Dankjewel!
Ik maak om de twee dagen mijn ruit schoon, die is dan licht aangeslagen. Ik heb diepvries voer eigenlijk nooit uitgespoeld, het beetje fosfaat / nitraat is meer dan welkom!. NoPox is voor reductie toch?
Eigenlijk draait alles prima, het enige wat ik voor het eerst zie opkomen is flap, mijn temperatuur is namelijk 2 graden gestegen tijdens mijn geweldige (not) verwarming. Nu is die weer mooi stabiel. Heb jij nog tips tegen flap, heb het afgezogen met een pipet, maar het is minimaal!
Hallo Gerben,
NoPox is inderdaad voor de reductie. Ik ben dat gaan gebruiken om NO3 en PO4 in evenwicht te krijgen. Van het voorjaar had ik bijna geen fosfaat, maar een nitraat van 10. Ben toen fosfaat gaan toevoegen om het nitraat te laten dalen tot onder de 5.
Vervolgens ben ik NoPox gaan gebruiken precies volgens de gebruiksaanwijzing!! Ben zeer tevreden met het resultaat. Beide waardes zijn nu mooi constant sinds begin zomer. Fosfaatwaarde is minder dan 0,02 en de nitrietwaarde ligt tussen 0,75 en 1,0. Gebruik nu nog maar de helft van de dosering. Ga uit van ruim 300 liter, dat zou voor mijn aquarium betekenen 3 ml/dag. Nu de waardes zo mooi laag zijn doseer ik nog maar 1,5 ml/dag. (Alles volgens gebruiksaanwijzing van Red Sea)
Ben laatst een weekje naar Albanië geweest. Dan wordt het aquarium verzorgd door mijn broer en dochter. Ik laat hun niet met NoPox werken. Beide waardes lopen dan wel iets op. Als ik dan thuis kom doseer ik een paar dagen de normale dosis. Na een dag of 4 zit ik weer op de gebruikelijke waardes en kan de dosering weer gehalveerd worden. Ik vind het prima spul.
Zo is het ook van de zomer gegaan tijdens 2 weken vakantie.
Door het evenwicht tussen nitraat en fosfaat heb ik geen last van flap. Althans dat denk ik zo.
Uiteraard meet ik echt wekelijks de waardes van mijn aquariumwater en pas indien nodig de dosering aan.
Vroeger hevelde ik soms een beetje flap af, als ik er al eens last van had, en liet de flap afsterven in het voorfilter zonder licht. Dit had een positief effect op het aquarium. Maar ik spreek dan over eind jaren tachtig.
Eigenlijk heb ik nooit problemen gehad met algen en flap. Heb me daar dan ook gelukkig nooit in hoeven te verdiepen.
Dat hoop ik uiteraard zo te houden. Als ik jou was goed afhevelen nu en zorgen voor een stabiel milieu.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk