Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Re: Stomme fout van mij!

Stephan Reyntjens zei:
En dit ondanks ik de ph kalkreaktor van 6.3 naar 6.15 gebracht had
Of beide waarden moeten omgedraaid worden...OF...ik begrijp de relatie "ph verlagen kalkreaktor" niet met "ph daarom hoger in de bak"!

Re: Stomme fout van mij!

Hallo ArjenT
Stefan zegt dat de pH in de aquarium gezakt is naar 7,7

ArjenT zei:
Of beide waarden moeten omgedraaid worden...OF...ik begrijp de relatie "ph verlagen kalkreaktor" niet met "ph daarom hoger in de bak"!

Er staat "ondanks" wat suggereert dat de pH te laag is terwijl hij de ph van de kalkreaktor naar beneden heeft gehaald! :confused: Ik snap het niet helemaal!

ArjenT zei:
Er staat "ondanks" wat suggereert dat de pH te laag is terwijl hij de ph van de kalkreaktor naar beneden heeft gehaald! :confused: Ik snap het niet helemaal!
Toch bedoel ik het zo. Ik merk dat mijn ph 'snachts constanter blijft bij een hoge kh-waarde. Maanden geleden bleef mijn kh en ca waarde steeds steigen, resultaat was dat de ph van het aquarium nooit onder de 8 kwam. Dus heb ik het rendement van de kalkreaktor wat geminderd door minder co² te gebruiken (wordt bij mij geregeld door een ph-controller).
Nu had ik het omgekeerde voor, waardoor ik gaan controleren ben op de kh...

Ik heb geen dieren verloren, maar een aantal stonden minder mooi, en enkele kregen witte plekken. Verder doen buttons het niet goed, op de knaloranje na.
Maar misschien heeft de hogere temperatuur hier wel iets mee te maken.

Yves, ik denk niet dat het kalkwater hier iets mee te zien heeft. Ik vervang de inhoud ong. om de twee weken, en soms is de hydroxide dan wel al eens uitgewerkt en neergeslagen. Maar ik denk niet dat hierdoor een omgekeerde werking ontstaat. Ik laat het kalkwater druppelen uit de reaktor, toen het vroeger uitstroomde onder water, kalkte het onmiddellijk dicht. Maar hierdoor is er wel een klein beetje kontakt met lucht.

Laatst bewerkt:
Stephan,

vraag eens na bij Freddy, ik herinner me vaag nog iets dat hij me dergelijk probleem had.

Yves

Yves, ik denk niet dat het kalkwater hier iets mee te zien heeft. Ik vervang de inhoud ong. om de twee weken, en soms is de hydroxide dan wel al eens uitgewerkt en neergeslagen. Maar ik denk niet dat hierdoor een omgekeerde werking ontstaat. Ik laat het kalkwater druppelen uit de reaktor, toen het vroeger uitstroomde onder water, kalkte het onmiddellijk dicht. Maar hierdoor is er wel een klein beetje kontakt met lucht.[/QUOTE]

Ik heb in mijn kleine bak een dood krabbetje gevonden.
Het is geen vervelling.
Maar het is (was) wel een prachtdiertjes, het lag tussen de buttons. Nooit had ik het eerder gezien.
Misschien iemand die dit diertje kent?

Bijlagen

• krabbetje.jpg
    krabbetje.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 10
Lijkt op deze uit dagboek Andy (post 42)

Stephan Reyntjens zei:
Ik heb in mijn kleine bak een dood krabbetje gevonden.
Het is geen vervelling.
Maar het is (was) wel een prachtdiertjes, het lag tussen de buttons. Nooit had ik het eerder gezien.
Misschien iemand die dit diertje kent?

het is volgens mij een lybia soort maar welke weet ik niet :o
maar het kan ook een Lissocarcinus laevis zijn.

Laatst bewerkt:
Stroompanne

:( :o :mad:

Een ramp in mijn bak!
Gisterenavond rond 0.00h viel hier de stroom uit. Een uurtje later was het probleem gevonden, maar hiervoor moest de straat opengebroken worden.
Deze morgen om 7h zijn de mensen van Gaselwest hieraan begonnen, maar intussen zag ik mijn pygo onderste-boven op de bodem in een anemoon hangen.
Het was mij bij mijn eerste aanblik ook opgevallen dat er tientallen ganzevoetjes, slangsterretjes, slakjes, enz. op de voorruit zaten, waarschijnlijk op zoek naar zuurstof. Ook de paar vissen die ik vond hapten naar lucht en zagen er belabberd uit.
Ik heb van de werknemers dan wel een elektro-groep in bruikleen gekregen, onmiddelijk alle pompen en afschuimer in werking gesteld. Ook extra zuurstofpompjes erbij gehaald. Dit mocht pas deze morgen voor het lawaai, en omdat ze ook wel zagen dat het dringend was. Ik dacht eigenlijk ook wel dat de dieren het langer zouden uithouden.
Rond 10 h was de panne hersteld, maar mijn bak heeft onherstelbare schade opgelopen. Zelf het water begon lichtjes te ruiken.
De pygo lijkt te herstellen, evenals de 4 grote dokters.
Maar ik vond 3 dode Loriculusjes, en de andere 2 vind ik ook niet meer.
Blijkbaar zijn (dwerg-)keizers dus heel gevoelig aan zuurstoftekort.
Ook de koraaltjes aan het wateroppervlak zijn verdroogd, maar dit gaat enkel om de toppen.
Hopelijk blijft de schade op lange termijn beperkt.
Echt balen zo'n nachtelijk avontuur, bovendien dacht mijn vrouw deze nacht dat ze moest bevallen ook. Dan maar met zaklampje de toiletzak klaarmaen ook.
Ik voel me echt rottig, mijn groepje dwergkeizertjes ineens weg.

Bijlagen

• stroompanne.jpg
    stroompanne.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 15
  • loriculussen dood.jpg
    loriculussen dood.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 14
Verschrikkelijk, man ! Sterkte met dit drama.

groet
jw

Stef,

Veel sterkte.

Oplossing zoals Tanne met de UPS heeft iedereen wel aan gedacht. Maar denkt bij zichzelf, we hebben daar nog wel tijd voor. Tot het onmogelijke gebeurt, zoals bij jou. Balen, maar duimen dat de rest mooi hersteld.

Groeten

Joachim

Dat is natuurlijk even schrikken Stephan..........wat je ook kan doen....een luchtpompje die op batterijen werkt. Had ik een tijd terug ook als uiterste redmiddel.

Een tijdje terug had The Seahorse een geweldige aanbieding van de loricullussen, dat waren hele mooie al zeg ik het zelf. Misschien kun je daar eens informeren!

Amai, ik lees dit nu pas ........

Heel veel sterkte!!! Hoop dat verdere schade uitblijft....

Tjonge, dit wens je niemand toe. Een aantal loriculussen moet geen probleem zijn, maar ik snap dat dit zeer doet.

Het is de put dempen als het kalf verdronken is, maar ik raad je sterk aan een enkele streamer (een BEETJE stroming is al genoeg!) aan een UPS te hangen om zo een lange tijd een stroomuitval te kunnen overbruggen. De streamer heb je waarschijnlijk al, UPS'en zijn tegenwoordig ook heel betaalbaar. Schuimer et cetera heb je niet nodig, maar je zou kunnen overwegen er ook nog een luchtpompje bij aan te sluiten wat alleen actief wordt tijdens stroomuitval. Een grove bellenbaan is genoeg, je hoeft dus geen bruissteentjes et cetera weg te werken.

Sterkte! Ik adviseer je om als alles weer een beetje op orde is enkele stukken VERS levend steen te plaatsen.

Hopelijk niet nog meer verliezen?

dit wil niemand meemaken... sterkte, en hopelijk blijf je van verdere schade bespaard..

groetjes, nismodude

Pffff echt erg!!!! krijg het gewoon aan mn maag alsk die foto van de emmer zie.......hopen dat het bij dit verlies en wat bruine toppen blijft!!! sterkte Stephan!!!

Back
Bovenaan