Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Bedankt voor de reakties allemaal.
(Ik heb nog een eheim 1060 ook liggen. Mijn koeler staat op 5m soepele darm afstand, en dat water moet nog eens 1.5m omhoog, dus dat is werkelijk maar zo'n 1000l/h denk ik)

Ik denk er aan om de OR 3500 te vervangen door de OR 6500.
De uitstromer van de koeler hierbij aan te sluiten, zodat mijn stromingspatroon wat gelijk blijft.

De koeler behoudt zijn pomp, maar stroomt uit in de stekkenbak.

De OR 3500 naar de eiwitafschuimer, en de uitstroom ook (?) in de stekkenbak.

Hallo Steph
Is het niet beter om de afvoerleiding van je aquarium op je stekkenbak te zetten.
De afvoerleiding van je stekkenbak laat je naar de sump gaan zoals nu al het geval is.

Je afschuimer laten voeden via een pomp die rechts in de sump staat.
Afvoer van de afschuimer links van de sump laten uitkomen.
Opvoer vanuit de sump via een opvoerpomp die links in de sump staat.

Daarmee voorkom je dat je al gezuiverd water terug in de afschuimer steekt.

Bijlagen

• steph.jpg
    steph.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Desertfox zei:
Hallo Steph
Is het niet beter om de afvoerleiding van je aquarium op je stekkenbak te zetten.
De afvoerleiding van je stekkenbak laat je naar de sump gaan zoals nu al het geval is.

Je afschuimer laten voeden via een pomp die rechts in de sump staat.
Afvoer van de afschuimer links van de sump laten uitkomen.
Opvoer vanuit de sump via een opvoerpomp die links in de sump staat.

Daarmee voorkom je dat je al gezuiverd water terug in de afschuimer steekt.
:goed: Prima tip, goed gezien!
Zelf niet aan gedacht.
(Ik moet wel nog even uitzoeken of ik met al mijn buizen weg geraak, maar dat lukt wel)

asper zei:
twee bedenkingen
1) 2500 l/h door de koeler, ik dacht hoe minder volume des te beter de koeling, wegens langere contacttijd.
2) Bij mij eindigt de afschuimer (5000 baby) ook in een 'stekkenbak' (eigenlijk meer een rommel en al wat mij niet aanstaat bak) en er komen teveel bellen in met als gevolg paarse flap. Dit systeem gaat eruit bij mij.
Beste David,
Ik wou toch even reageren op dit bericht. Het debiet bepaalt niet het koelvermogen maar wel de delta-t°C. Het koelvermogen is ongeveer konstant en hangt hoofdzakellijk af van het temperatuurverschil tussen verdamper en condensor, samen met beide mediatemperaturen. Bij de meeste koelagregaten ligt het koelvermogen tussen de 2 a 2 maal het elektrisch opgenomen vermogen.
verder is de Delta-t°C zijde het temperatuurverchil voor en na de verdamper (warmtewisselaar) gelijk aan het koelvermogen in KW x 860 / debiet in l/h
Vb: compressorvermogen +/- 500 W (AM1500) geeft koelvermogen van ongeveer 1500W = 1.5 KW
bij 500 l/h waterdebiet geeft dat een delta t van 1.5x860/0.5 = 2.58°C
let wel op : de koelkapaciteit (koelvermogen) blijft vrijwel konstant!

Johan Holvoet zei:
Beste David,
Ik wou toch even reageren op dit bericht. Het debiet bepaalt niet het koelvermogen maar wel de delta-t°C. Het koelvermogen is ongeveer konstant en hangt hoofdzakellijk af van het temperatuurverschil tussen verdamper en condensor, samen met beide mediatemperaturen. Bij de meeste koelagregaten ligt het koelvermogen tussen de 2 a 2 maal het elektrisch opgenomen vermogen.
verder is de Delta-t°C zijde het temperatuurverchil voor en na de verdamper (warmtewisselaar) gelijk aan het koelvermogen in KW x 860 / debiet in l/h
Vb: compressorvermogen +/- 500 W (AM1500) geeft koelvermogen van ongeveer 1500W = 1.5 KW
bij 500 l/h waterdebiet geeft dat een delta t van 1.5x860/0.5 = 2.58°C
let wel op : de koelkapaciteit (koelvermogen) blijft vrijwel konstant!
ok, lijkt mij logisch maar waarom raden fabricanten dan een lage stroming aan ?

asper zei:
ok, lijkt mij logisch maar waarom raden fabricanten dan een lage stroming aan ?
Omdat je dan meer kan koelen (lees: lagere watertemperatuur bereiken).
Wat Johan eigenlijk bedoelt, is dat het koelvermogen op zich nooit verandert: dit is een vast gegeven van de koeleenheid. Door het debiet te gaan veranderen, kan het effect hiervan (temperatuurdaling van het water dus) wel verschillen. Als het debiet te hoog is, zal je bv nooit meer kunnen koelen dan 2-3 graden (bv 30° -> 27°C), wat te weinig kan zijn (hoogzomer, noordzee bakken, etc.) Lagere doorstroomsnelheden hebben dus het positief effect dat je het water dat er door gaat meer kan afkoelen (bv tot 25°C). Maar een te lage doorstroomsnelheid heeft tot gevolg dat je te weinig watervolume koelt en dat je weer "koudeverlies" hebt in de leidingen. Het optimale resultaat bereik je ergens tussenin: niet te snel, niet te traag.

Groeten,
Jens.

Re: kalkwater

Stephan Reyntjens zei:
Tot nu toe ben ik tevreden over de kalkwaterreaktor. Ph zit weer goed, en de kh staat weer op 10.
Maar waar ik niet goed weg mee kan, is de uitstroom van het kalkwater (calciumhydroxide). De calcium slaat blijkbaar onmiddelijk neer. (Dit heeft wel een nieuw supergroeiend koraal opgeleverd, alleen zit er niet veel leven in:D )
Wat doe ik fout?
Foto van de uitstromer, kalkaanslag van 48h
Heb dat probleem ook gekend
http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=14037
Je zult het even moeten doorlezen of het antwoord erin staat.

De uitstroom van kalkwater mag nooit onder water gebeuren, maar steeds eruit. Uiteraard best druppelen, zodat het kalkwater zich snel kan vermengen met de rest van het water. Zoniet krijg je dit fenomeen. Leg de uitstroom uit het water, Stephan, en je zal snel het verschil zien.

Jens.

hoi Jens,mag hij ook niet onder water gebeuren op een plaats waar je veel stroming hebt,heb dit probleem van Stephan niet terwijl ik ook onder water uitkom,wel met veel stroming

Ik laat hem nu druppelen, en het probleem is (visueel) opgelost.
Maar gaat de kalk dan niet elders neerslaan?
(Ik heb de link van Mefisto nog niet doorlezen, komt nog wel. Maar ben even druk bezig met mijn stekkenbak en nieuwe afschuimer.)

Ik ga de gaten in mijn stekkenbak vergroten naar 55mm voor een aansluiting 40mm ipv 32mm. De overloop van mijn grote bak zal dus dienst doen als rifspoeling. Volgens de tekening van Dessertfox dus. Maar gaat dat ook geen luchtbellen meebrengen?

je kan op de uitloop van de afschuimer het volgende tekening aansluiten mbv T-stukken.
Hierdoor onsnapt de lucht bovenaan en kan onderaan het water onder het waterniveau van de sump weglopen.

Mocht dit niet voldoende zijn,kan je een tussenschot inlijmen in de sump juist voor de opvoerpomp en daarin een bauwe spons tss steken.deze spons hou dan de bellen tegen maar moet wel onderhouden worden.

Stephan Reyntjens zei:
De overloop van mijn grote bak zal dus dienst doen als rifspoeling. Volgens de tekening van Dessertfox dus. Maar gaat dat ook geen luchtbellen meebrengen?

Bijlagen

Stephan Reyntjens zei:
Ik laat hem nu druppelen, en het probleem is (visueel) opgelost.
Maar gaat de kalk dan niet elders neerslaan?
Ja, in het skelet van de steenkoralen en in de kalkwieren ;) ...

Hoe meer stroming op de plaats van de uitstroom, hoe beter. Dan kan het kalkwater zich zeer snel vermengen en verdund worden. Maar pas op met het druppelen kortbij pompen, want je krijgt (ik denk vnl door de warmte-ontwikkeling) snel aanslag van kalk binnenin de pompen dan. Regelmatig eens de pompen uiteen halen en ontkalken in azijn of citroenzuur verhelpt dit probleem.

Groeten,
Jens.

Eindelijk is mijn nieuwe ATI t5 armatuur operationeel.
Vanwege plaatsgebrek moest ik de vorige generatie hebben, bij de nieuwe was de ronding er teveel aan. Mijn bestaande t5-lamp is nu gemonteerd op de ATI-armatuur. Dit heeft wel wat verbouwinkjes gekost. Ook de transfo voor de ventilator is nu een vaste railtransfo in mijn schakelkast. Ventilatortje is ook vervangen, werkte niet.

Ben heel tevreden over het resultaat, vooral het linkse gedeelte (waar een scheidingswand staat die het wc-gedeelte afscheidt) is nu ook eindelijk goed verlicht.

Wat mij wel opviel is het rendementsverschil tussen de nieuwe en de oud lampen. Ik weet dat de kleur ook wat veranderd is bij ATI, maar ik bedoel dat lampen van 10 maanden oud duidelijk minder opbrengst hebben!

Bijlagen

• verlichting t5extra.jpg
    verlichting t5extra.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 4
Hier een paar foto's van mijn werkzaamheden.
In een wasruimte/technische ruimte komt dus een stekkenbak op hetzelfde systeem als mijn grote bak. Er komt ook een grote AM 5000 twin afschuimer.

Foto bestaande toestand

foto sokkels, deze zijn extra sterk in bekistingsplaten, en veel verluchtingsgaten
(chauffage, afschuimer, frigo, koeler, aquariumverlichting)

foto van het rechtse gedeelte voor de vrouw. Dit zijn standaard ikea-kastjes. Frontjes ga ik later zelf maken. De overige kasten zullen zelfbouw-maatwerk worden

Bijlagen

• stekkenkot-bestaande toestand.jpg
    stekkenkot-bestaande toestand.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 5
  • stekkenkot-sokkels.jpg
    stekkenkot-sokkels.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 4
  • stekkenkot-rechtse gedeelte.jpg
    stekkenkot-rechtse gedeelte.jpg
    47 KB · Weergaven: 4
mooi die ruimte,waar gaat vrouwlief nu alles moeten opbergen?:D

Stephan Reyntjens zei:
Hier een paar foto's van mijn werkzaamheden.
In een wasruimte/technische ruimte komt dus een stekkenbak op hetzelfde systeem als mijn grote bak. Er komt ook een grote AM 5000 twin afschuimer.

Foto bestaande toestand

foto sokkels, deze zijn extra sterk in bekistingsplaten, en veel verluchtingsgaten
(chauffage, afschuimer, frigo, koeler, aquariumverlichting)

foto van het rechtse gedeelte voor de vrouw. Dit zijn standaard ikea-kastjes. Frontjes ga ik later zelf maken. De overige kasten zullen zelfbouw-maatwerk worden

Overzicht, links de aquarium, onder zit de sump, rechts de deur van het betreffende kot.

Naast de deur moet ik mijn leidingen door de muur zien te plaatsen. Dit zal niet simpel worden met al die buizen.

De betreffende aquariumkast. Achteraan is een ventilatieschacht van 10 cm, kast is in totaal 80cm diep. De afschuimer rechts komt ook in een kast te staan, en ook de kalkreaktor zal naar deze kast verhuizen.
Maar over mijn stromingspatroon van het water geraak ik maar niet uit. Ik heb in de bak 2 gaten voor aansluiting 32mm. En ik zou graag overloop grote bak, en/of uitloop afschuimer hier kunnen gebruiken. Spaart een pomp uit. Maar hoe?

Bijlagen

• stekkenkot-sanitair gedeelte-positie.jpg
    stekkenkot-sanitair gedeelte-positie.jpg
    36,5 KB · Weergaven: 13
  • stekkenkot-sanitair gedeelte.jpg
    stekkenkot-sanitair gedeelte.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 14
  • stekkenkot-kast stekkenbak.jpg
    stekkenkot-kast stekkenbak.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 19
is het mogelijk om je overloop van je grote bak aan te sluiten op je afschuimer.
Uitstroom met ontluchting van afschuimer naar je stekkenbak.

Desertfox zei:
is het mogelijk om je overloop van je grote bak aan te sluiten op je afschuimer.
Uitstroom met ontluchting van afschuimer naar je stekkenbak.
Moet kunnen, denk ik. Overloop grote bak is 12 cm hoger dan de uitstroom van de afschuimer. Dit houdt in dat het overloopcompartiment onder water komt te staan, maar hier is niks mis mee.
Hoeveel zou het water hoger komen te staan dan de uitstromers van de afschuimer, mocht ik hiervoor de 6500l/h gaan gebruiken?

En hier heb ik de bevestiging dat 32mm de 6500l/h kan slikken. Inlaat afschuimer is 32mm, tevens de gaten (gaten zijn groter > koppelingen voor 32mm) kunnen blijven wat ze zijn.
Als ik nu nog eens mijn koeler ergens tussenplaats, is de kringloop rond:) .
(Dit zal wet teveel doorstroming worden, ofwel ergens ontdubbelen?

Wat bedoel je met een uitstroom met ontluchting?

Bijlagen

• hoogtes.jpg
    hoogtes.jpg
    28 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
In een van je vorige berichtjes was je bang dat de afschuimer belletjes in je sump zou blazen en die dan op hun beurt door de opvoerpomp dan in je aquarium worden geperst.

Als lawaai geen probleem is in je technische ruimte dan kan je heel simpel ontluchten door de uitstroom afschuimer net boven je sump niveau te laten uitkomen.

Indien lawaai wel een probleem is dan moet je voozieningen treffen met T-stukjes om lucht boven aan te laten ontsnappen en water onderaan te laten uitstromen.
Zie vorige tekening
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=27096

Back
Bovenaan