Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Heb zopas mijn water dat uit kalkreaktor stroomt gemeten, co² staat dicht, ph 7.32. co² zal vermoedlijk binnen een half uurtje weer open gaan want hqi's branden pas. Bak heeft nu ph 8.16

Kan dit kwaad, of is het beter alles te vertragen om de reaktor zuur te kunnen houden? Zie ook mijn berichten hierboven

Enkele betere foto's van de stekjes van Freddy.
Alles gaat nog steeds goed, enkel de Hystrix heb ik wat mijn twijfels over, maar het was dan ook een gokje waard.
De pompende xenia heb ik 3 stekjes op 3 verschillende plaatsen, maar ze doen het allemaal goed.
De hele kleintjes (1à2mm) pompen (nog) niet. Is dit normaal?
Ook de naam "Hystrix" vind ik niet terug in mijn boek. Bestaat hier nog een andere naam voor?

Hopelijk heb ik de namen juist

Montipora
Tubinaria
Xenia
Xenia
Acro's overzicht

Bijlagen

• Freddy-Xenia.jpg
    Freddy-Xenia.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 13
  • Freddy-Xenia2.jpg
    Freddy-Xenia2.jpg
    80 KB · Weergaven: 13
  • Freddy-Tubinaria.jpg
    Freddy-Tubinaria.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 14
  • Freddy-Montipora.jpg
    Freddy-Montipora.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 19
  • Freddy-overzicht.jpg
    Freddy-overzicht.jpg
    116,6 KB · Weergaven: 20
De acro's
Het zijn niet allemaal echte acropora's, maar ik ben natuurlijk vergeten dewelke, laat staan dat ik nog weet wat het dan wel is.

Bijlagen

• Freddy-acro-rood.jpg
    Freddy-acro-rood.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 14
  • Freddy-acro-groen.jpg
    Freddy-acro-groen.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 15
  • Freddy-acro-bruin.jpg
    Freddy-acro-bruin.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 13
  • Freddy-acro-blauw.jpg
    Freddy-acro-blauw.jpg
    102,6 KB · Weergaven: 14
  • Freddy-hystrix-roze.jpg
    Freddy-hystrix-roze.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 15
Vraagje:
Mijn tapijtanemoon is verhuisd naar mijn toilletgedeelte.
Dit heeft zo'n 3 dagen geduurd om 0.5meter af te leggen.
Net een bulldozer, alle bodemmateriaal moest mee verhuizen.
Resultaat: kale glasplaat.
Dit was niet de bedoeling want de anemoon (samen met de Occelarisjes)moesten de centrale blikvangers worden.
In het midden van mijn bak heb ik een grote open zwemruimte waar alle plaats was voor de anemoon om te groeien.
Ook voeren wordt lastig nu.
Misschien had de anemoon teveel stroming, die had ik al verminderd, of teveel licht.
Eerste foto 29/08
Tweede foto 02/09, en hij kan niet meer verder
Is er een trucje om de anemoon terug te jagen? (stromingspomp op richten, verhongeren, ...?)

Tweede vraagje:
De anemoon lijkt mijn Occelarisjes niet te aanvaarden, verder dan wat "gezoen" komen ze niet (zie foto). Ik weet ook dat dit geen natuurlijke symbiosedieren zijn. Komt dit nog goed?
Mijn Kauderni's hangen ook altijd boven de anemoon. Is dit een natuurlijk verschijnsel/verdediging?

Bijlagen

• overzichtwc 31.08.04.jpg
    overzichtwc 31.08.04.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 18
  • overzichtwc 02.09.04.jpg
    overzichtwc 02.09.04.jpg
    114,1 KB · Weergaven: 21
  • tapijtanemoon-occelaris.jpg
    tapijtanemoon-occelaris.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Hallo Stephan,
Zoek eens "seriatopora hystrix" in je boeken of op het net; je zal het dan wel vinden.
Ik vind het erg leuk dat je de tijd neemt en nakweek-dieren aankoopt. Het duurt wel wat, maar je zal ongetwijfeld veel plezier beleven aan de groei ervan.
Persoonlijk vind ik de plaats van de anemoon niet zo slecht... maar smaken verschillen en jij zal wel een beter zicht op de zaak hebben. Ik vrees dat je weinig kan doen om een anemoon te dwingen ergens te blijven. Over voeren zou ik me geen zorgen maken: die anemoonvissen brengen vanzelf grotere stukken (zoals bv. mossel, kokkel, enz...) naar hun gastheer eens ze die geaccepteerd hebben, waar je dat ook in het aquarium gooit.
Jens.

hoi Stephan

ik zit net even wat foto's tebewonderen en de opstart.
ik moet zeggen zeer mooi vooral toilet idee :D kom er maar eens op
zeker geslaagd, nu mis ik eigenlijk alleen hoe het met je bidsprinkhaan is.
of ik heb er overheen gelezen ??
maar probeer hem er zeker uit tehalen, het is en blijft een roofdier !

Andre

Oei,:confused:

Dat beest was ik eigenlijk wat aan het vergeten.
Sommigen beweren mij daar niet al te druk om te maken en hem gewoon te laten zitten.
De laatste weken zie ik hem niet meer, maar ik hoor hem destemeer!
Het enige wat ik soms vind zijn opgepeuzelde krabbetjes, dus voorlopig is hij nog nuttig (denk ik:cool: )
Zopas heb ik trouwens nog 2 garnalen bijgekocht.
Mijn eerste garnaal stelt het uitstekend, ondanks ik schrik had voor die bidsprinkhaankreeft. Daarom was ik begonnen met ééntje.

Suggesties om hem te vangen zijn welkom, maar zoals ik al elders gelezen heb lijkt een valletje overdag geen optie. Daar is hij veel te schuw voor.

De reden dat het tussen je anemoonvisjes en de tapijtanemoon niet "klikt" is heel simpel; In de natuur vormen de tapijtanemoon en de A. occelaris ook geen symbiosepartners. Tot nu toe zijn enkel A. clarkii in deze tapijtanemonen waargenomen. Vergeet niet dat de tapijtanemoon erg verschilt van andere anemonen, niet alleen kwa vorm, maar ook kwa plakkerigheid en agressiviteit.

Het gemakkelijkst voer je deze anemonen trouwens met een klein mosseltje van de visboer (zonder schelp natuurlijk). Deze tapijtanemoon hoort eigenlijk niet thuis in een rifbak. Je houd altijd het risico dat ie gaat wandelen op een nacht, over/langs je (steen)koralen komt welke daarna waarschijnlijk spontaan zullen afsterven.

Hallo Stephan.
Mooi idee die WC.Als ik naar de club in oudenaarde ga weet ik direkt waar het toilet is.

Yvan,

Ik ben niet van plan de vergaderingen bij mij thuis te houden hoor,
maar iedereen die ook zo bezeten is van zeebakken is altijd welkom bij mij.
IK krijg graag opmerkingen over wat ik juist of fout doe.
Dit forum heeft mij al veel geholpen, maar sommige zaken moet je toch life zien,

Tot vrijdag?

Stef,

Hallo Dennis,
Dank u voor de reaktie, jouw commentaar is een beetje wat ik al vreesde.
Toch enkele opmerkingen:
Ik stuur niemand geen verwijten, maar meen toch overal te horen dat clownvisjes zowat alles met netelcellen als "huisje" kunnen gaan beschouwen.
Tot vervelens toe voor bv. Euphilya en met alle nare gevolgen vandien.
Onze bakken zitten toch vol met dieren die in de natuur ook niet samenleven!
CrocoDillon zei:
http://lib1.store.vip.sc5.yahoo.com/lib/marinedepotlive/AnemoneSymbioticMap.htm

Daar kan je vinden welke clownsvis in welke annemoon voorkomt in de natuur. Mijn ocellaris bewoont een Tepelannemoon, geen natuurlijke host. Jou tapijtannemoon zal een goede "woning" zijn voor je ocellaris, daar had je die andere annemoon niet voor nodig (waar ik de naam niet van weet). De tapijt annemoon zag er op de eerste foto wat slechter uit, misschien door de stress, zal wel goedkomen :D
jouw tweede argument is dat hij 's nachts kan gaan wandelen.
(Ik weet niet hoe ik een tweede citaat moet invoegen)
Eén van de redenen waarom ik een tapijtanemoon wou is juist dat als hij éénmaal gevestigd, niet meer gaat wandelen. Dit in tegenstelling tot andere anemonen.
Ook de ruimte om te groeien heeft hij zat bij mij (voor enkele jaren toch)
Mijn koralen aanraken zie ik niet direkt gebeurenwant tot klimmen acht ik hem niet in staat. (wandelen als een bulldozer wel)

Waar ik je intussen wel gelijk moet in geven is de agressiviteit en de plakkerigheid. Een kanarie-lipvisje heeft het met z'n leven moeten bekopen!
Ook een egel is er eens ingevallen met een waar gevecht als gevolg. Egel was geschrokken door aangaan van de verlichting. Hier zijn beide kampen zonder kleerscheuren afgekomen.

Misschien niet echt de goede beslissing geweest om een tapijtanemoon aan te schaffen, maar voorlopig ga ik er toch nog wat mee door...
Laat dit een lesje zijn voor al wie twijfelt.

Stephan,

In HZ van deze maand staat toenvallig een stukje over de tapijtanemoon en zijn natuurlijke symbioseparters. Zelf heb ik er ook een aantal in speciaalbakken, en allemaal wandelen ze geregeld rond in een circel van pakweg 50cm en vergis je niet: Klimmen kunnen en doen ze wel zeer zeker!

Dennis zei:
Stephan,

In HZ van deze maand staat toenvallig een stukje over de tapijtanemoon en zijn natuurlijke symbioseparters. Zelf heb ik er ook een aantal in speciaalbakken, en allemaal wandelen ze geregeld rond in een circel van pakweg 50cm en vergis je niet: Klimmen kunnen en doen ze wel zeer zeker!
Wat is HZ?
Is dit ergens te zien of te downloaden?

Nog enkele foto's tapijtanemoon - Occelaris

Ze kunnen het blijkbaar al heel wat beter met elkaar vinden, maar nog altijd niet 100%. Maar de visjes geven niet op.
Deze morgen is de anemoon grondig ontdaan van alle vuiligheid door de visjes, tot diep in de mond
De anemoon gaf hierbij geen krimp meer.

Bijlagen

• tapijtanemoon-occelaris3.jpg
    tapijtanemoon-occelaris3.jpg
    146,7 KB · Weergaven: 14
  • tapijtanemoon-occelaris4.jpg
    tapijtanemoon-occelaris4.jpg
    181,3 KB · Weergaven: 14
Back
Bovenaan