Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Tijd om mijn dagboek toch eens wat aan te vullen.

Die ene dag tijdens mijn weekje vakantie dat ik naar huis kwam, heb ik het niet kunnen nalaten eens een aquariumzaak te bezoeken.
Ik heb dan een grote strombus (10cm), 6 rode heremietjes, 2 brokkelsterren en een vuurkreeftje meegebracht.
Alles is gelukkig goed afgelopen.
Dat vuurkreeftje is zo'n heel mooi diertje, dat je jammer genoeg maar heel zelden te zien krijgt. Maar hij stelt het goed, is al verveld en 'snachts wel te zien.

Bijlagen

• aankopen 27-07-05.jpg
    aankopen 27-07-05.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 8
Deze week ook een nieuw osmosetoestel met boosterpomp, filterpatronen voor jaren ver, expansievatje, kraantje drinkwater enz. gekocht op internet via een opbodsite;) . Komt uit Duitsland en is wel ongelooflijk goedkoop.
De aftapkraantjes aan de uitstroom gaan naar het automatisch opvulsysteem (dat niet werkt), en naar mijn ton voor aanmaakwater.
Wanneer ik een nieuw si-patroon heb, wordt die ertussen geplaatst.

Bijlagen

• osmosetoestel nieuw.jpg
    osmosetoestel nieuw.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 8
Stephan Reyntjens zei:
Ik heb dan een grote strombus (10cm), 6 rode heremietjes, 2 brokkelsterren en een vuurkreeftje meegebracht.
Mooi, is net wat ik ook zoek. Dat vuurkreeftje, geeft dit geen problemen met de Lysmata Amboinensis (poetsgarnaal) of heb je die niet zitten?

Groetjes,
William

Reefer zei:
Mooi, is net wat ik ook zoek. Dat vuurkreeftje, geeft dit geen problemen met de Lysmata Amboinensis (poetsgarnaal) of heb je die niet zitten?

Groetjes,
William
Neen, nog niks van gemerkt. Ze leven trouwens vlak boven elkaar. Het kreeftje heeft z'n intrek genomen zo'n 10 cm onder de vaste plaats van de 2 poetsgarnalen. En in hetzelfde holletje zit ook een bloedgarnaal. Ik heb verder ook nog een kappersgarnaal en heel wat heremietjes in de bak, maar alles leeft blijkbaar vredig samen.

Kauderni's trio

Nog een foto die ik niet wou onthouden.
Ik heb 3 Kauderni's in mijn bak, waarvan 1 vrouwtje.
Normaal wordt het drachtige mannetje altijd verstoten wanneer het vrije mannetje komt paren.
Maar deze keer was er een echt triootje aan de gang!
(De volgende dag was er opnieuw een verstekeling, en bleef er een koppeltje centraal in de bak.
Ik heb ook twee rode tepelanemonen van "Sassenaer" overgenomen. En opnieuw vertonen de Kauderni's heel veel aandacht voor de anemoon. Vroeger met mijn tapijtanemoon waren deze visjes ook steeds heel dicht bij de anemoon te vinden.

Bijlagen

• kauderni's trio.jpg
    kauderni's trio.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 13
En nog even een overzichtje,

Nog steeds heb ik wat rode flap, deze wil niet verdwijnen.
Ik heb de bak een graad verlaagt, alle toevoegingen afgebouwd en gestopt, 3x ververst met 20% zeewater, vodka geprobeerd, ... maar niets helpt.

2 weken geleden heb ik wel gemerkt dat mijn rifspoelingspomp al een tijdje niet meet werkte. Achter het rechtse gedeelte zit rechts onderaan een ph3000 pomp (AM) die gepulst pompte. Aan de uitstroom zit achter de rotor een soort klepje dat bij links of rechts opstarten, de andere uistroom afsluit. Dit klepje is losgeraakt en blokkeerde de uitstroom volledig. Herplaatsen ging heel moeilijk, heb het gewoon verwijderd.

Mijn aardbeikoraal wordt langs onderen zwaar geneteld door een eyphylia die uit mijn levend sten spontaan komen groeien is. Maar de stam is nog niet lang genoeg om af te knippen.

Ook de rest van mijn bak gaat iets minder. Na de Monti's zijn het nu de Heliofungia en fungiatjes die het niet zo goed doen.
Ik ben sinds een week opnieuw begonnen met dagelijks 5ml toevoegingen van aqua connect (1,2&3 sporeelementen, en ik lijk wat beterschap onder de koralen te zien.)
Wellicht wordt het hier hoogtijd om de grote afschuimer (AM turboflotor 500 twin) te installeren, maar saar komt wel nog heel wat werk bijkijken.

Bijlagen

• overzicht 22-08-05.jpg
    overzicht 22-08-05.jpg
    125,2 KB · Weergaven: 368
Vandaag 2 grote krabben ontdekt bij volle verlichting.

Deze op de foto ziet er heel gevaarlijk uit, en leeft in het (vorige) holletje van een decoratje.

De andere krab is donker en glad op lichaam en scharen, de poten zijn wat behaard. Deze krab is veel slanker en plukt konstant aan de stenen.

Iemand een idee of ik ze al dan niet moet vangen, en hoe doe je dat?
Krabbevalletje heb ik, maar daarmee vang je enkel heremieten

Bijlagen

• krab.jpg
    krab.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 23
Vandaag nog wat opruimertjes gekocht:

3 Clibanarius Tricolor
2 Strombus Alatus
3 Trochus Histrio

en 2 Gobytjes: Cryptocentrus Cinctus.
Maar hier heb ik wat problemen mee, ik heb er al 5 maal ééntje uit de overloop gehaald. In mijn oveloop vallen ze wel droog op de watten, maar ze overleven dit blijkbaar. Iemand een tip?

Bijlagen

• goby.jpg
    goby.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 10
Voor wat je krabben betreft; vermorzellen met een schroevendraaier:o. Als ze in een holletje zitten ga je ze niet makkelijk eruit krijgen. Dit is de enige vaak efficientste methode.

Mooie grondels trouwens. Heb er ook twee zitten. Na verloop van tijd zal er eentje veranderen van geslacht en grijs verkleuren. Ik denk dat de grijze het vrouwtje wordt, maar ben daar nu niet 100% zeker van.
Ze zullen wel het bodemmateriaal verleggen en meenemen naar hun holletjes.

Hoi,

Ik meen dat het grijskleuren van deze mooie grondels, ook door veroudering kan komen.

Behalve dan hun symbiose garnalen, kunnen andere garnalen slachtoffer worden van deze vissen. Heb je ze ook met symbiose garnaal (alpheus) samen?

Groeten Sander

R2D2 zei:
Hoi,

Ik meen dat het grijskleuren van deze mooie grondels, ook door veroudering kan komen.

Behalve dan hun symbiose garnalen, kunnen andere garnalen slachtoffer worden van deze vissen. Heb je ze ook met symbiose garnaal (alpheus) samen?

Groeten Sander
Oei, ik wist niet dat ze garnalen vangen:o
De symbiosegarnalen heb ik nog niet, ze zijn wel in bestelling.

India zei:
Mooie grondels trouwens. Heb er ook twee zitten. Na verloop van tijd zal er eentje veranderen van geslacht en grijs verkleuren.
Ze zullen wel het bodemmateriaal verleggen en meenemen naar hun holletjes.
Heb jij nog garnalen in je aquarium?

Hoi,

Ik denk dat het w.b. formaat erg veel uitmaakt. Grote grondel, kleine garnaal bijv.

Voor een koppeltje heb je toch maar 1 symbiosegarnaal nodig?

Groeten Sander

Heb twee Lysmata debelius (vuurgarnalen) erbij en dat geeft geen enkel probleem tot nu toe.
Het verkleuren heeft met de geslachtswissel te maken en niets met de ouderdom

Ook weer minder goed nieuws. Eén van mijn grootste en sterkst groeiende kolonies is plots dood. Een mooie Seriatopora Caliendrum van bij Franky (of is het een Stylophora?)
Vorige week is hij aan één zijde wel wat geneteld geweest door een tepelanemoon. Kan dat de reden zijn???
Deze morgen waren de 2 loriculus wel het afstervend weefsel aan het oppuizelen.
Eerste foto het stekje van Franky op 11/12/04
Tweede foto een detailopname in betere tijden.
Derde foto vandaag:o . Het originele stekje is de onderste horizontale tak. De kolonie was intussen 10*10*15cm.
Ook een stekje hiervan doet het niet goed, maar staat misschien wel te donker.

Bijlagen

• Stylophora-Franky-11-12-04.jpg
    Stylophora-Franky-11-12-04.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 7
  • Stylophora-poliepen-bruin.jpg
    Stylophora-poliepen-bruin.jpg
    59 KB · Weergaven: 12
  • Stylophora-Franky-dood-22-08-05.jpg
    Stylophora-Franky-dood-22-08-05.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 19
India zei:
Heb twee Lysmata debelius (vuurgarnalen) erbij en dat geeft geen enkel probleem tot nu toe.
Het verkleuren heeft met de geslachtswissel te maken en niets met de ouderdom
Denkt Fossa & Nilssen anders over. Ik meen dat het geslacht bij grondels al eerder vast lag.

Groeten Sander

francis zei:
stef ik heb van deze soorten er nog genoeg staan .mocht je der nog zoekken
'kHeb het gezien Francis, ik moet eens heel dringend tot bij jou komen.
Je hebt wel nog stekjes die me interesseren.

En wat die grondeltjes betreft, ik weet het ook niet.
Maar wat ik wel weet is dat het springertjes zijn. Ik moet ze dagelijk wel 2* uit de overloop halen! En daar liggen ze droog op de watten, maar ze overleven dat.
Ik heb nieuwe kammetjes met fijne gleufjes geplaatst, maar daar geraken ze ook over. Ik heb ze nog allebei, en hoop dat ze dat afleren.

Gisteren ook nog eens de testsetjes bovengehaald.
Ik doe dat eigenlijk vrij weinig nog, op de kh na.
De kh is volgens mij één van de weinige betrouwbare testsetjes die we hebben, en ook wel een belangrijke.
Veel metingen deed ik zowel met Salifert als JBL.

NO3 (Salifert): 25 (à30)
NO3(JBL): 20 (of ietsje meer, de kleur klopt wel, maar het was niet zo intens als op papier gekleurd)
Ik had wel de watten al 7 dagen in de overloop, oa om mijn springende gobietjes op te vangen en niet te droog te liggen.
Enkele weken geleden had ik ook al eens hogere no3 waardes, maar door enkele malen dagelijks de watten te vervangen, zakte die waarde heel snel.
Toch baart het mij wat zorgen, want ook de rode flap blijft aanwezig. Ik moet dus heel dringend de zwaardere afschuimer erop, en misschien de blok met bioballen weg.
Vroeger kon ik nooit no3 in mijn bak meten.

zout: 1023.5, maar ik let wel altijd goed op de zoutwaardes van mijn aangemaakt water. Eigenlijk kan hier niet veel misgaan. Ik gebruik 3 dobbers ter verificatie, en het testwater in een glazen maatbeker.
Om mijn water aan te maken gebruik ik 39g/l zout, wat eigenlijk behoorlijk veel is, er zit dus wel heel wat vocht in dat zout (RC). Met TM kom ik met 37.5g/l toe.

KH (Salifert): 8.6, is zelfde waarde als vorige week. Alhoewel ik vroeger hogere waardes bereikte. Uitstroom kalkreaktor 29, is voldoende maar zou wat hoger mogen, 35?

Ca(Salifert): 450
Mg(Salifert): 1260
Ca(JBL combitest mg&ca): 520
Mg+Ca: 1500, alhoewel er op de potjes enkel mg staat, en niet mg+ca. Volgens de handleiding moet je de ca-waarde van de totale waarde aftrekken om Mg te bekomen. Dan zoyu ik maar 740Mg hebben???
De resultaten van Salifert lijken mij dan ook nauwkeuriger, ook al omdat je bij JBL gewoon druppels telt. Bij Salifert wordt er gemeten hoeveel vloeistof je toevoegt voor de omkleuring.
Vroeger durvde ik al eens wat Mg-zout bij mijn aanmaakwater toevoegen, misschien doe ik dat maar beter opnieuw.
De Ca lijkt ok, maar was vroeger wel hoger.
Ik twijfel eraan om met kalkwater te gaan werken, ook om de ph te verhogen.

NO2 (Salifert): als ik dit testje eens uitvoer, krijg ik altijd een lichte verkleuring. Kan dit? Ik zou dan een waarde van ong 0.025 hebben???

PO4 (Salifert): 0 (In hoeverre je dit kan meten natuurlijk), ik werk wel met 500gr Seachem phosguard

PH: ik heb gisteren nog eens mijn elektroden grondig gereinigd en geijkt. Maar ik merk dat dat niet meevalt. Mijn testpotjes zijn van Aqua Medic. Eerst potje 7.01, daarna meet ik met een tweede potje van 7, en bekom op beide meters 7.09??? Er zitten dus verschillen op de calibratievloeistoffen. Ook als je dan afstelt met ph 4, en je controleerd met ph9 (9.20 bij 22°), bekom je een grote afwijking. 8.86! omgekeerd gebeurt dit ook. Wat doe je hiermee???
Wel heb ik de indruk dat mijn bak zuurder staat dan vroeger, Kunnen de rode flap (of hun symbiose-bakterie) verantwoordelijk zijn voor co2-afgifte? Een verzuring meen ik ook waar te nemen aan de xenia, die groeit veel minder snel, en komt ook maar later op de dag open.
Nu (2 uren voor het licht aangaat) staat de meter op 7.79, overdag steigt hij naar 8.16.

Na elke onderdompeling van je sonde in het ijkvloeistof,verontreinigd men het ijkvloeistof.
Hierdoor kan ijken na een tijdje moeilijk of niet meer uitgevoerd worden want de referentie is verkeerd.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan