Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

heb je de kh al verhoogd? met verversen alleen houd je hem meestal niet hoog genoeg, een toevoeging zoals dolfijn noemde helpt je veilig en effectief naar een hogere kh (liefst ongeveer 7 a 8). een kh van 4 is op het randje!

Bas Arentz zei:
heb je de kh al verhoogd? met verversen alleen houd je hem meestal niet hoog genoeg, een toevoeging zoals dolfijn noemde helpt je veilig en effectief naar een hogere kh (liefst ongeveer 7 a 8). een kh van 4 is op het randje!
Bas, ik zie zo`n toevoeging als laatste red middel. het is nu de laatste maanden aan het terug lopen ik denk dat het te maken heeft met mijn water verversingen die ik ipv wekelijks elke 14 dagen ben gaan doen. Nu wil ik terug naar het oude ritme en kijken wat de eventuele positeve effecten zijn. Mocht het uiteindelijk onvoldoende blijken kan ik altijd nog een toevoeging gebruiken.

Andre,
Ik heb idd een kalk reactor, deze werkt naar behoren misschien moet ik alleen kijken naar een regelmatigere door stroming ipv met een doseerpomp. Tot straks

gr. Frank

Vandaag een nieuw test setje KH van salifert gekocht en natuurlijk gelijk even de water waarden vergeleken.

Met salfert meet ik een KH van 5,4
waar ik met Tetra een KH van ca. 4.5 a 5 meet.

hangt er een beetje tussen in dus ik ga er vanuit dat het nu rond de 5 ligt. Hopelijk komt er a.s. week nog wat verbetering in na een water wissel.

afwachten dus.

starter07 zei:
Bas, ik zie zo`n toevoeging als laatste red middel.
I.t.t. de zoetwaterwereld gebruiken we bij zout water vaak onschuldige toevoegingen zoals KH plus e.d.

Gewoon gebruiken, bij de juiste dosering is er niets aan de hand. Zonder kalkreactor en/of toevoegingen red je het uiteindelijk toch niet.

Ik heb een een kalk reactor. Misschien ben ik wel eigenwijs maar ik zal zeker de komende weken in de gaten houden wat de KH doet. mocht het uiteindelijk laag blijven kan ik het als nog een toevoeging gebruiken, maar tot die tijd liever niet.
Alle koralen staan er goed bij en na het veranderen van een beetje verlichting worden de kleuren van de koralen beter. Hopelijk zet deze verandering door.

je calcium/kh is uit verhouding het beste is gewoon je kh met een poedertje (oplossen in zoetwater) te verhogen, door zuren die ontstaan bij afbraak van afval is het heel normaal dat de kh enigzins daalt.

U zegt; "de kh/ca is uit verhouding" wat zou de verhouding moeten zijn. Anders weet ik niet wat normaal is. Er zou de bij elke KH een CA waarde horen.
;)

gr. Frank

kh van 7 a 8 en een ca van 400 is een natuurlijke waarde.

jij hebt in verhouding een veel lagere kh welke je het beste af en toe eenmalig kunt verhogen om de kalkreactor daarna beide waardens mooi op peil te laten houden. de kalkreactor voegt van beiden in de juiste verhouding toe.

Als de KH waarde blijft zakken dan kan ik altijd nog een toevoeging gebruiken maar er is niets te zien aan mijn dieren staan er super bij en dat volg ik elke dag.
zolang het goed gaat maak ik mij niet druk.

Groetjes Frank

Vandaag het water weer eens getest:rolleyes: . De KH is na de water verversing weer opgeklomen naar (3 dagen terug) 5 en nu is het zelfs richting de 6. Vandaag staat er een 40 liter wissel in de planning. hopelijk stijgt het dit weekend weer iets verder.

Afgelopen weekend heb ik mijn zand goed schoon gezogen. Waarschijnlijk is het toch een ophoping van vuil geweest. Afwachten maar

Gr. Frank

na lange tijd,

Lang terug dat ik iets plaatste in mijn dagboek.

Even een korte flash bak.
had de laatse tijd last van een lage KH, Nu is het inmiddels weer stabiel en zijn alle water waarden die ik kan meten normaal.

Alle koralen groeien als kool, maar toch is mijn groote druif overleden, en dit was balen balen en nog een balen. De reden waardoor het is gekomen is mij nog onduidelijk maar het ligt niet aan PO4, nitraat, nitriet ect. is nu bijna 5 weken geleden gebeurt.

Heb mijn manderijnvisje verloren door ??????? geen idee. Is al weken terug gebeurd.

Heb sinds vanavond een koppeltje rond zwemmen en nu maar afwachten.

Gr. frank

Hierbij wat foto`s :D

Bijlagen

• Foto's-0003.jpg
    Foto's-0003.jpg
    170 KB · Weergaven: 33
  • Foto's-0004.jpg
    Foto's-0004.jpg
    109 KB · Weergaven: 28
  • Foto's-0006.jpg
    Foto's-0006.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 27
  • Foto's-0005.jpg
    Foto's-0005.jpg
    139,5 KB · Weergaven: 28
Tja,

idd redelijk stil, moet helaas veel andere dingen doen momenteel en heb weinig tijd om mn dagboekje bij te houden. Mijn aquarium doet het momenteel redelijk tot goed.

Gr. Frank

Zo op verzoek van een aantal forum leden eens een nieuwe post in mijn dagboek.
Door studie en ander redenen vrij weinig tijd gehad om op het forum rond te scharrelen.
Op 10 mei 2011 is ons zoontje geboren.
DSC_0132.JPG

Ook nog een paar foto`s. De apparatuur die ik gebruik bestaat uit twee stromingspompen samen 9000l/h en een opvoerpomp 3400l/h. Voor de rest een eiwit afshuimer en af en toe filter ik over kool en phosphate killer. Maandelijks ververs ik zo`n 50 liter water. Voor de rest vul ik automatisch bij.
Dit aquarium is met 6x54W T5 verlicht en beschikt over een inhoud van ca. 300liter en levendsteen.

Back
Bovenaan