Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Dankjewel Jos, was nog druk bezig met uploaden haha..
Op een of andere manier kan ik de laatste tijd maar een foto te gelijk uploaden (heel vermoeiend...)
Aquarium ziet er goed uit. Mooie koralen heb je staan.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
[FONT=&quot]Week 38

Ati test binnen gekregen, prima waardes behalve die zware metalen..
Afgelopen maand detox tegen zware metalen gedaan van Triton. Tin volledig verdwenen maar koper niet. Voer alleen spirulina en diepvries, verder geen roestende onderdelen tegen gekomen. Iemand een idee?
Ook zie ik een toename in het verbruik van jodium, voeg ik dit niet toe met Triton en is dit een bekend fenomeen?
[/FONT]
ATI test.jpg
 
Goed je materiaal inspecteren, denk ook aan je schoonmaak magneet, ook je diepvriesvoer goed uit laten lekken of zelfs uitspoelen, dit kan zeker ook een oorzaak zijn.
 
Week 41

Zo even tijdje stil geweest maar we draaien nog steeds, afgelopen tijd een aantal kleine problemen gehad.
Ik som ze even op, misschien heeft iemand last van hetzelfde probleem:

  • Hoge zoutwaarde (1.027 SG - 36 ppt) -> opgelost door zoutwater uit de bak te halen en aan te vullen met osmosewater.
  • Resultaat van vorige actie was een KH drop van 8,1 -> 7,6... opgelost door KH + toe te voegen.
  • Ca van 480+, verlaagd door dosering aan te passen van fles 2 triton othermethods.
  • Ganzevoetjes, waarschijnlijk uit mijn nieuwe golden toortskoraal gekomen (dippen werkt dan niet altijd goed). Probleem nog niet opgelost, elke dag verwijder ik ze maar denk dat ik de strijd niet ga winnen. Dus kan ik eindelijk het prachtbeest aanschaffen (harlekijn garnaal).

Uiteraard heb ik ook nog een aantal problemen waar ik zelf niet uit kom:

  • Het hoge Kopper (CU) gehalte heb ik nog niet opgelost, ik kreeg de tip via de feedbackgroep om Seachum cuprisorb te gebruiken, iemand ervaring hiermee? Je haalt de bron niet weg, maar als ik het op deze manier laag kan houden ben ik tevreden?
  • Strontium (Sr) en Iodine / Jodium (I) waren beide weer lage, ondanks mijn eerdere aanvulling. Met met Salifert hiervan is echt een ramp... Iemand een betere test? Weet iemand waarom Triton dit onvoldoende aanvult, of is mijn verbruik schreef?

Verder nog steeds erg blij met de hobby, dit was toch wel mijn grootste angst toen ik begon. Ik dacht misschien word ik het snel zat, maar gelukkig na 9 maanden nog steeds blij! Kan toch wel zeggen dat de bak redelijk stabiel is nu. Aankomende periode ga ik denk wisselen van vissenbestand om wat moeilijkere vissen aan te gaan schaffen (misschien wacht ik tot na de zomervakantie).
We zullen zien!
 
Laatst bewerkt:
Nee, nog niet. Kijk graag naar je filmpjes (tip… plaats je er snel weer eens eentje?) en volg dit forum actief. Wie weet komt het er later nog eens van.
 
Koper is wel een dingetje, gelukkig gemakkelijk uit je bak te krijgen met detox (stuk goedkoper dan cuptisorb) maar zoek wel de oorzaak, denk aan magneten mesje van je ruiten krabber.

sr en i zijn idd de 1ste dingen die achterlopen bij Triton. Gewoon toevoegen wat ze voorschrijven en je zit redelijk goed. De test setjes zijn idd waardeloos helaas zijn er geen betere naar mijn weten.
 
Koper is wel een dingetje, gelukkig gemakkelijk uit je bak te krijgen met detox (stuk goedkoper dan cuptisorb) maar zoek wel de oorzaak, denk aan magneten mesje van je ruiten krabber.

sr en i zijn idd de 1ste dingen die achterlopen bij Triton. Gewoon toevoegen wat ze voorschrijven en je zit redelijk goed. De test setjes zijn idd waardeloos helaas zijn er geen betere naar mijn weten.

Ja zou koper veel kwaad kunnen? Ik kan de oorzaak niet vinden en laatste detox heeft echt niks bijgedragen aan het verlagen van koper, Tin heeft het wel verholpen.
 
Hoe Weet je zeker dat het niks gedaan heeft? Kan me haast niet voorstellen het is juist hiervoor gemaakt. Wel echt de bron opsporen anders kan het miss zo zijn dat het harder terug komt dan jij het eruit haalt. Volgens mij was er ook wat voer waar koper in verwerkt zat. Ik weet niet wat je allemaal gebruikt?
Koper is idd flink schadelijk voor koralen. Mijn ervaring is dat onder de 5 microgram per liter er iig nog niks aan de hand is maar vanaf het wel gevaarlijk begint te worden weet ik ook niet, desalniettemin zou ik het niet op de proef nemen en adequaat handelen.
Er zijn evt alternatieve producten te koop die koper verwijderen maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee. Uit mijn 1ste test kwam ook een hoog koper en dit is geheel verwijderd Door de detox. Vertel anders even hoe je dit precies gebruikt heb miss dat hier iets niet helemaal goed gegaan is.


Nb hoe weet je zeker dat het wel je tin verwijderd heeft? Ik heb hier nu zelf een fors probleem mee maar detox zou hier niks tegen doen. Filter je toevallig ook over kool, zo ja welke en wanneer heb je deze ingezet en voor hoe lang? Ik weet namelijk dat sommige kool soorten ook metalen kunnen verwijderen (ook koper) het is mij alleen nog niet duidelijk welke soorten dit zijn. Daar ben ik op dit moment nog mee bezig.
 
Hoe weet ik dat het niks heb gedaan?
Dat weet ik niet zeker, de waardes zijn iig niet veel veranderd, zie onderstaande twee ATI testen.
Misschien heb je wel gelijk dat het gewoon sneller stijgt, ik moet dus de bron vinden! Interessante is wel dat mijn bak prima draait!
Ati-test 22-01:
ATI 22-01.jpg

Ati-test 27-03:
ATI 27-03.jpg

Hoe heb ik de detox uitgevoerd?

  • Actief kool verwijderd
  • 9,5 ML toegevoegd van Triton Detox Metal remover
  • Skimmer aangelaten
  • 3 dagen na dosering, 15% waterwissel gedaan en actiefkool toegevoegd

Hoe heb jij dit gedaan?

Hoe weet je dat je tin heb verwijderd?
Sorry ik bedoelde geen Tin, maar Zinq. Zie wel als ik beter lees dat het nog niet volledig weg is...zie ATI test. Ik filter alleen over actief kool van het merk Rowa Carbon (1x per maand voor ongeveer 5 dagen omdat ik in het weekend alleen zulke fratsen toevoeg en verwijder...)

Welk voer gebruik je?
Zie foto's... + diepvries voer Mysis / Artemia van het merk Ruto deze spoel ik netjes uit.
WhatsApp Image 2018-04-19 at 18.35.46.jpgWhatsApp Image 2018-04-19 at 18.35.50.jpg
Zou top zijn als ik een betere manier vind om deze metalen te verwijderen en nog beter als ik achter de oorzaak kom. Tot nu toe merk ik weinig in mijn bak, maar verwacht wel dat dit gaat komen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zit er in de lps voeding wel koper. Iig reef pearls bevat wel koper en ik verwacht dat dit een soort gelijk iets is.

Hoe filter je over kool, passief of actief?
Je iets lagere waarden uit ie 2de test zouden bijna alleen door de waterwissel kunnen komen.

Hierbij een reactie die ik toevallig vandaag heb ontvangen mbt rowaphos (ookal ging mijn vraag over rowacarbon, dus dit ben ik nog even aan het nagaan of dit correct is of een typefout was)

Rowaphos will remove copper from water especially at higher Ph¹s. It also
shows good removal performance of Zinc , Hydrogen Sulphide,Hydrogen
peroxide and moderate removal of Nickel but again doesn¹t have an affinity
for Tin.


Welk zout gebruik je? En hoe vaak voer je een waterwissel uit? Veel problemen lijken ook te komen door slechte zout batches of toevoegingen

De bacteriën lijken mij totaal geen koper te bevatten, ookal heb ik hier geen direct bewijs voor.

Heb je al je pompen, asjes , magneten ed uit elkaar gehad? Ook niet te vergeten roestende delen van je kast, denk hierbij aan sluitingen ed. Ook slangklemmen?

Ookal is het niet vreemd om bij de 1ste test wat meer metalen te vinden, lijkt dat iedereen dit wel heeft.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met een polyfilter (even Google) heeft bij mij veel verwijderd toen ookal lijkt in jou situatie rowaphos( of toch Carbon) een oplossing te kunnen zijn.

Detox heb je idd op de juiste manier gebruikt, wel het flesje goed geschud, evt ozon uitgezet?





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt voor je uitgebreide antwoorden!
Ik filter actief over kool, dus met een wervelbedfilter...
Als zout gebruik ik Tropic Marin Pro Reef, staat goed aangeschreven en is volgens vele het beste zout.. ik heb mij onvoldoende daarin verdiept maar geloof in dit opzicht de experts..
Waterwissel doe ik 1x in de drie weken a vier weken..
Afgelopen maand heb ik alles de eerste schoonmaak beurt gegeven en volledig gedemonteerd, behalve mijn UV lamp.. maar ja dat zou toch niet...
Detox heb ik inderdaad geschut, misschien wel nog 1x een kuur doen?
 
Geen dank, dit is een onderwerp wat mij zelf ook al een tijd bezighoud en mijn interesse heeft. Buiten dat is het altijd leuk om iemand te kunnen helpen of over een onderwerp te kunnen sparren.

Betreft je uv lamp; Voor de zekerheid zou ik toch ook nog even je uv lamp nakijken gewoon om uit te sluiten.

Tm zout is idd goed zout daar hoef je het zeker. Niet in te zoeken.

Afhankelijk welke manier je gebruikt zou ik vervolg stappen ondernemen. ‘

Aanvulling’ —> ik lees net even goed terug:Triton other Methods, Heb je hier verder nog meer dingen bijdraaien bijvoorbeeld biopallets of wieren of.....

Je filter actief over actief kool dit is idd een betere manier dan gewoon een zakje in je Sump leggen omdat het water er nu doorheen ‘moet’ waardoor de effectiviteit toeneemt.

Zowiso zou ik even stoppen met dat lps voer. Gezien dit wel een mogelijke bron van koper zou kunnen zijn.

Wat is je recente po4 waarde? En hoe hou je deze laag? Ik heb namelijk een reactie terug over de rowaphos, het klopt zoals ik het eerder beschreven had. Rowa heeft dus ook de eigenschap op koper en DIV andere metalen te verwijderen. Echter moet dit natuurlijk wel in jou situatie gebruikt kunnen worden.

Een extra keer detox lijkt mij een goed idee en zou ik zowiso doen gezien het veilig is voor de dieren en koralen.

Desalniettemin blijft de grote vraag waar de metalen vandaan komen. Heb je ook je lamp bekeken?

Zinc zou nog door hand Cream oid kunnen komen.

Stuur anders de hele IPC test is op.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
UV lamp
UV lamp ga ik checken, ga morgen een poging doen..

Aanvullingen naast Triton Othermethods
Nee ik gebruik niks naast deze methode

Recente PO4 waarde
Ik test wekelijks, hij schommelt een beetje tussen de 0,006 - 0,06 mg/l dus schommelt best wel. Maar misschien zijn mijn metingen niet altijd juist (is best een rot test om al dat poeder in het buisje te krijgen). Nitraat zit op een constante waarde van 5 mg/l.

Extra detox
Ja ik zat zelf er ook aan te denken om nogmaals een detox te doen, wordt over twee weken zodat mijn waterwissel daarna kan plaatsvinden

Triton testen
22 januari 2018:
Bekijk bijlage ATI 22-01-2018.pdf
27 maart 2018:
Bekijk bijlage ATI 27-03-2018.pdf

ps: handcreme gebruik ik niet, misschien van zeep? Ik spoel mijn handen nooit voordat ik mijn bak in ga, misschien toch is gaan doen.
 
Bovenaan