Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Hoi Jorick en Crizy, ga binnenkort inderdaad weer eens foto's plaatsen, zien jullie ook eens hoe een bak in het stenen tijdperk met wel 11 kg steen er uitziet!!!!!rofl
Die waarden meet ik om te kijken hoe het beloop van met name nitriet en nitraat is tijdens deze langzame opstart. Stel je eens voor dat ik al een soort piekje:p gehad heb (nitriet: 0.5 en nitraat 25), dan zal er bij elke portie levend steen die er weer bij komt relatief minder leven ( ook bacterieën) afsterven door ammoniak en nitriet. Aan het einde van mijn opstartperiode, die hopelijk ook eens zal eindigen (voor je het weet ben ik de eeuwige starter:eek:) ga ik er van uit dat ik veeeeeel meer bacterieën in mijn bak heb dan met zo'n bliksem opstart, dus een systeem met meer buffer om afvalstoffen te gaan verwerken.
De waarden die ik in week 3 heb geven mij goede hoop en motiveren mij om geduld te houden. Maar eerlijk is braaf, we moeten maar eens zien hoe het zich verder ontwikkelt. Wordt vervolgd!:cool:

Je hebt helemaal gelijk denk ik.
Ik heb het steen in 3 keer ingebracht met telkens slechts een week er tussen, maar ik heb nog nooit een hoge pieken in waterwaardes gehad.
Lijkt mij een goede methode dus :rolleyes:

Ik ben benieuwd...succes!

Greetz,

Hoi Jorick, ik las inderdaad in jouw dagboek dat je je steen in drie porties hebt ingebracht. En met succes dus, ik blijf je dagboek volgen.:p
Welicht kan het dus sneller dan ik het nou doe, maar ik hou nu vast aan de ingeslagen weg, en blijf ook meten. Achteraf maar eens bedenken of ik het de volgende keer weer zo zou doen.:rolleyes:
En nu volgen speciaal voor jou en Crizy zoals beloofd de foto's van een red sea max met wel 11KG LEVEND STEEN, heb stiekem voor de foto even de lichten aangedaan! Ik snap best dat jullie het licht de hele dag aanlaten:cool:.
Ook nog een plaatje van een klein zeesterretje die ik de laatste week niet meer gezien heb, misschien straalt hij nu wel in de hemelweet-het-niet.

Bijlagen

• week 3 klein013.jpg
    week 3 klein013.jpg
    112,6 KB · Weergaven: 16
  • week 3 klein 014.jpg
    week 3 klein 014.jpg
    117,4 KB · Weergaven: 18
  • week 3 klein 003.jpg
    week 3 klein 003.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 24
  • week 3 015.jpg
    week 3 015.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 17

ok, ja 11 kg is nog niet veel. Hopelijk komt dat zeesterretje nog te voorschijn. Heb jij de lampen de hele dag uit? Zo ja, waarom dan?

Hoi Crizy,
Yep, ik heb de lampen in het geheel niet aanstaan, behalve als ik eens een fotootje schiet.photopic
Waarom?
1. Ik heb me voorgenomen om me bij de adviezen van één adviseur te houden, in mijn geval Ton van MWS. Zijn advies is: lichten UIT in de opstartfase. Max ontvangt dus zijn dagelijkse portie daglicht, ontvangt geen direct zonlicht.
2. In het boek: The reef aquarium, science, art and technology van Delbeek & Sprung (gerenomeerde namen in het zeewater gebeuren) staat:
It is good practice to leave the lights off during the cycling process, since it is during this period that algae nutrients will be at their highest level, and high intensity lighting can stimulate exessive algae growth. In addition, the growth of nitrifying bacteria is inhibited by light.
Wat zoveel wil zeggen als:
1) dat er in de opstartfase de meeste voedingsstoffen voor algen zijn, en dat extra licht de groei van algen ook nog eens stimuleert.
2) de groei van nitrificerende bacterieën geremd wordt door licht.
Tja, dan is mijn keuze snel gemaakt.:p
Op de foto's zijn zoals je ziet geen algen te zien.:cool:

Gaat goed zo annetje ! :goed:

Je geduld wordt beloond !

Hoi Frank, dank je voor je informatie. Ik dacht al dat het een ganzevoetje was:eek:. Toch kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om zo'n diertje dat helemaal uit Indonesie was komen vliegen en toch nog leefde zomaar op het droge te leggen om te laten sterven:(. Ben een beetje weekhartig:o. Heb hem en zijn 2 maatjes in de bak gehouden. En als het een plaag zou worden had ik tenminste een goede reden om zo'n wonderlijke Harlekijn garnaal te kopen zo dacht ik:). Ik heb ze al een hele week niet gezien, dus ik vermoed dat het probleem zichzelf heeft opgelost. Maar in iedergeval bedankt voor je advies.

Vandaag meer weer eens in de rol van de lawaaidoder gekropen. :biggrin: De Max is een prachtig concept, helaas ook een fraaie klankkast die er in slaagt om met elke frequentie mee te trillen! Dat is bijna knap te noemen. De lamellen aan van de achterste fans heb ik er uit geknipt, hierdoor zijn ze inderdaad gewoon stil. Tussen het glas en beide pompen een klein siliconen slangetje gelegd, scheelt ook weer. De bluskimmer van Ferplast is een hele verbetering in vergelijking met de eiwitafschuimer van Red Sea, maar het predicaat fluisterstil kon ik er nog niet aan toekennen. De leverancier gebeld; deze gaf het advies hem simpelweg helemaal in en uit elkaar te halen:eek:. Onder luide telefonische (toestel tussen oor en schouder geklemd) aanmoediging van de leverancier stond ik even later met een 6-tal onderdelen die voorheen een eiwitafschuimer vormden aan het aanrechtrofl. Onderdeel voor onderdeel bekeken, de moter in een emmer laten draaien, en deze is echt muisstil. Het in elkaar zetten was een puzzeltje, op een gegeven moment toch nog een klein onderdeeltje over, weer in en uit elkaar gehaald en hop het aquarium weer in. Daar ligt toch het probleem, hij ligt zo strak in de kast dat de trillingen vanzelf omgezet worden in geluid. Met veel moeite een klein slangetje tussen geprutst, en waarachtig, toch weer een verbetering-juichen. Je moet wel wat doen om de rest van de familie tevreden te houden met je bak met stenen.
PS: speaking of the devil: er is weer een zeesterretje boven water (eigenlijk een wat vreemde uitdrukking in dit verband):rolleyes:.

Verstandig geworden, teerhartigheid naast me neer gelegd en de 3 ganzevoetjes -Huilen-Huilen-Huilenuit de bak gevist.
Ga vrijdag toch weer nieuw levend steen halen, kunnen ze mooi -juichenterug naar MWS.

maar is die blusskimmer echt ook heel stil of hoor je hem nog ?

Hoi Mandy en Johnny, de bluskimmer, met name het pompje, is op zich fluisterstil. :o Toch zijn er 2 redenen waarom je hem hoort,
- enerzijds de nauwe ruimte van de RSM waar hij inhangt, maar dat is redelijk onder controle te brengen met een siliconen slangetje tussen afschuimer en wand. - De tweede reden heeft te maken met de kracht waarmee de luchtbelletjes in de opvangkuip worden gespoten. Omdat ik nog weinig schuim heb, kan ik de luchtstroom nog niet subtiel afstellen. Dus daar verwacht ik nog mogelijkheden tot verbetering.:cool:
Al met al is het een hele verbetering tov van de oorspronkelijke eiwitafschuimer van RSM.;)
PS: dit is mijn eerste zeewaterbak, dus ik heb er geen idee van of er eiwitafschuimers zijn die echt fluisterstil zijn.:confused:

Week 4 van de opstart!:cool:
Waardes van vandaag:
temp: 26.8
SG: 1.022
PO4: 0.1
KH: 8
pH: 8.15
NO2 < 0.1
NO3: 5
Ik ben apetrots op al mijn bacterie-tjes!-juichen-juichen-juichen-juichen
PS: Sinds vandaag 16 kg levend steen.

TEN AANVAL!horsie
Door mijn trage opstart heb ik alle gelegenheid op elke steen goed te kunnen bekijken. Op één van hen zat een aantal veldjes leuke glanzende wiertjes, tenminste, dat dacht ik:biggrin:.
Nader onderzoek leerde mij echter dat het gaat om: VALONIA:eek:.
En daar is vriend en vijand eensgezind over: niemand is er enthousiast over. Nitraatbommetjes volgens de een, fosfaat bommetjes volgens de ander. Er bestaan leuke krabben voor (of moet ik zeggen: tegen), heb je die niet: dan maar handmatig verwijderen. Bij het kapot maken van zo'n bolletje ben je nog verder van huis, dan verspreiden de sporen zich door je bak en heb je ze overal zitten, dan kan je wel een leger krabben aan tafel roepen.:p
PLAN A gemaakt: de bubbelsteen uit de bak gehaald en in een teil met zeewater gelegd. Toen met ferme kracht getracht de bolletjes met een grote spuit zo op te trekken. Nou, als ik 1 of 2 bolletjes op deze wijze op gezogen heb is het veel geweest. Dat schoot niet op. Toen met een mesje, met de hand, met een borstel, alles geprobeerd, óf ze bleven muurvast zitten óf ze gingen kapot. Bah.weet-het-niet
PLAN B ingezet; de hele steen weggekieperd:eek:. Zachte heelmeesters maken tenslotte stinkende wonden.
Heb nu dus nog: 12.5 kg steen over. Volgende keer wat meer halen.

Bijlagen

• Valonia, borstel kl 008.jpg
    Valonia, borstel kl 008.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 21
  • Valonia, opzuigen kl 006.jpg
    Valonia, opzuigen kl 006.jpg
    115,2 KB · Weergaven: 24
  • Valonia kl 004.jpg
    Valonia kl 004.jpg
    128,8 KB · Weergaven: 39

Annetje, nog even wat nieuw gereedschap voor deze hobby aanschaffen dus :biggrin: (met een beitel en hamer had je dat deel er namelijk voorzichtig tussen uit kunnen bikken ;)).

Ik blijf je dagboek met veel interesse verder lezen. Jouw manier van opstarten is tenslotte niet de manier waarop de meesten starten, maar wel een hele goede vind ik (net zoals het feit dat jij je aan 1 adviseur houdt :goed:).
Voor veel aquarianen vind ik jouw dagboek er dan ook weer eentje om te blijven volgen (zou bijna willen zeggen dat het een must :biggrin: is voor aquarianen die anders opstarten, om ook eens een dergelijke opstart zoals jij die nu doorgaat goed te lezen en te volgen)

(enne nog even iets anders: ik heb je pb helemaal over het hoofd gezien :o kwam ik vandaag achter, maar ik neem morgen ff de tijd om je dan eindelijk een antwoord te sturen ;))

Hoi Marjan,
Ja, nog niet aan gedacht om een hamer en beitel naast mijn vissespulletjes te leggen.rofl Ik moet zeggen dat de gedachte wel in mij is opgekomen om de steen tegen de grond te gooien om te kijken of hij in mooie stukken uiteen zou vallen (en uit frustratie). Er waren echter de nodige bolletjes geknapt, ik was bang dat de sporen zich in de gaten en kieren van de steen zouden verstoppen en dat ik het paard van Troje zou binnen halen:eek:. Soms moet je gewoon je verlies nemen.:)

Het wassende water:
Vandaag wilde ik eens het vuil van de stenen afblazen, maar ja, ik heb geen losse powerheadweet-het-niet.
Heb onderstaande oplossing bedacht:rolleyes:: ging prima; binnen de kortste keren zag je geen hand meer voor ogen:p, zoveel troep lag er kennelijk op.
Wat nou zo handig is aan Max is dat je er zo een filtertje (wasemkap) kunt in steken. Na een uurtje is het filter donkerbruin en kan in de prullenbak, maar je water is weer cristal clear! ;)

Bijlagen

• tornado schoonmaak kl 010.jpg
    tornado schoonmaak kl 010.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 14
  • Schoonmaak kl 011.jpg
    Schoonmaak kl 011.jpg
    104 KB · Weergaven: 10
  • schoonmaak 012.jpg
    schoonmaak 012.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 8
  • Filter, week 4 kl 001.jpg
    Filter, week 4 kl 001.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 10
  • Na de schoonmaak kl 013.jpg
    Na de schoonmaak kl 013.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 12

hey :biggrin:
je hebt echt wel een goede vorm van opstartsen vind ik !!! :)
ook laat je zo te zien geduldig je stenen gewoon op de bodem liggen.... heb je nog niet ge-experimenteerd met opbouwen ???:biggrin:
haha.... ik wens je nog véél suc6 voor in de toekomst !!!! maak er een prachtige bak van !!!! :)

Onder de loep.
Het bekijken van het levend steen met een loep leidt bij mij tot stille verwondering.
Prachtig, die schakeringen roze, paars, diep rood, maar ook verschillende kleuren groen, de verassende vormen en dan ineens een heel klein krabbetje, nauwelijks 5 mm groot. Onder het vergrootglas ontvouwt zich de schooonheid van een diertje dat zo klein toch compleet is uitgevoerd. Die miniscule kleine schaartjes.
Onder een steen ontdek ik de subtiele waaiers van een kokerwormpje.
Op een andere plek steken een paar roze slurfjes uit een gaatje.
Elders kleine zwierige knopjes op stelen in weer een andere schakering roze.
Langzaam opschuivende zeesterretjes zijn bijna onzichtbaar.
Een sponsje dat het lijkt te overleven.
Met zo'n vergrootglas doet levend steen zijn naam eer aan.

Week 5 van de opstart_mail.
Waarden van vandaag:
Temp: 26.4
SG: 1.022
PO4: 0.1
NO2: 0
NO3: 5
KH: 8
pH: 8.15
Het heeft even geduurd maar de eerste nul staat op het scorebord:)!
Ik ben benieuwd of het nitriet op nul blijft als er weer steen wordt ingebracht.
Fosfaat blijft te hoog naar mijn smaak:confused: Ik heb het zakje met fosfaat-ex granulaat verplaatst naar een plek met ietsie meer stroming. Ik zal volgende week wel aan de meting zien of dat een zinnige actie is geweest:cool:. Ik begrijp niet zo goed waarom hij niet verder gedaald is.
Voor het overige zo op het oog niet veel spectaculairs te melden over Max, behoudens het heugelijke feit dat ik nog geen Valonia heb gezien op de overgebleven stenen. Geen noemenswaardige algen, een opruimploegje (onder leiding van zo'n charmante Henkie) zou in deze bak jammerlijk omkomen vrees ik :cool:.

Back
Bovenaan