Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

annetje

OZ Medewerker
Beste allemaal,

Vandaag start ik mijn dagboek met de mogelijk wat provocerende titel: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’. :cool:

Het zit namelijk zo: van maandag tot en met donderdag wonen wij in Tilburg, van vrijdag tot en met zondag in Den Osse. Den Osse is een klein plaatsje aan het Grevelingenmeer, op zo’n 15 minuten rijden van Neeltje Jans, u weet wel, waar je zo lekker vers zeewater kan scheppen.

Zo als zo velen op dit aardige forum heb ik van jongs af aan diverse zoetwater aquaria gehad (er staat er nog eentje in Tilburg) en op de een of andere manier was er ook altijd een vijver. Naarmate ons weekendleven en vakanties zich steeds meer naar Zeeland verplaatsten ging het zeewater meer en meer prikkelen. :)

De vraag tussen verder in zoet of starten met zout werd al snel beslist, niet in de laatste plaats door dit forum, het heeft op mij een verslavende uitwerking mag ik wel zeggen.

De volgende vraag was: ‘is het verantwoord om de toekomstige diertjes die zich aan onze zorg zullen moeten overgeven 4 dagen per week “home alone” te laten’?:confused: Er is namelijk nogal een afstand tussen je vissen 6 maal per dag voeren en 4 dagen per week in je uppie..:eek:

Allereerst een betrouwbare adviseur gezocht en gevonden. Vervolgens bovenstaande vraag voorgelegd, waarbij ik het niet mooier heb gemaakt dan het was. Als het niet op een verantwoorde wijze zou kunnen, dan zou het feest niet doorgaan zo had ik met mezelf afgesproken.

Onze adviseur zag niet zoveel problemen, veel kan geautomatiseerd worden.:goed:

De bewoners zullen wel voer uit een automaat moeten accepteren, maar ja, keuzes zullen er voor iedere bak gemaakt moeten worden.

Zoals al te raden was wordt de bak een Red Sea Max 250, van de week besteld.

Maar ja, Max is nog op afstand, hij wordt over een week of 2 verwacht.

Heb in afwachting van zijn komst maar vast ons huisje gewit, Max’ is gevoelige van aard en kan niet zo goed tegen verfluchtjes.:o

Op de foto zijn plekkie, ik hoop dat zijn klep onder het schuine gedeelte voldoende open kan om bij zijn (lawaaierige) afschuimertje te kunnen komen.

Wordt vervolgd.....

Bijlagen

• hier komt Max.JPG
    hier komt Max.JPG
    20,7 KB · Weergaven: 5.037
Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Succes met de lange afstandsrelatie :goed: .

Ik zie er ook geen problemen in, behalve dat je misschien bij het bepalen van de inhoud wat meer zult kijken naar dieren die niet dagelijks stofvoer, plankton e.d. nodig hebben.
Vissen zijn over het algemeen goed over te wennen naar een automatisch voedersysteem.
Ik zou daarbij (nog meer dan dat wij altijd eigenlijk al zouden moeten doen) bij de aanschaf van vissen wél zeker in de winkels vragen of de vissen al vervangend voer aannemen en of zij dat dan ook aan je willen laten zien.

Daarnaast moet je in de beginperiode natuurlijk even zelf ondervinden hoe de verdamping van het water en bijvoorbeeld ook het vollopen van de afschuimbeker allemaal zal verlopen qua tijdsbestek.

Maar het is allemaal niet onoverkomelijk en ik denk dat het prima gaat lukken.

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg van de lange afstandsrelatie ;) .

Het is alleen al te 'prijzen' dat je zo'n lange afstandsrelatie aan durft te gaan......

Eerlijkheid gebiedt natuurlijk wel te zeggen dat er geen zeeaquarium is dat naast het voeren gedurende 4 dagen geen zorg nodig heeft. Nu kan ik hier wel gaan preken over wat er allemaal zou kunnen gebeuren.....maar zoals bij een lange afstandsrelatie altijd het geval is, je moet je erin storten en maar zien hoe je eruit komt....:) :goed:

En voordeel van Max is natuurlijk wel dat je hem eventueel snel kunt overzetten/verplaatsen mochten de tegenslagen je niet bevallen.

Veel suc6!!

Beste RoGi,

Dank je voor je reactie. Eerlijk gezegd prikkelt deze wel mijn nieuwsgierigheid. Op zeewater gebied ben ik practisch gezien nog naïef, ik heb me wel al behoorlijk ingelezen (o.a.'The reef aquarium, science, art and thechnology'. van Delbeek & Sprung).
Ik heb een aantal rampenscenario's bedacht, mede geïnsprireerd door wat ik op dit forum heb gelezen.
1. Risco's voor anderen: Wat ik ten koste van alles wil voorkomen is een overstroming (ik heb hier benedenburen). Vandaar een systeem zonder sump, geen mogelijkheid tot leeghevelen.
2. Risico's voor de zeewaterdiertjes: ja, de stroom kan uitvallen, pompen kunnen stuk gaan, er kan een diertje overlijden en pas na 4 dagen gevonden worden met (zeer) nadelige gevolgen voor de inhoud van de bak. Dat is een risico dat ik maar voor lief neem. Met mijn zoetwater bak heb ik gelukkig niet veel ellende gehad, met name heeft de apperatuur me nooit in de steek gelaten. Ik begrijp uiteraard dat de een zoetwatersysteem een veel grotere buffer heeft om omgewenste veranderingen op te vangen dat een zeewatersysteem.
3. Ik ga er naar streven om vissen en koralen (wellicht alleen maar softies) te kiezen die geen 'intensive care' nodig hebben.
4. Verder de bak goed te laten rijpen, minimaal 3 maanden alleen maar levend steen en als mijn geduld het redt zelfs tot een maand of 6. De nitraat piek kan al wel weg zijn, maar de bacteriekolonieën kunnen zo verder in omvang toenemen.

Zoals al eerder gezegd, ik praat vanuit theorie, leer graag van jullie ervaring; zijn er dingen waar ik nog niet aan gedacht heb waar ik een plan voor moet bedenken?:confused:

PS: er komt een titanium koeler onder te staan zodat oververhitting geen item zal zijn en verdamping minimaal is.

Hoi Annetje,

Nou als jij incalculeert dat de inhoud (koralen/vissen) mogelijkerwijs wel eens verloren zou kunnen gaan, dan valt het eigenlijk wel mee. Of anders gezegd heel veel ergere dingen zullen er waarschijnlijk wel niet gebeuren.

Wat er kan gebeuren (wat mij betreft) :

Voorval : Stroom valt langdurig uit (langer dan 1 dag)
Gevolg : Geen stroming (zuurstof te kort) meer, temperatuur daalt veel dood
Voorval : Verwarmingselement/koeler valt uit
Gevolg : Afhankelijk van kamer temp., normaliter afkoeling of oververhitting veel dood
Voorval : Kortsluiting (aardlek slaat om)
Gevolg : Geen stroming/licht/zuivering meer, veel dood
Voorval : Voerapparaat hapert
Gevolg : Geen voedsel, enkele doden (afhankelijk van type)
Voorval : Koraal valt op ander koraal
Gevolg : minimaal 1 van de 2 koralen gaat dood, door netelen
Voorval : Lamp gaat stuk
Gevolg : Geen licht, geen idee maar niet goed voor de koralen
Voorval : Stip uitbraak
Gevolg : Geen behandeling, alle vissen dood
Voorval : Dode vis gaat rotten
Gevolg : Nitriet afhankelijk van verontreiniging eventuele doden
Voorval : Koeler (of aansluiting) gaat lekken
Gevolg : Kleine overstroming, pomp defect, bak leeg tot aan de stromingspompen, aantal koralen/vissen dood.
Voorval : Mensen lezen hier dat er 4 dagen niemand is.
Gevolg : Met een beetje pech wordt alles uit je huis gejat, incl. Max.

Ik weet niet hoe jij denkt over moderne technieken? Maar je zou kunnen overwegen om een webcam opstelling te maken die 24-uur per dag aanstaat, kun je thuis meekijken wat er zoal gebeurt. Geeft in ieder geval een veiliger gevoel??

Groet Ron,

Hoi Ron,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Het gaat natuurlijk om het afwegen van risico’s, hoe groot is de kans nou dat een bepaald probleem zal optreden? In welke mate kan je die risico's beïnvloeden?:confused:

Als ik het forum zo lees valt me op dat leden regelmatig vertellen dat de inhoud van hun hele bak door een bepaalde oorzaak is dood gegaan, binnen een dag aanwezig kunnen zijn biedt kennelijk niet in alle gevallen de mogelijkheid om de zaak nog te kunnen redden.:eek:

Zoals al eerder geschetst gaat mijn ‘stenen tijdperk’ 3 tot 6 maanden duren. Ik kan dan alle tijd en ruimte nemen om op mijn gemak te onderzoeken hoe een en ander werkt en of aanpassingen nodig zijn. Het vervolgens in een rustig tempo gefaseerd leven toevoegen gaat hopelijk leiden tot een stabiel systeempje. En ja, pech kan je altijd hebben.

Veel succes met de opstart en het "stenen tijdperk" ;)

Ik denk dat als je, zoals je zelf al duidelijk zegt, weet wat de beperkingen zijn het best zal gaan hoor zo'n LAT relatie ;)

houd er rekening mee dat het wel eens krap kan worden onder de schuine wand hoor.
Als je de MAx helemaal open wilt klappen komt hij toch al vrij dicht bij een rechtstandige positie. Ik moet hier de klok van de muur halen die boven de bak hangt, anders krijg ik hem niet geheel open !
de afschuimer krijg je gelukkig wel eruit zelfs zonder de deksel open te maken (los dekseltje)

Ik blijf je dagboek volgen !
groet,
René

Tja, het is even stil, geweest. Dit had vooral te maken met het feit dat Max maar op afstand bleef, maar van de week belde mijn leverancier dat hij er was. :cool:
Nou, jullie begrijpen wel waar ik dit weekeinde mee bezig ben geweest!
Max en zijn onderdeurtje werden eerst met een timmermans oog in de auto gemeten, het was echt cm-werk. Hier ter plekke Max met behulp van de buurman en zijn bezoek de trap op gezeuld, en vervolgens op mijn gemakkie de kast in elkaar zetten en de techniek in de RSM instaleren.
Wat een prachtig concept!:p
Hem op zijn kast getild, en toen bleek dat hij een hartstikke bolle bodem heeft!:eek: Ik kon zo tussen de bodem van Max en de onderkant van zijn kast naar de muur achter hem kijken!!!!
Een email naar Redseafish werd gelukkig snel beantwoord door Steve. Ze dachten dat ze al de Maxen met deze productiefout al op het spoor waren. Heb ik dat. Ze gaan hem zonder meer vervangen. Ondertussen moet ik dus weer afstand doen van deze Max, die nu leeg in de kamer staat. Het wachten begint weer.:rolleyes:

hey ;)
dan heb je hem eindelijk en dan kan je weer wachten :rolleyes:
maar jah... beter dat je nu achter de problemen komt dan dat de bak al vol zit ;)
het zijn inderdaad echt mooie bakken !!!;)
en gemakkelijk in elkaar te steken:)
het zal nog wel even duren , maar weet je al wat je erin wil gaan houden ???
en ga je ook een koeler aanschaffen ?
eerst ging bij mij ook alles goed maar nu het weer warmer word is een koeler echt wel nodig !!! werkt perfect !!! ;)
en oh jah... als je de bak vult , kun je beter de watten erin laten...
deze houden veel microbellen van de skimmer tegen en die wil je niet in je bak !!! wordt je antbetand & zot van !!! :p
maar ververs deze ( de watten ) regelmatig voor nitraatophoping ;)

groetjes , en suc6 !!!

Hoi annet,

Vervelend dat je aquarium zo erg bol was.
Om eerlijk te zijn was mijn RSM 250 ook aan de zijkanten wat omhoog getrokken, maar na hem gevuld te hebben trok het langzaam weer horizontaal.
Ik zag dat je zelfs 6 maanden wilde wachten met het plaatsen van dieren...zodat de bactieren verder konden groeien?
Nu is mijn theorie dat als de nitrietpiek weg is en de bacterien verder weinig te 'eten' hebben, de kolonien niet echt zullen groeien denk ik.
Geduld kan in ieder geval geen kwaad hoor, je wordt al aardig op de proef gesteld met de '2de' red sea 250!

Greetz en succes!

Hoi Annet,

Jeetje wat een tegenvaller, het duurt toch al zo lang.
Ik had ook dat de randen een milimeter omhoog stonden, maar ook bij mij trok dit bij. Maar als ik het goed begrijp was het bij jou helaas wel meer dan een mm.

Ik heb je bakkie zien staan bij MWS, had al zo'n vermoeden dat hij voor jou was :o nou hopleijk staat de nieuwe er snel weer !

grt,
René

@ Hoi Randy'ke,
Ja, ik ga ook een koeler gebruiken, sterker nog, die heb ik al. Maar ja, die staat nu werkeloos te wezen.:o Hoe heb jij je koeler aangesloten? Mijn winkelier gaf me de tip hem aan te sluiten op de 1200l/uur pomp, vervolgens naar de koeler, dan aansluiten op de uitstroomopening van de 1200 l/uur pomp. Ik heb zo 1,2 3 geen watten aangetroffen, waar komen die te liggen? En nog een vraagje nou ik toch bezig ben; moet je bij het legen van de eiwitafschuimer, die twee slangetjes telkens loskoppelen?
@Hey Jorick, ik denk dat als ik hem zou vullen hij ook wel recht zou trekken, maar ik vind 4 mm toch best wel veel. Bovendien, ik redeneer maar zo: dan komt er toch spanning op het glas, en geeft dat op termijn geen kans op een breuk??? In ieder geval was RedSeaFish er erg duidelijk over, een bol aquarium is een productiefout en wordt zondermeer vervangen. En hoe het verder gaat met mijn geduld? We zullen het zien hoe ik het vol houd, ben van nature namelijk ernstig ongeduldig :(en wilde me zelf nou eens testen maar het wordt wel moeilijk.:rolleyes:
@ Hoi René, ja, dikke pech hé. Maar ja, kan ik vast kijken hoe het bij de andere Maxianen vordert ....

de koeler koelt het water , dit wordt via een slang doorgegeven aan een nog eens bijgekocht pomp en deze gooit het water weer in de bak ;)
ik maak maar 1 slangetje los bij het proper maken van de skimmer...
2 los maken is toch niet nodig ?

mijn watten steken rechts in de bak in het vakje tussen de skimmer en de stomingspomp en links in het laatste vak ;)

groetjes

Bij mij zit er een slangetje aan dat grijze draaiknopje, en er steekt er één uit dat vakje rechts achter in de skimmer collection cup (om het eens deftig te zeggen hé), dat uiteinde moet je door een opening in de achterwand steken. Dat moet je dan toch ook telkens losmaken, of begrijp ik het niet goed:confused:?

bedoel je dat je het slangetje van de skimmer door 1 van die 2 topjes achteraan in de bak steekt ? want deze zijn bedoeld voor de koeler op aan te sluiten ;)

Mijn bolle Max heeft hier twee mogelijkheden; ik heb een insteekstuk waar de aansluitstukken voor de koeler zitten, en een andere insteekstuk dat je kan gebruiken als je de koeler (nog) niet aansluit, en daar kan je dat tweede slangetje van de skimmer op aansluiten. Heb jij dat tweede slangetje aangesloten? Waar dient dat eigenlijk voor? :confused:

hmmmm.... da weet ik ni :confused:
ik laat het slangetje gewoon onder de kap , ik sluit het nergens op aan ;)

Er gaat 1 slangetje op het kraantje, en het andere slangetje behoort naar buiten de bak te gaan. (scheelt namelijk ook in temperatuur, als je koele lucht aanzuigt !)

Ik heb er zelf nu een eigen kraantje tussen gemaakt die rechtstreeks tussen de pomp het uiteinde buiten de bak zit.
Op die manier hoef ik niets los te koppelen als ik de schuimer wil reinigen.
Het geheel lijkt zonder maatregelen wel iets meer herrie te maken (slurpen van de aanzuig), maar daar heb ik nog wat dempende truukjes voor gebruikt. (uiteinde aanzuig in een potje vol met watten)

Back
Bovenaan