Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Tijd voor een UPDATE:

Tijdens de zeewatermanifestatie hadden wij van Arjen_D een mooie grote turboslak overgenomen (reactie 190). Beestje leverde goed werk, op die plaatsen waar ik zelf niet bij kan komen. Helaas is hij tijdens de Kerstvakantie verdwaald en op de grove blauwe spons in de overloop gekropen. Wij waren 10 dagen van huis ... R.I.P.

De anemoon Thassalianthus aster (reactie 174) heeft het erg naar zijn zin. Heb er ondertussen al 4. Gelukkig zijn ze niet 'agressief'.

De verlichtingstijden zoals deze waren ingesteld tijdens afgelopen zomer (reactie 134) zijn sinds enkele maanden ook al weer aangepast ivm doorbrandende evsa's (origineel bedoeld voor t8 ipv t5).
Huidige schema:
- 1x t8 brandt van 11:00 - 12:01 uur
- 2x T5 brandt van 12:00 - 22:15 uur
- 2x HQI brandt van 14:00 - 22:00 uur
- 1x t8 brandt van 22:14 - 23:00 uur

Dan nog een echt vervelend grapje. PLANARIA. Dankzij deze 2 oortjes (reactie 149) hebben wij eveneens planaria in onze bak gehaald.
Na de zoekfunctie binnen dit forum en de website van Peter (Aquatechonline) nog eens grondig te hebben geraadpleegd, ben ik naar onze dierenartspraktijk gestapt en heb de kwestie voorgelegd aan de VEEarts. Aangezien Concurat bij hem niet bekend is, maar de werkzame stof Levamisole wel, heeft hij ons voorzien van 2x 100 ml Levamisole 10% oplossing.
De dosering van deze Levamisole 10% kun je in dezelfde orde van grote hanteren als de dosering die voor Concurat geldt.
Op ons aquarium hebben we 4 ml gedoseerd op 500 liter water, ofwel 0,8 ml/100 liter. Dit gebeurde omstreeks 10:00 uur op zondagochtend, het enige licht was zonlicht van de opkomende laagstaande zon.

Eerst dikke paniek, de normaal stilzittende planaria begonnen als een gek (en echt snel) te bewegen, rond te kruipen (vluchtreactie?), vervolgens te flapperen (verlies van spiercontrole). Vervolgens zag je ze stuk voor stuk loslaten van de stenen en zweven door het water. Nadat dit geintje zo'n 20 à 30 minuten had geduurd, heb ik een 200 liter waterwissel doorgevoerd. Aan het water was geen enkele afwijking waarneembaar in de vorm van kleur of geur. Ik denk dat de omvang van de plaag nog beschaafd is geweest.
Er is geen actief kool toegepast, er was geen sprake van waterverkleuring als gevolg van vrijkomende lichaamsappen, ALLE vissen hebben zich normaal gedragen en de actie overleefd.

Opmerkelijk was wel dat diezelfde middag vele dode planaria op de bodem lagen, maar tegelijkertijd er ook vele op ruit en stenen nog aanwezig waren.
Maandag geen enkele planaria meer gezien, op woensdag heb ik de dosering herhaald (wederom 4 ml) ivm eventueel tussentijds uitgekomen eitjes, echter nu zonder waterverversing, en de aansluitende zondag nogmaals een eindshot (4 ml).

Als er eind februari geen planaria is teruggekeerd durf ik te stellen dat de operatie geslaagd is.

Bijlagen

• planaria 1.jpg
    planaria 1.jpg
    156,5 KB · Weergaven: 65
  • planaria 2.jpg
    planaria 2.jpg
    162,5 KB · Weergaven: 66
  • PICT0161.JPG
    PICT0161.JPG
    174,8 KB · Weergaven: 81
Eind vorig jaar is het voederregime wat opgevoerd en tegelijkertijd wordt pertinent 5 ml wodka gedoseerd. Deze combinatie heeft een positief effect op de groei en expansie van diverse dieren.:D

Wel wordt het de hoogste tijd om zowel de sump als de afschuimer als heel goed schoon te maken:(

Bijlagen

• acro groengeel.jpg
    acro groengeel.jpg
    234,1 KB · Weergaven: 22
  • acro lichtblauw.jpg
    acro lichtblauw.jpg
    233,7 KB · Weergaven: 20
  • acro lichtlila.jpg
    acro lichtlila.jpg
    240 KB · Weergaven: 20
Ook de spijker poliepen laten zich niet kennen en maken zich dagelijks op.Later dit week-end volgen er nog wel een paar ... en misschien ook nog wel eens een overzichtje.

Bijlagen

• spijkers.jpg
    spijkers.jpg
    239,8 KB · Weergaven: 47
:(

Zebrasoma desjardinni, R.I.P. Compleet onverklaarbaar is 'desi' afgelopen week-end van ons heengegaan. Letterlijk. Geen lijk, geen geur, geen krimp, geen terugval, niets. (Bewijst in ieder geval dat het systeem een zeer gezond biologisch afvalverwerkingssysteem huidhoud:o)

Wil er verder niets over horen, maar het stemt mij zeer treurig momenteel.

Mefisto zei:
:(

Zebrasoma desjardinni, R.I.P. Compleet onverklaarbaar is 'desi' afgelopen week-end van ons heengegaan. Letterlijk. Geen lijk, geen geur, geen krimp, geen terugval, niets. (Bewijst in ieder geval dat het systeem een zeer gezond biologisch afvalverwerkingssysteem huidhoud:o)

Wil er verder niets over horen, maar het stemt mij zeer treurig momenteel.
RECTIFICATIE:
Zebrasoma desjardinni leeft nog:) , echter blijkbaar is afgelopen week-end de strijd losgebarsten tussen Z. flavenses en Z. desjardinni:confused: .
Gevolg is dat 'desi' onder het rif een stukje zwemwater heeft van amper 10x10 cm.

Zebrasoma zit reeds 3 jaar in de bak, desjardinni en xanthurum zitten er 1,5 jaar in en zijn met groot verschil in grootte t.o.v. flavenses geplaatst. Verhoudingen werden het 1ste uur gezet en daarmee was verder de kous af.
Opvallend is dat de desjardinni flink harder groeit dan de xanthurum. Deze laatste is in 1,5 jaar niet veel groter geworden, de desjardinni is druk bezig geweest het verschil in grootte met de flavenses te slechten.
Hoewel er nog steeds duidelijk een verschil is, vindt de flavenses het blijkbaar genoeg geweest en wordt de desjardinni nu in het ******hoekje geduwd.

De rifopbouw is dermate ruimtelijk dat er genoeg ontsnappingsroutes zijn, echter flavenses is dermate actief en allert, dat er weinig ruimte is voor 'desi'.
Voordeel van deze open stuctuur is dat 'desi' in ieder geval nog voldoende voedsel 'toegeworpen' krijgt.

De xanthurum is en blijft algemeen "underdog" en lijdt, vooralsnog, niets.

Wordt vervolgd ... :o

In 2005 hadden wij succesvol een kolonie blauwe buttons. Gevolg was dus dat we hiermee een paar mensen blij hebben gemaakt. Vervolgens ging onze kolonie dood.
Gisteravond werden wij verblijd met een nieuwe stek afkomstig van een kolonie ontstaan uit onze 2005-stek. Groundhog bedankt.:goed:

Gistermiddag werden we gebeld door Michael (Udenhout) dat hij geheel belangeloos voor ons een stekje galaxea heeft gescoord. Michael bedankt:) .
(Tevens hierbij een foto van het kolonietje oranje buttons die goed genezen van hun ziekbed. Binnen een maandje retour, denk ik:o).

Bijlagen

• blauwe buttons.jpg
    blauwe buttons.jpg
    212,4 KB · Weergaven: 21
  • galaxea.jpg
    galaxea.jpg
    169,2 KB · Weergaven: 20
  • oranje buttons.jpg
    oranje buttons.jpg
    190,8 KB · Weergaven: 18
Mefisto zei:
Gistermiddag werden we gebeld door Michael (Udenhout) dat hij geheel belangeloos voor ons een stekje galaxea heeft gescoord. Michael bedankt:) .
(Tevens hierbij een foto van het kolonietje oranje buttons die goed genezen van hun ziekbed. Binnen een maandje retour, denk ik:o).

Hey Mefisto, goed om te horen dat de buttons weer een beetje tot leven komen... Tja, zat toch even iets niet goed in mijn water denk ik. Enne, je weet het retour hoeft niet hè, een stekje vind ik wel een keertje leuk ;). hoop ook dat je veel plezier beleeft aan het stekje galaxea!! Bij mij is het een genot om naar te kijken met die lange "vang-tentakels" :D

groeten mikey

Even snel uit de losse pols een foto van het geheel. De details volgen later wel weer eens, de lobo-junior doet het goed:goed:.

Bijlagen

• 20070223.jpg
    20070223.jpg
    236,9 KB · Weergaven: 225
Mefisto zei:
Even snel uit de losse pols een foto van het geheel. De details volgen later wel weer eens, de lobo-junior doet het goed:goed:.
Even uit de losse pols haha. Wat een kleurenpracht! Ik vindt het een supermooi gezicht die redelijk grote kolonies. Wat voor merk lampen (hqi) gebruik je? Waar is die groene montipora gebleven?

gr Wouter

Je bedoelt de Montiopora uit reactie 158??? Die staat iets links van het midden, bovenaan.

Bovenop groeit een Monti korst met grove bruine poliepen.
Hieronder (boven de Turbinaria mesenterina) groeit een slakropvormige montipora. Deze hebben we helaas een stuk moeten breken ivm een ingesloten Paracanthurus hepatus, die klem zat. Stuk losgebroken, vis bevrijdt.

Verlichting staat in onze handtekening.

Mefisto zei:
Je bedoelt de Montiopora uit reactie 158??? Die staat iets links van het midden, bovenaan.

Bovenop groeit een Monti korst met grove bruine poliepen.
Hieronder (boven de Turbinaria mesenterina) groeit een slakropvormige montipora. Deze hebben we helaas een stuk moeten breken ivm een ingesloten Paracanthurus hepatus, die klem zat. Stuk losgebroken, vis bevrijdt.

Verlichting staat in onze handtekening.
Nee ik bedoel de Montipora stellata,uit post #137.

Ik bedoelde met de verlichting eigenlijk de K temp..

Gr Wouter

Met de Montipora stellata gaat het goed. Weliswaar een trage groeier, maar levert ondertussen af en toe eens een stekje op, dus als je wilt ... ben je welkom.

Kleurtemperaruur 10.000 K, de geligheid wordt aan de voorzijde gecompenseerd door blauwe ati-buis, aan de achterzijde brandt een T5 van AM (10.000 K, dus wederom veel geeld).

Zodra deze buizen afgebrand zijn, worden ze vervangen door 'iets' anders wat voor een totaal 'witter' of 'blauwig' beeld gaat zorgen.

Mefisto zei:
Met de Montipora stellata gaat het goed. Weliswaar een trage groeier, maar levert ondertussen af en toe eens een stekje op, dus als je wilt ... ben je welkom./QUOTE]

Ik zou heel graag een stekje willen van deze Montipora. Ik vind deze zeer mooi!
Ik hoor wel van je wanneer je hem gaat snoeien:)

gr Wouter

Ben vandaag eens lekker de hele dag aan het klooien geweest met de inhoud van de bak.
De groene en blauw/bruine ruwe oren zijn allemaal gerooid voor de verkoop, links en rechts wat koralen herplaatst. Een aantal restanten van soften die het niet meer wilden doen verwijderd, een aantal stekken (op bestelling) gemaakt. De beker van de afschuimer na 4 weken eindelijk weer eens leeggemaakt, het fosfaat/koolfilter verwisseld ... affijn, gewoon zo'n dagje lekker acherstallig onderhoud weggewerkt.

Onderstaand de linker zijkant van de bak, die nog heel wat aandacht vereist. Moet iets kleurrijks komen wat niet veel licht vraagt:confused:.

Voor Anton een foto van de lobo-peuter.

En omdat ik er toch trots op ben, de buttons, slechts 2 kolonies, maar toch

Bijlagen

• 20070225 2.jpg
    20070225 2.jpg
    300,5 KB · Weergaven: 48
  • 20070225 2.jpg
    20070225 2.jpg
    177,9 KB · Weergaven: 22
  • buttons.jpg
    buttons.jpg
    138,4 KB · Weergaven: 25