U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Never a dull moment zullen we maar zeggen.
Toen ik vanochtend uit het raam keek zag ik wat
oranje-roze dingen drijven op het Grevelingenmeer.
Thuis brengen kon ik het niet 1,2,3.
De telelens bracht de oplossing:
Exotische flamingo's in een besneeuwd Zeeuwsch landschap.
Wat kan je onderwater dan niet allemaal verwachten?
Zen and the art of reefkeeping.
Nu ik me sinds een half jaar met Max bezig houd,
realiseer ik me dat ik nog heel wat water naar zee zal moeten dragen
alvorens ik het stadium van ‘meester’ zal bereiken.
If ever!
Ik denk eigenlijk niet dat ik dat stadium ooit zal bereiken.
Wat een knapperds die hun bak in een paradijsje weten om te toveren.
En dat waterlijk paradijs blijft in hun handen maar stromen!
Want de kunst zit er niet in om mooi spul te kopen en je bak er snel mee vol te zetten.
Nee, de kunst zit het in combineren van kennis van techniek, chemie, lagere dieren en visjes en wel op zo’n manier dat 1 en 2 meer dan drie wordt.
Ook de X-factor mag niet ontbreken,
dat stukje magie waardoor de 'meester' zich van de gewone sterveling onderscheidt.
Als ik zo naar mijn rif kijk dan is Max nog best wel groot.
Zie nog vele plekken waar een koraal zou kunnen staan.
Heb denk ik wel oog voor compositie, kleur en vorm.
Maar ook al weet je wat het koraal nodig heeft
qua licht, stroming en voeding,
hoe het zich in de praktijk ontwikkelt is vers twee.
Al staat hij in theorie goed, hij kan er toch ongelukkig bijstaan.
Dan wordt het weer passen en meten,
verschuiven en
opnieuw verschuiven
en wachten...
tot hij zijn poliepjes in goedkeuring opent.
En dan...
Ja, en dan staat zo’n koraal goed.
Echt goed.
Maar dan gaat het ook nog eens groeien!
Weer een probleem!
Weer niet goed!
Dan is Max ineens weer erg klein.
Door gebrek aan ervaring weet ik niet hoe dat groeien zal gaan uitpakken,
of de compositie die ik nu zo prachtig vind wel toekomst heeft.
An absolute beginner ben ik niet meer, beginner volstaat.
Ik moet nog wel heel veel water naar zee dragen alvorens ik me gevorderd mag noemen.
En 'meester', if ever, ligt tot voorbij de sterren.
Annetje, even iets HEEL anders:
Mocht je die flamingo's willen roepen/lokken om te voeren/fotograferen ofzo zul je duits moeten spreken!!!
Kijk maar.....
Groetjes,
Ramon
Hai Annetje
ik wilde je even op de hoogte brengen van mijn ervaringen tot nu toe met de blauwe spons:
zoals je weet stond mijn blauwe spons wel in het licht, maar deze is na een kleine noodzakelijke verbouwing enige weken geleden vervolgens in het donker geraakt.
Gister viel mij op dat de spons erg klein was geworden (leek wel gesmolten) en ik vond enkele wit geworden stukjes terug.
Ik denk dat de spons ook bij mij ten dode is opgeschreven nu en dat de lichtfactor toch belangrijker is dan we dachten misschien (?).
hey annet ik las het begin van je bakje " max "
het grootste afstand probleem lijkt mij, wat als de stroom uitvalt?
oplossing : een alarm dat als de stroom uitvalt je een smsje krijgt
ik heb dit systeem ook in gebruik en is bijzonder makkelijk het kan meestal via de meldkamer van het alarm wat je als het goed is al bezit
btw je bak is echt een plaatje mvg rick
Lol Annetje, join the club.
Eergisteren zat mijn luchtslang weer verstopt. Moest echt flink 'hakken' met een injectienaald van de RS testset voordat ik de kalkresten helemaak kwijt was.
Daarnaast heb ik ook een dKH drop gehad (snap nog steeds niet hoe) en is de rode pluisalg weer flink toegenomen.
Hoofdoorzaak van mijn pluisalg is (voglens mijn logboek) direct gerelateerd aan reefpearls. Het verspreidt zich snel maar laat zich gelukkig ook vrij makkelijk afzuigen.
Voor jouw doen ben je wel helemaal los gegaan in de viswinkel :biggrin:
Alles goed met de nieuwe bewoners?
Ik kan me herinneren in je logboek dat je niet wilde gaan voor de 'standaard vissen'.. Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan?
Ik heb zelf ook de anemoonvisjes, de oranje zandhapper en de gele zeilvin. Ik snap ook de populariteit, ik vind het echt hele leuke vissen.
De zandhapper kan wel echt enorme kuilen en heuvels graven. Echt een heel leuk gezicht, vooral als ie een slak oppakt en verderop dumpt omdat ie te dicht bij zijn hol komt. Ik heb geen substraatkoralen, dat kan wel eens minder worden met die graafmachine in je bak![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.