Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Hoewel onderstaande foto's eigenlijk alweer gedateerd zijn, wil ik ze toch wel laten zien:o.

De eerste is een stek die we LANG LANG LANG geleden van Tanne hebben meegenomen. Deze heeft heel lang niets gedaan, afgelopen zomer met de toevoeging van de T5 ook de stek maar eens verplaatst ... en kijk nou eens. Bruin blijft weliswaar bruin, maar het contrast met het lichtblauw is wel mooi:).

De tweede is zomaar een Euphyllia, alhoewel zomaar toch ook wel mooi, lichtdoorschijnend groen en dan dat roze topje, hmmmmmm:cool:.

De derde betreft een stek, ooit zo bruin als stront gekocht bij een ex-sponsor. Weet niet goed of die nou bruin, groen of toch maar blauw wil kleuren. De abdominabele hoeveelheid topjes worden verzorgd door de Picasso. Om een of andere reden nipt hij aan deze acro, met als gevolg dat de toppen blijven splitsen en er weinig groei in de hoogte gerealiseerd wordt:o.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    177,1 KB · Weergaven: 12
  • 2.jpg
    2.jpg
    204,1 KB · Weergaven: 13
  • 3.jpg
    3.jpg
    165,3 KB · Weergaven: 19
1ste foto: Blijft een groot ?. Ooit spierwit met lichtblauwe punten. Nu alle kleuren van de regenboog. Met name het, met wodka, kunstmatig laag houden van nitraat (< 0,2 mg/l salifert) draagt bij aan een mooiere kleurstelling.

Ja ja, geduld en beleid, gebaseerd op lange termijn planning kan worden beloond.

Bijlagen

• 4.jpg
    4.jpg
    188,5 KB · Weergaven: 10
Die derde acro krijgt zo wel een mooi natuurlijk uiterlijk. In Egypte zag je ook gewoon vissen aan de koralen nippen en die groeien ook allemaal zo mooi schotelvormig.

Ichthus zei:
Die derde acro krijgt zo wel een mooi natuurlijk uiterlijk. In Egypte zag je ook gewoon vissen aan de koralen nippen en die groeien ook allemaal zo mooi schotelvormig.
Ik vind er ook niks mis mee hoor.
Wat is nou mooier, een hoge kale kolonie, of een volle lage kolonie?
Oke, smaken verschillen, maar ik ga voor het laatste :D

Groetjes, Nathalie.

Mefisto zei:
De derde betreft een stek, ooit zo bruin als stront gekocht bij een ex-sponsor.
Ik heb wel een idee waar deze vandaan komt, een ex-sponsor die alleen maar wier en poepbruine acro's in zijn bak had ;) , in de buurt van mijn oude woonplaats... en zeggen dat hij zoveel ervaring had! Maar misschien zit ik ernaast..

Erg mooi hoor, deze acro's nu :goed:

stekjes

hoi ik ben zaterdag bij eric geweest uit geldrop
en heb daar een heel mooi stekje gezien dat van jou vandaan komt darr heb ik ook wel intresse in mischien dat we telefoonisch contakt kunnen hebben kom zelf uit waalwijk 0416334802

hoi michel

hoe was de reis terug?

de stekjes staan alweer in volle glorie in mijn bakje:D

hoe is het met de turbo?

groetjes Arjen

Ontspannen 2 uurtjes door donker Nederland.

Vette Turbo trouwens, wat een (golf)bal. Is de eerste in 3 jaar in onze bak, ben benieuwd hoe die ons gaat verrassen.

Nieuwe aanwinsten na de Zeewatermanifestatie (Aquariumhobby Nijverdal bedankt:goed: ).

Via de aquariumshop van Hennie Haarbeek (A'dam), een mooie Montipora australiensis.

En van Arjen_D een dikke vette Turboslak (afmeting golfbal).

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    252,1 KB · Weergaven: 19
  • 2.jpg
    2.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 14
  • 3.jpg
    3.jpg
    202,7 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Via de aquariumshop van Hennie Haarbeek (A'dam), een mooie Montipora australiensis.

Even een kleine correctie; Hennie Harbeek uit Glanerbrug (Enschede) Het scheelt 200km.

Hoi Mef

Ik vond het zeer aangenaam om met u een gesprek te hebben op het zeewatermanif.:goed:
We typten allebei nu al een heel eindje hier op het forum,zonder elkaar gezien te hebben.

Hysterix zei:

Even een kleine correctie; Hennie Harbeek uit Glanerbrug (Enschede) Het scheelt 200km.
:eek: :o

Desertfox zei:
Hoi Mef

Ik vond het zeer aangenaam om met u een gesprek te hebben op het zeewatermanif.:goed:
We typten allebei nu al een heel eindje hier op het forum,zonder elkaar gezien te hebben.
Aïsa (klopt dit?), zeg maar 'je' en 'jij'. En inderdaad fijn om eens gebabbeld te hebben, weer een gezicht achter een naam. Nu nog eens een geschikt moment vinden om je bak komen bewonderen.

Het stekken van hersenkoralen lijkt vooralsnog geen gemeengoed te zijn. Aangezien ik hierover op het forum niets concreets ben tegengekomen, wil ik mijn eerste ervaring op dit gebied delen via ons dagboek.

In oktober hebben wij van Anton-AVO een Lobophyllia hemprichi overgenomen. Dit stuk is groot en vertoond enkele zeer grote poliepen, echter ook enkele kleinere poliepen. De poliepen raken elkaar volledig wanneer zij open staan om licht te vangen, echter bij 'irritatie' was duidelijk waarneembaar dat een kleine dubbele poliep (grootte van een 2 euro munt) 'los' staat van de rest.

Na 3 weken zelfbeheersing:o heb ik, op vrijdag 3 november, de stoute schoenen aangetrokken, een multitool erbij gepakt en deze kleine dubbele poliep losgemaakt van de kolonie.
Tijdens het boor/freeswerk had ik al in de gaten dat het niet helemaal zo vlekkeloos verliep als dat ik vooraf hoopte, maar tegelijkertijd ook vreesde.
Het rondom, in oud skelet, boren/freezen resulteerde weleens in uitglijders richting de poliepen, die tevens meerdere malen werden 'geraakt'. Voor wat betreft de grote poliep van de kolonie schatte ik de vermeende schade niet desastreus in. Echter voor het los te peuteren slachtoffer vreesde ik het ergste op het moment dat het loskwam van de kolonie en duidelijk liet zien dat het weefsel aan de onderzijde deels bloot was komen liggen. Met andere woorden: zeer gevoelig voor infecties en naar alle waarschijnlijkheid gedoemd te sterven.
Positief blijven is mijn motto, dus een oud montipora-skeletje als drager gepakt, hierop een flinke dot secondenlijm. Stek in de secondenlijm gelegd en rondom de stek tegen het skeletrestant eveneens alles afgewerkt met secondenlijm. Baat het niet, dan schaadt het niet, maar de onderzijde was in iedergeval beschermd tegen infecties.

Resultaat van deze 'operatie' is te zien op onderstaande foto's.

Bijlagen

• L1.jpg
    L1.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 408
  • L2.jpg
    L2.jpg
    15,6 KB · Weergaven: 407
  • L3.jpg
    L3.jpg
    15,8 KB · Weergaven: 406
Na de 'desastreuze' vrijdag (3/11) waarbij de hoop op een gezonde stek enigszins was vervlogen:confused: , mochten we op zondag (5/11) constateren dat de stek het vooralsnog leek te hebben overleeft:). Vlees staat mooi open en vertoont nergens enig teken van fysieke schade.

Ook de naastgelegen poliep van de moederkolonie vertoonde geen enkel symptoom van beschadiging:goed:.

Laatst foto is vandonderdag 9/11 ook de tentakels staan uit. Weliswaar slechte foto maar toch een bewijs dat het stekken is gelukt. In de eerste 2 wekenhebben we de stek laten aansterken met 2 à 3 keer per week een dip in vitaminen, KZ amino LPS, KZ Pohl';s Coralfood, en sporen van Fauna Marin.

Nu moet de stek zichzelf gewoon 'redden'. En dat gaat hem goed af. Binnenkort een nieuwe foto.

P.S.
Deze stek is NIET te koop. Nu niet en nooit niet, dus hierover geen berichten graag

Bijlagen

• L4.jpg
    L4.jpg
    15,9 KB · Weergaven: 405
  • L5.jpg
    L5.jpg
    16,8 KB · Weergaven: 406
  • L6.jpg
    L6.jpg
    14,9 KB · Weergaven: 403
Mooi werk, gefeliciteerd met dit staaltje stekken voor gevorderden ! :goed:

groet