U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Das wel erg veel tijd dat had ik ook wel nodig bij de beginfese maar toen zat alles onder de flap en dat heb jij totaal niet
Ik weet niet wat je doet dan maar ik zou toch meer met de handjes uit de bak blijven en wat meer genieten![]()
Bijna elke dag osmose aanvullen, KH meten (merk dat ik daar nog geen goede balans in heb door het toevoegen van koralen). Diepvries ontdooien en uitspoelen, vervolgens voeren. Eerst wier, daarna spirulina en als laatst een beetje diepvries. Om de dag ook de doopvont voeren en toch wel elke dag de ruit schoonmaken. Zal nog wel het e.e.a. vergeten zijn, maar dit houdt mij toch wel even bezig...

Hallo,
Wat voer jij de Tridacna?
Ik heb nog nooit een Tridacna apart bijgevoerd, ook vroeger niet. Nog nooit geen problemen gehad met de verzorging van deze prachtige dieren.
Nog een ander vraagje: "Waarom meet jij dagelijks de kH-waarde?"
Is de schommeling dan zo groot? Gebruik je geen doseerpomp?
Wat betreft het osmosebakje van de Red Sea.
Ik heb dit systeem vervangen door een aquariumbakje met een inhoud van ca. 15 liter. Hierbij gebruik ik Aqua Medic Refill System New.
Het bakje van Red Sea is veel te klein. Nu hoef ik gemiddeld maar 1 keer per week het klein aquarium te vullen met osmosewater.
Op deze foto niet gemakkelijk te zien, maar het bakje met osmosewater staat rechts op de foto achter de ballingtanks.
In het midden van de foto, naast de overlooppijpen, hangt de sensor van het refilsysteem.

Ik kan me er wel in vinden , er gaat zeker veel tijd in zitten.
Ook hier half uurtje per dag , soms tot een uur.
Ieder weekend afschuimer schoonmaken nodige onderhoud in sump.
Tja kosten , ik denk dat de kosten in deze hobby niet te overzien zijn:biggrin: .
Ik wil niet eens meer weten wat ik er aan uitgeef.
Maar volgens mijn vrouw valt het allemaal wel mee met de uitgaven.
Mijn koralen kosten nooit meer dan 25€en me vissen waren altijd in de aanbieding, 3 voor de prijs van 2
![]()

Ik zou slakken die uit het aquarium geklommen zijn niet te snel afschrijven. Bij mij is dit ook al vaker gebeurd. Ik heb ze gewoon weer terug in het aquarium gezet. Ze leven nog allemaal. Hoewel mijn hond ze ook erg interessant vond.Week 22
Als er een geldt voor deze hobby is het wel: "De aanhouder wint"
De week begon met het opnieuw instellen van mijn doseerpomp, container 1 was namelijk 75ml meer gedoseerd dan container 2 en container 3&4 waren weer 30ml meer gedoseerd als container 2. Kortom er klopte geen hout van...
Nu doseer ik ook gelijk een stuk meer (in ml), 8ml per dag in plaats van 5ml (waarschijnlijk is het per saldo evenveel maar de verhouding klopt nu wel).
Ook heb ik mij weer diverse avonden beziggehouden met het vangen van Mr krab (zie andere topic).
En ja hoor gisteravond, na 100 pogingen en het verlies van een Royal Gamma (ik verdenk mr krab) heb ik hem gevangen. Hij verloor wel een aantal poten doordat hij zich zo stevig vasthield...
Bekijk bijlage 483906
Daarnaast heb ik ook voor de eerste keer een 'jumper' gehad, niet de zandhapper / niet een andere vis, maar een Strombus (duikslak). Helaas kwam ik daar vanochtend achter, mijn kat had hem uiteraard gezien als speelgoed...
Bekijk bijlage 483907

Dank voor jullie adviezen, hierbij mijn opmerkingen:
- Te hoog Po4/No3 is niet van toepassing, ik meet wekelijks en zit stabiel NO3: 2,5 & PO4: 0,03.
Ook dit is al te hoog en dus voeding.
- Te hoge temperatuur, volgens mijn Seneye meting zit ik stabiel rond de 25,2 / analoog zegt bijna 26 graden...
Verlaag je temperatuur naar 24 graden
- Overmatig voeren, is lastig ik voer wel een stuk meer omdat mijn dokters te dun zijn. Mijn fosfaat en nitraat zijn op orde dus ik denk dat dit wel 'snor' zit?! Of toch niet?!
- Dagelijks afzuigen - doe ik inderdaad!
Super
- Verlichting - lijkt mij geen issue, draai al ruim 5 maanden op deze preset, gemaakt door Tony Rogers (DD Solutions).
Opgelost dus. Dit geld voor bv oude tl balken.
- Afschuimer nat instellen, wat is het nut hiervan?
Weet ik ook niet
- Extra bacterien toevoegen, ga ik wekelijks doen! Kan je dit ook teveel doen?
Nee, alleen deze zullen niet overleven.
- Stroming, ja ik heb nu twee tunze maar toch houdt je plekken met minder stroming! Misschien de gyre series een oplossing?
Plaats een powerfilter en spoel met een andere bv opvoerpomp je rif, zo kom je op alle plaatsen om opgehoopt vuil te verwijderen.
ik zou dit zo wie zo altijd eens in de paar maanden doen
Je schuimt daarmee meer eiwitten/ afval voordat het omzet kan worden in nitraat.Ik heb hem wat natter gezet met het idee om wat extra vuil er uit te halen. Geen idee of het dan ook echt wat toevoegd maar niet geschoten is altijd mis
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.