Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Yes, effe 275 Liter wisselen, wat snoeien en de achterwand schrapen…

Kan dr weer tegenaan
IMG_3429.jpeg

Is zo veel water wisselen iets wat je regelmatig doet?

Is zo veel water wisselen iets wat je regelmatig doet?
Nee, ik loop achter en doe even inhalen.
275 Liter is ook “maar” 30%… 😉

Prachtig René! Is dat een millepora alcicornis aan de rechter kant?
Het is inderdaad een Millepora, maar welke soort precies weet ik niet zeker. Op basis van groeivorm lijkt het geen M. alcicornis te zijn.

Laatst bewerkt:
Voor de volledigheid even alles op een rij:

1) 1000 gram NaOH en 106 mL Fauna Marin Trace 3 per 25 Liter.
2) 1700 gram NaHCO3, 275 gram Na2CO3 en 106 mL Fauna Marin Trace 3 per 25 Liter. (Dit is de verhouding carbonaten als in TM Balling B)
3) 3800 gram CaCl dihydraat, 46 mL Fauna Marin Trace 1 en 46 mL Fauna Marin Trace 2 per 25 Liter.
4) 1200 gram Tropic Marin Original Balling deel C per 25 Liter.

#1 en #2 worden gedoseerd afhankelijk van de pH. Is die lager dan 8,3 dan #1 en hoger dan 8,3 dan #2.
In de praktijk worden #1 en #2 ieder ongeveer de helft van de dag gedoseerd.
Daarom heb ik #3 en #4 twee keer zo geconcentreerd gemaakt als dat het recept van Tropic Marin voorschrijft en doseer ik de helft.
Zodoende gaan de vaten ongeveer gelijk leeg.

Vullen van een set van 4x25 Liter kost mij €88,85 (excl. osmosewater).
Dit komt neer op ~€3,55 per 4x1 Liter of 63 cent per 1000 KH.

Voorheen gebruikte ik ook de A- en K+ sporenelementen van Tropic Marin, maar op 4x25 Liter zou mij dat €150 kosten.
De Fauna Marin Trace kost maar €11,90 voor diezelfde 4x25 Liter :ROFLMAO:

P.S. even uitgerekend wat 4x25 liter zou kosten met alles van Tropic Marin...
€252 huidige online prijzen, €308 met aanbevolen verkoopprijzen... 🫣
Ondanks dat ik een Co2 scrubber heb met buitenlucht aanzuiging en 100% Na2CO3 dosseer krijg ik mijn Ph niet boven de max. 8. Ik wil nu jou recept gaan gebruiken met de NaOH om te kijken of het dan wel gaat lukken. Hoe heb je de dossering van de twee Kh oplossingen kunnen automatiseren? Ik heb nu een Alkatronic en daar heb ik dus maar één dosseer mogelijkheid op basis van de gemete Ph waarde.

Verder gebruik je het NaCl vrije zout van TM. Waarom niet de NaCl+ van DSR, die is toch nog veel goedkoper. Of is die niet vergelijkbaar?

Hoe bereken de de hoevelheid water die je uit je aquarium moet halen om de vervangen door de NaCl vrije oplossing.

Hoe heb je de dossering van de twee Kh oplossingen kunnen automatiseren?
Met behulp van enkele programmable logic functies in mijn Profilux.

Verder gebruik je het NaCl vrije zout van TM. Waarom niet de NaCl+ van DSR, die is toch nog veel goedkoper. Of is die niet vergelijkbaar?
Totaal verschillende dingen en dus onvergelijkbaar.

Hoe bereken de de hoevelheid water die je uit je aquarium moet halen om de vervangen door de NaCl vrije oplossing.
Niet, nergens voor nodig.
Net als met alle andere gebalanceerde methodes meet je af en toe je saliniteit en corrigeert indien nodig.

IMG_3537.jpeg
Probeer je je nieuwe blennie 👆te fotograferen komt zo'n gele pannuhkoek 👇 een beetje photobomben 🙄
IMG_3542.jpeg

Laatst bewerkt:
Aanrechtje af.
Afvoer is aangesloten, waterleiding en kraan komt nog.
IMG_3581.jpeg
IMG_3582.jpeg

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan