Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Het raadsel van het juffertje opgelost?

Het juffertje is weer piekfijn in orde.
Gelukkig maar.

Over het acute onwel worden heb ik de volgende hypothese bedacht:
Het juffertje heeft gehapt van de lobophyllia en is daar ziek van geworden.
De observatie was immers dat de lobophyllia zwaar geïrriteerd was en het juffertje hartstikke beroerd.
Beiden hebben zich weten te herstellen.

Iemand een beter bod?

Haken en (vierkante) ogen...

Een echtpaar kappersgarnaal is sinds enkele weken een gewaardeerde bewoner van Max.
Ik had al een paartje blauwe kappersgarnalen en twee poetsgarnalen.
In vergelijking met hen zijn dit indrukwekkende dieren, mooie kleuren en een imponerend harnas met scherpe haken.

Ook indrukwekkend is de jaarlijkse omzet van deze dieren in de zeewaterbusiness:
200 miljoen dollar (Shuman et al. 2004)!

Dat geeft te denken....

Wat zou er in totaal worden omgezet in het zeewaterwezen?

En de gevolgen?

Terug naar de kappersgarnaal.
Die haken schijnen te maken te hebben met bescherming en afweer.
Daar kan ik mij het nodige bij voorstellen.
De grootste onder de ‘poetsgarnalen’, ze zijn de reinigingsdienst van grotere vissen.

In Max heb ik ze nog niet zien poetsen, ze zijn ook groter dan welk visje dan ook.

Maar dat ze dol zijn op eten blijkt wel uit onderstaande foto’s.
Met de armen vol voedsel keren ze huiswaarts.

Wie goed kijkt ziet dat deze garnaal vierkante ogen heeft!!!!????

Nog nooit zag ik een ruitvormige pupil!

Bijlagen

• IMG_0339..jpg
    IMG_0339..jpg
    63,2 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0564..jpg
    IMG_0564..jpg
    63,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG_0568..jpg
    IMG_0568..jpg
    84,9 KB · Weergaven: 13
  • IMG_0556..jpg
    IMG_0556..jpg
    52,9 KB · Weergaven: 17

De knappe kappersgarnaal; over ‘Joe catch’m all’.

Heb weer een filmpje in elkaar geprutst.

Van de kappersgarnaal heb ik een hilarische video gemaakt waarin je ziet dat hij met een geweldige snoeksprong een duik naar een bolletje eten maakt en net mist.

Wie nog beter kijkt ziet dat hij het bolletje eerst weet te ketsen met een van zijn voelsprieten waarna hij het alsnog probeert te vangen.

Veel plezier met kijken!

Kappersgarnaal maakt snoeksprong.

http://www.youtube.com/watch?v=1x_isBg7Blk

Een paar maanden geleden deed de rode flap zijn intrede in Max.
En naar ik mag aannemen waren er ook dinoflagellaten in het spel.

Het anders zo stralend witte strandje was bedekt met een rood-bruine smurrie.
Het aangetaste zand afgezogen en overgegaan tot wekelijkse waterwissels,
afzuigen en het toevoegen van bacteriën.

Er nu op terugkijkend is dat eigenlijk zo slecht niet gegaan.
Ik keek teveel naar de plekken waar het steeds terugkwam en veel minder naar de plaatsen waar het wegbleef!
Maar goed, het was er nog wel!

Sinds een dag of 10 ben ik bezig met het dagelijks toedienen van Coral snow.
De eerste 5 dagen heb ik dagelijks een ampul biodigest toegevoegd.
T'is nog niet helemaal weg maar wel duidelijk aan het minderen op de plekken waar het nog zat.

Op onderstaande foto's zie je op de rand van de kalkkokerwormkoker eerst nog rode flap, op de tweede foto is de flap weg!

Dit is mijn tweede ervaring met een algenplaag (eerst de rode pluisalg).
Voor mij is duidelijk geworden dat zo'n plaag niet zomaar komt,
alhoewel ik dat idee altijd wel had,
maar een combinatie is van stroming, KH-waarde, licht, voedsel enz enz.

Enne, there is no quick fix.
Het gaat er om geleidelijk de balans weer te hervinden.

Bijlagen

• IMG_0018..jpg
    IMG_0018..jpg
    85,8 KB · Weergaven: 4
  • IMG_1019..jpg
    IMG_1019..jpg
    73,4 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:

Topper!

Echt, je bent een topper Annetje! Die filmpjes zijn de kers op de taart in jouw dagboek, werkelijk helemaal super geweldig!

(het is weinigen gegeven, maar door jouw dagboek voel ik toch echt wel eens zo nu en dan die steek van de enorme spijt van het wegdoen van mijn zeeaquariums....................no hard feelings verder hoor ;) lieeef .................
maaruh datzelfde dagboek herinnert mij er ook steeds weer aan, dat als de tijd daar is, ik zeker weer op een bepaald moment naar een zeeaquarium hier in huis zal kijken!)

Groetjes Marjan (en fam. die even meelazen en dit dagboek ook niet overslaan)

Topper!

Echt, je bent een topper Annetje! Die filmpjes zijn de kers op de taart in jouw dagboek, werkelijk helemaal super geweldig!

(het is weinigen gegeven, maar door jouw dagboek voel ik toch echt wel eens zo nu en dan die steek van de enorme spijt van het wegdoen van mijn zeeaquariums....................no hard feelings verder hoor ;) lieeef .................
maaruh datzelfde dagboek herinnert mij er ook steeds weer aan, dat als de tijd daar is, ik zeker weer op een bepaald moment naar een zeeaquarium hier in huis zal kijken!)

Groetjes Marjan (en fam. die even meelazen en dit dagboek ook niet overslaan)
Hey Marjan,

Dankudankudanku voor uw groots compliment.
Long time no see, gezellig weer eens wat van je te horen!
Ik kan me heel erg goed voorstellen dat dat zeewater af en toe erg jeukt, het is dan ook zo anders dan zoetwater.
Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van tijd, en dan open jij weer een bijzonder dagboek.

Hartelijke groeten, ook aan je familie.

Hahaha hilarisch!!! Ik heb in literatuur ook verwijzingen naar het boek "how to raise & train your peppermint shrimp" gezien maar eigenlijk altijd gedacht dat het een hoax was. Blijkt dus niet zo te zijn!

Hoe gaan de 2 koppels Stenopus garnalen met elkaar om? Je hebt natuurlijk wel een iets grotere bak maar ben benieuwd of ze elkaar vaak tegenkomen en of het dan hommeles is. Mocht het met die gestelde intersoortelijke agressie wel meevallen dan ga ik overwegen om er ook een tweede koppel (kleinblijvende) Stenopus garnalen bij te zetten.

Groet,

Marcel

Laatst bewerkt:

Hey Ann,

Sinds een week of twee actief aan het lezen op het forum en dan zo'n gigantisch mooi en leerzaam dagboek tegenkomen. GEWELDIG actionactionaction. Nu weet ik het ook helemaal zeker ik ga mijn bak ombouwen en denk dat ik dezelfde methode ga gebruiken, alleen wel een sump.

Blijf jou dagboek met heeeeeel veeeeeeeel plezier volgen.

groetjes Jessica

Hahaha hilarisch!!! Ik heb in literatuur ook verwijzingen naar het boek "how to raise & train your peppermint shrimp" gezien maar eigenlijk altijd gedacht dat het een hoax was. Blijkt dus niet zo te zijn!

Hoe gaan de 2 koppels Stenopus garnalen met elkaar om? Je hebt natuurlijk wel een iets grotere bak maar ben benieuwd of ze elkaar vaak tegenkomen en of het dan hommeles is. Mocht het met die gestelde intersoortelijke agressie wel meevallen dan ga ik overwegen om er ook een tweede koppel (kleinblijvende) Stenopus garnalen bij te zetten.

Groet,

Marcel
Hey Marcel,

Ik heb nog niets gemerkt van intersoortelijke agressie tussen de 3 verschillende garnalen paren die ik in Max heb.
Ze komen elkaar regelmatig tegen en groot wijkt respectvol voor klein zal ik maar zeggen.

Bij jouw prachtige Stenopus Zanzibaricus kleuren de blauwe kappersgarnalen heel aardig denk ik.:p;)

Hey Ann,

Sinds een week of twee actief aan het lezen op het forum en dan zo'n gigantisch mooi en leerzaam dagboek tegenkomen. GEWELDIG actionactionaction. Nu weet ik het ook helemaal zeker ik ga mijn bak ombouwen en denk dat ik dezelfde methode ga gebruiken, alleen wel een sump.

Blijf jou dagboek met heeeeeel veeeeeeeel plezier volgen.

groetjes Jessica
Hey Jessica,

Nou, welkom op dit forum!
Ik heb even in je dagboek geneusd en zie dat je heel wat van plan bent.
Spannend hoor.
Ik ga je dagboek volgen, dan zie ik vanzelf welke methode je precies gaat gebruiken.

Succes!;)

Max gaat kleiner!

De handleiding van de RSM zegt wel iets over het aantal centimeters vis die er in Max mogen,
maar niets over het aantal centimeters garnaal.

Hmmm, vrij spel dus.;)

Toch, met 3 echtparen garnaal (kappersgarnaal, blauwe kappersgarnaal en poetsgarnaal) lijkt de woningmarkt voor garnalen in Max verzadigd.

Verzadigd?
Dat blaaskoraal is toch niet voor niets aangeschaft?
Daar zat toch een diepere gedachte achter?

Jawel, het idee was dat daar nog een groepje sexy shrimps zou komen te wonen.

Gisteren heb ik een clubje van 5 bij Arie (Aqua Compleet) gehaald.

Op de eerste foto zie je ze in de overwen maatbeker.
Het zijn echt onwaarschijnlijk kleine kriebeltjes, eigenlijk net mieren.
Een uitvergroting van deze delicaat aandoende diertjes legt een subtiel blauw lijntje bloot.

Ze zijn zo klein dat ik ze in koffie maatschepje kon uitvangen en boven het blaaskoraal kon loslaten.
Zooo klein, dat ze in dat maatschepje zelfs nog rond konden zwemmen en salto's konden maken.:p

Eenmaal los blijken ze bij het blaaskoraal in de buurt te blijven.
Eenmaal los blijken ze ook zonder vrees en vol ondernemingszin op verkenning te gaan.
Eenmaal los blijken ze zoooo klein en de vissen en andere diertjes ineens zooo groot dat ik vrees voor hun voortbestaan.:p

Een interessant gemeenschapje of duur vissenvoer?:confused:

Wordt vervolgd.

Bijlagen

• IMG_1060..jpg
    IMG_1060..jpg
    40,4 KB · Weergaven: 6
  • IMG_1057..jpg
    IMG_1057..jpg
    58,7 KB · Weergaven: 10
  • IMG_1077..jpg
    IMG_1077..jpg
    29,1 KB · Weergaven: 4
  • IMG_1082..jpg
    IMG_1082..jpg
    61,1 KB · Weergaven: 6

Die zijn echt gaaf. Ik hoop dat je ze veel zult zien. Overigens de filmpjes en foto's zijn wederom geweldig om naar te kijken.

Grt. Mark

Hey,

Zijn dit garnalen die tot de periclimenes familie behoren???
en nog een vraagje jij hebt periclimenes pedersoni samen met Amhiprion ocellaris toch?
Heb je daar geen problemen mee, kom namelijk tegen dat het beide anemoon bewoners zijn en ruzie kunnen gaan maken:confused::confused::confused:.

succes met de nieuwe aanwinsten:biggrin:.

Ben nu bezig met een dagboek op papier te maken met tekeningen hoe ik de bak en opbouw wil wordt al een heel project:cool:.

Groet jessica

Hoi Mark, Bjorn en Jessica,

Dank voor jullie reacties.

Het zijn inderdaad enige diertjes, alleen heb ik grote zorg over hun voortbestaan in Max.
Tot nu toe heb ik er voor het slapen gaan wel telkens 5 geteld,
maar vanochtend kwam ik niet verder dan drie. :(
Bovendien hangen de Juffertjes verdacht veel in hun buurt rond.

Hmmm. Helemaal gerust ben ik er nog niet op.
Terwijl ik dit schrijf schuift nummer 4 in beeld, pak van mijn hart. Pfff.:p

Ze behoren voor zover ik weet tot de familie hippolytidae.
In theorie en ook in de praktijk (maar nog niet de mijne) kunnen ze door anemoonvisjes opgegeten worden, maar die talen er gelukkig niet naar.

Ik voer de overige diertjes momenteel iets vaker,
in de hoop dat ze de nieuwe kriebeltjes als medebewoners zien en niet als een lekker hapje.

Wat opviel na het inbrengen was dat een aantal vissen nieuwsgierig op bezoek ging bij de nieuwe garnaaltjes, zelfs de schuwe zesstreep heb ik eens, zij het vluchtig, kunnen vastleggen.

Al met al zal ik blij zijn als ik vandaag mijn 5 schaapjes weer op het droge heb.

Hartelijke groeten, het garnalenhoedstertje.:cool:

Bijlagen

• IMG_1084..jpg
    IMG_1084..jpg
    57,5 KB · Weergaven: 4
  • IMG_1085..jpg
    IMG_1085..jpg
    47,7 KB · Weergaven: 2
  • IMG_1091..jpg
    IMG_1091..jpg
    57 KB · Weergaven: 2
  • IMG_1092..jpg
    IMG_1092..jpg
    77,5 KB · Weergaven: 4

Ik ga je dagboek echt goed in de gaten houden!
Vooral die sexy shrimps! (ik wil ze ook graag, maar dat wist je waarschijnlijk al)
gaat het je misschien ook lukken om een filmpje van ze te maken?

Veel succes!
x

Ik ga je dagboek echt goed in de gaten houden!
Vooral die sexy shrimps! (ik wil ze ook graag, maar dat wist je waarschijnlijk al)
gaat het je misschien ook lukken om een filmpje van ze te maken?

Veel succes!
x

Hey Celeste,

Die sexy shrimps zullen het best goed doen in jouw bak.
Bovendien heb jij een anemoon, dat is een natuurlijke symbiose partner voor hen.

In Max is het nog even afwachten of ze zich kunnen handhaven.
Tot nu toe zijn ze nog allemaal aan boord.
Overdag blijven ze redelijk bij elkaar, in de nacht gaan ze op stap.
Huiveringwekkend vond ik dat er eentje vlak bij de overloop zag zitten.

Ik heb al wat beelden van hen gemaakt, heb alleen nog geen 'verhaal'.
Als ik morgen tijd heb zal ik kijken of ik wat 'voorlopige' beelden kan uploaden.

Ja Liesje, ik las het in je dagboek. :biggrin:

Leuk om te weten wie ze nog meer hebben en wat de ervaringen zijn:o.
sexy shrimp zijn leuk, wij hebben ze ook, zitten heeeel enthousiast te wiebelen de hele tijd :D

Annetje,

Als je dan bij die 'voorlopige' beelden gelijk even een nieuw overzichtsfotootje plaats, ben benieuwd naar het gehele plaatje zoals hij er nu bij staat :rolleyes:

Back
Bovenaan