Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Ik gebruik op mijn systeem van 800 liter 500 gram Rowafos, zonder daar problemen van te zien. fosfaat wel perfect op nul.
En geen algen...

Gisteren een groot onderhoud gegeven.

Een waterwissel van 120l, waarbij ik uit het aquarium zo'n 40l water met bodemslib heb verwijderd. Hierbij viel mij op dat ik tientallen borstelwormpjes meehad. Allemaal dezelfde soort, ene kant oranje, de rest grijs.
Wordt het misschien tijd een natuurlijke predator in te schakelen? Maar wie heeft deze wormpjes op z'n menu staan?

Verder heb ik ook nog eens de kalkreaktor volledig geledigd, alles grondig gespoeld en algaanslag verwijderd. Nadien zon 8cm substraat bijgevuld.

Ook de ph-sondes opnieuw geijkt, en het viel mij op dat ze beiden bij ijkvloeistof ph7 beiden 7.26 aanduidden. Na alles opnieuw geïnstalleerd te hebben stond de bak op ph 7.82. Heb vandaag de hqi's dan maar 12h laten branden ipv 8h. Inmiddels draaide de bak deze avond rond de 8.05

Sump grondig gereinigd, kweekbakjes ook. En tijdens het uur dat de bak losgekoppeld was van de sump heb ik ook een ampule reef-booster toegediend.

Na nog wat kleine werkjes was het reeds 3h 'smorgens. Oeps, om 7h eruit weer!

Tridacna Maxima doet raar

Dit is mijn oudste schelp, en plots begint ze raar te doen. Ik vrees eigenlijk dat ze aan het sterven is. Alleen ken ik de oorzaak niet!
Enkele mogelijke oorzaken:

Momenteel heb ik wat last van rode flap. Deze was bijna weg, maar is na mijn waterverversing (20%, RC) plots terug.

Toevoegingen worden tot het minimum beperkt, in tegenstelling tot pakweg 2 maanden geleden.

Sinds enkel maanden heb ik de schelp verplaatst. (op aanraden Freddy) Sindsdien groeit ze ook niet echt meer. Voordien werd ze geneteld door Euphylia, nu niet meer. De stroming is veel minder op deze plaats, licht ongeveer gelijk maar niet de volle laag.

Ook heb ik gisteren de rowafos vervangen, en deze keer wel het eerst (zoet-)water laten weglopen tot het niet meer kleurde. (30liter?) De uitstroom loopt over een gaffilterzak nu.

Voederen gebeurt de laatste maanden vrij intens om de aardbeikoralen weer optimal te krijgen (wat wel vrij goed lukt nu).

Dagelijks worden levende arthemia-naupliën gevoederd. Hier komt wel wat vervuild water mee in de bak. Maar de Tridacna's mogen daar toch niet vies van zijn?

De laatste maand loopt de temperatuur wel ietsje op. Mijn koeler sart op 27.0°C, en koelt dan tot 26.0°C. Dit tot soms 3*daags. 1°C koelen duurt ong. 1 tot 1.5h.

Mijn Tridacna Derasa daarentegen doet het uitstekend en groeit ontzettend snel. Of is dit en te grote voedselconcurent?

Ook deze nacht heb ik een vrij grote krab gezien, 4à5cm. Was even schrikken. Dit was op maar 10cm van de schelp.
Dit slakje hangt ook in de buurt. Gevaarlijk?

Uiteraard moet ik ook melden dat ik 2 Loriculus, 1 Bispinosus en een Pygoplites zwemmen heb.

Bijlagen

• Tridacna doet raar4.jpg
    Tridacna doet raar4.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 7
  • Tridacna Derasa4.jpg
    Tridacna Derasa4.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 7
  • Tridacna doet raar5.jpg
    Tridacna doet raar5.jpg
    41,1 KB · Weergaven: 6
Hoi Stephan,

Je kan voor het oppeuzelen van je borstelwormen een rifwachter plaatsen. Let wel, je garnalen staan op het menu van deze vis, alhoewel je soms geluk hebt.

Stef,

Die doopvont lijkt me verloren, moest die nog goedkomen, dan hebben we geluk.

Oorzaak kan zijn dat je wat te veel op korte tijd veranderd hebt. Vooral de omschakeling van 8 uur naar 12 uur HQI is te hevig.

Staat de schelp in de straler ?

Ook zou ik aanraden om wat te stoppen met ALLE toevoegingen en enkel wekelijks 10% water te verversen (op de goede manier : op temperatuur, correct zoutgehalte, minstens 3 dagen doorstroomd/belucht)

freddy zei:
Stef,

Die doopvont lijkt me verloren, moest die nog goedkomen, dan hebben we geluk.

Oorzaak kan zijn dat je wat te veel op korte tijd veranderd hebt. Vooral de omschakeling van 8 uur naar 12 uur HQI is te hevig.

Staat de schelp in de straler ?

Ook zou ik aanraden om wat te stoppen met ALLE toevoegingen en enkel wekelijks 10% water te verversen (op de goede manier : op temperatuur, correct zoutgehalte, minstens 3 dagen doorstroomd/belucht)
Oei,
blijkbaar heb ik ergens iets verkeerd geformuleerd. Aan mijn velichting is niks veranderd. Enkel heb ik gedurende 1 dag wat meer licht gegeven om de PH wat te verhogen.
Schelp staat ook nu niet in de straler en mijn aangemaakt zewater draait enkele dagen tevoor en op temperatuur.
Ook qua toevoegingen ben ik veel verminderd? misschien te veel?
Maar ik ben blij met alle reakties!

Laatst bewerkt:
Reefer zei:
Hoi Stephan,

Hoe is het bij jou eigenlijk gesteld met de rode pluisalg en heb je al iets ondernomen om deze weg te krijgen?

Groetjes,
William
Ik blijf ze zien, maar ik heb de indruk dat één of ander dier ze in toom houdt.
Vermoedelijk de egels (3 diadema's en 2 mespilia's), maar ik lees ook dat de heremietjes met blauwe pootjes ze eten. "fosfaatfilter en gevolgen":
Tanne zei:
Wat de pluisalg betreft: ik heb het idee dat dit in meer onstabiele maar schone systemen te vinden is. In veel aquaria die op Zeovit draaien zie je ze ook. Clibanarius tricolor, de blauwpoot-heremietjes, schijnen dit heel redelijk te eten.
Geldt dit ook voor de Calcinus elegans, want zo heb ik er ook een paar?

Laatst bewerkt:
nou mijn heremiet met blauwe pootjes blijft van mijn doopvont af hoor weet je zeker dat ze dat doen want ik vind het nogal vreemd want bij mij doet i dat dus niet.

Crytoplax sp.

De slak uit mijn re 478 http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=16431 kom ik ook tegen in de cataloog van die grote winkel in België...
Ik heb zeker 2 van deze nachtdieren..
Kost 11.50€ en draagt de naam "Crytoplax sp.", in het Frans "chiton à carapace molle"

Maar veel vind ik niet op het internet.

Wat ik ook zie in deze kataloog, de zeehazen van 8à10cm kosten 28.5€ per stuk!!! (Dolabella auricularia)
Ik heb er al zeker 10, maar nog niet zo groot.
Ook hun kleur variëert van bijna wit over bruin-grijs tot zwart. Hun schelpje heeft wel telkens dezelfde kleur als het diertje.
Blijkbaar kweken ze hier wel.
Ook uit de overloop heb ik een klein turbo'tje gehaald van 3à4 mm groot.

Pfff, met dat warme weer kan een mens toch niet slapen.
(mijn kindjes en mijn visjes hebben koeling, maar baasje niet)

De doopvontschelp heeft het dus niet gehaald.
Maar de oorzaak weet ik totaal niet.

Dan maar wat naar de bak gluren met de zaklamp.

Vandaag zag ik dat mijn Decora-pijlvisje wat beschadigd was. En wat zit daar nu in het holletje van dat visje...een forse lelijke krab met rode ogen.
Dat zijn dan zeker 2 grote krabben in mijn bak!

War grappiger is misschien de pyama van de Escenius Bicolor.
Heel merkwaardige tekening, overgaand naar blauwe vertikale strepen.
(Zie foto)

Ook heb ik voor het eerst een brokkelsterretje gezien, maar dan nog piepklein (ong 1cm)

En dan die fameuze Crytoplax.
Ik heb er zeker 3, en deze op de foto is wel 8cm lang!
Is er niemand die mij iets zinnigs over dat beest kan vertellen, want ik vind er niks over!

Bijlagen

• Bicolor.jpg
    Bicolor.jpg
    63,2 KB · Weergaven: 7
  • Crytoplax.jpg
    Crytoplax.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 11
Hei Stephan,

ivm de 'Crytoplax': is een weinig gebruikte naam: het meer aanvaarde synoniem is 'Cryptoplax'. Zal via ons bronnen 's iets trachten te vinden.

grtn,
Bart

Bart VD zei:
Hei Stephan,

ivm de 'Crytoplax': is een weinig gebruikte naam: het meer aanvaarde synoniem is 'Cryptoplax'. Zal via ons bronnen 's iets trachten te vinden.

grtn,
Bart
Merci Bart,
hier vind ik inderdaad al heel wat meer mee!
Maar wat betreft die Cryptoplax larvaeformis, op de link die je doorstuurde staat vermoedelijk hetzelfde beest. Maar als ik ga Googlen op "Cryptoplax larvaeformism" kom ik andere beesten tegen. Deze zou ook van Australië afkomstig zijn.
Mijn steen zou volgens Sam van Zuid-Amerika komen. Dit zou ineens een mooie check zijn.

De laatste tijd draait mijn bak niet echt stabiel meer.
De Acro's staan heel mooi op kleur en groeien goed, alhoewel sommige beschaduwde stukken wel bleken (zal wel normaal zijn.)
De montipora's daarentegen hebben nooit zo slecht gestaan. Vooral de groene schijven hebben het kwaad.
Tubipora is verloren gegaan, maar hier denk ik dat algen voor de Rowafos aan de oorzaak lagen.
Tridacna Maxima verloren. Heb een nieuw schelpje gekocht maar heb het deze keer niet op de bodem geplaatst. Sam vermoedt dat borstelwormen aan de schelp gegeten hebben. Heeft iemand hier ervaring mee, of welke vis eet borstelwormen want ik heb er heel veel kleintjes?
Ook mijn xenia pomp niet meer zo fel als voordien.
Het enige wat de laatste tijd veranderd is, is sinds 2 weken 250gr nieuwe Rowafos, en deze keer wel gespoeld. Ik voeg ik bijna niks meer toe sinds enkele maanden. Ik begin te twijfelen om de dosissen toch wat te verhogen naar 1/2 van wat voorgeschreven staat.
Ben ook aan het meten geslaan, maar wat moet je nu geloven?
De Tubastrea is er wel mooi doorgekomen en reageert heel positief op volwassen levende Artemia. (eigen kweek ) Ongelooflijk wat een kleefkracht de tentakeltjes hebben op levende prooi!

JBL: Mg+Ca1800, Ca 560 > Mg 1240
Salifert: Ca 465, Mg 1410
Deze waarden liggen ver uit elkaar, maar zijn aanvaardbaar

Kh 8(JBL), 7.2(Salifert)
Mijn bak heeft altijd waarden van 10 à 12 gehad!
Heb 2 weken geleden de reaktor gereinigd en bijgevuld. Ook heb ik de ph van reaktor van 6.2 naar 6.45 gebracht sinds +/-2maanden.
Wel valt mij op dat ik veel minder co² gebruik. Om de co² van 6.5 naar 6.4 te brengen duurt maar een 20 sec. à 100bellen /min. Vroeger was dat bijna constant. Heb de instelling reaktor nu naar ph 6.3 gebracht. (maar ik twijfel aan het ijken, verder meer...)
Uitstroom reaktor heeft nu KH29, dus mocht ietsjes hoger.

NO3 5à10 Ook dit is nieuw voor mijn bak! Voordien was dat bijna niet meetbaar. Ik denk dat hier veel oorzaken liggen. Ik ga nu regelmatiger de watten verversen, en ik moet dringend de grotere afschuimer plaatsen (verlof binnen 3 weken)
Het valt mij wel op dat de afschuimer zich nu verslikt aan de voeding met Ocean Nutrition Formula 1, 2, ...
Terzelfdertijd wil ik ook de bioballen drupfilter verwijderen.
Ik was eigenlijk bewust een beetje slordiger gaan werken, maar zal daar nu opnieuw vanaf stappen.

zout 1023.5, met 3 verschillende dobbers in glazen maatbeker gemeten. (heb een JBL-dobber met temp.-compensatie bijgekocht) Deze waarde geloof ik nu wel, voordien heeft stroming in aquarium en sump foutieve waarden opgeleverd! Opletten hiermee! Ik betrouw de dobbers eigenlijk meer dan de (goedkopere) refracto's à 20°C!

ph 7.9 à 8.2. Maar het ijken speelt me parten.
Heb de sonde eerst een uurtje in azijn laten reinigen, goed gespoeld en gedroogd. Nadien gaan ijken met nieuwe AM-ijkvloeistof.
Ph7 ijken
Ph4 ijken
checken met ph9, resultaat 8.86
ijken met ph9
ph4 ijken (stond nu op 4.14, wat klopt)
checken met ph7, resultaat 7.16
Of de 7, of de 9 heeft een afwijking, maar dewelke???
Wel valt mij op dat de ph7 vrij snelt steigt wanneer potje open staan. 1/100 per 2min ongeveer.

Beste Stef,
Samenvatting van ons gesprek:

Enkele persoonlijke ervaringen zie ik hier wil vermelden en misschien ergens verband hebben met een van je toestanden.

Ook ik heb een 6 tal weken geleden montipora sterfte gehad en het probleem van een triestige Xenia. Voorheen nooit vastgesteld. Dat is ook gebeurt na het gebruik, voor de eerste maal van Rowafoss 500 Gr op 500l water. Na het verwijderen van de Rowafoss is de xenia bekomen en hersteld (2 weken). Ik ben vorige week terug begonnen met 250 Gr Rowafoss en terug merk ik reeds een verziekte toestand van de Xenia. De Rowafoss gaat er dus terug uit en wordt terug zoals vroeger Seachem.

Ik ook gebruik twee testsets JBL en Salifert. Ze geven nooit hetzelfde resultaat. Afwijkingen soms van enkel tot dubbel. Zeker bij Fosfaat en Nitraat. Voor Ca/Mg en Kh zijn de afwijkingen kleiner rond de 20%

Met een Ca reactor heb ik geen ervaring. Puur chemisch hangen Ca en Kh samen, dat weet je wel. Het zou dus kunnen dat de samenstelling van de inhoud van de Ca-reactor is veranderd. Het kan ook dat iets(?) de carbonaten, buffering eenmalig, heeft doen dalen. Zonder aanpassing of correctie zal dat zo blijven. (Tenzij je Ca verhoogt met 15ppm je zou dan terug Kh10 en Ca480 bekomen, dit in veronderstelling dat Ca nu 465 ppm is???

NO3 durf ik mij niet over uitspreken. NO3 is al afgebroken afval, en jij hebt een zeer propere bak!!! Ik weet het niet.

Ik ook meet met 2 dobbers. Ik heb ervaren dat stroming, pompen en PVC de meting weldegelijk beinvloeden. Stilstaand water buiten het aquarium ver weg van alle pompen en liefst in en glazen beker, zo doe ik het. ik geloof alleen de dobbers, pure fysica, maar dan wel externe invloeden elimineren.

Ik heb het geluk alleen tussen 2 ijkpunten te moeten meten. Ik ijk op 7 en op 10. Ik meet meestal de Water Ph nu bij mij 8.30 Of mijn toestel dan juist meet bij 4 heb ik nog niet getest.

Groetjes
Johan

Stephan Reyntjens zei:
Ph7 ijken
Ph4 ijken
checken met ph9, resultaat 8.86
ijken met ph9
ph4 ijken (stond nu op 4.14, wat klopt)
checken met ph7, resultaat 7.16
Of de 7, of de 9 heeft een afwijking, maar dewelke???
Stephan,

als de afwijking op alle ijkpunten dezelfde is, bvb 0.14 teveel, dan is het de 7 die niet juist afgeregeld is. Bij pH 7 levert de electrode geen spanning, dat is dus de zero (nulstelling), zure of basische ph's leveren een positieve of negatieve spanning, die wordt geregeld met de gain (versterking).

mvg, Walter

Walter zei:
Stephan,

als de afwijking op alle ijkpunten dezelfde is, bvb 0.14 teveel, dan is het de 7 die niet juist afgeregeld is. Bij pH 7 levert de electrode geen spanning, dat is dus de zero (nulstelling), zure of basische ph's leveren een positieve of negatieve spanning, die wordt geregeld met de gain (versterking).

mvg, Walter
Merci voor de uitleg.
Maar ik heb de nulstelling gecorrigeerd met de ph9, en die dus op 9.01 afgeregeld. Nadien de versterking met ph 4.
Bedoel je dat je de nulstelling altijd met 7 moet instellen? (en dit niet met 9 mag?)
Wat ik ook opmerk is dat ik 2 verschillende waardes meet (tot 2/10) met mijn 2 meters,elk met hun eigen electrodes.
Ook wanneer ik de elektrodes wissel en opnieuw regel, meet ik weer andere waardes!
Alles is van AM, 1 jaar oud en nooit droog gestaan.

Back
Bovenaan