Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nemo kweek met enkel naupli's

Herpen Online zei:
Hey Nathalie,

Ik verrijk de brachionus,naupli,s en de copepods hiermee !

Gr Frank
Hoi Frank,

Dat lijkt me wel mooi spul, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ik geloof dat ik nog wat info mis in dit topic, ik ga ervan uit dat jullie kwekers dit verhaaltje al kennen, maar even voor diegene die wat minder ervaring hebben en het ook eens willen proberen. :)

De pas uitgekomen Naupli's teren de eerste pakweg 24 uur op een dooierzak en hebben dan ook nog geen mond.
De eerste 24 uur heeft het dus totaal geen zin de Naupli's te verrijken.

Als de Naupli's 24 uur oud zijn wordt het intressant deze te verrijken, de fout wordt vaak gemaakt deze meteen na het hatchen te verrijken en te voeren, echter voer je dan niet meer dan een zakje water aan de (nemo) larven, die hier natuurlijk niet voldoende voedingsstoffen uit kunnen halen en door een gebrek hieraan sterven.

Zou zonde zijn van de moeite de naupli's te kweken die geen voedingswaarde bevatten voor de larven, en natuurlijk zonde van de centjes als men wel de Naupli's verrijkt, maar dit te vroeg na het hatchen doet.

Dat wilde ik er gewoon nog even bij zien, voor de volledigheid van dit Topic.

Groetjes, nathalie.

Volgens mij hoef je voor de nemolarven de naupli's niet te verijken maar is het juist de dooierzak van de naupli's die bomvol voedingsstoffen voor de larfjes zitten.

Dus ik voer ze naupli's die nog geen 24 uur oud zijn eigenlijk die net zijn uitgekomen.

Of zit ik nu helemaal mis.......

Ik verijk de naupli's puur voor de vissen in het grote aquarium op dit moment ligt de naupli/artemia kweek ff stil.

brachionus en copepods ben ik nog wel volop bezig met een beetje geluk krijg ik van de week een nestje zeepaardjes wat me helemasal te gek lijkt!!

Gr Frank

Hoi frank,

Bij mijn weten is het echt nodig om ze goed te verrijken voor deze als voeding voor de larven te gebruiken.

Naupli's van 24 uur oud, een uurtje of 4 goed verrijken na 28 uur kun je ze dan voeren aan de nemo larven.

De Naupli's zijn dan nog niet echt in omvang toegenomen en kunnen goed gegeten worden door de larven.

Probeer het eens, ik weet zeker dat je er resultaat van zult hebben.

Groetjes en succes, Nathalie.

Hoi Nathalie,

Je zou ze wel willen verrijken, maar hoe? ze hebben immers geen mondje......misschien kun je iets overmaken op hun bankrekening :), dan verrijk je ze in ieder geval.

Voordat naupli kleine artemia's geworden zijn doorlopen ze (ik dacht 6) fasen en op het moment dat ze deze hebben afgerond is de voedingswaarde 0 geworden, maar kunnen ze wel zelfstandig eten.

Nee zonder gekheid, ik heb wel eens gelezen dat bijv. selco ook blijft 'plakken' aan de buitenkant van de naupli....maar of dat ook klopt?? Ik weet het niet.

Wat wel werkt is brachionus voeren omdat je die wel kunt verrijken en die blijven ook lekker klein....dubbele winst.

Voor zover dit een bijdrage mag leveren???.....:goed: ;)

Groet Ron,

RoGi zei:
Hoi Nathalie,

Je zou ze wel willen verrijken, maar hoe? ze hebben immers geen mondje......misschien kun je iets overmaken op hun bankrekening :), dan verrijk je ze in ieder geval.

Voordat naupli kleine artemia's geworden zijn doorlopen ze (ik dacht 6) fasen en op het moment dat ze deze hebben afgerond is de voedingswaarde 0 geworden, maar kunnen ze wel zelfstandig eten.

Nee zonder gekheid, ik heb wel eens gelezen dat bijv. selco ook blijft 'plakken' aan de buitenkant van de naupli....maar of dat ook klopt?? Ik weet het niet.

Wat wel werkt is brachionus voeren omdat je die wel kunt verrijken en die blijven ook lekker klein....dubbele winst.

Voor zover dit een bijdrage mag leveren???.....:goed: ;)

Groet Ron,
Hoi Ron, bij mijn weten kun je Nauplien gewoon verrijken 24 uur na het Hatchen.
Dan zijn ze zo ver ontwikkeld om voedsel tot zich te kunnen nemen.

Het kan zijn dat mijn bron toch niet helemaal klopt, maar dat lijkt me sterk.

Ik wil echt niemand mijn gelijk opdringen he, maar neem eens contact op met MWS ;) of Tom Verhoeven.

Van het blijven plakken heb ik ook wel eens gehoord, en als dit zo is is dat ook mooi mee genomen toch?

Groetjesss

Hey Ron,

Ik denk dat nathalie bedoeld als de naupli;s zelf al 24/u oud zijn ze dan een uurtje of 4 in verrijkt zeewater laten poedelen en dan aan de nemolarfjes voeren.

Nog meer (reken)werk:p Het is het proberen waard maar lijkt me meer iets voor in de vakantie moet zo af en toe een dag of 5 p/w een uurtje of 11 p/d van huis af:)

Gr Frank

Herpen Online zei:
Hey Ron,

Ik denk dat nathalie bedoeld als de naupli;s zelf al 24/u oud zijn ze dan een uurtje of 4 in verrijkt zeewater laten poedelen en dan aan de nemolarfjes voeren.

Nog meer (reken)werk:p Het is het proberen waard maar lijkt me meer iets voor in de vakantie moet zo af en toe een dag of 5 p/w een uurtje of 11 p/d van huis af:)

Gr Frank
Hoi Frank,

Je hebt me helemaal begrepen :goed:
Het is wel meer werk, maar het resultaat mag er zijn hoor.

groetjessss

Vanavond zo,n 40 zeepaardjes (schat ik) opgehaald bij RoGi, Ron kei bedankt hiervoor!!!:goed: :goed: Ik ga ze op de zelfde manier proberen groot te brengen als Ron.

Dus veel naupli's en elke 2 dagen al het water verversen zal v/d week eens wat foto,s proberen te maken.

Ron heb ze net in de vaas gedaan en zo te zien hebben ze de reis goed doorstaan Brachionus en naupli,s erin gedaan je ziet ze eten!!!

Gr Frank

Laatst bewerkt:
Vandaag lagen er 4 dood op de bodem tevens vandaag al het water ververst er zwemmen er nog genoeg rond zijn echt grappige beestjes je ziet ze eten dus das een goed teken!

Maar er zullen er nog genoeg uitvallen denk ik maar we gaan gewoon zo door!

Leuk om dit topic te volgen, hopelijk gaat het allemaal lukken.

Maar waarom verrijk je de naupli's niet met fyto-plankton, ook de branchionus vermeerderen leuk met fyto-plankton.
Hoef je alleen fytofood nog maar aan te schaffen.

Ik ga zaterdag alles opstarten, fyto-plankton, branchionus en artemia (de laatste draait al)
Alleen is dat dan niet voor nemo'tjes of paardjes, maar voor de koraaltjes.

Hey Jimmy,
Ik voer de brachionus,copepods en als ik naupli's wil laten groeien met S.sparkle dit is proffesioneel voer wat ik via dit forum heb gekocht elke 2 dagen een half theelepeltje werkt perfect!!Hoef je ook niet bang te zijn dat er wat brachionus in je fhyto komt!

En ik verrijk ze dus met het goedje wat een paar topic's hierboven staat het zit vol met vitamine's en omega3 vetzuren.

Hey Gilles,

Met de Kweek/garderobekamer gaat het harstikke goed!!
Had vandaag wel weer 2 uitvallers maar er zwemmen er nog een heleboel reidi's rond met een oranje buikje!
Garderobe is nog steeds niks van gekomen kamertje staat nog te vol met emmers en bakken!!
Mijn vriendin is er gelukkig zelf ook nog steeds niet over begonnen maar moet er toch een keer aan geloven:p

Gr Frank

P.s heb gister wat foto's genomen niet echt scherp(*&^%camera 8mp kodak easyshare maar is niks)zal binnen kort is een spiegelreflex aanschaffen.

Bijlagen

• 100_2187.JPG
    100_2187.JPG
    82,1 KB · Weergaven: 11
  • 100_2193.JPG
    100_2193.JPG
    101,8 KB · Weergaven: 16
Hoi Frank,

Ziet er goed uit!! Mocht je wat te veel uitvallers krijgen, dan zou je kunnen overwegen om je water niveau te verlagen. Hierdoor stijgt de voedsel concentratie. Ik heb bij de jongste generatie de vazen minder dan de helft vol.

Morgen en overmorgen worden spannende dagen, dan komen er de meeste uitvallers. Ik denk dat ik er zo'n 25 a 30 ga krijgen.

Groet Ron,

Hey Ron,

Had er straks wat water uitgezogen tot mijn grote schrik zag ik ff later dat er een paar aan de rand "geplakt" zitten heb ze snel weer onder gedompeld tot nu toe leven ze nog veel oranje buikjes:goed:

Zal morgen bij verversen de vazen is wat minder vol doen.

Gr Frank

Vandaag en morgen dan de dag dat er veel uitvallers zouden moeten zijn.

Helaas vanmorgen 10 dode zeepaardjes deze zullen de laatse nog niet zijn er zit veel verschil in grote in sommige zijn nog heel klein andere "de meeste" zijn al flink gegroeid.
Heb vanmorgen het water ververst luchtstroom weer aangesloten en ben mijn auto gaan wassen toen ik terug kwam meteen weer ff gaan kijken zie ik dat mijn bellenstroom veel te laag was geworden hoe geen idee maar gevolg zeker 30 paardjes bovenin en zelfs een paar tegen de rand aan geplakt.

Snel weer in orde gemaakt vind het trouwens moeilijk te zien levend of dood soms denk ik daar ligt een dooie terwijl ie een paar sec daarna vrolijk naar eten hapt.

Ben benieuwd of ik morgen veel uitvallers heb ik hoop het niet heb er vanmiddag een extra portie brachionus in gekiepert.

Ik dacht gister dat mijn nemo vrouwtje eindelijk weer een leg ging doen vanaf 19.00 waren ze met zijn drieen 2 mannetjes en het vrouwtje zeer druk aan het poetsen anemoon dicht gebeten maar helaas ze heeft zich weer ingehouden ze staat onderhand op knappen.

we wachten rustig af.

Gr Frank

Hey Ron,

Heb toch nog 1 dag voor de brachies dacht tot zondag.

Maar naupli's zwemmen er ook voldoende. Hier vandaag dus 10 dode maar zullen er morgen wel meer zijn zitten nog hele kleintjes bij maar gelukkig ook nog enkele grotere we geven de moed echt niet op!!

Het Nemo vrouwtje blijft eigenwijs wel elke avond trouw "haar steen"poetsen maar leggen ho maar.

Gr Frank

Back
Bovenaan