Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nemo kweek met enkel naupli's

Vandaag was de dag van de vele afvallers meer dan 60:(

Ik denk dat ik er teveel in 1 vaas had zitten....

Er zaten er meer dan 100 in een vaas zo ruw geschat zwemmen er nu nog een stuk of 30 rond of beter gezegd circuleren door de grove luchtstroom.

Gr Frank

Bijlagen

• 100_2281.JPG
    100_2281.JPG
    243 KB · Weergaven: 14
Hey Ron,

Ja dat kan zeker heb altijd 1 reserveflesje borrelen en zal er is iets meer in doen.
Ik was toch niet echt zuinig met de naupli's maar zal er nog iets meer in doen.

Ik hoop alleen dat ik de luchtstroom niet te hard heb kan bijna niet want als ik hem lager zet komen ze bovenin met elkaar in de knoop:confused:

Gr Frank

Ik denk dat ik het weet waarom ik zoveel uitval had vandaag.

De naupli's die klaar waren voor gebruik zeefde ik natuurlijk en ving dat water op in een emmertje dat water gooide ik niet weg maar gebruikte ik voor de volgende naupli eitjes en dat denk ik al een keer of 8 achter elkaar.

Dus dat water zal ontzettend smerig zijn geweest achteraf stom natuurlijk zo staan er nu nog 2 flesjes te borrelen vanaf nu alleen nog maar vers aangemaakt zeewater ook voor de naupli's.

Wel spoelde ik het zeefje met de naupli's nog erin af met vers zeewater.

Gr Frank

hoi frank,
hergebruik van water zou ik zeker niet doen. Het water waar de eitjes in uitkomen is erg vervuild met baterieën. Die baterieën komen me in de in de ei schalen. (las ik ooit ergens)
het water wordt ook melkerig en onder de microscoop zie je van alles bewegen.

bellenstroom "te hard" geeft extra dooien, als je dan de stroom verlaagd heb je massa's drijvers is mijn ervaring.

je moet vanaf het begin de juiste stroming hebben en er daarna niet meer aan komen. Elk verhoging/verlaging achteraf geeft extra drijvers.

Dat zal ook een reden zijn dan denk ik paardjes worden idd omhoog geslingerd als ik hem lager zet komen er drijvers.

Zal hem een tikkie lager zetten en hopen dat het goed komt.

Gr Frank

Update 23:45

Ben net nog flink aan het klooien geweest voor de juiste stroming krijg het niet voor elkaar of te veel of te weinig gevolg veel drijvers....

Vrees het ergste

Laatst bewerkt:
Hey Frank,

Ook hier vandaag een heleboel uitvallers, maar ik zie het positief omdat er ook nog steeds een heleboel overblijven;) en wat zou je ook met 100 zeepaardjes aanmoeten??

Over de stroming : De stroming moet (wat mij betreft) zo hard zijn dat er geen kluwe aan elkaar hangende zeepaardjes boven kunnen blijven drijven, dit omdat die er gegarandeerd aan gaan (sterven dus). Dat gelanceer moet je maar op de koop toenemen. Daar kunnen ze wel tegen en de sterkere kunnen er ook vanaf zwemmen.

Dat klooien met de luchtkraantjes komt me zeer bekend voor, maar is bij mij helemaal opgelost door kraantjes te gebruiken van het merk Algarde (zijn groen met groene schroefdop en kunnen in serie aan elkaar gekoppeld worden). Bij deze kraantjes blijft de bellenstroom zoals je hem hebt ingesteld.

Groet Ron,

Hey Ron,

Heb nu de stroming zo dat ze net niet boven drijven degene die nu nog in leven zijn, zijn al een stuk groter dan degene die het niet gered hebben.

We gaan gewoon zo door ook geef ik ze zo af en toe naupli's van 28u oud die verijkt zijn.Baat het niet dan schaad het niet.

Gr Frank

Ps ik heb de zelfde luchtkraantjes dan jou maar dan in het blauw met een stevige schroefdop gebeurt niks meer mee.

He he eindelijk eens positief nieuws het nemo vrouwtje heeft eindelijk haar eitjes gelegd!!!

Ik heb de hermietkreeft tijdelijk verhuisd naar het vak achter de percula enige die nu nog roet in het eten kunnen gooien zijn een egel of de blauwe zeester maar daar ga ik niet van uit.

Volgende week dus als alles goed blijft gaan weer larfjes uitvangen.

Bijlagen

• 100_2370.JPG
    100_2370.JPG
    259,9 KB · Weergaven: 20
  • 100_2371.JPG
    100_2371.JPG
    267,2 KB · Weergaven: 9
Het gaat nog steeds goed zie ik.

Die paardjes zien er ook erg leuk uit.

Ben eindelijk weer klaar met ons huis. Kan ik eindelijk beginnen aan mijn aqua. Lag een maandje stil. Kast maken en gaten boren.
Rest van de spullen heb ik bij aquareus besteld. Ga dit begin mei ophalen. Ik kijk er al naar uit.

Veel suc6 met dit nestje.

Grtjs Robert

helaas kom net thuis van mijn werk alle paardjes zijn dood nu....

Oorzaak?? wie het weet mag het zeggen 2x daags een flinke portie verse naupli's 2x daags 2L brachionus om de dag totale waterverversing .

Paardjes zwommen in de zelfde vaas als bij Ron met +/- zelfde stroming.

Ga me nu dan maar weer toeleggen op de nemokweek die volgende week hopelijk weer van start kan gaan.Baal als een stekker lukt het nou niet om een Paardje/nemotje groot te krijgen??

:( :( Frank

hoi frank,
hou de moed erin.. ik was sinds april tot dec bezig een nemo in leven te houden. uiteindelijk i het vanaf dec gelukt en hebik er nu 500 zwemmen.
je ben met de paardjes kweek ook gelijk ingestap in een soort die zelfs de proffesional volgens mijn jaren over doen om te beheersen.
ik ben er in ieder geval sind okt 2008 mee bezig.
het resultaat is 3 paardjes van 2 maanden.... en ik ben er nog niet.
ik denk nu ook persoonlijk dat de nemo's kweek nu echt een makkie is en als je de eerste 10 dagen doorkomt dat je kweek al veilig is. heb er nu al 5 kweken op rij met redelijk succes.

bij paardjes heb ik het idee dat de barieëre de eerst 30 dagen zijn.
waarbij de eerste week je voerkeuze goed moet zijn, de daarop volgende dagen tot de 30 dagen moet deze voerkeuze in voldoende mate aanwezig zijn.
daar kom ook weer bij de juiste stroming tegen liggers en drijvers.
de ene nest is de andere niet, sommige nesten zijn gewoon gedoemd te mislukken. terwijl de andere nest bijna vanzelf gaat (tot bij mij dus 3 weken..)

ik heb eerder gezegd (uit eigen ervaring) als er op een dag meer dag 8 dood gaan dan gaat in de dagen daarop (3dagen) de rest erachteraan..... totdat de conditie waardoor het fout gaat drastish veranderen..... moet je wel weten wat de reden is..... meestal niet eten.............maar waardoor ??????

Ja je hebt gelijk Glenn, maar ik kan er slecht tegen als mij iets niet lukt:p

Hou het voorlopig ff bij de nemotjes ik moet en zal een keer een nest grootbrengen:rolleyes: Als het goed is dan blijft het koppeltje nu weer even leggen de boosdoener(hermietje) zit apart.

Ben nu alles schoon aan het maken had gister nog voor de paardjes 30L vers zeewater gemaakt denk kan ik ff vooruit maar net even de showbak ververst dan maar.

Wat denk jij/jullie zou de vazen methode niks zijn voor de nemo's of toch het 9L bakje met een beetje water of toch beter het 60L bakje met een paar cm water graag jullie suggesties!!

Gr frank

de flessen zijn niet geschikt voor nemo's
een bak met ~3cm water en de eerste 4 dagen alleen rijk brachio...
je moet echt een wolk brachio zien in het water, is dat niet het geval dan gaat het niet goed. Als je met een zaklantaarn in het water schijnt moet je ze echt zien krioelen, net een mieren kolonie.

Hey Ron,

Ja ja maar had 2 defecte pc's in 1 week heb vanmorgen een nieuwe aangeschaft!

Afgelopen woensdag avond zijn ze uitgekomen denk zo rond de 80 en tot vandaag 0 uitval het gaat perfect tot nu toe.

Morgen avond begin ik met de naupli's te voeren.

Mijn brachionus kweek is op dit moment super ik voer ze 2x p/d 2,5L brachionus

Gr Frank

Pff wat een week eerst mijn laptop van 1,5 jaar oud naar de klote grafische chip defect die dingen zijn bijna niet aan te komen en stervens duur.

Acer gebeld geen support... opsturen en laten onderzoeken op eigen kosten +/- 300 euro... heb hem nu in onderdelen verkocht alleen het scherm en het toetsenbord heb ik nog.

Had nog een tower staan van een jaar of 6 oud deed het prima tot ie helemaal niks meer deed denk voeding kapot nw voeding erin nog niks...

Gister een nieuwe gekocht quad core met 24"scherm :eek: da ding is snel!!

Dus vanaf vandaag weer regelmatig updates van de nemokweek.

Vandaag dag 4 nog allemaal in leven denk zo tussen de 60 a 80 stuks vanavond start ik met het voeren van naupli's spannende tijden zal vd week even wat fotos plaatsen.

Back
Bovenaan