Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

rijmpje zei:
mmmm vissticks voor ons heel lekker ja met al die smaakstoffen.

plantaardige olie zout specerijen en natuurlijke aroma,s en vergeet al die conserverings middelen niet.
ik mot het niet in me bak hebben danny!!!!

dany de volgende keer naar de markt gaan en vragen om wat rest afval van koolvis vissticks is voor 75 % uit koolvis gemaakt maar nu zonder al die toevoegingen.

roetjes raymond,

Hallo,

De fishsticks die ik gebruikte waren er natuurlijk zonder het paneermeel. En rijmpje, laat eens wat diepvriesvoer ontdooien en wat stukjes fishsticks. Ga hierna eens het fosfaatgehalte van dit dooiwater meten en zeg me dan wat je liefste in het water hebt? Smaakstoffen in de gewone fishsticks?? Zou me echt verwonderen. De vitaminen kwamen gewon van bij de apotheek. Het was een klein flesje wat ze in die tijd aan baby's gaven, maar moet je spijtig genoeg de naam schuldig blijven. Er zijn nu wel andere goede of zelfs betere vitaminen preparaten ( speciaal voor zeewater ) in de handel. Ik kan je wel zeggen dat mijn anemoon met dit voedsel in korte tijd uitgroeide van de grootte van een ondertasje naar een prachtig dier groter dan een eetbord.

Groeten,

Dany

voor dat de vissticks gepaneerd worden wordt het visvlees gemengd met de nodige smaakstoffen en olie, de olie maakt de eiwiten los in het visvlees.
om zo de nodige binding te krijgen als ze gefrituurd worden en niet uit elkaar vallen, tijdens dit proces worden ook de nodige conserverings middelen er bij gedaan.

de vitamine zijn denk ik davitamon op water basis word nog steeds veel gebruik, ook door mij zelf mijn vissen doen het er goed op dus waarom niet:)
ik voer mijn anemoon al maanden niet meer, hij pikt echt meer dan genoeg mee als ik de vissen voer.

het leuke is nu en moet je maar eens proberen om je annemoon nu niet meer te voeren ik geef 70% kans dat deze zich dan gaat splitsen, zo heb ik me annenmoon ook al twee keer gesplits maar is niet met zekerheid te zeggen dat elke annemoon dit doet.

dus gewoon ff twee maanden voeren en dan in een keer stoppen en binnen de korste tijd heb je er twee.

Hallo,

Hoe lang staat je hamerkoraal al in de bak, ik vermoed niet langer dan een week?
Heeft ie veel stroming, weinig stroming of matig?

Ik zal me er niet al te veel zorgen over maken, bij mij staat de hamerkoraal ook wel eens een paar dagen wat minder open.

Al staat hij er nog niet zo lang in dan is het een kwestie van tijd het koraal moet nog wennen aan het water, licht en stroming.

Succes verder met uw bak, ziet er al veel belovend uit!!

Groet,
Marinus.

Op wat foute algen en een aantal ganzevoetjes (kleine zeesterretjes (zoals Rijmpje vermeldde)) zie ik niks fout. De "wortels" zijn ook kleine kalkkokerwormpjes. Op je stenen zullen veel dingen groeien, zowel in, onder als op de stenen. Meestal als het vast zit hoef je je geen zorgen te maken (uitzondering van rode/paarse/bruine algen). Je kan je beter zorgen maken over bewegende diertjes. Sommige slakjes eten koraal, sommige krabbetjes ook, planaria wil je ook niet........dat soort dingen.

ArjenT zei:
kan je beter zorgen maken over bewegende diertjes. Sommige slakjes eten koraal, sommige krabbetjes ook, planaria wil je ook niet........dat soort dingen.
Ik sluit me bij Arjen aan. Alleen... Word niet al te paranoia op slakjes enzo. Zolang de slakjes niet op/zeer dicht in de buurt van de koralen zitten, is er geen reden om aan te nemen dat...

Ik zou persoonlijk wat doen aan de algen en de deelanemonen. Verder af en toe 's nachts met een zaklantaarn controleren of er geen krabben zijn. Koraal-etende slakjes zijn ook vaak nacht-actief, en zijn dan aan de voet of gewoon OP de koralen te vinden.

Dank u, maar denk je nu echt dat het ganzevoetjes zijn?
Ze staan op een steeltje en verplaatsen zich niet!

Vandaag nog wat aankopen gedaan:
-ca-testje: eindelijk binnen, ca 420 perfect dus
-40 liter zeewater: eerste waterwissel uitgevoerd
-een doorloopfiltertje voor kooltjes, en wat pvc om alles mooi weg te werken. Eveneens voorzien om later doorloopfiltertje voor fosfaatkiller te plaatsen
-2 Occelarisjes, hopelijk doen ze het beter dan de eerste. 1dood en 1 spoorloos.
(Dit waren mijn eerste visjes die het niet gehaald hebben)
De nieuwe visjes waren vrijwel direkt geïnteresseerd in de tapijtanemoon.
Ze zwemmen er graag boven en pitsen en vrijven aan de anemoon.
Dit zou ik een succes vinden mochten ze zo snel in de tapijtanemoon gaan wonen. En toch had ik wat schrik, wetende dat de anemoon reeds een lipvis te pakken had. (Zou dit kunnen doen vermoeden dat het wildvang zou zijn? Slechts de helft heeft het gehaald in de winkel, ze zijn klein maar verschillend van gestalte en hebben een licht ingevallen buikpartij)
-Nog een mooi stuk Euphyllia (?)

Vandaag heb ik eindelijk mijn garnaal terug gezien

Bijlagen

• occelaris.jpg
    occelaris.jpg
    152,7 KB · Weergaven: 17
  • euphyllia2.jpg
    euphyllia2.jpg
    160,8 KB · Weergaven: 22
Stephan Reyntjens zei:
Dank u, maar denk je nu echt dat het ganzevoetjes zijn?
Ze staan op een steeltje en verplaatsen zich niet!
Denk een soort alg/wiertje, heb ik ook enkele van gehad.

En de annemoon zal annemoonsvisjes niet herkennen als voedsel ;) Als het goed is zullen de annemoonsvisjes andere vissen bij de annemoon vandaan houden waardoor de andere minder kans maken gepakt te worden...

Ik vind dat hij al mooi staat,Speciaal opgebowd rif ( wel mooi zo )

Groeten,
Luc

Vandaag klein beetje paniek, mijn tweede Euphyllia staat niet mooi.

Zoals mijn ander stuk hamerkoraal lijkt hij te reageren op het felle licht. Het linkse gedeelte en de zijkanten/onderkantjes die wat in de schaduw staan, staa wel mooi open.
Verplaatsen? Of toch wat afwachten?

Eerste foto is twee dagen geleden

Bijlagen

• euphyllia2.jpg
    euphyllia2.jpg
    160,8 KB · Weergaven: 659
  • euphyllia3.jpg
    euphyllia3.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 665
Lijkt me einde oefening voor het koraal :( Je ziet het skelet al overal doorheen komen. Zonde. Stond deze soms vol in de stroming?

Gr. Martin

Het stuk waar je het skelet door ziet verlies je ( denk ik ).hoelang draait je bak al ?Misschien een beetje vroeg erin geplaatst.

Groeten,
Luc

Ik vrees het ook:(

Mijn bak draait inderdaad nog niet zolang, bijna 3 maand.
Het was dan ook een eerste poging.
Toch wil ik de oorzaak kennen, het linkse gedeelte in schaduw doet het wel goed. (Misschien niet zo duidelijk op foto)
In felle stroming stond hij niet, wel centraal onder hqi 150w 10000K met afdekruit lamp.
Kan men teveel aan licht geven, in winkel stond hij onder t5

En ook nog een ledertje gekocht voor mijn wc-gedeelte, stond nog volledig leeg. Bij voorkeur moet hier iets onderhoudsvriendelijks komen.
Voorstellen welkom.
Vandaag is mijn tapijtanemoon ook op wandel geweest, en heeft z'n zinnen blijkbaar ook op deze intieme plek gezet. Niet echt in het zicht meer en bovendien onmogelijk te voeren. Hij moest m'n centrale blikvanger worden. Jammer genoeg ook zijn m'n Occelarisjes hem niet gevolgd.
De Occelarisjes waren wel steeds in de buurt, maar niet echt welkom. Regelmatig gingen ze met hun kopje tegen de anemoon wrijven, maar gisteren zag ik een visje met wat stukjes tentakels aan z'n lijfje kleven. (foto niet duidelijk)

Bijlagen

• occelaris-tentakels.jpg
    occelaris-tentakels.jpg
    67,1 KB · Weergaven: 45
  • overzichtwc 31.08.04.jpg
    overzichtwc 31.08.04.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 19
  • sarcophyton2.jpg
    sarcophyton2.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Stephan Reyntjens zei:
Vandaag vond ik onder een steen verdachte "diertjes".
Lijken mij een plaagje.
Weet iemand wat dit zijn, of wat eraan te doen?
Kalksponsjes. Leuk, niet druk om maken :)

Vanavond bij "Freddy" van dit forum langs geweest.
'k Heb heel wat stekjes gekocht van vanalles en nog wat.
Ik heb bewust voor kleine en bescheiden stekjes gekozen omdat mijn bak nog wat jong is, maar tegen zulke democratische prijzen en een goede ontvangst kon ik het niet nalaten eens het een en ander te proberen.
Altijd beter (denk ik) om nagekweekte dieren te kopen.
Alvast een voorproefje, de rest volgt nog wel want hqi's zijn al uit.

Ik heb 2 dagen geleden dus toch maar de sp3000 pomp van AM op mijn kalkreaktor gezet (AM 1000), omdat dat kleine kraantje toch altijd verkalkt.
Ook die pomp liet ik afslaan (samen met co² magneetventiel) wanneer ph bak te laag komt. De interne circulatiepomp blijft uiteraard wel aanstaan.
Ik wou dit doen om mijn bak dan niet nodeloos verder te laten verzuren, en eveneens mijn reaktor zuur genoeg te houden.
Ik weet nog steeds niet of dit wel de juiste (of beste) manier is.
Bijkomend probleem is wel dat wanneer dat opvoerpompje afslaat, de reaktor 5cm leegloopt langs dit pompje heen. (Wel heel traag) Gevolg: interne circulatiepomp loopt droog tot er weer gepompt wordt.
Heb al met een klein terugslagventieltje geprobeerd (zie foto), maar helpt niet.
Nu blijft pompje 24/24 draaiien.
Suggesties graag.
Ik had al gedacht om mijn pompje te laten aanzuigen in mijn bak boven, maar hierdoor verhoogt de capaciteit weer teveel en het is niet veilig bij langdurige stroompannes

Bijlagen

• sp3000.jpg
    sp3000.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 16
  • terugslagklepje.jpg
    terugslagklepje.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan