Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Week 18
Pfoe het blijft verdraaid lastig een bak stabiel krijgen....
Merk dat mijn stylophora beetje wit uitslaat, misschien komt het omdat de heremietkreeft hem heeft verplaatst of toch door mijn fosfaat. Nog steeds last van een klein beetje flap op mijn stenen, zuig dit elke dag netjes af en voeg een keer in de week een beetje bacteriën toe.
Verder gaat alles best aardig, aan het worstelen om goed fosfaat te meten en in combinatie met een klein beetje nitraat (1ml per dag) toe te voegen...
Ook de dokter flink aan het bijvoeren om te kijken of deze wat dikker wordt, ben benieuwd of jullie dit zien...
IMG_5484.jpgIMG_5487.jpg
Voor nu wat foto's van bovenaf, goed weekend!

kan nog wel een jaar duren voordat je bak stabiel is. Je koralen zien er nog netjes uit. De witte punten boven op de stylo zijn groeipunten. Dokter is nog wel wat mager op de borst. Krijgt hij ook groenvoer?

kan nog wel een jaar duren voordat je bak stabiel is. Je koralen zien er nog netjes uit. De witte punten boven op de stylo zijn groeipunten. Dokter is nog wel wat mager op de borst. Krijgt hij ook groenvoer?

Ik geef de dokter netjes spirulina, wier op een klipje en sinds kort ook Vitalis Algae flakes
@Betreft de sylophora zijn hele skelet is wit aan het worden :(
Misschien laat deze foto het beter zien...
23283450_1556210691130197_1711648965_n.jpg

Ik geef de dokter netjes spirulina, wier op een klipje en sinds kort ook Vitalis Algae flakes

Van Vitalis heb ik vaker de Marine grazer , een snoepje voor je dokters, word geleverd met een zuignap om op je voorruit te bevestigen en de vissen hebben de gehele dag de tijd om af en toe eens te snoepen van dit lekker groenvoer.

gr. Marcel

Van Vitalis heb ik vaker de Marine grazer , een snoepje voor je dokters, word geleverd met een zuignap om op je voorruit te bevestigen en de vissen hebben de gehele dag de tijd om af en toe eens te snoepen van dit lekker groenvoer.

gr. Marcel
bij mij valt dit spul altijd binnen enkele uren totaal uit elkaar. Maar ze vinden het wel lekker idd

Week 19

Zo de bak draait best lekker, nog wel last van flap maar de vissen zijn lekker aangesterkt.
Voer nu eerst spirulina, vervolgens mysis en dan later op de avond nog wat wier!
Nitraat en fosfaat zijn mooi op orde!
Bekijk bijlage 483325

Goed dat je de adviezen hebt opgevolgd, mooiere vissen en wat nog belangrijker is gezonde vissen die tegen een stootje kunnen, gr. Marcel

Week 20
Vandaag weer een rondje gemeten, alles perfect nitraat 2 en fosfaat 0,037. Rest van de waardes zijn al een tijdje stabiel en dus niet noemenswaardig.
Eigenlijk ben ik best tevreden over de eerste twintig weken en ben jullie enorm dankbaar voor alle input & feedback.
Wat mij tegenvalt van deze hobby is de hoeveelheid tijd die het vergt en de kosten. Echt zijn niet te vergelijken met een zoetwaterbak, deze heb ik een aantal jaren succesvol kunnen runnen met een zaterdag middagje werk. Aan deze bak ben ik elke dag wel een halfuur tot één uur kwijt en op zaterdag toch ook snel een middag!
Ook de zijn de kosten van opstarten nog maar het begin, ik heb een aantal offertes opgevraagd en uiteindelijk bij de Diebo alles aangeschaft, naar volledige tevredenheid! Toch was ik al ruim 5600 euro kwijt aan alle equipment, denk hierbij ook aan jerrycan's / biopellets / rowaphos e.d. Nu met alle koralen en vissen gaat het ook al richting de 2000 euro, kortom veel geld!

MAAR....

Ik kan u vertellen het is het waard, wat een geweldige hobby is het!
De contacten met mede-reefers + het prachtig stukje natuur in je huis maakt alles meer dan goed...
Voor nu ga ik verder met de strijd tegen glasanemonen en flap (beide nihil aanwezig, maar toch irritant)

Fijne zondag!

Hier vind ik mezelf en de bak in terug, klopt, goedkoop is het niet en word het ook niet, en veel werk blijft en moet je ook kunnen opbrengen telkens weer.
Na 25 jaar blijft het nog altijd fascinerend.

gr. Marcel

Back
Bovenaan