Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nemo kweek met enkel naupli's

Heb ze net wat naupli's gevoerd minimale uitkomst vanavond om 22.00 de rest.

Heb nu weer een flinke voorraad artimix van hobby ff uitvogelen hoeveel ik er precies in moet doen 16g op 1/2 L maar dat is iets te veel van het goede fles kijkt helemaal oranje dus ook te zout.

Vanavond ff uitproberen.

:eek: :( Kom net boven is mijn flesje met artemia gekanteld... alle naupli's verloren.
Net het flesje dat gevoerd moest worden.
Had nog een emmertje van vanmorgen staan met naupli's van 12uur oud die kieper ik er zometeen maar in.

Het zal ook eens een keer mee zitten ook vandaag de eerste dode larfjes mogen opvissen:( 10 st in totaal

Sommige larfjes tonen vreemd gedrag het is net of ze dood zijn zijn maar als ik met mijn pipet(waar ik net trouwens met mijn knie op ging zitten dus stuk)in de buurt kom dan zwemmen ze weer weg?????
Zullen deze alsnog sterven misschien toch de eiereschaal binnen gekregen?

Het positieve is dat er nog steeds een hoop vrolijk rondzwemmen!!

later.

Update 20.04:
Ik denk dat ik de reden weet van het "dood"liggen van bepaalde larfjes.

Teveel licht aanwezig toen ik net weer boven kwam en de bak dus weer verduisterd was tilde ik het deksel eraf en scheen met een schijnwerper in het bakje toen lag er geen 1 op de bodem maar zwommen ze allemaal rond.

Om 17.00 had ik de voorkant verwijderd en het deksel eraf te veel van het goede dus nog langzaamer het licht opbouwen.

Laatst bewerkt:
MMmmmm net zou er weer een flesje naupli's klaar moeten zijn maar helaas onbruikbaar uitkomst 10 % wilde vanavond eigenlijk water verversen bij de kleintjes maar het gekantelde flesje naupli's dreef dus in de vers aangemaakte zeewater onbruikbaar dus.

Nitriet gemeten nitriet aanwezig:eek: 1 mg weet niet of de larfjes nog 1 dag vol gaan houden maar heb net zeewater aangemaakt dus nu nog niet op temp. en laat het altijd 24U borrelen.Aan gezien ik morgen moet werken word het pas zo rond 18.00.

^%$*& het ging net zo lekker.....

Hoi frank,

Gebruik jij nou artemix van hobby? Ofwel eitjes met zout? Alleen eitjes kun je ook gewoon in het afvalwater van de bak laten uitkomen.

Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt als wat jou is overkomen. Daarom heb ik ook altijd 3 flesjes aan staan en 1 afvalfles (in een bak met zeewater, dus als ze omvallen dan heb ik de naupli nog) waar ik de restjes in kieper. Ook al gaat het dan een keertje mis, dan nog heb je binnen 12 uren weer een vers portie.

Flink brachio voeren dan overleven ze de 24-uren wel....:goed:

Suc6 Ron,

Hey Ron,

Ja ik gebruik de mix vorige keer goede ervaring mee maar op het moment is het slap heb ze nu onverwarmd aan het borrelen ging vorige keer ook goed. denk temp op de kamer 22 gr.

Ik net op de bank te balen en te denken kijk naar mijn bak en zie meer dan 400L zeewater ZONDER nitriet.

Dus heb net ff 1,5L ververst kieper er zometeen een exttra portie brachionus in.

er zwemt trouwens een flinke concentratie voer in het bakje.

Drama hier heb er net zo'n 70 dode larfjes uitgevist....:(

Heb net de beslissing genomen om ze verhuizen omdat er nog steeds te veel nitriet aanwezig was heb er nu nog maar 6 in leven en weet niet of die het redden..

Ik heb 1L auquarium water uit mijn bak en 0,5L vers zeewater in een ander bakje gedaan en ze met een koffielepeltje overgeschept.

3L brachionus en verse naupli's erin.

In het andere bakje nog steeds een te hoge nitriet waarde dat is nu dus uitgesloten.

Vind ze wel nog erg klein terwijl het er toch wemelt van de naupli's en de brachionus zou het soms aan het voer liggen wat ik de brachionus voer?

Genaamd S.sparkle??

De eerste keer dat ik een nestje probeerde groot te brengen groeide ze veel harder toen kregen ze alleen naupli's maar na 4 weken besloot ik het 60L bakje vol te laten lopen zonder te weten dat dus de voer concentratie veel te laag werd.Als ik toen wist wat ik nu weet had ik er misschien nog 4 overgehad van toen.

Als dit fout mocht gaan dan ga ik Frode achterna dan leg ik het stil voor een tijdje.

Hoi Frank,

Jammer, jammer, jammer.....en niet opgeven hoor!!! dat woord moet je gewoon schrappen uit je woordenboek.

Hebben je vissen alweer eitjes? Mijn vingers jeuken, HET MOET TOCH KUNNEN!!!!

Ik denk dat als je terug gaat naar de basis (zoals je de 1e keer deed), maar dan wel met brachio, dan moet het lukken hoor!!

Groet Ron,

Hey Ron,

Nee ze heeft nog geen eitjes maar is wel weer flink uitgedijd dus zal niet lang meer duren.

Op dit moment heb ik er ff geen zin meer in zoveel tijd en energie en het lukt me niet om er ook maar 1 in leven te houden misschien als het weer tijd is om larfjes te vangen dat ik er weer anders over denk maar op dit moment.....

hoi frank,
ik ken dat gevoel. Het heeft bij mij van april tot december 2008 geduurd voordat ik er eindelijk 6 had die ouder werden dan 4 dagen. Maar ik heb de moed niet opgegeven. Zie nu het resultaat bijna 600x die er in mijn 300L bak rondzwemmen.

ik zou zeggen hou de moed erin en neem ff een pauze om bij te komen van de ellende. Je moet er zeker niet je gezinsleven mee gaan ontwrichten, het moet wel leuk blijven. Op het moment dat je er niet meer vrolijk mee bezig kan zijn moet je het wel opgeven, want een hobby mag nooit ten koste gaan van je gezin en je gezondheid. Zonder dat heb je niks!

hopelijk zien we je met frisse moed verder gaan.:)

Hey Glenn,

Lijkt wel of je helderziend bent;)

Nee zonder gekheid moet ff pas op de plaats maken was nog maar met 1 ding bezig dat was kweken,kweken en kweken stond rond 5uur smorgens op visjes voeren naupli'klaarzetten om 5.45 ging ik werken zo rond 17.00 thuis snel eten en je kent het brachies voeren nauplis kweken verschonen etc etc geen tijd meer voor andere dingen.

Zet het voorlopig ff op een laag pitje ff pause

Ik zou eigenlijk een paar nestjes overslaan maar kon het niet laten 12 mei weer een nestje uitgevangen.

Ging allemaal goed tot zondag jl in 3uur tijd allemaal dood op 6 na..

Gister avond lagen er weer 4 dood ze zaten in het 60l bakje met zo'n 4cm water het 9lbakje gepakt de 2 voorzichtig overgeheveld en in mijn showbak gehangen.

Het licht schijnt ze niet te deren gister was er 1 nog erg liggerig maar tot nu toe zwemmen ze gemoedelijk rond en ik zie ze naupli's eten.Ik voer ze ook nog brachionus t/m zondag en dan moeten ze toch kunnen leven van enkel naupli's

Als ik deze twee groot zou krijgen ben ik al dik tevredenjuichen

Laatst bewerkt:
dat moet wel lukken frank.
probeer ze niet in teveel water te zetten. dan hoef je ook niet overdreven te voeren.
voorzichtig met naupli, 2 visjes eten niet zoveel, anders blijft er weer teveel oude rondzwemmen.
Water wisselen en verplaatsen tot het minimum beperken. maximaal één keer per week, in jou geval kan dit makelijk 2weken.
ik heb wel eens 100 visjes in 2/3weken oude water gehad.... geen probleem.
verstoren van de rust en voedselaanbod is erger dan gelig water.

helaas 1tje over:( de ander heeft het loodje gelegd ik denk dat hij nog niet toe was aan naupli's brachionus was er ook voldoende maar dat hij te vaak tevergeefs naar de naupli's heeft gehapt

Piepklein was ie nog de vorige keer waren ze na 8 dagen bijna 1x zo groot als het visje dat vandaag is overleden.

Het ander visje zwemt (tot nu toe) vrolijk rond.

jammer, jammer, jammer Frank....

Ik kan eigenlijk niet zien dat je iets niet goed doet...het enige wat ik mogelijk kan verzinnen is dat je teveel veranderd (overzetten, waterwisselen en te vroeg licht???) en wat ik me ook afvraag is wat je bedoelt met 0,5 liter brachionus??? Is dit 0,5 liter kweekwater met daarin brachionus? Of 0,5 liter gezeefde brachionus??

Ik zou in ieder geval nooit kweek water bij de jonge larven doen en als ze zeeft dan MOET je duidelijk kunnen zien dat er ook brachionus op het zeef zit....??

Zijn zo maar suggesties hoor...

Ik hoop in ieder geval dat je suc6 hebt/krijgt!!

Groet Ron,

hoi frank ik vermoed toch dat het voer het probleem. Dit probleem heb ik ook meermal meegemaakt.
in de eerste 10 dagen moet je de juiste balans weten te voeren. Dus niet teveel die weer oud word.
zeker in de eerst week zijn de kweken, zowel anemoonvisjes als paardjes erg gevoelig voor "oud voer".
Het is makkelijker om een 50st in leven te houden dan 5 stuks.
Het punt is dat 50 stuk het voer redelijk uitdunt en vers houd.
5 stuks moet je heel voorzichtig voeren anders blijf er teveel rondzwemmen. Hier geldt weer teveel water is teveel zoeken.
overigens maak ik de aquarium niet 100% donker.
ik doe alleen de zijkanten tot 10cm een stuk karton zodat ze niet naar het licht en dus tegen de ruit gaan zwemmen.
oh ja,
als je brachio zeef moet je een bodempje met rose of bruine krioelende korreltjes zien. Verwaar dit niet met zweefvuil!
in de bak moet je ze tegen het licht duidelijk zien zwemmen als een soort zwerm

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan