Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Afgelopen zondag een drukke dag gehad:

Bij Anton in Zierikzee een mooie Lobophyllia opgehaald. Ik dacht nog: "Een leuk hersenkoraaltje zou niet misstaan in de bak".
Blijkt dat ding groter te zijn dan m'n eigen hersens:rolleyes: , shit waar laat je zo'n joekel van een braincoral. Maar het is gelukt hij vult momenteel heel mooi een kale plek op. Helaas, helaas is de eerste nacht wel direct 6 poliepen van de Caulastrea echinulata kapotgeneteld en ook een Merulina ampliata heeft wat te lijden gehad. Beetje herschikken moet de boel weer rechttrekken.

Bij Reef Store in Ypenburg een mooie stek Montastrea opgehaald. Wederom schrikken:eek: , want deze is grofweg 10 bij 20 cm (ipv de verwacht 5 bij 10 cm).
Dus wederom de vraag/het probleem, waar en hoe te plaatsen:confused:. Is verbazendwekken, dat dit ook weer gelukt is. Vrees toch nog een beetje voor competitie met de Lobo maar daar komen we wel uit.

Tot slot nog langs Sorg (Menno) in Delft voor een mooie felgroene Caulastrea sp. Deze stek voldeed wel aan de verwachte afmeting:D en kon daarmee ook op de beoogde positie worden geplaatst.

Van bovengenoemde stukken hieronder de foto's.

Bij Sorg ook nog een acro'tje meegenomen, maar hiervan wil ik eerst de belofte afwachten vooraleer er foto's van te plaatsen:p .

Bijlagen

• PICT0250.JPG
    PICT0250.JPG
    175,9 KB · Weergaven: 19
  • 20061001.JPG
    20061001.JPG
    176,1 KB · Weergaven: 18
  • 20061001.JPG
    20061001.JPG
    155,7 KB · Weergaven: 16
Wauw Michel,

Die Calustrea.......:rolleyes: ........:D
Ben echt benieuwd om je bak in real life te zien.
Als wij weer eens met een stekje thuiskomen hebben we het probleem al van waar moeten we die nu weer kwijt, en dan is het bij ons nieteens groot gegroeid zoals bij jou.
We blijven wel creatief zo :p

Groetjes, Nathalie.

Heel mooie stukken zijn dat.
Heb het hersenkoraal bij Anton ook al zien staan.

Hé Mefisto,

zie ik het nu goed of staat jouw halve bak droog bij een waterwissel? Zo ja, hoe lang staan de koralen boven water?

Gr. Roy

Hij heb een mooi plekje in het geheel, is in goede handen...veel plezier ermee;) :)

Boarder zei:
Hé Mefisto,

zie ik het nu goed of staat jouw halve bak droog bij een waterwissel? Zo ja, hoe lang staan de koralen boven water?

Gr. Roy
Afhankelijk van hoeveel de waterwissel bedraagt duurt het uithalen en bijvullen maximaal 30 minuten, meestal max 20 minuten. Het hoogste deel staat dus 20 minuten droog, het onderste deel slechts enkele minuutjes. 10 tot 20 cm.

Hoi michel, die lila plaat is dat un elephantotus? kweet het eigenlijk niet:confused: :) !! schitterend stuk!! mvg Manuel!!

Mooi stuk:goed: !! wordt wel groot, tijd om te stekken denk:D :p ;) !!

Hoi Michel,
En heb je je Goniopora al bijgevoerd??
Ik ben benieuwd hoe hij hierop reageert.
Ik ga straks mijn Alveopora's even verwennen en de Calustrea.

Groetjes, Nathalie.

Nathalie: Kolonie is nogal verzwakt, geeft (na 1x) nog geen teken van 'herstel', ga dit nu eerst enkele dagen herhalen in de hoop op een positievere reactie

Nog bedankt voor de dienst:goed:

Hoi Michel,
Na enkele dagen moet dit resultaat gaan geven, dus positief denken :p
Onze Alveopora was al een keer op sterven na dood.
Deze hebben we toen naar MWS gebracht, in de ziekenboeg.
Later bleek dat ze daar het voer (dat toen nog in de maak was) op hem hadden getest.
Nou, ik geloofde mijn ogen niet toen we hem een aantal weken later terug kregen, zo mooi en groot was hij weer :D
Ik zou als ik jou was de aangegeven dosis (voor de hele bak) over een aantal dagen verdelen, en gericht blijven voeren.
Hoop dat het lukt, onze bak reageerde net geweldig, zelfs de baby Calustrea heeft gesmuld :goed:

Groetjes, Nathalie.

Onze anemoon, een Thalassianthus aster, lijkt zich te hebben gesplitst afgelopen week-end.

De kleuren zijn nog niet optimaal, maar wat niet is, kan nog komen:p .

Bovenste foto's van de 'stek'.
Onderste foto's van het 'moeder'dier.

Bijlagen

• 20061011 3.jpg
    20061011 3.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 14
  • 20060418 1.jpg
    20060418 1.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 13
  • 20060418 2.jpg
    20060418 2.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 14
Mefisto zei:
Afgelopen zondag een drukke dag gehad:

Bij Anton in Zierikzee een mooie Lobophyllia opgehaald. Ik dacht nog: "Een leuk hersenkoraaltje zou niet misstaan in de bak".
Blijkt dat ding groter te zijn dan m'n eigen hersens:rolleyes: , shit waar laat je zo'n joekel van een braincoral. Maar het is gelukt hij vult momenteel heel mooi een kale plek op. Helaas, helaas is de eerste nacht wel direct 6 poliepen van de Caulastrea echinulata kapotgeneteld en ook een Merulina ampliata heeft wat te lijden gehad. Beetje herschikken moet de boel weer rechttrekken.

Bij Reef Store in Ypenburg een mooie stek Montastrea opgehaald. Wederom schrikken:eek: , want deze is grofweg 10 bij 20 cm (ipv de verwacht 5 bij 10 cm).
Dus wederom de vraag/het probleem, waar en hoe te plaatsen:confused:. Is verbazendwekken, dat dit ook weer gelukt is. Vrees toch nog een beetje voor competitie met de Lobo maar daar komen we wel uit.

Tot slot nog langs Sorg (Menno) in Delft voor een mooie felgroene Caulastrea sp. Deze stek voldeed wel aan de verwachte afmeting:D en kon daarmee ook op de beoogde positie worden geplaatst.

Van bovengenoemde stukken hieronder de foto's.

Bij Sorg ook nog een acro'tje meegenomen, maar hiervan wil ik eerst de belofte afwachten vooraleer er foto's van te plaatsen:p .
Mooie aanwinsten! Maar hij staat echt veel te vol! ;). Bel maar even, dan help ik je wel.:D.

mvg,
Ruud

Afgelopen augustus 2 weekjes thuis aan het klussen geweest, resultaat: teveel gevoerd, nitraat > 10 (Salifert)(was voorheen ~5). Minder voeren en de standaard 10%/week waterwissel gaven geen effect. Dus maar eens teruggegrepen op de vertrouwde wodka-methode eind september.

Binnen 2 weken nitraat < 0,2/niet meetbaar en een sterke kleurverbetering merkbaar bij de Pavona cactus. De wodka-methode houd ik nog even aan om te kijken of andere koralen, lees sps/acro's nog verrassingen in petto hebben.

Tevens hebben we de assistentie van Balling ingeschakeld om de kalkreactor te ondersteunen. Gaat weer helemaal de goede kant op. Zodra de waarden van calcium, KH en vooral magnesium weer op peil zijn wil ik eens gaan kijken of in welke mate de drie sporenoplossingen van Balling ingezet gaan worden.

Bijlagen

• pc1.jpg
    pc1.jpg
    197,4 KB · Weergaven: 13
  • pc2.jpg
    pc2.jpg
    199,6 KB · Weergaven: 13
  • balling.jpg
    balling.jpg
    201,8 KB · Weergaven: 24
Is dit dat starterspaket van 55eu waar je over sprak?

Mefisto zei:
Afgelopen augustus 2 weekjes thuis aan het klussen geweest, resultaat: teveel gevoerd, nitraat > 10 (Salifert)(was voorheen ~5). Minder voeren en de standaard 10%/week waterwissel gaven geen effect. Dus maar eens teruggegrepen op de vertrouwde wodka-methode eind september.

Binnen 2 weken nitraat < 0,2/niet meetbaar en een sterke kleurverbetering merkbaar bij de Pavona cactus. De wodka-methode houd ik nog even aan om te kijken of andere koralen, lees sps/acro's nog verrassingen in petto hebben.

Tevens hebben we de assistentie van Balling ingeschakeld om de kalkreactor te ondersteunen. Gaat weer helemaal de goede kant op. Zodra de waarden van calcium, KH en vooral magnesium weer op peil zijn wil ik eens gaan kijken of in welke mate de drie sporenoplossingen van Balling ingezet gaan worden.

Yep, 3 vaatjes van 5 liter, 3 flesjes sporenelementen, 2 potten magnesiumchloride, 1 zakje magnesiumsulfaat, 1 zak natrium(bi)carbonaat, 2 zakken calciumchloride en 1 zak NaCl-vrij zoutmengsel.

Met de magnesiumoplossing brengen we nu magnesium op peil. Dit gaat er trouwens wel snel doorheen zeg, hoop er voorlopig genoeg van te hebben, maar het zou me niet verbazen nog een extra portie te moeten bestellen.

Tegelijkertijd wordt ook calcium weer op peil gebracht en aansluitend (komend week-end) nog een shot KH.

Vervolgens wil ik bij iedere wekelijkse waterwissel van 10% de magnesiumconcentratie van het aangemaakte water op peil brengen, deze is bij RC namelijk structureel aan de lage kant (1200 of kleiner).
Voor zover de kalkreactor het niet trekt 1x of 2x per week calcium en KH ietsje corrigeren aanvullen.

Hoi Michel.

Ziet er goed uit zeg, dat starterspaket.
Ik ben ook info aan het zoeken over de Wodka methode, maar deze hebben we nog niet nodig :)
Mocht het ooit wel nodig zijn, mag ik je dan even met wat vragen bekogelen? :o

Hoe gaat het nu met de Goniopora?
Is het bij jou ook zo dat de afschuimer stopt als je hebt gevoerd, net als bij Anton en bij ons?
We gebruiken het voer nog steeds in kleine porties 2x per week, ben benieuwd naar jou ervaring ermee.

Groetjes, Nathalie.

Met de gonio gaat het ronduit slecht:( . Poliepen steken amper uit het skelet ...

Om de dag krijgt de gonio een fles over zich heen. Hierin giet ik dan een mengsel van: 1 druppel vitaminegel, 1 druppel KZ Pohl's Coralfood, 0,1 ml amino voor LPS, 1 druppel fyto en een klein stukje van die polymerenvoeding). Laat dit zo ongeveer klein uurtje staan.

Houd dit nu al dik 3 weken vol, maar de gonio reageert vooralsnog niet positief, denk dat die in tweestrijd is tussen definitief het loodje leggen ... of toch nog even niet ...

Platvallen van de afschuimer heb ik nog niet gemerkt, want ik gebruik de polymerenvoeding uitsluitend op bovenbeschreven wijze voor de gonio. De belasting van het aquarium (en de afschuimer) is derhalve te verwaarlozen.

Mocht je ooit meer willen weten over wodka, je weet ons te vinden;)

Back
Bovenaan