Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nemo kweek met enkel naupli's

hoi frank, ik zou er altijd een ruime gaasje voor de aanzuigopening zetten als je wat doet in de bak. gewoon een pvc buis van 16mm in in de lengte zagen en het laatste stukje heel laten, dan op de platte stuk met pvc lijm de gaas plakken.

je kan de gaas die je met filterkool meekrijgt er prima voor gebruiken.
bij de nemos laat ik de oude artemia er gewoon in zitten, uiteindelijk eten ze die ook een keertje op hoort. soms eten ze zich zo vol dat ze met een dikke buik op de bodem zinken, ongelofelijk hé!

Laatst bewerkt:
Hey Robert Waterschade???

Wat is er gebeurt dan??Kan je iets terugvangen van de verzekering?

als je een x tijd hebt kom je maar een xtje kiken weer!

Hey Glenn,

Dus kan de oude artemia gewoon laten zitten dan.

Baal er echt van had en slangetje in de uitlaat van het pompje geduwd die schoot eraf hij tolde zo naar beneden op de bodem dood....

Was gewoon zielig om te zien

Een uurtje terug zat ik voor het 60L bakje te kijken zwemt er een larfje in rond van gisteravond geen idee hoe ie daar is gekomen denk met het artemia zeefje mee. hij heeft dan toch wel ff in het zeefje gezeten.

Heb hem nu weer terug in het 9L bakje gezet.

Ga zo weer larfjes vangen.

Gr Frank

Je moet er een beetje het gevoel voor krijgen. Als je mnaar zorg dat er genoeg verse is zullen de nemo wel eerst de lekker opeten. als je water maar niet smerig wordt, dan weet je dat je ze eruit moet halen. Maar met een paar visjes zal het niet zo gauw gebeuren. Bij mij 200 stuk op 25 liter is wel op het randje balanceren nu hoor. want ze worden steeds groter. Van de weekend gaan ze groter........go..go... Large...!!!
de kleintjes zitten nu met 150-200 stuks in 2 liter water te zwemmen en doen het fantastisch. ze zwemmen hier in het voer is hier letterlijk uitgedrukt.

Ik deed het eerst met een tuinslang in een emmer afzuigen en gaf ze dan aan de vissen in de moederbak.

Dat ging eigenlijk perfect zo ga ik het ook weer doen bij het kleine bakje van 9L natuurlijk nog niet dat doe ik over en dag of 5 met een 5mm slangetje.

Gr Frank

Vanmorgen lagen er om onbekende redenen 2 nemotjes dood op de grond :(

Hen er nu nog 2 over van de 11 geen idee wat de oorzaak was hen even en foto gemaakt van het dode visje.

Heb er gister ook nog een stuk of +- 25 weer uitgevangen schat dat er in het kleine bakje van 9L er nu tussen de 60/80 zwemmen.

Gr Frank

Bijlagen

• DSC_0072.JPG
    DSC_0072.JPG
    196,3 KB · Weergaven: 48
hoi frank ik vermoed voer, ze moeten continu in het voer zwemmen, tot ongeveer 14 dagen zijn ze extreme gevoeling voor een tijdelijk tekort aan voer. Afhankelijk van hoe dik ze zijn kan 3-4 uren telaat voeren al funest is mijn ervaring. ik had op een dag ipv 10:00 pas om18:00 gevoerd met als gevolg dat er een heleboel dood op de bodem lagen. De avond ervoor zwommen ze met ronde buiken.

Daarom doe ik zo min mogelijk watervolume zodat de concentratie voer hoger is en dus makelijker te vinden is voor het visje. hevelen is dan niet noodzakelijk.
als je het bakje op temp wilt houden dan zet je dat kleine bakje weer in de groter verwarmde kweekbak die je later weer als uitzwembak kan gebruiken.

bij mij zitten ze nu met ~150-200 stuk (27feb) in een bodempje water van 3cm vol met brachio en artemia, pas vanaf dag 4 geef ik artemia.
kijk maar op mijn topic dat zie je het bakje en het bodem met water.
zie eerste foto bij bericht 406

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=54438&page=8&pp=25&highlight=paardjes

hoi frank

Ja waterschade van de wasmachine. Deze stond op zolder en slang er af gesprongen. Geen idee hoe dit kan gebeuren.
Één waterparadijs. Op zolder een paar cm water dat via het dakschot op onze slaapkamer is gekomen en via de verwarmingsbuizen zelfs op de begane grond is gekomen.
Op onze slaapkamer regende het zelfs. vloer is van eiken dus kan eruit ons matras een m-line kun je wel schudden kletsnat. Liggen nu op 140cm lekker knus.
Kan weer gaan sausen en behangen, schilderen. Vloer op zolder laminaat gelegd. De trap bekleding moet eraf want de lijm laat los.
Alles was net anderhalf jaar geleden gedaan van boven naar beneden.
Al met al veel werk weer.
Maar gaat goed komen met de verzekering want die was ook net verhoogd.

Grtjs Robert

Hey Glenn,

Denk ook dat voer het probleem is geweest was een beetje aan het minderen om dat de bak bijna rood keek van de artemia:o

Nu zwemmen er dus weer een hoop naupli,s in eentje zwemt er nu vrolijk rond de ander zit nog een beetje zenuwachtig boven in.

het kleine bakje gaat tot nu toe goed eigenlijk wel logisch zo'n klein bakje dan hoeven ze idd niet naar voer te zoeken,

Hey Robert,

zo das echt ongelofelijk klote zeg

je weet natuurlijk niet hoe lang de kraan heeft gelopen zal wel een hele tijd zijn nu de heb je er toch wel een waterslot op zitten hoop ik?

De vezekering dekt dan wel de schade maar je hebt er toch maar weer een hoop elende van...

Succes!!!

Gr Frank

Kwam vannmorgen beneden lag er weer eentje dood op de bodem...

1tje over die heb ik uitgevangen en in en klein bakje in het hoofdaquarium gehangen deze vol gegooid met naupli's hopen dat ze het red.

Het 9L bakje gaat nog steeds goed wel is de bodem flink vervuild maar durf deze nog niet af te hevelen.

daar wacht ik nog een paar dagen mee ik voer ze brachies en naupli,s vanaf dag 1

gr Frank

Herpen Online zei:
Kwam vannmorgen beneden lag er weer eentje dood op de bodem...

1tje over die heb ik uitgevangen en in en klein bakje in het hoofdaquarium gehangen deze vol gegooid met naupli's hopen dat ze het red.

Het 9L bakje gaat nog steeds goed wel is de bodem flink vervuild maar durf deze nog niet af te hevelen.

daar wacht ik nog een paar dagen mee ik voer ze brachies en naupli,s vanaf dag 1

gr Frank
De laatse is helaas ook gaan hemelen door stress.
Had hem dus in de hoofdbak hangen maar bedacht me dat ik hem beter in het 60Lbakje kon hangen.

Om de reden dat als mijn zeester of egel het bakje bewoog hij in de hoofdbak terecht kon komen en nu dus in het 60Lbakje.

Helaas ik tilde het bakje uit de hoofdbak en hij begon heel hard rond te zwemmen en viel toen op de bodem.

Ik dnk dus dat de stress het visje teveel is geworden.

Hoop dat ik bij het ander bakje er wel een paar groot krijg die blijven in ieder geval 4 weken in het kleine bakje.

Gr Frank

Hoi Frank,

Het devies is, als het goed gaat, NIETS doen, dan blijft het goed gaan. Het overzetten alleen al is genoeg stress om dood te gaan.

Daarom zou ik ook beginnen met een laagje water van 10 cm of zo in een bak van 60 liter. Elke week een liter of 5 erbij en heel voorzichtig afzuigen met een 5 mm buisje verder niet aankomen.

Maar dit heb ik ook gehad hoor, ik dacht er snel ff 5 over te zetten met een netje, allemaal dood.

Hoeveel larven zie je nog van de laatste worp?

Groet Ron,

hoi frank, als ze zo klein zijn zijn ze zeer gevoelig voor stress.

heb het ook een keertje geahd dat van de 50 stuk eentje door stress van het scheppen dood ging. alles wat je doet zo kort mogelijk houden en zonder tussenstappen. dus niet eerst in een bakje en weer terug in de aqua.

met de larfjes die ik er vrij/za uit heb geschept gaat het goed.

De bodem hevel ik op dit moment nog niet af denk a.s. woensdag even voozichtig.

Heb net het 60lbakje leeggepompt en schoongemaakt.

Wil de larfjes tot ongeveer 11 april in het 9L bakje laten zitten en dan idd naar het 60Lbakje met een cm of 10 water zal ze dan toch voorzichtig moeten verhuizen hoe doe jij dat dan Glenn?

Gr Frank

Hoi Frank,

Als je lef hebt dan kun je ook als het donker is het hele 9 liter bakje in je 60 literbakje zetten en langzaam laten vollopen. Wel het 9 liter bakje laten staan. Als de larven dan groter zijn kun je het 9 liter bakje eruit halen.....

Groet Ron,

als ze éen maand oud zijn dat valt het wel mee met de stress. ik doe de eerste week dagelijks naar behoefte pipetten , vanaf week2 gebruik ik een 5mm buisje en slang om te hevelen dan wennen ze gelijk ook aan je aanwezigheid. Ik heb ze gewoon met een netje overgezet. Sommige gaan "dood" op de grond liggen maar als je ze met een pipet een zetje geeft gaan ze weer vrolijk zwemmen. ik denk ook dat het belangerijk is dat je ze direct weer laat zwemmen en niet afwacht tot ze dat zelf gaan doen, mogelijk raken ze in door het vangen shock en als je ze opjaagt, en ze kunnen uit eigen keuze wegzwemmen de overlevingsdrang toch groter is en ze dan weer uit de shock komen. (dat is mijn theorie dan)
Bij paardjes heb ik de ervaring dat je naar de nacht toe niks met de bak moet doen, voeren en water wissel 3 uur voor het licht uirgaat is uit den boze.

Nee dat lef heb ik op het moment nog niet Rogi.:o

Wil ze toch zeker nog een week of 3/4 in het 9L bakje houden.

Dan pas gaan ze over naar het 60L bakje met een cm of 10 water.

Is wel een goed idee denk ik om het bakje erin in ze zetten en langzaam vol te laten lopen met water.

Of zet jij ze zo over glenn met een netje zal ik niet doen denk ik te veel stress dacht ik zo.

Vandaag voor het eerst gepipet 1 dood larfje eruit gevist.

Idd somige gaan nu ook op de grond liggen om daarna gewoon weg te zwemmen.

Geef ze nog 4x per dag een L of 3/4 brachionus en 3x per dag een pipet of 3/4 naupli's

Kwam straks ongeveer op +- 55 st moeilijk te tellen heb ze ook nog niet veel licht gegeven enkel bij het voeren en straks bij het pipetten.

Gr Frank

Na dag 10 kan je stoppen met brachio, want dan eten ze allemaal al naupli.
lichtinval van boven is niet schadelijk voor de nemo's. Wel funnest is licht vanaf de zijkant. Dan gaan de larven/brachio/artemia allemaal in één hoek naar het licht zitten zwemmen en dat creeert, stress, plaatselijk zuistof tekort, en is de focus van het eten af. Want ze moeten eten...eten.....eten en niks anders.

bij mij staat er een stuk karton rondom de bak tot 10cm hoogte en de rest is open. op de bak zet ik een stuk foam ter voorkoming van verdamping en de warmte binnen te houden, dempt tevens het licht een beetje.

Hey Glenn.

Ik heb het bakje rondom dicht met karton ook de bovenkant is afgedekt leg er dan ook nog een handdoek overheen.

Het bakje is gekoppeld aan de moederbak.

Kan er geen verwarmingsstaaf in propen omdat het bakje te klein is dus heeft dezelfde temp als de moederbak 26 gr nu normaal houd ik hem op 25 nu dus even op 26.

Verder gaat het nog steeds goed idd geef ze flink te eten wel ideaal zo'n klein bakje in het onderhoud net weer even gepipet bodempje ook weer schoon

Gr Frank

Back
Bovenaan