En de vissen dan? Ik zie Vlinders en Keizers! Zijn die helemaal onschuldig nog?
Tot nog toe mogen de koralen zich gelukkig prijzen.
De keizers 'nippen' wel eens aan de sps. Maar dat is meer nieuwsgierigheid.
De C. bicolor blijkt vooralsnog een 'lieverdje' en maakt gelukkig zijn reputatie nog niet waar

. Het koppel C acanthops en de C. bispinosa 'nippen'' (als dat het goede woord is) ook wel eens naar een vuiltje of dingetjes dat hun interesse trekt. De P. multifiasciata is misschien nog wel de braafste van het stel, voornamelijk op/onder het rif gericht aan het 'grazen'.(Voor zo'n schuwe vis laat hij zich trouwens bijzonder goed zien.)
En ja, de pincetvissen (koraalvlinders) speuren minutieus alles af

. Iedere hap gaat heel gericht... naast de poliepen, nooit ertegen of erin.
De Forcipiger kijkt zelfs niet eens om naar de zee-egels (ze schijnen de zuigvoetjes wel eens te willen pakken).
Ik voer in de regel dan ook 'best stevig'. Immers een volle buik leidt tot een tevreden (verzadigd) individu.
Het grootste nadeel van twee pincetvissen is dat ze niet mee-eten van de nori, vlokvloer en pellets.
Alleen diepvries-vlezig-voer eten gaat erin.
En daar lust iedereen wel pap van. Ik probeer wel eens een paar dagen te vasten om de dokters wat meer alg-gericht het rif te laten afgrazen. Maar dat houden de pincetjes natuurlijk niet lang vol.
Ik ben me er van bewust dat deze of gene vis zomaar kan omslaan en dat er dan keuzes gemaakt zullen moeten worden. Om het even koraal of vis zal de toekomst leren.