Gisteren ook nog eens de testsetjes bovengehaald.
Ik doe dat eigenlijk vrij weinig nog, op de kh na.
De kh is volgens mij één van de weinige betrouwbare testsetjes die we hebben, en ook wel een belangrijke.
Veel metingen deed ik zowel met Salifert als JBL.
NO3 (Salifert): 25 (à30)
NO3(JBL): 20 (of ietsje meer, de kleur klopt wel, maar het was niet zo intens als op papier gekleurd)
Ik had wel de watten al 7 dagen in de overloop, oa om mijn springende gobietjes op te vangen en niet te droog te liggen.
Enkele weken geleden had ik ook al eens hogere no3 waardes, maar door enkele malen dagelijks de watten te vervangen, zakte die waarde heel snel.
Toch baart het mij wat zorgen, want ook de rode flap blijft aanwezig. Ik moet dus heel dringend de zwaardere afschuimer erop, en misschien de blok met bioballen weg.
Vroeger kon ik nooit no3 in mijn bak meten.
zout: 1023.5, maar ik let wel altijd goed op de zoutwaardes van mijn aangemaakt water. Eigenlijk kan hier niet veel misgaan. Ik gebruik 3 dobbers ter verificatie, en het testwater in een glazen maatbeker.
Om mijn water aan te maken gebruik ik 39g/l zout, wat eigenlijk behoorlijk veel is, er zit dus wel heel wat vocht in dat zout (RC). Met TM kom ik met 37.5g/l toe.
KH (Salifert): 8.6, is zelfde waarde als vorige week. Alhoewel ik vroeger hogere waardes bereikte. Uitstroom kalkreaktor 29, is voldoende maar zou wat hoger mogen, 35?
Ca(Salifert): 450
Mg(Salifert): 1260
Ca(JBL combitest mg&ca): 520
Mg+Ca: 1500, alhoewel er op de potjes enkel mg staat, en niet mg+ca. Volgens de handleiding moet je de ca-waarde van de totale waarde aftrekken om Mg te bekomen. Dan zoyu ik maar 740Mg hebben???
De resultaten van Salifert lijken mij dan ook nauwkeuriger, ook al omdat je bij JBL gewoon druppels telt. Bij Salifert wordt er gemeten hoeveel vloeistof je toevoegt voor de omkleuring.
Vroeger durvde ik al eens wat Mg-zout bij mijn aanmaakwater toevoegen, misschien doe ik dat maar beter opnieuw.
De Ca lijkt ok, maar was vroeger wel hoger.
Ik twijfel eraan om met kalkwater te gaan werken, ook om de ph te verhogen.
NO2 (Salifert): als ik dit testje eens uitvoer, krijg ik altijd een lichte verkleuring. Kan dit? Ik zou dan een waarde van ong 0.025 hebben???
PO4 (Salifert): 0 (In hoeverre je dit kan meten natuurlijk), ik werk wel met 500gr Seachem phosguard
PH: ik heb gisteren nog eens mijn elektroden grondig gereinigd en geijkt. Maar ik merk dat dat niet meevalt. Mijn testpotjes zijn van Aqua Medic. Eerst potje 7.01, daarna meet ik met een tweede potje van 7, en bekom op beide meters 7.09??? Er zitten dus verschillen op de calibratievloeistoffen. Ook als je dan afstelt met ph 4, en je controleerd met ph9 (9.20 bij 22°), bekom je een grote afwijking. 8.86! omgekeerd gebeurt dit ook. Wat doe je hiermee???
Wel heb ik de indruk dat mijn bak zuurder staat dan vroeger, Kunnen de rode flap (of hun symbiose-bakterie) verantwoordelijk zijn voor co2-afgifte? Een verzuring meen ik ook waar te nemen aan de xenia, die groeit veel minder snel, en komt ook maar later op de dag open.
Nu (2 uren voor het licht aangaat) staat de meter op 7.79, overdag steigt hij naar 8.16.