Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Dankjewel, ben echt avond bezig[emoji5]

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik begrijp uit jouw berichtje dat je avonden aan het aquarium bezig bent. Waar ben je dan avonden mee bezig als ik vragen mag?

Zelf besteed ik ook dagelijks de nodige zorg aan mijn aquarium, maar om nu te zeggen avonden. Om de vissen te voeren neem ik elke dag de tijd. Voer altijd maar 1 keer per dag. Eigenlijk voer ik het hele aquarium altijd, kan ik beter zeggen. Bepaalde koralen pik ik regelmatig mee in de voerronde, denk hierbij o.a. aan Tubastrea, Euphyllia's, Micromussa, Heliofungia, Lobophyllia en Acanthastrea.

Ik begrijp uit jouw berichtje dat je avonden aan het aquarium bezig bent. Waar ben je dan avonden mee bezig als ik vragen mag?

Zelf besteed ik ook dagelijks de nodige zorg aan mijn aquarium, maar om nu te zeggen avonden. Om de vissen te voeren neem ik elke dag de tijd. Voer altijd maar 1 keer per dag. Eigenlijk voer ik het hele aquarium altijd, kan ik beter zeggen. Bepaalde koralen pik ik regelmatig mee in de voerronde, denk hierbij o.a. aan Tubastrea, Euphyllia's, Micromussa, Heliofungia, Lobophyllia en Acanthastrea.

Tja ik ben nog een amateur dus elke avond wel bezig. Elke dag raam schoonmaken + zand. Vervolgens osmose vak bijvullen (1x in de twee dagen). Ook nog een beetje ruzie maken met de afschuimer[emoji5]. Daarnaast druk bezig met borstelwormen vangen E.d.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Tip: zand, borstelwormen en afschuimer met rust laten.
Dagelijks de ruiten poetsen prima.
1x per week waterwaarden meten is meer dan genoeg.

Ben het met bovenstaand helemaal eens. Laat de bak meer met rust. Deze ontwikkelt zich vanzelf wel. Forceren is geen goede zaak.
Uiteraard maakt de verzorging van het aquarium een belangrijk onderdeel van de hobby uit, maar genieten van het aquarium is nog belangrijker.

Ben het met bovenstaand helemaal eens. Laat de bak meer met rust. Deze ontwikkelt zich vanzelf wel. Forceren is geen goede zaak.
Uiteraard maakt de verzorging van het aquarium een belangrijk onderdeel van de hobby uit, maar genieten van het aquarium is nog belangrijker.

Oke dank heren, ga ik dat vanaf nu doen! Ik vind het erg lastig als control freak, maar ga mijn best doen:o

Bak ziet er goed uit!

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Hoe is het met je waardes en algen op dit moment? Zit op ongeveer dezelfde fase in mijn opstart! Ik heb wel besloten mijn zand pas toe te voegen als de opstart wat stabieler is. Heb in mijn eerste bak mijn zand nooit meer echt mooi gekregen nadat het er vanaf dag 1 inzat. Uitspoelen kan later altijd nog maar daarmee haal je ook weer veel 'goeds' weg.

Mooie scape! 👌

Bak ziet er goed uit!

Dankjewel!!

Hoe is het met je waardes en algen op dit moment? Zit op ongeveer dezelfde fase in mijn opstart! Ik heb wel besloten mijn zand pas toe te voegen als de opstart wat stabieler is. Heb in mijn eerste bak mijn zand nooit meer echt mooi gekregen nadat het er vanaf dag 1 inzat. Uitspoelen kan later altijd nog maar daarmee haal je ook weer veel 'goeds' weg.

Mooie scape! 👌

Ja ik heb bewust gekozen voor zand gelijk, tot nu toe lukt het goed om het zand schoon te houden. De waardes ga ik vandaag of morgen meten... zal ze z.s.m. posten :)

Dag 20

Zo vandaag is een rondje gemeten, eigenlijk weinig geks.
IMG_4328.jpg
Alleen de KH blijft een raadsel, nadat ik het verhoogd heb met CO3 van Triton is het na een weekje weer gedaald (en flink). Maar zoals mij geadviseerd is ga ik mij daar niet te druk om maken.
Voor de rest best tevreden, afschuimer is lekker aan het schuimen en alles gaat zo z'n gangetje.

Bijlagen

• IMG_4321.jpg
    IMG_4321.jpg
    31 KB · Weergaven: 80
  • IMG_4323.jpg
    IMG_4323.jpg
    36,2 KB · Weergaven: 87
  • IMG_4324.jpg
    IMG_4324.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 85
  • IMG_4325.jpg
    IMG_4325.jpg
    96 KB · Weergaven: 78
Ik zou het KH wel op peil houden er is iets in de bak dat het verbruikt (waarschijnlijk het steen ) denk zelf 200ml CO3 van Triton erin
en je KH stijgt precies 1 punt hoger met jou water volume:biggrin::biggrin:

Dag 21

Vandaag is het de dag om deel 1 van de clean up crew toe te voegen om de strijd met alg aan te gaan.
Zit zelf te denken aan het volgende:
5x Nassarius Vibex
5x Turbo Fluctuosa
1x Archaïseer Typicus
1x Calcinus elegans

Over die laatste twee twijfel ik, vooral de hermietkreeft.. Ik wil namelijk graag een doopvontschelp in de toekomst en vraag mij af of dit een goede combi is...

Tips zijn welkom!

Dag 21

Vandaag is het de dag om deel 1 van de clean up crew toe te voegen om de strijd met alg aan te gaan.
Zit zelf te denken aan het volgende:
5x Nassarius Vibex
5x Turbo Fluctuosa
1x Archaïseer Typicus
1x Calcinus elegans

Over die laatste twee twijfel ik, vooral de hermietkreeft.. Ik wil namelijk graag een doopvontschelp in de toekomst en vraag mij af of dit een goede combi is...

Tips zijn welkom!

Ik heb 3 heremietkreeftjes in mijn bak. Ze komen nergens aan. Bij mijn doopvontschelp heb ik ze nog nooit gezien!

Welke soort heb je Robert en leg jij lege schelpen neer?
Dat is een goede vraag. Ik heb eigenlijk geen idee welke kreeftjes ik heb. Zal dadelijk eens kijken. Ze zijn voornamelijk aan het eind van de dag actief.
Toen ik ze vorige zomer kocht heb ik ook een zakje met lege slakkenhuisjes bij gekocht en in het aquarium gelegd. De huisjes hebben verschillende afmetingen. In het begin zag ik ze wel eens een keertje verhuizen, maar nu zie ik dat niet meer. Ik let er eigenlijk ook niet zo op. Het zijn goede afvalopruimers.
Laat straks wel even weten welke kreeftjes ik heb.

De kreeftjes van mij hebben blauwe pootjes. Naam weet ik zo even niet.
e61f6787cd892cce07cd76ab41cd9287.jpg

Back
Bovenaan