan geknabbeld te worden.
Aan een SPS poliepje kan af en toe ook wel eens geproefd worden, dus moesten de stekken al wat formaat hebben. Nog een voorwaarde, het moest er eentje zijn uit een draaiende bak, daar ze niet altijd even makkelijk aan het eten te krijgen zijn.
Dus veel voorwaarden.
2 weken geleden kwam er eentje te koop, die rondzwom in een SPS/LPS bak. Hij zwom er 6 maanden rond en de bak werd gestopt. Het is nog een jonge vis, nu ongeveer 7cm. Dus direct de kans gegrepen en vorige zaterdag 2 uurtjes heen en bijna 2 uurtjes terug. Mysis, noribladeren en masstick gaan er al goed in. Het is afwachten hoe het verder evolueert naar lagere dieren toe en of ie voldoende eten bijeen kan krijgen met de snelle dokters. Er wordt hier 2 x per dag gevoerd met af en toe nog een noriblad aan de klem of nu masstick op het glas. Op het eerste zicht lijkt het voorlopig goed te gaan. De vis is niet schuw.
Het is de pygoplites diacanthus, rode zee variant.
To be continued,...
Bekijk bijlage 568857Bekijk bijlage 568858Bekijk bijlage 568858Bekijk bijlage 568859
Ik knip een stukje velletje af van pakweg 10/12 bij 5/6 cm. en dat ga ik oprollen, in tweeën vouwen en vast zetten aan een steentje met een elastiek.Ik heb de vervang "pouches" van 2LF besteld. Het gehele setje is blijkbaar nergens op voorraad te vinden. Dus gaan we deze gebruiken met een "nori clip".
Ik heb wat grotere en groffere steksteentjes besteld, die ik dan hier en daar kan plaatsen met de tang.Ik knip een stukje velletje af van pakweg 10/12 bij 5/6 cm. en dat ga ik oprollen, in tweeën vouwen en vast zetten aan een steentje met een elastiek.
Op deze manier blijft het compact en gaat er weinig van verloren, alleen een klein beetje onder de elastiek.
Als ik hele dunne/kleine elastiekjes zou gebruiken zou het velletjes bijna helemaal opgaan zonder dat er niets van verspild wordt.
Vissen leren snel en gaan ze ook onder de elastiek het velletje eten tot er bijna niets overblijft.
En zoals te zien op de foto kun je zo'n velletje ook verrijken met wat je maar wilt.
Op de foto zie je een kloddertje honing maar je kunt bijvoorbeeld ook wat Krill Olie erop smeren en daarop wat vitaminepoeder, etc., kortom een soort sushi maken als je het nodig acht.
Nonkel Marc to the rescue!Geen zotte dingen te melden, dat is meestal wel goed nieuws.
Enkel zijn mijn NO3 en PO4 wel sterk gestegen, 18 en 0.14.
Er was op het eerste zicht niet direct een aanwijsbare reden, geen dode vissen, voederen bleef hetzelfde.
Ik had de bypass van het vliesfilter al gesloten en de afschuimer naar max uitsturing gebracht. Dit liet het wel uitlijnen.
De groei van de SPS ging wel achteruit, door de hogere PO4 waarde, dat zag ik zeker in mijn KH verbruik.
Ik ben enige tijd overgegaan van een mini refugium naar een algreactor, de pacific sun M.
Het mini refugium was moeilijk uit te lichten en de stroming was er ook niet ideaal.
De eerste weken draaide de reactor goed, tot een 14 dagen geleden. Ik zag NO3 en PO4 stilletjes oplopen en mijn algreactor deed het niet goed meer. De wieren wilde niet echt groeien, dus ik wist wel dat het daar iets mee te maken moest hebben. Maar kon mijn vinger er niet echt opleggen.
Dus even mijn hulplijn achter de schermen om raad gevraagd, @Marcpardon .
Marc heeft achter de schermen me altijd wel geholpen met raad, nog altijd trouwens. Dus Marc, hierbij nog eens een dikke merci voor alles, Ik heb al veel van je geleerd.
Mijn wieren in de reactor waren wat bruin en "plat".
In het mini refugium draaide ik met chaeto en caulerpa zonder problemen.
Na een fotootje van de wieren naar Marc te hebben gestuurd zag hij dat de caulerpa aan het afsterven was door de concurrentie met de chaeto en dat door het afsterven de opgenomen nutrienten terug in het water komen. Ook de chaeto zat onder de bruine smurrie, dus die kon ook niet meer goed groeien.
Ik had met de opstart van de reactor zo goed als mogelijk de caulerpa eruit gehaald, maar dat lukt niet perfect.
Dus mijn reactor volledig proper gemaakt, alle wieren eruit en enkele plukjes verse chaeto gekweekt by Marc erin.
Op een weekje tijd ging NO3 snel naar beneden, doordat mijn wieren terug optimaal groeiden en de caulerpa niet meer verder kon afsterven.
Nu is die terug 4 en door oa inzet van een beetje rowaphos daalt mijn PO4 ook terug langzaam, deze is nu 0.09
Dat is heel fijn om te lezen.Na een fotootje van de wieren naar Marc te hebben gestuurd zag hij dat de caulerpa aan het afsterven was door de concurrentie met de chaeto en dat door het afsterven de opgenomen nutrienten terug in het water komen. Ook de chaeto zat onder de bruine smurrie, dus die kon ook niet meer goed groeien.
Ik had met de opstart van de reactor zo goed als mogelijk de caulerpa eruit gehaald, maar dat lukt niet perfect.
Dus mijn reactor volledig proper gemaakt, alle wieren eruit en enkele plukjes verse chaeto gekweekt by Marc erin.
Op een weekje tijd ging NO3 snel naar beneden, doordat mijn wieren terug optimaal groeiden en de caulerpa niet meer verder kon afsterven.
Dat wekt de schijn dat ik een hele oude man benNonkel Marc to the rescue!![]()
Kom ooit nog is een stekje bij je halen , zal ik dan een doos sigaren meenemen?Dat wekt de schijn dat ik een hele oude man ben![]()
Beter de whiskeyKom ooit nog is een stekje bij je halen , zal ik dan een doos sigaren meenemen?![]()
Als het zo gezellig gaat worden, kom ik ook graag langsBeter de whiskey![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.