Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Ja zeker, laatste gedeelte is alleen van pvc, dit pvc gedeelte is standaard bij de RSR350! Vanwaar de vraag?
Omdat niet silicone slangen broos kunnen worden en dan kun je zomaar ineens best wat water buiten je bak hebben liggen :cool:
Dus ik vroeg het mij gewoon af :p

Ziet er goed uit Gerben.

Groeten,
Yves

Helaas een trieste dag, gister is het mannetje van de clownvissen dood gegaan. Hij was zwak en ondervoed, ik ben een weekje op vakantie geweest en denk dat tijdens mijn vakantie de oppas te weinig gevoerd heeft... helaas.
IMG_5350.jpg
Gelukkig heeft zij sinds vandaag weer een nieuwe vriend.
IMG_5345.jpg

Ook wil ik nitraat twee keer per dag gaan toevoegen, wil wel voorzichtig zijn. Iemand ervaring met onderstaand merk?
IMG_5349.jpg

Helaas een trieste dag, gister is het mannetje van de clownvissen dood gegaan. Hij was zwak en ondervoed, ik ben een weekje op vakantie geweest en denk dat tijdens mijn vakantie de oppas te weinig gevoerd heeft... helaas.
Bekijk bijlage 482660
Gelukkig heeft zij sinds vandaag weer een nieuwe vriend.
Bekijk bijlage 482659

Ook wil ik nitraat twee keer per dag gaan toevoegen, wil wel voorzichtig zijn. Iemand ervaring met onderstaand merk?
Bekijk bijlage 482661
Hallo Gerben,
Ik gebruik ook diverse spullen van Colombo en ben daar zeer tevreden over.
Je schrijft geen nitraat te meten. Hoe zit het met het bealgen van de aquariumruiten?
Ik heb een half jaartje geleden een hele lage fosfaatwaarde gehad. Heb toen mijn vissenbestand uitgebreid en ben meer gaan voeren. Bovendien heb ik het diepvriesvoer niet meer uitgespoeld.
Het effect was een mooie stabilisatie van NO3 en PO4. Sinds de zomer houd ik beide waardes nu op NO3 op 0,75 en PO4 op 0,015. Hiervoor gebruik ik NoPox van Red Sea. Het aquarium draait prima, koralen groeien goed en zijn mooi op kleur.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Je hebt het goed gedaan. Uw rif is mooi.

-Kamran

Dankjewel!

Hallo Gerben,
Ik gebruik ook diverse spullen van Colombo en ben daar zeer tevreden over.
Je schrijft geen nitraat te meten. Hoe zit het met het bealgen van de aquariumruiten?
Ik heb een half jaartje geleden een hele lage fosfaatwaarde gehad. Heb toen mijn vissenbestand uitgebreid en ben meer gaan voeren. Bovendien heb ik het diepvriesvoer niet meer uitgespoeld.
Het effect was een mooie stabilisatie van NO3 en PO4. Sinds de zomer houd ik beide waardes nu op NO3 op 0,75 en PO4 op 0,015. Hiervoor gebruik ik NoPox van Red Sea. Het aquarium draait prima, koralen groeien goed en zijn mooi op kleur.

Ik maak om de twee dagen mijn ruit schoon, die is dan licht aangeslagen. Ik heb diepvries voer eigenlijk nooit uitgespoeld, het beetje fosfaat / nitraat is meer dan welkom!. NoPox is voor reductie toch?
Eigenlijk draait alles prima, het enige wat ik voor het eerst zie opkomen is flap, mijn temperatuur is namelijk 2 graden gestegen tijdens mijn geweldige (not) verwarming. Nu is die weer mooi stabiel. Heb jij nog tips tegen flap, heb het afgezogen met een pipet, maar het is minimaal!

Dankjewel!

Ik maak om de twee dagen mijn ruit schoon, die is dan licht aangeslagen. Ik heb diepvries voer eigenlijk nooit uitgespoeld, het beetje fosfaat / nitraat is meer dan welkom!. NoPox is voor reductie toch?
Eigenlijk draait alles prima, het enige wat ik voor het eerst zie opkomen is flap, mijn temperatuur is namelijk 2 graden gestegen tijdens mijn geweldige (not) verwarming. Nu is die weer mooi stabiel. Heb jij nog tips tegen flap, heb het afgezogen met een pipet, maar het is minimaal!
Hallo Gerben,
NoPox is inderdaad voor de reductie. Ik ben dat gaan gebruiken om NO3 en PO4 in evenwicht te krijgen. Van het voorjaar had ik bijna geen fosfaat, maar een nitraat van 10. Ben toen fosfaat gaan toevoegen om het nitraat te laten dalen tot onder de 5.
Vervolgens ben ik NoPox gaan gebruiken precies volgens de gebruiksaanwijzing!! Ben zeer tevreden met het resultaat. Beide waardes zijn nu mooi constant sinds begin zomer. Fosfaatwaarde is minder dan 0,02 en de nitrietwaarde ligt tussen 0,75 en 1,0. Gebruik nu nog maar de helft van de dosering. Ga uit van ruim 300 liter, dat zou voor mijn aquarium betekenen 3 ml/dag. Nu de waardes zo mooi laag zijn doseer ik nog maar 1,5 ml/dag. (Alles volgens gebruiksaanwijzing van Red Sea)
Ben laatst een weekje naar Albanië geweest. Dan wordt het aquarium verzorgd door mijn broer en dochter. Ik laat hun niet met NoPox werken. Beide waardes lopen dan wel iets op. Als ik dan thuis kom doseer ik een paar dagen de normale dosis. Na een dag of 4 zit ik weer op de gebruikelijke waardes en kan de dosering weer gehalveerd worden. Ik vind het prima spul.
Zo is het ook van de zomer gegaan tijdens 2 weken vakantie.
Door het evenwicht tussen nitraat en fosfaat heb ik geen last van flap. Althans dat denk ik zo.
Uiteraard meet ik echt wekelijks de waardes van mijn aquariumwater en pas indien nodig de dosering aan.
Vroeger hevelde ik soms een beetje flap af, als ik er al eens last van had, en liet de flap afsterven in het voorfilter zonder licht. Dit had een positief effect op het aquarium. Maar ik spreek dan over eind jaren tachtig.
Eigenlijk heb ik nooit problemen gehad met algen en flap. Heb me daar dan ook gelukkig nooit in hoeven te verdiepen.
Dat hoop ik uiteraard zo te houden. Als ik jou was goed afhevelen nu en zorgen voor een stabiel milieu.

Kijk wat een antwoord Robert, dank voor al je adviezen tot nu toe!
Ik ga vandaag maar weer is mijn nitraat (gok op 1) en fosfaat (gok op 0,05) meten.
Tot nu toe maar een heel klein beetje flap, dus hoop dat het daar bij blijft....
Geniet weer een stuk meer sinds mijn laatste aanschaf, namelijk de Qlima D520.
Geweldig mijn huis is een stuk minder vochtig, van ruim 70% naar 50% is echt een giga verschil!
22728918_1546579008760032_3658768988046336599_n.jpg

Kijk wat een antwoord Robert, dank voor al je adviezen tot nu toe!
Ik ga vandaag maar weer is mijn nitraat (gok op 1) en fosfaat (gok op 0,05) meten.
Tot nu toe maar een heel klein beetje flap, dus hoop dat het daar bij blijft....
Geniet weer een stuk meer sinds mijn laatste aanschaf, namelijk de Qlima D520.
Geweldig mijn huis is een stuk minder vochtig, van ruim 70% naar 50% is echt een giga verschil!
Bekijk bijlage 482733

Trouwens de ruiten houd ik ook altijd in de gaten. Ik vind dit altijd een goede indicatie van de hoeveelheid nitraat en fosfaat in een aquarium. Ik maak de ruiten om de 2 of 3dagen schoon. Bij dag 3 zijn de ruiten goed bealgd. De zwarte achterwand is ook voor mij ook een goede indicatie. Bij mij is de achterwand altijd voorzien van een groene waas. Deze is alleen zichtbaar als je er echt van de zijkant overheen kijkt.

Leuk filmpje Gerben.
Valt me wel op dat je gele dokter wat meer eten kan gebruiken, buikje is wat ingevallen, zou mooi rond moeten staan.

Groeten,
Yves

Leuk filmpje.
Waar film je dit mee?
De bak ziet er fris en gezond uit. Van de flap is niets te zien.

Dankjewel, ja flap valt heel erg mee maar ik maak mij altijd al snel zorgen, het zit klein beetje op sommige stenen.
Ik film met een Iphone 7, merk als ik hem direct tegen het glas aan houd het mooiste resultaat krijg...
Bedankt voor de tip!
Dus gewoon met de telefoon. Bewerk je het filmpje dan nog ergens mee?

Wat de flap betreft, meteen weghalen, ook al is het maar een klein beetje.
Zorg ook voor voedselconcurrentie, koralen. Zij verbruiken hetzelfde voedsel als de flapbacterien en eventuele algen.

Back
Bovenaan