Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

Momenteel draait het systeem rustig door en kan ik mij oriënteren op de koraal en visbezetting. Ik wil wat gevoeligere vissen houden dus een uv lamp installeren.
Nu zoek ik een deltec uv 20watt maar vraag mij gaande weg af of deze wel voldoende vermogen heeft om stip te beperken.. kan ik niet beter naar een helix 36watt kijken?
Iemand een idee?

Momenteel draait het systeem rustig door en kan ik mij oriënteren op de koraal en visbezetting. Ik wil wat gevoeligere vissen houden dus een uv lamp installeren.
Nu zoek ik een deltec uv 20watt maar vraag mij gaande weg af of deze wel voldoende vermogen heeft om stip te beperken.. kan ik niet beter naar een helix 36watt kijken?
Iemand een idee?
Ik zou eerder naar een HW Wiegandt of iets kijken.
Doe vooral zeker genoeg research over de werkelijke wattages, hier zijn goede artikelen over te vinden.

Leuk om te lezen! Idd even neuzelen en vooral niet te snel aannemen wat een winkelier zegt. Al vissen op het oog? Aangezien je het hebt over gevoeligere vissen.

Staat skimmer en fleecefilter (filtersokken) nog uit? Aangezien er nog niet zo veel is en je juist e.e.a. Op gang wilt krijgen.

De afschuimer draait gewoon en ik heb geen fleesfilter maar gafzakken en filter watten die ik elke twee dagen vervang.
Ik zit te denken aan o.a. een gemmatum, voor de rest ben ik er nog niet uit.

Iemand een idee?
De UV-lampen van Deltec zijn kwalitatief erg goed en de lampen zijn makkelijk te vervangen. 20 Watt is een goede keus, maar als je een grotere wil, kies dan de variant van 39 Watt.

Genoemde lampen van HW zijn zeker ook een goede keuze, maar het probleem is het wisselen van de lampen: dat is een dure grap omdat je de buitenmantel ook moet vervangen. Voor de Deltec-lampen kun je in de koi-handel voor een paar tientjes een nieuwe lamp krijgen. Wisselen kost een paar minuten. Aqua Medic probeer ik zelf te vermijden: tientallen jaren geleden was het grotendeels degelijke Duitse kwaliteit. Tegenwoordig is het goedkoop Chinees spul met een duur stickertje er op.

Je kunt de lamp altijd nog installeren. Ik zie je dat een gemmatum onder de gevoelige vissen noemt, voor een gemmatum is m.i. een dergelijke lamp totaal overbodig.

Hey Tanne,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik heb de 20W van deltec gekozen, de 39W past niet in mijn meubel helaas.
Ik ben mij aan het oriënteren op een vlindervis adhv je boek ben er alleen nog niet helemaal over uit. De C. Mitratus staat nu boven aan mijn lijstje, vandaar de uv lamp.

IMG_3563.jpegBacteriën bloei is nu twee dagen aanwezig, aquarium draait 7dagen met 50/50 levend en dood steen. Algen groei is zichtbaar

Bijlagen

• IMG_3562.jpeg
    IMG_3562.jpeg
    340,4 KB · Weergaven: 6
Hey Tanne,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik heb de 20W van deltec gekozen, de 39W past niet in mijn meubel helaas.
Ik ben mij aan het oriënteren op een vlindervis adhv je boek ben er alleen nog niet helemaal over uit. De C. Mitratus staat nu boven aan mijn lijstje, vandaar de uv lamp.
Je bak is nog heel erg vers, het eerste jaar zou ik er beslist niets in doen dat gevoelig is. C. mitratus is een prachtige keuze. Bijna helemaal reefsafe, mooi, sterk (voor een vlindervis) en eet nog glasanemonen ook :)

Je bak is nog heel erg vers, het eerste jaar zou ik er beslist niets in doen dat gevoelig is. C. mitratus is een prachtige keuze. Bijna helemaal reefsafe, mooi, sterk (voor een vlindervis) en eet nog glasanemonen ook :)

Ik neem je advies ter harte. Geduld is een schone zaak in onze mooie hobby 😁

Inmiddels hebben we de nitrietpiek gehad en is er aardig wat algengroei. Zowel ammoniak als nitraat is niet meer meetbaar met Salifert. Dus van het weekend maar eens kijken voor een opruimploeg slakken, hermiet kreeftjes

Alle waterwaarden zijn nu een week stabiel en niet meetbaar (ammoniak, nitriet) overige waarden zijn in orde (salifert)
nh3/4 : nmb
Nitriet : nmb
Nitraat: 20mg/l (hoog maar acceptabel in deze fase) (Hanna)
Po4: 0,04mg/l (Hanna)
Ca 450mg/l
Mg 1390mg/l
zout 35 ppt (Hanna)

Eerste bezetting zit erin, paar slakken, egel (hopelijk ruimen ze de algen een beetje op) en een oranje rug lipvis uiteraard ook twee anemoonvisjes.

Bijlagen

• IMG_3622.jpeg
    IMG_3622.jpeg
    280,8 KB · Weergaven: 16
  • IMG_3629.jpeg
    IMG_3629.jpeg
    225,7 KB · Weergaven: 16
  • IMG_3616.jpeg
    IMG_3616.jpeg
    294,6 KB · Weergaven: 16
Back
Bovenaan