Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Hellup, er zit een vogelspin in Max!

Vaak wordt op dit forum de vraag gesteld of iemand weet wat voor krab er getoond wordt.
Meestal wordt er dan gevraagd naar haar,
zijn ze harig dan zijn ze per definitie kennelijk onbetrouwbaar en wacht hen een hachelijk lot.:(
Nou waarde er al enige tijd een spook rond in Max.
Regelmatig werden koraaltjes van hun rots geworpen en de dader lag op het welbekende kerkhof.
Een spook in Max?:confused:
Wel een verlegen spook.
Af en toe ving ik een glimp van een harige poot op.
Of zag ik een teerzwarte schaar van achter een steen vandaan komen.
Harige poten en ook nog zwart!!!??

Woah, dat beloofde niet veel goeds.

Aan de andere kant was ik eigenlijk wel blij dat hij zo schuw was,
zo zouden alle vangpogingen vrijwel zeker op niets uitlopen en hoefde ik ook
geen verschrikkelijke beslissingen over zijn lot te nemen.
Dan maar af en toe de bak weer opbouwen.

Allengs werd het spook wat tammer,
en op een goede dag stond ik oog en oog met hem.
Beiden hielden we de adem in,
ons bewust van dit grootse moment van ontmoeting.
Het was ontroerend hem zo helder te zien.:)
We wisten beiden zeker dat hij gewoon bij Max hoorde zoals Max bij hem.

Sindsdien is iedereen opgetogen als ik vertel dat ik hem weer even gezien heb,
onze verlegen vogelspin.
En die grote zwarte schaar?
Die zie ik met subtiele nauwkeurigheid hele kleine algjes plukken.

Bijlagen

• IMG_0604.jpg
    IMG_0604.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 15
  • IMG_1931.jpg
    IMG_1931.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 17
  • IMG_1929.jpg
    IMG_1929.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1455.jpg
    IMG_1455.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 19
Zooooo dat is een aardig monster zeg!!!

Ik moet eerlijk zeggen: Na mijn talloze vangpogingen in de eerste maanden van krabben, wormen en niet te vergeten die gruwelijke eucenid, kan ik voor dit soort gespuis weinig affectie meer opbrengen....

Wel mooie foto's, dat dan weer wel!

Een harige groet,

Ramon

Het spookt hier in de Max het spookt!!

Die poot ziet er best griezelig uit...
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook best onder de indruk was!:eek:

Zooooo dat is een aardig monster zeg!!!

Ik moet eerlijk zeggen: Na mijn talloze vangpogingen in de eerste maanden van krabben, wormen en niet te vergeten die gruwelijke eucenid, kan ik voor dit soort gespuis weinig affectie meer opbrengen....

Wel mooie foto's, dat dan weer wel!

Een harige groet,

Ramon

Ziet er eng uit, maar elk harig wezen begon ooit als een onschuldig wezentje.:p:p:p
En deze griezel blijkt strikt vegetarisch.:)

Ik heb nog wat babyfoto's van hem opgezocht.
Hij was toen een ukkepuk van minder dan 1 cm!Powat

Lief he!

Bijlagen

• week 22 027.jpg
    week 22 027.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 13
  • week 22 026.jpg
    week 22 026.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 13
  • krab 2 week 22.jpg
    krab 2 week 22.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 16
  • week 22 022.jpg
    week 22 022.jpg
    107,3 KB · Weergaven: 13
Om dit krabbenverhaaltje af te ronden nog een tweetal foto's die me dierbaar zijn.

Je ziet tussen de rotsen zijn silhouet terwijl hij zich onzichtbaar waant.
In mijn fantasie staat hij al mijmerend trots zijn territorium te overzien.

Bijlagen

• IMG_1457.jpg
    IMG_1457.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 20
  • IMG_1464.jpg
    IMG_1464.jpg
    40,9 KB · Weergaven: 20
Heb dezelfde knapperd in mijn bak en had m ook in mijn oude bak. Kan behoorlijk groot worden (in mijn oude bak was hij op het laatst cm of 4 doorsnee denk) maar inderdaad geheel onthouder wat vlees betreft :) Tenzij je het natuurlijk voor zijn neus neerlegt....dan heeft zelfs een vegetarier het lastig denk ik!

Heb dezelfde knapperd in mijn bak en had m ook in mijn oude bak. Kan behoorlijk groot worden (in mijn oude bak was hij op het laatst cm of 4 doorsnee denk) maar inderdaad geheel onthouder wat vlees betreft :) Tenzij je het natuurlijk voor zijn neus neerlegt....dan heeft zelfs een vegetarier het lastig denk ik!
Leuk dat jij hem ook huisvest.
Die van mij is denk ik ook wel een cm of 4.:)
Heb jij enig idee hoe dit lieflijke monster heet?

Staat inderdaad beetje trots uit de deur van z'n grot te kijken naar de wereld :p
Zo is dat. Jammer dat hij alleen naar de wereld kijkt, een stapje buiten zijn grot durft hij vooralsnog niet aan.:p

Hallo Annetje,

Iedere keer als ik zie dat je een update geplaatst hebt, ben ik erg benieuwd wat voor een prachtig verhaal ik weer ga lezen. Ik vind het erg mooi hoe je uitgebreid en mooi vertelt over 'simpele' dingen waar veel mensen snel aan voorbij gaan. Ga zo door zou ik zeggen en dank je wel!

Ik heb de tarantula-krab ook al een aantal keer in de bak gehad, nooit op ondeugende eetgewoonten kunnen betrappen. Volgens mij heet je "lieflijk monstertje'' Chlorodiella nigra.

Groeten,
Tim

Zo zwarte rakker hebben wij ook jaren gehad. Heeft uiteindelijk z'n jasje aan de wilgen gehangen.
Wel een heel plezierige aanwinst voor het aquarium. Mede door het gegeven dat hij algen eet en verder reefsafe is.

Wel betwijfel ik de 'baby' foto. Lijkt mij toch duidelijk een andere soort krab. Die zwarte heeft bij ons van kleins af aan altijd hetzelfde uiterlijk gehad.

Klopt wel wat Mefisto zegt nu ik er over nadenk..tijd geleden een koraaltje bij Dabrowski gehaald en daar sprong een zwart klein krabbetje vanaf...ongeveer 1 cm doorsnee inderdaad. Aangezien ik meestal wel gecharmeerd ben van deze ventjes, heb ik m lekker in de bak gezet en m daarna niet meer gezien haha. Totdat...juist...meneertje gegroeid is en hij ineens weer zichtbaar werd in de bak. En nu ik dus terugdenk...die kleine zwarte hummel was een miniatuurversie van dit exemplaar nu. Denk dat je dus nog een kruiper in je bak hebt :rolleyes:

Hallo Annetje,

Iedere keer als ik zie dat je een update geplaatst hebt, ben ik erg benieuwd wat voor een prachtig verhaal ik weer ga lezen. Ik vind het erg mooi hoe je uitgebreid en mooi vertelt over 'simpele' dingen waar veel mensen snel aan voorbij gaan. Ga zo door zou ik zeggen en dank je wel!

Ik heb de tarantula-krab ook al een aantal keer in de bak gehad, nooit op ondeugende eetgewoonten kunnen betrappen. Volgens mij heet je "lieflijk monstertje'' Chlorodiella nigra.

Groeten,
Tim
Hey Tim, dank je wel voor je aardige reactie. Zulke vriendelijke woorden doen een mens altijd goed. :o:o:o
Ben bovendien razend benieuwd wie de avonturen van Max volgt. Leuk dus dat je reageert.;)
Dank voor het geven van een naam aan mijn krab.
Nigra (zwart (latijn)), ik had het zelf kunnen bedenken.

Het is ook wel een grote boze buitenwereld :p
Of het is een krab met pleinvrees, hihi;)

Zo zwarte rakker hebben wij ook jaren gehad. Heeft uiteindelijk z'n jasje aan de wilgen gehangen.
Wel een heel plezierige aanwinst voor het aquarium. Mede door het gegeven dat hij algen eet en verder reefsafe is.

Wel betwijfel ik de 'baby' foto. Lijkt mij toch duidelijk een andere soort krab. Die zwarte heeft bij ons van kleins af aan altijd hetzelfde uiterlijk gehad.
Tja,
je hebt me wel aan het denken gezet, want de mijne heeft niet altijd het zelfde uiterlijk gehad. Nou moet ik eerlijkheidshalve wel vertellen dat ik de babyvorm ook enige tijd ben kwijt geweest. Maar het gedrag van de babyvorm was zo identiek aan de volwassen vorm dat ik voetstoots heb aangenomen dat het de zelfde was. Heb uitgebreid gegoogled, maar daar kwam ik niet veel verder mee, met name niet over het jeugdkleed. Weet jij misschien nog sites die meer informatie kunnen geven?

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/1892_Mithrax_sp. 01.htm

Klopt wel wat Mefisto zegt nu ik er over nadenk..tijd geleden een koraaltje bij Dabrowski gehaald en daar sprong een zwart klein krabbetje vanaf...ongeveer 1 cm doorsnee inderdaad. Aangezien ik meestal wel gecharmeerd ben van deze ventjes, heb ik m lekker in de bak gezet en m daarna niet meer gezien haha. Totdat...juist...meneertje gegroeid is en hij ineens weer zichtbaar werd in de bak. En nu ik dus terugdenk...die kleine zwarte hummel was een miniatuurversie van dit exemplaar nu. Denk dat je dus nog een kruiper in je bak hebt :rolleyes:

Nou, dan moet ik nog eens goed gaan zoeken!PowatPowatPowat

Kom in mijn armen mijn liefste!

Embraceable you, dat is nou niet het eerste waar ik aan dacht toen ik mijn kappersgarnaal te water liet.
Haar kleurig harnas met angstaanjagende scherpe punten deed haar lijken op een fantasierijk maar afschrikwekkend monster. Ik moest echt even aan haar wennen, en heb in die dagen veelvuldig alle visjes geteld.

Maar die vrouw die zocht een man.
En zo kwam nog zo’n veelkleurig stekelbeest in Max.

De twee trokken zich terug in het rif om nader kennis te maken.
Het duurde even voordat ze hun verlegenheid overwonnen.
Vaak kwam alleen het mannetje kijken als er gevoerd werd;
haar zag ik niet veel. Allengs trok ook zij haar stoute schoentjes aan en vertoonden ze zich steeds vaker en vrijer.

De grote verrassing bleek in hun hofmakerij te zitten.

Zodra er eten te halen is snellen ze beiden op al die poten,
bewapend met al die sprieten naar voren.
Het mannetje verzamelt en zij valt in al zijn armen.
Dan is het eindeloos uitwisselen van lekkernijen,
met die eindeloze hoeveelheid poten,
en die eindeloze hoeveelheid sprieten,
en prevelen ze eindeloos veel lieve woordjes.

Bijlagen

• IMG_2269.jpg
    IMG_2269.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 17
Een vreemde gebeurtenis.

De vischjes hebben vandaag de schrik van hun leven gehad, alhoewel het in mijn beleving nergens over ging.
Ik had ze vanochtend voorzien van lekkers in een voedselklem.
De zaak hing enige tijd aan de ruit en kwam toen naar beneden zetten.
Hoe spannend kan het zijn???:confused::confused::confused:

Nou, de vissen schrokken zich helemaal rot.
Wel bijzonder was het feit dat ze zich niet ijlings in het rif terugtrokken,
maar dat ze met zijn allen samenschoolden om eens te bespreken hoe ze het grote gevaar dat zich nu op de bodem bevond onklaar zouden maken.

Ze kwamen er niet uit, bleven bij elkaar en zwommen niet voorbij de grens die wordt gevormd door het groene blaaskoraal.

Een 20-tal minuten verstreek voordat de rode dwerglipvis het waagde naar de rechter hoek van Max.
Niemand volgde. Hij is geen leider.
Ook het aanbieden van voer in de rechterhoek van Max leidde niet tot overbrugging van het grote gevaar.

Heb de klem maar weer opgehangen zoals ze hem kennen, wil het niet op mijn geweten hebben dat ze morgen allemaal met stip in bed liggen.

Nu, ruim een uur later is de rust gelukkig wedergekeerd.

Watjes!

Bijlagen

• IMG_2291.jpg
    IMG_2291.jpg
    185,1 KB · Weergaven: 76
  • IMG_2304.jpg
    IMG_2304.jpg
    170,7 KB · Weergaven: 55
  • IMG_2306.jpg
    IMG_2306.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 47
  • IMG_2310.jpg
    IMG_2310.jpg
    177,1 KB · Weergaven: 55
Bijna van de regen in de drup.

Ik stop ermee!

Weinig genuanceerde woorden voor iemand die doorgaans de nuance zoekt.
Ik stop voorlopig met de NP-biopellets, ik neem mijn verlies voordat ik een veel groter verlies moet incasseren.
Los van het feit dat ik nog geen positief effect heb gezien op de NO3 heeft de techniek me al 2 keer in de steek gelaten.

Plan A: Probleem hier was dat de pomp stil viel met als gevolg binnen enkele uren H2S-vorming! De oorzaak was waarschijnlijk te vinden in het feit dat ik de spons helemaal bovenaan de buis had geplaatst om te voorkomen dat de pellets zouden ontsnappen. Consequentie: de pellets vielen door de ‘bodem’ en kwamen in de pomp terecht met als gevolg stilstand.

Toen plan B: de spons op de bodem, daarop de pellets met een meer krachtige pomp.
Dat ging een week goed en het dwarrelde dat het een lieve lust was.
Tot vandaag de spons een cm of 25 omhoog kwam met daarop stilliggende pellets.
Ik ging op onderzoek uit en kwam er bovendien nog achter dat de pellets in grote getale op de bodem lagen van het eigen en het naastliggende compartiment.
Tja, dat is niet de bedoeling want daar liggen ze ook stil.

De pellets afgezogen met het idee het water te zeven en weer in Max te brengen.
Enfin, er kwam me een partij zwart water uit!
En zoveel.
Volgende probleem: acuut tekort aan water.
Snel even de ‘voortuin’ ingelopen en wat water uit het Grevelingen meer gehaald.
Ga morgen wel naar Neeltje voor een grotere waterwissel.

Inmiddels draait de fosfaatfilter van AquaCompleet weer zoals hij bedoeld was, met een kousje met Rowaphos en kool.
Hij kan met een gerust hart stilvallen, dat redt Max wel een dag of 4, en over mijn nitraatprobleem ga ik nog maar eens nadenken.

Laatst bewerkt:
Heb ze nu een dag en heb exact hetzelfde probleem :mad: Mijn pomp kapte er ook elke keer mee. De blauwe spons onderin nu gehalveerd (gewoon een laagje filterwat eraf gepulkt zeg maar) en goed vastgezet met de bijbehorende ring. Dun laagje pellets erop en nu weer afwachten. Als je in mn dagboek naar beneden scrollt zie je een filmpje ervan en lees je mijn problemen ermee. Mijn nitraat is momenteel 10 dus niet heel schokkend maar als dit niet werkt dan ga ik ook iets anders verzinnen voor de pellets. We wachten het dus nog effe af (gelukkig ben ik morgen vrij dus kan ik het morgen checken de hele dag) Tis allemaal wat!

Heb ze nu een dag en heb exact hetzelfde probleem :mad: Mijn pomp kapte er ook elke keer mee. De blauwe spons onderin nu gehalveerd (gewoon een laagje filterwat eraf gepulkt zeg maar) en goed vastgezet met de bijbehorende ring. Dun laagje pellets erop en nu weer afwachten. Als je in mn dagboek naar beneden scrollt zie je een filmpje ervan en lees je mijn problemen ermee. Mijn nitraat is momenteel 10 dus niet heel schokkend maar als dit niet werkt dan ga ik ook iets anders verzinnen voor de pellets. We wachten het dus nog effe af (gelukkig ben ik morgen vrij dus kan ik het morgen checken de hele dag) Tis allemaal wat!

Nou, het is inderdaad wat.
Mijn NO3 is ook niet schokkend, ook zo rond de 10,
maar ik was nou net op weg naar kleiner dan 5.
Op die hoogte had ik de lat gelegd.:p:p:p
Eerder mocht ik van mezelf geen nieuwe koraaltjes kopen.:rolleyes:
Ben tussentijds begonnen met Nitraat weg, ben nog aan het broeden over de bio-pellets, maar zogezegd, nog geen ei gelegd haha.;););)
Ik wil met name een oplossing vinden voor het geval een pomp er mee ophoudt, want dan heb je een groot probleem.
Hoe groot dat probleem is wordt mij niet duidelijk, ik heb hierover een bericht in het topic 'NP-reducing biopellets' geplaatst, maar de fervente aanhangers zwijgen.
Kan ook zijn dat ze het niet gelezen hebben,
dan moet ik er nog maar eens een apart topic over aanmaken.
Wordt vervolgd.Powat

Back
Bovenaan