Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

M's blue Marine reef 60 (nano)

Hoi ,

mooie tank heb je daar ziet er top uit.
Nou vraag ik mij af waar je zo een mooie afdekrooster vandaan heb ziet er top uit, mischien kan je een linkje sturen 😀👍🏼

Hoi ,

mooie tank heb je daar ziet er top uit.
Nou vraag ik mij af waar je zo een mooie afdekrooster vandaan heb ziet er top uit, mischien kan je een linkje sturen 😀👍🏼

Dankjewel.
Dit is zo'n zelfbouw afdekrooster van het merk red sea. De kleinste maat daarvan gepakt. Het enige wat aangepast moest worden zijn de 2 hoekprofielen aan de voorzijde van de bak. Dit vanwege de ronding in het glas.
Prima te doen met een Dremel of schuur apparaat

Kleine update.
Vandaag mijn waterwaardes weer gemeten waarbij mijn po4 nu op 0.07 staat.
Wervelbed filter uit om morgen nog eens te meten.

✓Edit:
Na een dag was mijn po4 weer gestegen. Nieuw diakat in de wervelbed gestoken en weer laten draaien

Laatst bewerkt:
Weer even een update :
Er ligt al even een doseerpomp van coralbox klaar om te worden geïnstalleerd. Wil dit gelijk doen met het ordenen van de bekabeling.

Ook heb ik wat nieuwe stekjes toegevoegd.
Sterpoliep,
Roze button,
Clavularia,
Caliendrum,
stylopora,
Aardbei koraal.
IMG_20200427_184702.jpg
De slakken in mijn bak zijn vertienvoudigd. Die grazen er goed op los. Mijn grote (blauwe) hermietkreeft heeft daarom mogelijk te weinig voer, hoewel ik wel tweemaal daags gericht eten geef aan mijn pitvis en aan mijn nieuwe aardbei koraal.
gister was mijn hermietje al bezig met de roze button. Er lag een kopje los in de bak. Deze heb ik maar weer vastgezet met met klei.
vanmorgen waren de andere buttons losgetrokken.
IMG_20200504_102915.jpg

Deze ook maar vastgezet met klei.
IMG_20200504_110401.jpg.

Zien jullie dit vaker dat een hermietje de boel sloopt.
Kan ik hem/haar ook een stuk nori geven?

Edit:
Nu ik zo de button met klei vastgezet hebt, ga ik toch twijfelen of dit wel de juiste keuze is. Kunnen deze wel met klei vastgezet worden?🤔

Laatst bewerkt:
Aardbei koraal heeft in principe geen licht nodig , je kunt hem overal in het rif plaatsen.
plaats hem zodanig dat hij genoeg stroming heeft zodat er genoeg voer voor hem langs komt en dat je er goed bij kan om hem bij te voeren..

Hermietje is inderdaad een sloper en ik kom zo af en toe een slakken schildje tegen.
De roe buttons zitten nu vast. Heb ook geen secondelijm in huis, ga dit maar even aanschaffen.
De aardbei koraal staat in de stroming daar waar ook het voer langs komt.
Ik begin al wel rustig aan met plannen voor een grotere bak. 😊 Ook meer ruimte om koralen te plaatsen.
(Hobby is inderdaad verslavend.)😁

Seconde lijm wel de gel uitvoering kopen , de gewone werkt niet.
het goedkoopst vindt je hem bij de action..
koop ook een goede picet , ter bescherming tegen vastgeplakte vingers 😁😁

Update Hermietje:

Hebben jullie wel eens willen vechten met een hermietkreeft? Ik vanochtend wel 😤. Sloopt hermietje mijn buttons niet, dan trekt hij de clavularia wel los😡.
Ik had blijkbaar nog instant rapid gel van JBL liggen. De koralen weer vastgelijmd.

Waar kan ik hermietje blij mee maken zodat hij van mijn koralen afblijft. Ik zat al te denken aan een kleine fitnessruimte onder water zodat hij zijn agressie daar kwijt kan.😉

En een aantal dagen geleden zag ik wat vermetid snails zitten, deze verwijderd.
IMG_20200505_110504.jpg
PS.... Ik heb ze niet allemaal heel kunnen verwijderen, wel af kunnen krabben en uit de bak gehaald.

Update waterwaardes:

Temp = 25
Zout: 1.025
Ph = 8.2
No3 = 5
Po4 = 0.09
kH = 8.q
Mg = 1420
Ca = 445
Dit zijn de waterwaardes van vandaag, 11 mei 2020.

De afgelopen weken was mijn po4 rond de 0.15 - 0.18. ik zie nu weer een bruine aanslag op mijn bodem met belletjes eraan. Ik heb niet de mogelijkheid dit onder een microscoop te leggen, dus op basis van de beschikbare info en foto's van anderen, ga ik ervan uit dat dit dinoflagaten zijn. Mogelijk is dit dus ook de reden van de daling in mijn po4.
Vandaag heb ik special Blend aan mijn Aquarium toegevoegd. Ik probeer zo de natuurlijke aanpak van het bestrijden van de dino's.
IMG_20200510_141907.jpg
Ik ben wel benieuwd of het mogelijk is om diakat samen met nopox te gebruiken, dit zodat ik mijn po4 wat verder kan laten dalen.

( PS... Op de foto ook mijn tijdelijke stekkenrek te zien. Deze gemaakt voor de roze buttons zodat killerhermemiet er niet bij kan)

Ik ben benieuwd hoe je de wervelbedfilter hebt aangesloten in zo’n kleine Bak, heb je daar foto’s van?

Ik ben benieuwd hoe je de wervelbedfilter hebt aangesloten in zo’n kleine Bak, heb je daar foto’s van?
Esthetisch misschien niet verantwoord hoe ik hem heb opgehangen😊, maar hierbij een foto:
IMG_20200511_202128.jpg
Wervelbed filter is een hang on filter waar ik een Eheim 600 pompje op het gezet. Pompje zit in het vak waar ook de afschuimer in hangt. De bedoeling was dit tijdelijk zo te hangen, maar aangezien mijn po4 constant stijgt, hangt hij nu nog steeds.

Gelijk iets anders,

Mijn mandarijn pitvis zwemt goed door de bak, wat me wel opvalt is dat hij zo nu en dan in een hoek, bovenin de bak, gaat zwemmen en daar dan versnelde zwembewegingen maakt. Daarbij hoor ik dan ook een wel eens een plons geluid.
IMG_20200511_205620.jpg

Zou hij zichzelf zien en dit daarom doen of is er een andere reden?

Esthetisch misschien niet verantwoord hoe ik hem heb opgehangen😊, maar hierbij een foto:
Bekijk bijlage 530380
Wervelbed filter is een hang on filter waar ik een Eheim 600 pompje op het gezet. Pompje zit in het vak waar ook de afschuimer in hangt. De bedoeling was dit tijdelijk zo te hangen, maar aangezien mijn po4 constant stijgt, hangt hij nu nog steeds.
Aah okee! Bedankt ;)

Back
Bovenaan