Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Duur schooltje vissen...de meeste gaan voor blauwoogjes oid! :p Aan kleur geen tekort in ieder geval! Je bak staat er goed bij....van links naar rechts, van soften naar steenkoralen. Is dat ook de bedoeling geweest om een splitsing in je bak te hebben??

ArjenT zei:
...van links naar rechts, van soften naar steenkoralen. Is dat ook de bedoeling geweest om een splitsing in je bak te hebben??
Nee hoor, er staan links wel degelijk steenkoralen ook. Bovenaan een grote hystrix, in het midden 2 kleine acro'tjes en ook 2 soorten Euphyllia.
Maar links schuilt er een ander probleempje:
Mijn aquarium heeft buitenmaten van 50cm diep, 70cm hoog.
12 jaar geleden bij de verbouwing wist ik nog niet dat een aquarium dat dieper is dan hoger, makkelijker inricht. Als ik dieper wil, zit ik in de badkamer.
tweede probleem is dat het linkse gedeelte aan de achterzijde op het toillet uitkomt. In het midden staat een grote steen, om doorkijk naar het toillet te vermijden. (In het midden is de bak open tot achteraan)
Resultaat is dat ik links maar ongeveer 15cm diepte heb, op 65cm hoogte. En dat is heel moeilijk in te richten en te verlichten, vandaar...

Ik heb een accidentje gehad. De vlotterschakelaar is door het zout blijven hangen. Gevolg was dat de magneetklep bleef open staan en de sump begon over te lopen. Ik schat zo'n 150 liter zoet water gemengd in het systeem. Zoutgehalte stond op 1016!
Onmiddellijk om de paar uren een kilotje zout in de sump tot ik na 24h weer op 1022 stond. Nu vul ik nog dagelijks verdampte water bij met zo'n 6 liter zeewater.
Nu sta ik op 1023, en ga hiermee door tot 1024.
Dit is nu zo'n week geleden, blijkbaar zonder schade.

Nog een fotootje met oa de 5 Loriculusjes. Dit lukt heel goed. Er wordt wel eens kort geknokt, maar zonder veel erg. Dit duurt altijd slechts enkele seconden.

Ook sinds ik mijn nitraat van 25 weer op 1 gebracht heb, en zo kan houden, ben ik terug meer gaan voeren. (Dit was ook de reden dat ik 5 extra visjes durfde kopen.)

Mijn verversingsregime heb ik ook wat geminderd. Ik merk dat 120l/week teveel van het goede was. Om de twee weken, en geregeld met zeewater (zal met het warmere weer voorlopig moeten stoppen) heeft mij betere resultaten.

Bijlagen

• overzicht 22-04-06.jpg
    overzicht 22-04-06.jpg
    128 KB · Weergaven: 83
Ziet er echt heel mooi uit. :goed:

Mooi zo'n schooltje loriculussen. Je hebt veel lef.

Gr. Roy

erg tof dat schooltje!

De rest ziet er ook goed uit!En buttons samen met een pygo vind ik ook wel apart;)

michael zei:
erg tof dat schooltje!

...En buttons samen met een pygo vind ik ook wel apart;)
Ik heb de pygo nu al meer dan een jaar. Een hele rustige, ietwat schichtige vis die nog nergens aangekomen is. En moeilijk vind ik hem ook niet echt, maar misschien speelt de faktor geluk ook wel wat mee. Hij is absoluut niet dominant, en verdient eigenlijk wel wat extra aandacht bij het voederen.
Volgens mij vergelijkbaar met een Navarchus qua verzorging.
Ik vind het nog steeds overdreven te stellen dat maar 1 vis op 100 een langere levensverwachting haalt. (Misschien is dat wel waar, maar hoeveel clownvisjes zijn een lang leven beschoren?)

De Loriculusjes daarentegen zijn heel aktieve bijtjes, en mijn voorig stel beet wel naar de koralen!

testje met nieuw zout "Reef Ocean"

Via ons clubje www.ocellaris.be hebben we eindelijk ons zout binnen gekregen.
Reef Ocean van het Italiaanse merk Prodac.
Niet zo gekend bij ons, maar het zou wel veel onder de kwekers gebruikt worden.
Men had me gezegd dat het water goed warm moest zijn, om het zout opgelost te krijgen. Dit was bij mij niet echt een probleem. Enkele uren na het toevoegen van het zout, op kamertemperatuur (20°?) was alles opgelost en het water weer helder.
Vandaag, 24h later en lichtjes bijgewarmd, heb ik enkele gegevens getest, en die zijn veelbelovend!
(Voor alle duidelijkheid, reef ocean is voor koraalbakken, maar ze hebben ook Fish Ocean.)
Ik heb 39gr/l toegevoegd, (dat doe ik ook voor Reef chrystals en Tropic Marin) 4680gr dus op mijn 120l osmosewater.
Daarmee bekom ik een sg van 1023.5, wat bij mij hetzelfde is als voor de andere merken.
Testjes zijn uitgevoerd met Salifert:
Ca 690
Mg 1350
Kh 9.3
Dat vind ik behoorlijk mooie resultaten. Zo'n hoge Ca heb ik nooit eerder gemeten!

Ter vergelijking heb ik ook even mijn aquarium gemeten, en hier heb ik gemerkt dat mijn kh weer een meer dan behoorlijk peil bereikt heeft. Nu maar hopen dat de Bryopsis in de stekkenbak gaat gaan verdwijnen.
Ca 450
Mg 1300
Kh 14.4
Ik sukkel al lang met een lage kh, ik weet dus echt niet hoe alles komt.
Ik vermoed een kettingreaktie van een aantal faktoren:

*Ik werk met een wervel-ca-reaktor (zelfbouw) met Rowalith C+. Deze wordt gestuurd door een ph-sonde voor de co² in de reaktor (ph6.2), en een ph-sonde in het aquarium die de opvoerpomp (AM SP3000) van de reaktor stuurt(ph8.00).
De laatste tijd merk ik dat de ph 'snachts rond de 8.02 blijft schommelen en de reaktor blijft werken.
Meer rendement dus, meer bufferend vermogen,...enz.

*Bijvulwater over kalkwaterreaktor, en hier ben ik vorig maand Ca-hydroxide "Rowakalk" ipv Aqua Medic gaan gebruiken. Deze gaat blijkbaar langer mee, lost veel meer op en is zuiverder wit. Ligt hier ook een oorzaak?

*Ik heb eigenlijk vrij veel ververst door een ongelukje. Doordat de vlotter van het bijvulsysteem is blijven hangen (ik vermoed door een slakje), heb ik zo maar eventjes +/-150 liter osmosewater bijgevuld. Dit heb ik moeten oplossen door zout rechtstreek in de sump te kieperen.
(Ik heb hier geen dieren door verloren). Resultaat is dus dat ik veel ververst heb.

*Ik heb ook wat biokalk-poeder gebruikt, maar niet echt veel.

Bijlagen

• zout.jpg
    zout.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 3
Ikzelf zei:
Ik sukkel al lang met een lage kh, ik weet dus echt niet hoe alles komt.
loulou zei:
Een lage kh 14.4 ???
Is wat verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel sukkelde.
En ik weet dus niet echt hoe alles (=die hoge waarde) komt.
Ik denk aan een aantal faktoren, die ik daaronder opnoem
Op 23/2 had ik een kh van 9. (Toch makkelijk zo'n dagboek bijhouden;) )
Op 10/10 ben ik tot aktie overgegaan omdat mijn kh al tot 6.2 gezakt was.

Re: testje met nieuw zout "Reef Ocean"

Opnieuw zijn er een aantal dieren die het minder goed gaan doen. Vooral de buttons hebben het lastig, sommige kleuren verdwijnen zelf. Ook mijn grootste Euphylia is aan het wegkwijnen.
Mijn stekkenbak (zelfde water) staat al maanden overgroeid met veel te veel algen. Nu merk ik wel dat de algen aan het verdwijnen zijn. Ik vermoed dat de oorzaak bij het levend steen zit, waarschijnlijk slechte kwaliteit en bijgevolg vergeven van de nitraten en fosfaten. Deze algen beginnen het (nu pas) heel moeilijk te krijgen en verdwijnen. Maar ik heb zo een vermoeden dat één of andere stof uitgeput is in het systeem. maar welke?
Mijn metingen:
sg 1023
kh 9
no3 1 (JBL)
no3 5 (Salifert)
ca 490
mg 1290
ph 8.00-8.30
Stephan Reyntjens zei:
Ca 450
Mg 1300
Kh 14.4
Waarden lijken mij ok, al is er een rare verschuiving tussen kh-ca.
De kallkreaktor heb ik van 6.2 naar 6.3 gebracht. 3 dagen geleden heb ik wel 120l ververst met dit zout, misschien ligt hier een deel van de oorzaak.
Uitstroom kalkreaktor kh 23, dit mag misschien wel wat hoger. Ik ga opnieuw op 6.2 afstellen, want veel co2 wordt er nier verbruikt.

Een andere mogelijke oorzaak waar ik aan denk, zijn de anemonen. Ik heb er nu een 7-tal. kan er en teveel aan netelcellen in het water zitten? sps-koralen lijken nu ook veel gevoeliger te zijn voor netelen van de buren.

Probeer eens over een goede kwaliteit kool te filteren!

Ik heb eens hetzelfde probleem gehad met mijn buttons! Ik dacht toendertijd zelf aan een te hoge organische belasting maar testen weerlegden dit. Toendertijd zat ik nog met een heuse nitraatbom al kwam mijn nitraat (bijna) nooit boven de 5 uit! Wat het echt geweest is weet ik tot op de de dag van vandaag nog steeds niet!

Hier 2 foto's: http://www.zeewaterforum.org/forums/showpost.php?p=66366&postcount=91

Stef,ik meen eens gelezen te hebben dat je natuursteen is je bak hebt verwerkt,zou het niet kunnen als dit een zachtere soort is,denk aan franse steen of marmersoorten dat deze fosfaten of iets anders afgeven aan je water,vandaar je algen en je soms vreemde waarden zoals je zegt,kunnen ook kalk afgeven,ben zelf ook natuursteenbewerker maar verwerk het liever niet in de bak.als je zoveel algen in de stekkenbak hebt heb je gewoonweg teveel voeding anders verdwijnden ze wel vanzelf.

Hoeveel bedraagt je fosfaat waarde trouwens?

jawsee zei:
Stef,ik meen eens gelezen te hebben dat je natuursteen is je bak hebt verwerkt,zou het niet kunnen als dit een zachtere soort is,denk aan franse steen of marmersoorten dat deze fosfaten of iets anders afgeven aan je water,vandaar je algen en je soms vreemde waarden zoals je zegt,kunnen ook kalk afgeven,ben zelf ook natuursteenbewerker maar verwerk het liever niet in de bak.als je zoveel algen in de stekkenbak hebt heb je gewoonweg teveel voeding anders verdwijnden ze wel vanzelf.
Bij de natuursteen zoek ik geen oorzaak van mijn probleem. De natuursteen is "Balegemse witsteen", zoiets als versteend levend steen(:confused: ). Poreus materiaal die enkel een stukje rugwand en tussenwand vormt. Dit steen zit al ruim 2 jaar in het aquarium. Het brokkelt ook niet af.
Mijn probleempjes zijn veel recenter. De stekkenbak (=synoniem voor tweede aquarium) is veel jonger, maar draait op hetzelfde water. Hier is geen natuursteen meer gebruikt. Toch heb ik hier veel algen, en in de grote bak niet.
Het enige waar ik vroeger wat bang voor was met de natuursteen, waren d silicaten.

India zei:
Hoeveel bedraagt je fosfaat waarde trouwens?
Heb het nog eens gemeten met Salifert, en ik merk geen verkleuring. Met kunstlicht is dat wel wat moeilijk.
Ik heb dit trouwens nog nooit kunnen meten.
Ik filter wel constant over phosguard van Seachem, ongeveer een koffietas die maandelijks ververst wordt.
ArjenT zei:
Probeer eens over een goede kwaliteit kool te filteren!
Zelfde verhaal voor de kooltjes (van Rowalith) Eén kopje/maand
ArjenT zei:
Ik heb eens hetzelfde probleem gehad met mijn buttons! Ik dacht toendertijd zelf aan een te hoge organische belasting maar testen weerlegden dit. Toendertijd zat ik nog met een heuse nitraatbom al kwam mijn nitraat (bijna) nooit boven de 5 uit! Wat het echt geweest is weet ik tot op de de dag van vandaag nog steeds niet!
Is het niet zo dat buttons wel wat organische vervuiling kunnen verdragen. Zouden het niet eerder de steenkoralen zijn die het lastig krijgen?

Nog eens een overzichtje vlnr

Bijlagen

• overzicht-links04-06-06.jpg
    overzicht-links04-06-06.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 12
  • overzicht-midden04-06-06.jpg
    overzicht-midden04-06-06.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 19
  • overzicht-rechts04-06-06.jpg
    overzicht-rechts04-06-06.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 21
Hier wat foto's van de stekkenbak.

Nogmaals, het is hetzelfde water als het groot aquarium.
Overloop groot aquarium > afschuimer > stekkenbak overloop > sump > pomp naar groot aquarium.

Bijlagen

• stekkenbak04-06-06.jpg
    stekkenbak04-06-06.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 34
  • stekkenbak1-04-06-06.jpg
    stekkenbak1-04-06-06.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 17
  • stekkenbak2-04-06-06.jpg
    stekkenbak2-04-06-06.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 17
Stomme fout van mij!

Vandaag heb ik een stomme fout ontdekt. De ph-controller (aqua medic) in de kalkreaktor die de co² regelt, staat al ongeveer een maand op 6.15. Hij staat ook zo ingesteld. Ook merk ik al enkele weken dat de ph 'snachts nogal diep zakt, tot ongeveer 7.7. En dit ondanks ik de ph kalkreaktor van 6.3 naar 6.15 gebracht had, en 'snachts mijn verdampte water met kalkwater aangevuld wordt. Er moest dus iets schelen met het zuurbindend vermogen, lees kh, van mijn aquarium.
Eventjes meten, en ja, de kh staat maar op 3 à 4 meer! (Mijn ca staat op 500???, waarschijnlijk zorgt het zout dat ik gebruik voor voldoende ca)
Oorzaak: de controller staat op "set" i.p.v. "ph":o

Kan het niet zijn doordat je vult met kalkwater dat uw KH naar beneden getrokken word?

Back
Bovenaan