Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Prachtige pincet.

Schitterende pincet!

Mooie dokter 😬

Maar wel een die uit Australië komt. Heeft deze eerst in quarantaine gezeten? Wat heb je hem de eerste periode gegeven?
Waar wil je heen met deze vragen?
Een muelleri is een pincetvis, dat zijn gewoon géén makkelijke vissen. Punt. Het zijn gevoelige vlindervissen.

Dus: qua eten is een pincetvis een pincetvis.
Op dat vlak maakt dat deze uit Australië komt niks uit. Zegt alleen iets over hoe het dier behandeld is tijdens transport. Stukken beter dan een vis uit Indonesië…

Wat betreft de verdere vragen:
Ja, maar niet bij mij.
De vis at 5 min na binnenkomst in de winkel gewoon diepvries mysis. Had ervoor ook al een maand bij de groothandel gezeten.

Je hebt lastige vissen, maar als je dan ook nog een pas geïmporteerd, ongeconditioneerd niet etend exemplaar uit een vanggebied met dubieuze vangpraktijken kiest dan heb je de mega triple waarschijnlijk-gaat-ie-dood-bonus te pakken.

Zoals ik al vaker schrijf, ik kies heel bewust en zorgvuldig hoe/wat/waar ik mijn vissen vandaan haal. In dit geval: TMC, aantal weken verblijftijd bij groothandel, opvang in quarantaine van winkel, pas ophalen als de vis gezond blijkt en goed eet.

Bedankt. Ik vroeg me inderdaad af of het vangstgebied (en vervolg van de supply chain) de “succesrate” van deze soort vergroot tov de rostratus.

Ik onthoud op korte termijn vermoedelijk wel, op lange termijn zijn de uitdagingen gelijkaardig.

Mooi! Zitten de twee uspi al lang samen? Dat gaat goed?
Al sinds het nog schattige ukkies waren in maart.
Tuurlijk gaat dat goed. Siganus zijn groepsvissen. 3, 4, 5, 10, etc. gaat ook allemaal goed samen. Zelfs verschillende soorten.

Laatst bewerkt:
Dat is een luxe aanmaakvat! Is het ook vol nog goed verrijdbaar? Netjes gedaan!
Ja, ik ben ietwat overboord gegaan in de uitvoering 😅
Of ie vol ook goed rijdt moet ik nog proberen. De wielen zouden het goed aan moeten kunnen.
Op zich hoeft ie vol ook niet verplaatst te worden. De douch waar die nu staat is 1,5 meter van de bak weg. Het is eigenlijk de “aquariumbadkamer” 🙃

Ja, ik ben ietwat overboord gegaan in de uitvoering 😅
Of ie vol ook goed rijdt moet ik nog proberen. De wielen zouden het goed aan moeten kunnen.
Op zich hoeft ie vol ook niet verplaatst te worden. De douch waar die nu staat is 1,5 meter van de bak weg. Het is eigenlijk de “aquariumbadkamer” 🙃
Hier een 'aquariumkamer'. Ooit in de geschiedenis van dit huis (meer dan 100 jaar oud) was dit de badkamer. Mijn vraag stelde ik omdat ik had begrepen dat zulk soort wieltjes zeker als ze een tijdje stil staan 'indeuken' en daardoor dus minder makkelijk zouden rijden. Een lange slang van A naar B doet natuurlijk ook wonderen. De uitvoering is in elk geval super-de-luxe :)

Hier een 'aquariumkamer'. Ooit in de geschiedenis van dit huis (meer dan 100 jaar oud) was dit de badkamer. Mijn vraag stelde ik omdat ik had begrepen dat zulk soort wieltjes zeker als ze een tijdje stil staan 'indeuken' en daardoor dus minder makkelijk zouden rijden. Een lange slang van A naar B doet natuurlijk ook wonderen. De uitvoering is in elk geval super-de-luxe :)
Hij gaat niet permanent gevuld staan, dus ik verwacht dat het allemaal wel meevalt.
Hij staat op wielen omdat ik af en toe ruimte wil kunnen maken voor andere natte zooi, zoals duikspullen.
De wielen zijn gespecificeerd om samen een gewicht van 400 kg te dragen.

Laatst bewerkt:
CFU is een ding. Dan weten we nog niet wat er groeit. CFU zou je ook thuis kunnen doen. Agar plaatjes kopen en je aquariumwater en uitstrijkjes van oppervlakten (stenen/pvc buizen) uitplaten.

De vraag is ook nog of de koolstofbron uitmaakt in welke bacterie(stam) er gaat groeien. Het microbioom van het individuele aquarium gaat zeer waarschijnlijk ook uitmaken. Evenals biologische belasting (hoeveelheid vissen/voeren).

Bactobalance heb ik ook geprobeerd. Bij mij dezelfde reactie van de koralen als alle andere koolstofbronnen. Nagenoeg instant STN, al bij een tiende van de aanbevolen dosis.

Zelfs 1x per week Reef Actif. Zelfde verhaal.

De wetenschappelijke literatuur laat op dit moment zien dat DOC invloed heeft op het holobiont van het koraal. Symbiotische bacteriën worden beïnvloedt en veranderen van samenstelling en “karakter” in plaats van het koraal beschermen gaan ze het koraal aanvallen. De stressreactie van het koraal trekt vervolgens nog meer “slechte” bacteriën aan. Het wijst er dus wel degelijk op dat DOC zelf een directe rol heeft.

En wieren produceren ook behoorlijk wat DOC. Dus een wierenfilter is in zekere zin ook een koolstofbron.
Wow @Erbe2307 dit is voor het eerst dat ik van iemand lees (waarvan ik weet dat hij een mooie bak kan houden) dat hij STN heeft bij de koralen en vermoed dat dit door toevoegen van koolstof komt.

Ik heb een nieuwe bak opgezet maar tot nu toe alleen maar problemen met de SPS.. ze verliezen inderdaad hun weefsel. Soms in 2 dagen, soms in enkele weken. Alle waardes zijn inmiddels al en tijd stabiel (heb ook een enorme KH piek gehad een tijd geleden en andere instabiliteit na een doorstart) maar toch zie ik dit gebeuren. Euphilias en softies doen het wel nog goed maar alle SPS en sommige LPS zoals caulastrea zijn allemaal in rap tempo dood gegaan. En nu weer na aan pauze 5 stekjes gekocht bij een forumlid... de eerste 2 zijn alweer dood..

Ik wilde toch eens navragen of iemand weet wat dit kan zijn. een of ander microorganisme is mijn vermoeden aangezien alle voor de hand liggende boosdoeners waar iedereen dan eerst naar vraagt (slakjes, nudibranch etc) het niet lijken te zijn.

Is jouw ervaring met STN en koolstof ergens onderbouwd? Kun je hier eens iets meer over vertellen hoe je tot deze conclusie bent gekomen? Ik doseer zelf van DSR.. Een skijken wat er gebeurt als ik dat afbouw/stop.. Toch maar water verversen dan voor het afvoeren van nitraat en mn schuimer natter zetten.

Ik vind je poll en je onthulling over nutrientenwaardes trouwens heel tof! Altijd leuk om de paradigmas te betwijfelen ;)

Back
Bovenaan