Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Jazeker, dit voeg ik nu dagelijks toe:
Bekijk bijlage 605432

Verder heb ik vrij veel last van cyano / flap dus voeg ik bacteriën toe van BioDigest. Het is nu zaak om nutrieten wat meer in balans te krijgen en te zorgen dat de vissterfte stopt. Ben benieuwd naar mijn ATI-labtest ..
Verdun je de Ati-doseringen ook volgens de rekentabellen van hun site?

Nee ik verdun niks, dat is geen 'must' toch?
Dat verdunnen is zeker geen must, maar als je hele kleine hoeveelheden doseert. Is verdunnen praktischer. Je kunt dan de grotere hoeveelheid over meerdere tijdstippen per dag doseren.
Toen ik ben begonnen met het doseren van ATI Essentials heb ik dit wel verdund met ro-water.
Zo verdeel je dosering over de dag.
Nu doseer ik zoveel dat een verdunning overbodig is.
ATI Nutrition verdun ik nog wel fifty fifty.

Dat verdunnen is zeker geen must, maar als je hele kleine hoeveelheden doseert. Is verdunnen praktischer. Je kunt dan de grotere hoeveelheid over meerdere tijdstippen per dag doseren.
Toen ik ben begonnen met het doseren van ATI Essentials heb ik dit wel verdund met ro-water.
Zo verdeel je dosering over de dag.
Nu doseer ik zoveel dat een verdunning overbodig is.
ATI Nutrition verdun ik nog wel fifty fifty.
Goed punt, nutrition wordt aanbevolen om ‘s ochtends en ‘s avonds te doseren volgens de calculator.. dus daar lijkt t minder van toepassing. Maar voor de essentials is dat zeker een idee inderdaad.
Als je er makkelijk vanaf wilt kan je kijken voor Modern Reef CyanoCleaner. Zeer effectief en geen waterwissel nodig.
Je kan uiteraard eerst best wat afwachten en op een "natuurlijke" manier proberen. Hier heb ik lang met cyano gezeten, heleboel bacteriën zitten doseren (no3 en po4 meetbaar en in balans en meer dan genoeg stroming) en met CyanoCleaner was ik er meteen vanaf, 't is maar een tip voor het geval van.

Grtz,
Matthijs
Goeie tip inderdaad, ik las je andere topic er ook al over. Ik twijfel altijd wel met zulk soort middeltjes en het is redelijk prijzig zie ik, volgens mij kan je het alleen in de UK bestellen?
Ik wil graag de grondoorzaak aanpakken, dus wacht nog even mijn labtest af. Maar bedankt voor de tip, heel mijn zand zit onder dus als t zo blijft ga ik dit zeker overwegen.

Heb je tussen de zoa geen bryopsis? Kan het niet goed zien op de foto maar het lijkt er op..
Ik zou ook eens een staaltje onder de microscoop leggen om zeker te zijn dat het wel degelijk om cyano gaat.

Grtz,
Matthijs
Dat zou zomaar kunnen inderdaad, ik hoop t niet. Hier drie betere foto’s, als ik op dit forum en R2R kijk kom ik er nog niet helemaal achter wat dit nu kan zijn.89048837-FC49-4922-A7DD-A4EFC9CDAB46.jpeg

35202F02-3575-4749-B5DF-6A2939CCB4F3.jpeg
1404F73F-F484-42B0-9CF6-313A810BF002.jpeg
Wat betreft de cyano, ja ik twijfel ook sterk. Cyano is paarser hoe ik het ken, maar begrijp dat het ook bruin kan zijn. Verder vandaag opnieuw de koffiefilter test gedaan, maar volgens die test geen dino’s. Die methode is toch vrij bekend, maarja microscoop is nog beter.. alleen die heb ik niet 😅.

Thanks voor je hulp!

Nou weer even een positief nieuwtje, de ATI labtest is binnen en wat mij betreft een prima uitslag!
KH mag iets hoger, en Iodine en Mangaan mag ik verhogen. Verder fosfaat is te laag maar dat wist ik al ..

Ook mijn osmosewater is getest, zie resultaat. Gek dat er Barium gemeten wordt.. maar is google hoe dat kan.
De uitslag van ATI-test is prima, zeker gezien de leeftijd van jouw aquarium.
Gewoon verder gaan met de opstart/opbouw van je bak.

Even een update, bak gaat langzaam onderuit en lijdt echt onder de alg. Vooral de LPS en buttons lijken er last van te hebben.
B15C9ACD-7497-43E9-9915-DE62E65149DB.jpegAE3379DB-E7EB-4376-A9C0-9B484E137E7B.jpeg3833A85D-0D64-4056-9415-924E6F255176.jpeg

Fosfaat blijft laag:
997FA218-E44A-47CD-981F-809687604D8E.jpeg

Paar dingen gedaan afgelopen dagen:
  1. Zoanthus een dip gegeven in waterstofperoxide, maar dat heeft weinig uitgehaald.
    Vooraf de dip:
    CFF28090-0716-402B-9484-CDF84CB2B7F1.jpeg
    Na de dip:
    CF0BAF9F-FFE2-4719-8D94-9210F041F870.jpeg
  2. Ik heb Reef Pulse gekocht om de LPS en zoanthus bij te voeren, daarmee ook gelijk mijn fosfaat wat op te krikken.
  3. Nutrition P dosering verhoogt, om zo mijn fosfaat te verhogen
  4. Ik heb een microscoop aangeschaft, ik denk namelijk dat ik toch last heb van Dino’s dus wil ze identificeren. Deze komt morgen binnen, ik ben benieuwd..
Verder laat ik de bak maar even met rust, het is in ieder geval leerzaam.. maar wel vervelend om te zien dat je koralen wegkwijnen.

Ja is idd niet leuk om je koraal weg te zien kwijnen. Monstertje onder de microscoop geeft in ieder geval wel een duidelijk beeld waar je precies last van hebt.
Succes 💪

wat mij in het verleden geholpen heeft tegen dino's, zoveel mogelijk afzuigen en dan je nitraat op +/- 10 en fosfaat +/- 0.1 proberen te houden en bacteriën toevoegen. Succes met de strijd, don't give up.

Back
Bovenaan