Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Maar natuurlijk :)

Op de eerste foto zie je dat ik vanaf de pomp rechtstreeks naar buiten het aquarium ga met siliconen slang (Let op ! ik heb me nooit bedacht of hier water kan gaan lopen ? pas nu besef ik me dat :) zal het eens navragen)

Op de tweede foto (beetje wazig) zie je dat ik een kraantje en een "dempertje" in de vorm van een potje vol met watjes heb gemaakt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is :goed:

Bijlagen

• IMG_2406.jpg
    IMG_2406.jpg
    140,8 KB · Weergaven: 27
  • IMG_2407.jpg
    IMG_2407.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 31

Vanuit Los Angeles:

Ben blij dat Max in de auto paste ;) Jammer dat dat nu nog een keer moet... je geduld wordt wel op de proef gesteld he. Succes ermee!

Hé Rinze, jij hebt eigenlijk ook wel een soort van LAT met jouw Max!;)
En ja, geduld wordt inderdaad op de proef gesteld, wie weet ga ik wel helemaal los als Max-twee er eenmaal is. Let maar eens op.:p
Goede tijd in Los Angeles toegewenst.

Nou, sinds vrijdag de 19de staat mijn nieuwe Maxje op zijn plaats. Hij werd door Ton Langenberg van MWS en Marc naar boven gebracht en geheel geïnstaleerd.:p
Spannend hoor, nu gaat het echt beginnen!:o
Eerst twee (en nog veel meer) emmertjes water halen! Ton en Marc gaven aan dat het water van het Grevelingenmeer prima is, en het ligt hier tenslotte voor de deur. Dus, nadat we Ton en Marc hadden uitgezwaaid hebben we 250 liter in emmers naar boven gesjouwd, ik moet zeggen dat het niet mee viel. :p
Ik had niet gedacht dat Max ons nog tot sportieve daden zou aanzetten.
Dan voor het eerst de stroom er op en alle apperatuur aan. Na alle inspanningen toch een enigzins ontluisterende ervaring, het blijkt dat Max wat lawaaige eigenschappen heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat het geluid me doet denken aan een wasdrogerrofl, met het verschil dat die op een gegeven moment klaar is.
Tja, en de temperatuur loopt inderdaad gestaag op naar 27 graden, mijn koelertje kan meteen aan de slag. En met de lichten aan een prachtige sneeuwstorm met al die microbelletjes, je kan wel fraai de turbulenties in het water zien.:biggrin:
Enfin, ik geloof dat ik nog even moet wennen aan Max.
Met een andere eiwitafschuimer er in zal ik 3 vliegen in een klap slaan, minder geluid, minder warmte ontwikkeling en minder belletjes. Wordt vervolgd!:rolleyes:

Bijlagen

• max sneeuwstorm klein.jpg
    max sneeuwstorm klein.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 95
  • max sneeuwstrom klein,2.jpg
    max sneeuwstrom klein,2.jpg
    33,8 KB · Weergaven: 57

Hey Annetje,

Het geluid is inderdaad bespottelijk dat ze de bak zo nieuw verkopen van Red sea, maar allez. daar hebben we het al over gehad. :o
De hoeveelheid belletjes is wel waanzinnig bij je zo te zien !
Ik ga ervanuit dat dat nog wle beter zal worden hoor !

Weet je zeker dat je pompvak helemaal vol staat ?

hey ;)
bij ons waren de belletjes er ook hoor !!!:rolleyes:
eerst wouden we geen filtermateriaal in de bak , maar dit hebben we toch gedaan om de belletjes tegen te houden :rolleyes:
het lawaai minderd wel als de pompen zijn ingedraaid ;)

groetjes !!!

@ Hoi Gwindor, ja het pompvak staat helemaal vol. Ik had vandaag namelijk mijn eerste dilemma toen ik Max voor het eerst alleen achter liet. RSM raad aan om de schuif helemaal omlaag te doen als je Max langer dan een dag alleen laat, toen ik dat echter deed liep het sumpgedeelte boven het maximale niveau.:confused: Heb toen maar een soort gulden middenweg gekozen, zal vrijdag wel zien wat ik aantref.:o

@Hoi Randy'ke, spons materiaal heb ik er braaf allemaal ingedaan, toch een waanzinnige sneeuwstorm. En dat geluid is niet om te harden:eek:, gaat dat echt afnemen denk je? Wat mij betreft gaat er gewoon een andere eiwitafschuimer in.:cool:

Als het goed is vrijdag de eerste stenen!horsiehorsie

Ik snap niet dat jouw afschuimer geluid maakt de mijne is echt stil zelfs als ik ernaast ga staan hoor ik hem amper. Je moet wel opletten dat je de schuif links naast de afschuimer niet volledig dicht zet want deze laat niet genoeg water door waardoor het water in het pompvak te laag komt te staan en deze valse lucht zal aanzuigen en daardoor dus ook belletjes in de bak blaast.

Zorg ook dat de spons in het linker compartiment goed op zijn plek zit als hij niet perfect zit te hoog dus dan komt er lucht van de afschuimer mee in de pomp. er zit een gleuf in de spons die over een glazen stuk moet schuiven dacht ik.

Je moet natuurlijk wel dat darmpje in de afschuimer doen want als je dit niet doet dan heb je idd geluid.
Zet de afschuimer ook niet te fel open want dan zal het bakje gewoon vollopen met water. Ik heb hem bijna dicht staan zelfs en dan komt er een mooi dik bruin schuim in de vergaarbak en geen troebel water.

Voor de geluidsdemper dit kan je doen maar je moet er geen watten indoen.

Gewoon een gesloten potje met in het deksel een rond gat waar het darmpje een paar centimer in gaat en rond dit gaatje in het deksel maak je kleine gaatjes ( een stuk of 10 - 20 ) zodat hij lucht kan aanzuigen.

Maar als alles goed is zou hij amper geluid mogen maken. bij mijn rsm250 hoor ik enkel de twee fans die over het water blazen. Deze maken wel veel herrie.

ja ik heb het zelfde gedaan als cosmos en mijne is ook super stil alleen de fannetjes maar dat valt ook wel mee :)

De wasdroger is weg........
De eiwitafschuimer van Red Sea heeft plaatsgemaakt voor de bluskimmer 550 van Ferplast, een hele opluchting-juichen, het geluid van de wasdroger heeft plaatsgemaakt voor een lichte zoem met wel het gekabbel van het water, maar dat vind ik een plezierig geluid.

De eerste steen is gelegd........
Zo voornaam voelde het wel toen ik de eerste 5 kg steen in de bak legde. Ik ben er helemaal blij van.rofl Het is waarlijk prachtig steen dat MWS ons geleverd heeft, we ontdekken van alles, fascinerend. Borstelwormen, zeesterretjes, iets wat we dachten dat een kokerworm was (leken hé), maar toen hij aan de wandel ging had het toch meer weg van een anemoon. Over 14 dagen volgt de tweede portie. De lichten blijven uit, voorlopig alleen wat daglicht. Hieronder mijn eerste foto's (moet me nog ontwikkelen in de zeewaterfotografie, de witbalans aanpassen als het licht aan is?):

Bijlagen

• de eerste steen is gelegd 005 klein.jpg
    de eerste steen is gelegd 005 klein.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 35
  • de eerste steen is gelegd 013 klein.jpg
    de eerste steen is gelegd 013 klein.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 26
  • de eerste steen is gelegd klein 011.jpg
    de eerste steen is gelegd klein 011.jpg
    72 KB · Weergaven: 28

Nu dus echt begonnen, spannend hoor Annetje en veel succes gewenst in de opstartperiode :goed:.

Is er overigens een reden waarom het levend steen in delen word ingebracht of is dit de gewenste/geadviseerde manier zoals Ton die voor ogen heeft bij een opstart?

Ja Marjan, het is uiteindelijk begonnen! :pIk vind het reuze boeiend, het is toch heel wat anders om een eigen bak te hebben. Nu opnieuw lezen wat ik al zo vaak gelezen had brengt een verdiepende laag aan.
Het idee achter het gefaseerd inbrengen van steen is gebaseerd op drie gedachten:
1. Kies één adviseur en hou je aan zijn/haar adviezen.;)
2. De theorie is dat er op deze manier dat de nitrietpiek minder intens is en steeds beter zal worden opgevangen door de zich in de loop van de tijd vermeerderende microorganismen. :cool:
3. De opstart gaat op deze wijze inderdaad ongeveer 12 tot 16 weken duren, :eek: ik heb dan wel mooi de tijd om te onderzoeken hoe Max zich houdt als ik er niet ben. Ik heb inmiddels al iets minder het gevoel dat Max de baas is over mij ipv ik over hem, poeh poeh. Beter dat "alleen" het steen is blootgesteld aan eventuele calamiteiten dan dat diertjes daar onder moeten lijden. Daarnaast moet ik ook nog over een aantal zaken gaan nadenken, bijvoorbeeld moet ik een goede en betrouwbare voederautomaat op de Max zien te monteren.
Last but not least: Ik hou ook zeker Gwindor in gedachten,het zeeaquarium van René. Hij laat toch een geslaagde en evenwichtige start zien met erg weinig alg.:)

Lees nu dat de afschuimer dus een genot is :D nou dan denk ik dat ik ook snel ga volgen, dit geluid is te gek.

toch leuk om te zien dat mijn opstart hier als voorbeeld wordt aangehaald :o:o

Ik heb mede door dezelfde reden van annetje deze methode van starten gekozen, het duurt iets langer, maar we moeten genoeg geduld hebben in deze hobby ;)

MWS Adviseert deze methode inderdaad, en heb er na 3 maanden nu geen spijt van gekregen ! geen dikke alg(gras)velden, geen idiote pieken, mooie waarden en niet onbelangrijk: een rijk microleven waar veel van is overgebleven. (al is dit natuurlijk slecht meetbaar, maar de theorie lijkt goed..) Ik wil overigens niet zeggen dat dit dé weg naar rome is hoor. maar wel een van de goede ! :)

Binnenkort vast wel weer wat steen annetje ? :goed:

Ja, vrijdag sta ik weer op de stoep bij MWS voor mijn volgende portie steen.
Zag dat ze weer allerlei moois in huis hebben. Daar kan ik dan nog zonder verleiding naar kijken, kan het toch nog niet meenemen.;)
De komende 4 weken lekker vrij, kan ik een goed zien hoe het allemaal werkt met Maxsje, het blijft elke keer toch spannend om Max telkens een dag of 4 alleen te laten.:o Tot nu toe gaat het gelukkig goed.

Update:

week 0:
6 kg levend steen ingebracht, alleen daglicht, geen alg.
temp: 27.3
SG: 1021
PO4: 0
Maatregelen: verdampt water aangevuld met zeewater, koeler lager gezet.

week 1:
Geen alg, alleen daglicht.
temp: 26.9
SG: 1021
PO4: 0.25
NO2: 0.1
NO3: 2
Maatregelen:
- 250 gr fosfaat-ex granulaat in pompvak (lage stroming).
- afgestorven materiaal op 1 steen met borstel in zeewater schoon gemaakt.

week 2:
5 kg levend steen ingebracht (11 in totaal), alleen daglicht, geen alg.
temp: 26.9
SG: 1022
KH: 8
pH: 8.0
NO2: 0.5
NO3: 25
Mg: 1140
Ca: 350
Maatregelen:
- achterste fans aangezet, na 2 uur was de temp: 25.9:)

Inmiddels week 3, ik moet nog één weekje wachten vóór ik de volgende portie steen mag inbrengenrofl.
Mijn plan is om wekelijks de waardes te laten zien, ik ben zelf namelijk benieuwd naar (de pieken van) nitriet en nitraat, of het een ander (gunstiger) beloop zal laten zien dan bij het in één keer inbrengen van alle levend steen (wat natuurlijk op zich VEEL LEUKER is:o).
GELUKKIG IS ER REDEN TOT ENIGE OPWINDING: nitriet gedaald naar 0.1 mg/l en nitraat gedaald naar 10 mg/l.

week 3:
Alleen nog daglicht , geen noemenswaardige alg, veel copepods.
temp: 26.5
SG: 1.022
KH: 8
pH: 8.0
NO2: 0.1
NO3: 10
Mg: 1050
Ca: 350

- Fosfaat daalt nog niet erg, nog wat meer geduld hebben met de fosfaat ex-granulaat?
- Waarom het Mg daalt is mij een raadsel, iemand een idee?
Het kleinste pompje weer wat zachter gekregen door een rubber slangetje tussen de pomp en het glas te plaatsen, daar hing hij tegen aan te trillen. Ik heb zelfs de indruk dat het aquarium minder snel warm wordt door deze actie, de koeler slaat nog maar 1 tot 2 maal per 24 uur aan, voorheen 2 tot 3 maal, dit terwijl het bepaald niet koel is in huis op dit moment.:cool:
Volgende week als een haas nieuw steen halen!dogdogdog

Succes met de nieuwe portie steen, en foto'ssss :)

Greetz,

hoi Annetje. Jouw opzet vergt wel heel veel geduld inderdaad. Je zit nog in de opstartfase, dus wat zeggen de waardes dan precies? Volgende keer is het vaak weer anders. En van jouw bak wil ook wel weer een fotootje zien :p

Back
Bovenaan