Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey continuous - WTB 180.5

Ik zou nog effe wachten met knippen als ik jou was .... dit is schade van een aantal weken terug en verteld niet zo veel over je huidige situatie ..... hoe is de huidige situatie? Al enige verbetering met je "dino's"? Al afgebouwd met het doseren van N en P of nog steeds beiden aan het doseren icm met carbon? Zie nog steeds een vrij hoge Kh voorbij komen van 8,5 ..... in deze fase mag die echt naar beneden en dat zal je stylo ook fijner vinden .....de relatie tussen Kh en Po4 is erg belangrijk voor de gezondheid van je SPS. Bij hele lage po4 waarden past een lager Kh van rond de 7,5. Gaat je Po4 omhoog dan kan je de Kh in verhouding ook iets verhogen ..... dan is groei en voeding in balans. De sterkte van je licht speelt ook een belangrijke factor in dit spel.

Laatst bewerkt:
Ik zou nog effe wachten met knippen als ik jou was .... dit is schade van een aantal weken terug en verteld niet zo veel over je huidige situatie ..... hoe is de huidige situatie? Al enige verbetering met je "dino's"? Al afgebouwd met het doseren van N en P of nog steeds beiden aan het doseren icm met carbon? Zie nog steeds een vrij hoge Kh voorbij komen van 8,5 ..... in deze fase mag die echt naar beneden en dat zal je stylo ook fijner vinden .....de relatie tussen Kh en Po4 is erg belangrijk voor de gezondheid van je SPS. Bij hele lage po4 waarden past een lager Kh van rond de 7,5. Gaat je Po4 omhoog dan kan je de Kh in verhouding ook iets verhogen ..... dan is groei en voeding in balans. De sterkte van je licht speelt ook een belangrijke factor in dit spel.
Dat is een goeie tip van KH / PO4 balans, dat wist ik niet. Ik ga de KH langzaam verlagen.. en is google hoe dit precies zit. Thanks!

De strijd tegen dino's gaat goed, je ziet langzaamaan het zand schoner worden. Afgelopen weekend nog even onder de microscoop gekeken, nog steeds dino's maar beduidend minder in de verschillende 'samples' daar bij eerdere metingen. Lichtintensiteit heb ik ook afgebouwd o.b.v. jouw advies, ik weet even niet uit mijn hoofd naar welk % maar best aanzienlijk.. mogelijk hierom hebben de SPS het zwaar?!
Dosering van Carbon en Nitraat heb ik gehouden zoals voor de dino's. Dus ik doseer 6ml N en 8ml P ..

Als sps te weinig licht krijgen worden ze bruinig of althans donkerder omdat ze veel meer zoanthellen gaan aanmaken om te overleven ......

Week 27
De dino's zijn nog steeds niet weg, wel een stuk minder maar het duurt erg lang. SPS koralen staan er nog slecht bij, maar ik wist van tevoren dat het een kwestie was van een lange adem hebben met dino's.
Heb wel ondertussen wat vissen op de kop getikt van iemand die ging stoppen, dus dat is erg leuk. Hierdoor is de bak een stuk levendiger en zijn mijn nutriënten wat meer in balans ondanks dat ik 20ml carbon doseer per dag.

Waardes & doseringen:
WhatsApp Image 2023-03-25 at 13.25.28.jpeg
  • 250ml phytoplankton
  • 20ml Ati Nutrition C
  • 1ml ATI Nutrition N
  • 1ml ATI Essentials+ #1
  • 1ml ATI Essentials+ #2
Huidige zandbodem
Ik krijg nu wat groen/geel/goud achtige alg op mijn zandbodem. Iemand bekend hiermee? Chrysophytes misschien?
WhatsApp Image 2023-03-25 at 13.22.11 (1).jpegWhatsApp Image 2023-03-25 at 13.22.12.jpeg

Koralen
Zoals geschreven gaan de koralen niet heel lekker, SPS heeft het moeilijk. Mijn stylophora heb ik al weggegooid en ook de montipora's hebben het lastig. Ik heb het voor nu maar even geaccepteerd. Eerst maar is van die dino's afkomen ..
Euphyllia's hadden het aan begin moeilijk maar staan nu prachtig open, er lijkt een verband te zijn tussen de dosering van phyto en het weer openstaan van de toorts.
IMG_2854.JPG
Vissen
Ik heb jawel 4 vissen toegevoegd 2 weken geleden en ze doen het fantastisch.
  1. Zebrasoma flavescens
    IMG_2850.JPG
  2. Ctenochaetus Strigosus
    IMG_2856.JPG
  3. Chelmon Rostratus
    IMG_2842.JPG
  4. Pseudocheilinus Hexataenia - erg moeilijk te fotograferen, haha!
    IMG_2858.JPG

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-03-25 at 13.22.10.jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-25 at 13.22.10.jpeg
    118,8 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2023-03-25 at 13.22.11.jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-25 at 13.22.11.jpeg
    168,7 KB · Weergaven: 23
Week 27
De dino's zijn nog steeds niet weg, wel een stuk minder maar het duurt erg lang. SPS koralen staan er nog slecht bij, maar ik wist van tevoren dat het een kwestie was van een lange adem hebben met dino's.
Heb wel ondertussen wat vissen op de kop getikt van iemand die ging stoppen, dus dat is erg leuk. Hierdoor is de bak een stuk levendiger en zijn mijn nutriënten wat meer in balans ondanks dat ik 20ml carbon doseer per dag.

Waardes & doseringen:
Bekijk bijlage 610600
  • 250ml phytoplankton
  • 20ml Ati Nutrition C
  • 1ml ATI Nutrition N
  • 1ml ATI Essentials+ #1
  • 1ml ATI Essentials+ #2
Huidige zandbodem
Ik krijg nu wat groen/geel/goud achtige alg op mijn zandbodem. Iemand bekend hiermee? Chrysophytes misschien?
Bekijk bijlage 610601Bekijk bijlage 610606

Koralen
Zoals geschreven gaan de koralen niet heel lekker, SPS heeft het moeilijk. Mijn stylophora heb ik al weggegooid en ook de montipora's hebben het lastig. Ik heb het voor nu maar even geaccepteerd. Eerst maar is van die dino's afkomen ..
Euphyllia's hadden het aan begin moeilijk maar staan nu prachtig open, er lijkt een verband te zijn tussen de dosering van phyto en het weer openstaan van de toorts.
Bekijk bijlage 610614
Vissen
  1. Zebrasoma flavescens
    Bekijk bijlage 610608
    Bekijk bijlage 610611
  3. Chelmon Rostratus
    Bekijk bijlage 610616
    Bekijk bijlage 610609
Vervelend Dino’s ik heb het een tijdje geleden ook gehad en had het snel onder controle met een schema wat ik van een LFS heb gekregen uit Rotterdam. Ik ben niet thuis maar als je er wat aan hebt kan ik het vanavond naar je toe sturen.

Week 27

Waardes & doseringen:
Bekijk bijlage 610600
  • 250ml phytoplankton
  • 20ml Ati Nutrition C
  • 1ml ATI Nutrition N
  • 1ml ATI Essentials+ #1
  • 1ml ATI Essentials+ #2
Huidige zandbodem
Bekijk bijlage 610601Bekijk bijlage 610606

Koralen
Bekijk bijlage 610614
Vissen
  1. Zebrasoma flavescens
    Bekijk bijlage 610608
    Bekijk bijlage 610611
  3. Chelmon Rostratus
    Bekijk bijlage 610616
    Bekijk bijlage 610609
Mooie, gezonde vissen. Gooi koralen niet te snel weg.

Ik heb niet zo'n microscopisch oog hoor maar zoals reeds eerder gemeld zie ik nog steeds geen dino's maar enkel flap (ondertussen in 2 kleuren) op de bodem en zie mooie gezonde groene achterwanden waar alg groeit ...... misschien eens proberen om de koolstofbron wat te gaan verminderen? Ook eens goed naar je stroming kijken of dit wel genoeg is ..... vaak reden 1 waarom sps het zwaar heeft ...... gaat er ook wel voldoende stroming over je bodem ? 2 x gyre 330 op een bak van 1m50 is naar mijn mening veeeeel te weinig ..... en die gyre zijn helaas redelijk puntbronnen en verre van breed qua stroming .....

Laatst bewerkt:
Mooie, gezonde vissen. Gooi koralen niet te snel weg.
Thanks en nee zeker niet!

Ik heb niet zo'n microscopisch oog hoor maar zoals reeds eerder gemeld zie ik nog steeds geen dino's maar enkel flap (ondertussen in 2 kleuren) op de bodem en zie mooie gezonde groene achterwanden waar alg groeit ...... misschien eens proberen om de koolstofbron wat te gaan verminderen? Ook eens goed naar je stroming kijken of dit wel genoeg is ..... vaak reden 1 waarom sps het zwaar heeft ...... gaat er ook wel voldoende stroming over je bodem ? 2 x gyre 330 op een bak van 1m50 is naar mijn mening veeeeel te weinig ..... en die gyre zijn helaas redelijk puntbronnen en verre van breed qua stroming .....
Hahaha, ja zou 't. Ik zie wel dino's onder een microscoop, maar ja ik heb er niet voor gestudeerd dus neem aan wat andere zeggen over het uiterlijk van dino's. Ik merk dat het langzaam weer erger wordt de flap/dino's, ondanks dat ik relatief veel carbon doseer, lampen op een lage intensiteit heb staan, kortere duur verlicht heb, phytoplankton doseer, extra UV-lamp etc. Ik ben nu twee maanden aan het tobben, wil het nog een paar weken aan kijken. Het afbouwen van carbon is niet noodzakelijk volgens mij, mijn nutriënten nemen nog steeds toe, dus carbon kan hier tegen helpen, dat zou de flap niet moeten stimuleren of wel?

Waardes

WhatsApp Image 2023-03-29 at 13.04.01.jpeg

Huidige staat bak

WhatsApp Image 2023-03-29 at 13.05.16.jpegWhatsApp Image 2023-03-29 at 13.05.17 (1).jpegWhatsApp Image 2023-03-29 at 13.05.17.jpeg
Ik merk wel na twee maanden dat de twijfel begint toe te slaan, helemaal met dit soort berichten ;)! Waar doe ik nou wijs aan .. misschien toch een chemisch middeltje gebruiken?
Any way, je tip over stroming is terecht. Daar ga ik is goed naar kijken!

Hahaha, ja zou 't. Ik zie wel dino's onder een microscoop, maar ja ik heb er niet voor gestudeerd dus neem aan wat andere zeggen over het uiterlijk van dino's. Ik merk dat het langzaam weer erger wordt de flap/dino's, ondanks dat ik relatief veel carbon doseer, lampen op een lage intensiteit heb staan, kortere duur verlicht heb, phytoplankton doseer, extra UV-lamp etc. Ik ben nu twee maanden aan het tobben, wil het nog een paar weken aan kijken. Het afbouwen van carbon is niet noodzakelijk volgens mij, mijn nutriënten nemen nog steeds toe, dus carbon kan hier tegen helpen, dat zou de flap niet moeten stimuleren of wel?
Ik zie mooie foto's van mooie rode flap ;)

Carbon stimuleert bacterie groei en helaas is flap een bacterie dus daar zou een link kunnen zitten in wat er nu gebeurt mits alle parameters voor flap corect zijn. Maar zijn de dino's niet verdwenen en zijn ze overgroeit door de flap en word het dan tijd om je strategie te veranderen en terug te keren naar de balans van je tank? Al heb ik zwaar mijn twijfels of je ooit dino's hebt gehad zoals ik al zei. Dit is je eerste "dino" foto in je dagboek namelijk:
DB672BD7-342C-4DDF-92DF-418908145F37.jpeg

Dit is hetzelfde als ik op je nieuwe recente foto's zie. Dus een dino aanpak stategie met carbon gaat dan niet werken als mijn vermoeden juist is.

Het aanpakken van je stromming lijkt me onvermijdelijk als je sps wil gaan houden. En om de flap aan te pakken op de bodem is er ook meer stroming nodig aldaar ..... regel 1 bij het bestrijden van flap. Het zou me niet verbazen als je meer stroming in de bak gaat doen dat dit vanzelf verdwijnt ;) Chemische middeltjes kunnen op korte termijn helpen maar als je de basis niet goed aanpakt zal de flap vanzelf weer terugkomen .....

Laatst bewerkt:
Ik zie mooie foto's van mooie rode flap ;)

Carbon stimuleert bacterie groei en helaas is flap een bacterie dus daar zou een link kunnen zitten in wat er nu gebeurt mits alle parameters voor flap corect zijn. Maar zijn de dino's niet verdwenen en zijn ze overgroeit door de flap en word het dan tijd om je strategie te veranderen en terug te keren naar de balans van je tank? Al heb ik zwaar mijn twijfels of je ooit dino's hebt gehad zoals ik al zei. Dit is je eerste "dino" foto in je dagboek namelijk:
Bekijk bijlage 610920

Dit is hetzelfde als ik op je nieuwe recente foto's zie. Dus een dino aanpak stategie met carbon gaat dan niet werken als mijn vermoeden juist is.

Het aanpakken van je stromming lijkt me onvermijdelijk als je sps wil gaan houden. En om de flap aan te pakken op de bodem is er ook meer stroming nodig aldaar ..... regel 1 bij het bestrijden van flap. Het zou me niet verbazen als je meer stroming in de bak gaat doen dat dit vanzelf verdwijnt ;) Chemische middeltjes kunnen op korte termijn helpen maar als je de basis niet goed aanpakt zal de flap vanzelf weer terugkomen .....
We gaan maar is langzaam afbouwen met de carbon en kijken wat dat doet, aan het begin sloeg de carbon goed aan en leek het aan te slaan. Ik zie wel een verschil tussen de problematiek die ik toen had en nu, ookal is dat op een foto soms lastig te vatten. Ik ga ook maar is een zootje nassarius slakken toevoegen, ze zijn allemaal dood gegaan door de flap/dino's ..

Ik zou dat van die stroming zeker eens bekijken 🤔
Er zijn ondertussen al zoveel toevoegingen gebeurd en je hebt je geconcentreerd op de waardes maar aan de stroming is niets veranderd dacht ik?
Je hebt bovenaan mischien veel stroming maar geldt dat ook voor je bodem?

Ik zou dat van die stroming zeker eens bekijken 🤔
Er zijn ondertussen al zoveel toevoegingen gebeurd en je hebt je geconcentreerd op de waardes maar aan de stroming is niets veranderd dacht ik?
Je hebt bovenaan mischien veel stroming maar geldt dat ook voor je bodem?

Helemaal eens, daarom blij dat jullie meedenken. Ik heb vandaag gelijk een Tunze 6095 aangeschaft. Nog even kijken wat een goede positie is, maar deze geeft een lekker brede flow door de tank heen. Ik denk dat ik er later nog een bijplaats. Nog tips qua positie?9830C75C-87D0-4DCE-9763-7368F53E1628.jpeg
9386221D-FB37-4869-85C7-C51F882F7B47.jpeg

Back
Bovenaan