Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Schitterend!!!!!!!
Nou hé.:o:o:o

Hey Annetje wat grappig ik noem dat ding ook al eeuwen "de groene slijmer" (zie mijn oude dagboek haha) Enne heb inmiddels weer een behoorlijk stuk staan waar per ongeluk nog wel eens wat van afbreekt, dus mocht je weer eens in de buurt zijn, mag je altijd een stekkie komen halen hoor!!

Ontzettend aardig van je Miranda, als ik weer wat meer greep heb op Max kom ik graag een slijmstekje halen!;):biggrin:;)

Lichtvaardig.
Dat je licht niet lichtjes moet opvatten weten we allemaal.:o
Aangezien Max 1.5 jaar draait waarvan de eerste 6 maanden zonder kunstlicht,
meende ik dat het zoetjes aan tijd werd voor nieuwe T5-jes.
Ik had ik ze al even in huis,
maar ik zie altijd op tegen dingen die ik nog nooit gedaan heb. :p:p:p
Straks breekt er iets af, of willen de lampen in het geheel niet meer aan....of...
Als je gezegend bent met een rijke fantasie kan er van alles gebeuren.:(
Dus de lampen en ik hebben eerst een aantal weken aan elkaar moeten wennen voordat ik het aandurfde.
Maar dat was wel de moeite hoor!
Bij Max is het zo dat deze voorzien is van 6 T5 buizen die door een transparante kap zijn afgeschermd van (spat) water.
De eerste ontdekking was dat de binnenzijde van deze kap hartstikke bestoft was!:(:(:(
Ook de lampen konden wel een poetsbeurtje gebruiken.
Ik heb er drie vervangen (degenen aan de voorzijde).
En wat een verschil in helderheid tussen oude en nieuw! Poehpoeh.:biggrin:

Alles zit weer op zijn plaats, nu maar hopen dat het niet te pittig is voor de koralen.
Over een week of 3 tot 4 herhaal ik de operatie weer.

PS: de wolkenlucht was vanochtend weer zo machtig prachtig dat ik het niet laten kon.bybybybybyby

Bijlagen

• IMG_1899.jpg
    IMG_1899.jpg
    107,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1900.jpg
    IMG_1900.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 7
  • IMG_1904.jpg
    IMG_1904.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 9
Daar is over nagedacht, om die lampen niet allemaal gelijk te vervangen... Dat laatste had ik natuurlijk klakkeloos gedaan... Dat "fingerspitzengefühl" moet ik nog zien te ontwikkelen...:)

T ’is een wissewasje, zo’n klein vischenwaschje.

Vandaag de wittewasemfilterwas gedaan.:biggrin::biggrin::biggrin:

Onder de hete douche, weken, drogen en.....Powat klaar!

Bijlagen

• IMG_1910.jpg
    IMG_1910.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 4
  • IMG_1912.jpg
    IMG_1912.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 3
  • IMG_1913.jpg
    IMG_1913.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 5
Zo de was gedaan?! Maar de xenia tegen de groene formosa moet volgens mij geen probleem opleveren.
Als mijn xenia bijvoorbeeld tegen de montypora aangroeit worden de takken en poliepen wit maar als ik dan de xenia verwijder komen de kleur en poliepen weer terug.
Bij een acro is dit zeker anders wit is wit.
Maar er zijn genoeg forum leden die groene formosa stekken hebben staan.

wat een prachtig mooie foto's weer
je mag trots zijn op je schitterende bak!
Dank je wel.
Ik ben zelf alleen nog niet zo tevreden merk ik.
Tja, je gaat je grenzen toch verleggen kennelijk.:biggrin:

Daar is over nagedacht, om die lampen niet allemaal gelijk te vervangen... Dat laatste had ik natuurlijk klakkeloos gedaan... Dat "fingerspitzengefühl" moet ik nog zien te ontwikkelen...:)
Hey Manfred, het is ook een beetje uitproberen of dit de goede manier is,
het is de eerste keer dat ik lampen vervang.:p
Lekker blijven lezen als je weer iets nieuws gaat ondernemen is naar mijn smaak altijd een goed devies.

Zo de was gedaan?! Maar de xenia tegen de groene formosa moet volgens mij geen probleem opleveren.
Als mijn xenia bijvoorbeeld tegen de montypora aangroeit worden de takken en poliepen wit maar als ik dan de xenia verwijder komen de kleur en poliepen weer terug.
Bij een acro is dit zeker anders wit is wit.
Maar er zijn genoeg forum leden die groene formosa stekken hebben staan.
Hoi Dennis,
Misschien heb ik inderdaad gewoon pech gehad met deze formosa.
Gelukkig mag ik bij diverse leden een formosa stekje komen halen, echt super.:biggrin:
Mijn lobo blijft nog een zorgenkindje,
ik hou er ernstig rekening mee dat hij het niet gaat redden.
Gelukkig stond hij er vanochtend een ietsie pietsie beter uit, maar ik hou mijn hart vast.
Als jij een remedie weet hoor ik het graag van je.:o

Agressie regulatie; to fight or not to fight.
Toen ik overwoog juffertjes in Max te plaatsen kwam al snel het woord agressie om de hoek zetten.
Zeven blauw groene juffertjes zwemmen in Max rond, en dat is waarlijk een lust voor het oog.
Juffertjes worden vaak geassocieerd met agressie, en niet ten onrechte.
Wie voor de bak gaat zitten zal het niet ontgaan dat er een pikorde is.
Met zo’n rangorde is op zich niets mis, het geeft duidelijkheid en structuur.
Interessant is om te zien hoe de juffertjes er samen voor zorgen dat het niet uit de hand loopt.
Van de zeven strijden de twee grootste dieren (ik ga er gemakshalve maar van uit dat het mannetjes zijn nr. 1 en 2) om het leiderschap.

Op het filmpje zie je hoe de juffertjes er samen voor zorgen dat het niet tot een gevecht hoeft te komen.
Het valt kennelijk niet mee voor nr. 1 om numero uno te zijn.
Hij krijgt er stress vlekjes van.
Dat gegeven op zich lijkt voor nr. 2 een signaal om zijn eigen strijd te matigen.
Nr.1 blijft keurig links van het bosje wier, nr. 2 blijft hier netjes rechts van.
Telkens als nr. 1 in beeld komt verstopt nr. 2 zich, zo doen ze samen alsof de ander er niet is, hoeven ze ook niet aan te vallen.
Het ander mechanisme wat ik gezien heb is de interventie van het grootste wijfje (foto, niet op de film).
Ze heeft een kalme uitstraling, ik heb al diverse malen gezien hoe ze tussen de heren in gaat zwemmen als de gemoederen te hoog oplopen.
Zodra de mannen haar zien ipv elkaar, komen ze weer tot rust en gaan ze over tot de orde van de dag.
Alles lijkt gericht op voldoende agressie om duidelijkheid te scheppen, met een aantal mechanismen die er voor zorgen dat het zelden tot echte gevechten hoeft te komen.

[video=youtube;8ICG62mY4H8]http://www.youtube.com/watch?v=8ICG62mY4H8 [/video]

Bijlagen

• IMG_1171.jpg
    IMG_1171.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 12
Annetje,

Wederom geweldig het filmpje en de foto's.

Grt. Mark

Anne, je begint warempel een soort Bert Haanstra (vrouwlijke versie dan :)) te worden!!! Leuk hoor!

Wat ik wilde vragen:

-Waarom heb je slechts de helft van de lampen vervangen???
-Ging de plastic afdekklep makkelijk los?
-Heb je de hele lichtkap voor de operatie van het aquarium verwijderd? (neem aan van niet)
-Merk je al iets van verminderde warmte productie?

Een vragende,

Ramon

Annetje,

Wederom geweldig het filmpje en de foto's.

Grt. Mark

Wat heb jij een paar geweldige filmpjes gemaakt ,super joh.
Groeten uit brabant gerrit 75.

Hey Mark en Gerrit,

Hartelijk dank voor de complimenten.
Het maken van zo'n filmpje geeft al zo veel lol, nog leuker is het als anderen daar ook van genieten.;)

Anne, je begint warempel een soort Bert Haanstra (vrouwlijke versie dan :)) te worden!!! Leuk hoor!

Wat ik wilde vragen:

-Waarom heb je slechts de helft van de lampen vervangen???
-Ging de plastic afdekklep makkelijk los?
-Heb je de hele lichtkap voor de operatie van het aquarium verwijderd? (neem aan van niet)
-Merk je al iets van verminderde warmte productie?

Een vragende,

Ramon

Hey maatje,

Tja, Bert Haanstra, dat jij die nog kent.;)
Maarrrrrrr; on the horses, ter zake:

De lampen vervang ik in twee keer omdat ik gelezen had dat je koralen anders een licht 'shock' kunnen krijgen (heeft te maken met de productie van zuurstof radicalen meen ik). Nu denk ik dat dit vooral zal voorkomen bij het gebruik van HQI-lampen, maar ik heb het zekere maar voor het onzekere genomen. En, eerlijk is braaf, nu al heb ik het idee dat mijn bak van het ene op het andere moment van optic white glass is gemaakt.:p
De rest van de lampen volgt over een week of 3 tot 4.

Ik heb de lichtkap gewoon laten zitten. Ik heb deze eerst vertikaal gezet.
De afdekklep heeft 6 plastic schroeven die je eerst moet losdraaien. Tussen de schroefgaten zitten vijf openingen waar ik een klein mesje tussen heb gezet zodat je de klep kunt openen. Dat was een beetje pielen, ik had het idee dat als ik daar in een keer aan ging trekken de klep wellicht zou breken.
Vervolgens moet je de klep ongeveer in een hoek van 90 graden zetten tov de lichtkap en dan is er een precieze stand waarin je hem kunt loshalen van de vier klemmen die aan de onderzijde zit. Dat gaat in de juiste stand moeiteloos. Dan kan je deze even een sopje geven.
De lamp die tegen de kant zit vervang je het makkelijkst als je de andere (nr.2 en 3) eerst weghaald. Dan heb je wat meer werkruimte voor je vingers.

Of er al minder warmteproductie is? Ik zou zeggen van wel. De temperatuur stijgt minder snel als de lampen aangaan. Wel moet in dit verhaal worden meegenomen dat de kamer temperatuur nu tussen de 19 en 20 graden is.

Succes met jouw lampen!

Bijlagen

• IMG_1922.jpg
    IMG_1922.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG_1923.jpg
    IMG_1923.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 9
De herfst gaat aan Max voorbij...

Het zal niemand ontgaan zijn dat de herfst zijn intrede gedaan heeft.
De dagen worden korter en koeler, geregeld geselt de regen het land, de wegen en wie zich daarop bevindt.
Zachtjes aan zullen de bladeren verkleuren, en door rukwinden en stormen worden meegevoerd.
Een seizoen waarin ik er in het stadse wonen attent op moet zijn dat al het blad de dakgoot niet verstopt.

In ‘mijn’ Zeeland echter staan zo weinig bomen dat blad geen probleem vormt.
Hier in de dakgoten nimmer een blaadje gevonden.
Hun inhoud vormt zijn een prachtige afspiegeling van het nabije zeeleven, slordig achtergelaten door meeuwen.
Allerlei onderdelen van krabben en mosselen, laten zich hier ontdekken.
Ze maken in een oogopslag duidelijk dat het boven- en onderwaterbestaan een harde strijd is.
De krabbetjes die in Max gekoesterd worden staan in schril contrast met diegenen die louter als voedsel dienen....

Bijlagen

• IMG_1425.jpg
    IMG_1425.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 4
  • IMG_1429.jpg
    IMG_1429.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 4
  • IMG_1430.jpg
    IMG_1430.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 4
zat net het chromis filmpje te kijken, super gedaan weer enaccord Overigens hadden we het laatst over the green slimer...je kent vast ghostbusters nog wel...daarin had je slimer (die groene slijmgeest) Kijk nou eens goed naar je filmpje en dan nog eens naar Slimer uit de film... kan je hem ontdekken in het filmpje?? :P

Leuk filmpje en mooie foto's en op je bak kun je trots zijn!

Ik zou wel eens willen weten met welke lens en instellingen van je camera je die mooie foto's maakt.

Groetjes,
Gerrit

De herfst gaat aan Max voorbij...

Het zal niemand ontgaan zijn dat de herfst zijn intrede gedaan heeft.
De dagen worden korter en koeler, geregeld geselt de regen het land, de wegen en wie zich daarop bevindt.
Zachtjes aan zullen de bladeren verkleuren, en door rukwinden en stormen worden meegevoerd.

...En mijn winter depressie heeft spontaan zijn intrede gedaan.... :cool:

zat net het chromis filmpje te kijken, super gedaan weer enaccord Overigens hadden we het laatst over the green slimer...je kent vast ghostbusters nog wel...daarin had je slimer (die groene slijmgeest) Kijk nou eens goed naar je filmpje en dan nog eens naar Slimer uit de film... kan je hem ontdekken in het filmpje?? :P
Dank je wel!:biggrin:
Enne...green slimer goes to Holywood!!!PowatenaccordPowatenaccordPowat

Leuk filmpje en mooie foto's en op je bak kun je trots zijn!

Ik zou wel eens willen weten met welke lens en instellingen van je camera je die mooie foto's maakt.

Groetjes,
Gerrit
Dank je wel Gerrit.:o
De foto's zijn gemaakt met een Canon 350D (een al wat ouder model camera).
Ik gebruik een macro lens van Canon, 60 mm. Ik gebruik een zo'n klein mogelijk diafragma om zodoende zo veel mogelijk scherptediepte te krijgen.
Minstens zo belangrijk is een goed statief. Of ik fixeer de lens tegen het glas van de bak aan. De lensdelen zelf kunnen dan nog steeds vrij bewegen en dus scherp stellen.
Had jij niet recentelijk een Nikon gekocht?
Trouwens, wat heb je je bak mooi opnieuw ingericht (laten richten).;)

...En mijn winter depressie heeft spontaan zijn intrede gedaan.... :cool:

Jeetje Ramon, dan is er nog maar een remedie mogelijk: nieuwe lampen in je Maxje en dagelijks een lichtbad nemen, haha.:cool:

Agoss, balen!!!
Nou en of, je hecht toch aan zo'n koraal.:(
Het was een van de eerste bewoners van Max.:o

Lastig vind ik ook dat ik niet snap waarom hij gestorven is,
ik heb er best veel over opgezocht, maar kan geen duidelijke oorzaak vinden.:confused:

En hij was zoooo mooi.:p

Daarom nog een plaatje van hem in volle glorie.

Bijlagen

• IMG_0378.jpg
    IMG_0378.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_1465.jpg
    IMG_1465.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 4
Back
Bovenaan