Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

14/01/2019 denk ik..?

En nu een mooie nieuwe bak ?

Nee hoor, die foto van posting 518 is echt van 14 januari 2018.
Zoals de activiteit in mijn dagboek laat zien ben ik al langere tijd weinig actief op het forum.
Druk (gehad) met Ons zeeaquarium, werk, prive, verhuizing.
Inmiddels is Oz ter ziele, en werk/prive gestabileerd en de verhuizing (met alles wat daarbij komt kijken) afgerond.
Beetje bij beetje krijgt ik weer zin in forum-actief te zijn.
Nu nog mijn dagboek bijwerken over de afgelopen 12 maanden.
Want ja, natuurlijk ben ik niet gestopt;).
De verhuizing ging niet als gepland, maar wel gesmeerd en goed.
Helaas kwam Murphy op bezoek, dus ik ben nog lang niet waar ik had willen zijn na 1 jaar.

Hoe is het hier mee :)?

• Like
Reactions: Hop
In januari 2018 zijn we verhuisd.
Nieuw (tweedehands) huis (2006) en een nieuwe (tweedehands) bak.

Hoewel ik de beste intenties heb mijn dagboek te updaten kom ik er niet aan toe.
Als goedmakertje dan maar 2 video’s met de stand van zaken op 7 mei 2020. Dik 2 jaar onderweg met Mefisto’s Rif 2.0

Een algemene indruk, en een meer gedetailleerde.
Geluid uit, want dat zijn slechts achtergrondgeluiden in huize Dieleman.
38E90B3E-0550-4F07-B8CB-58DA7D56EBBE.jpegC2D2FA36-C321-4131-8B0B-90C4D41F112A.jpegA82A3E88-639F-47BC-BEDB-74DDA62AD093.jpeg

Laatst bewerkt:
Specs (voor de telefoon lezer die geen onderschrift zien):
Bak:
160-70-60(wh) (AquaDiamond)
Sump: 140-55-40
Opvoer: Royal Exclusiv RD3 Speedy 75 Watt (draait op circa 50 Watt)
Mechanisch filter: Theiling Rollermat (100% filtratie retourwater)
Afschuimer: Royal Exclusiv Double Cone 200 met RD3 Speedy 50 Watt (draait op 35 Watt)
UV: HW Wiegandt 15 Watt
Licht: 3x Philips Coral Care versie 1.2 (of hoe je het wilt noemen)
Stroming: 2x Tunze Stream 6255
ATO: Tunze Osmolator
Ozon: Sander Ozonisator 25 Watt (laagste stand waarbij het blauw licht net aan is)
Verwarming/Koeling: AquaLight TC-320 (setpoint 25 graden) met AquaMedic Titanium Heater 300 Watt en ventilator koeling (woonkamer heeft airco).
Auto dosering: Grotech III NG (Calcium, KH (bicarbonaat), KH (carbonaat), kaliumjodide, strontiumchloride)
Handmatig: Korallenzucht (SpongePower, Amino SPS, Coral Vitalizer) Salifert Coralfood

Visbestand:
1x Zebrasoma flavences (<2018)
1x Zebrasoma xanthurum (ex particulier)(<2018)
3x Sphaeramia nematoptera (ex particulier)(<2018 )(10 jaar geleden begonnen met 7 stuks, ze bereiken stuk voorstuk hun levenseinde)
1x Amphiprion percula (ex particulier)(<2018)
1x Centropyge bispinosus blue belly (<2018)
1x Salarias fasciatus (ex ?, augustus 2019)
1x Amphiprion percula (ex, september 2019)
RIP: 1x Centropyge bispinosus orange-belly (ex ?, (september 2018 - ?)
RIP: Chelmon rostratus (ex ?, oktober-oktober 2019)
1x Zebrasoma flavences (ex ?, april 2019)
1x Centropyge bicolor (ex David DJ, juni 2019)
1x Paracentropyge multifasciatus (ex David DJ, juni 2019)
2x Centropyge acanthops (ex Don Pedro, januari 2020)
1x Chelmon rostratus (ex Don Pedro, januari 2020)
1x Forcipiger sp. (ex SanderSch, maart 2020) (ik 'gok' een F. wanaï, maar ben er nog niet helemaal zeker van).

Koralen:
Van alles en nog wat.

Overig gespuis:
3 Zee-egels, paar zeekomkommers, poetsgarnaal, heremietkreeft, paar slakjes (te weinig).

Grootste uitdaging:
Nog steeds last van een turfalg-achtige begroeiing. Laat zich wel relatief makkelijk verwijder in dikke plukken(watachtige proppen), maar blijft terugkomen. Coral Flux RX en waterstofperoxide hebben niets uitgericht. Vibrant vind ik nog iets te link gelet op mijn LPS'en.
Eens het een bepaalde lengte heeft verliezen de zee-egels en slakken hun interesse erin. Veel handmatig bijhouden dus.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Michel! Voor wat betreft de algen: heb je al geprobeerd nog agressiever detritus te vermijden? Ik meen me te herinneren dat jij hier toleranter in bent dan ik bijvoorbeeld.

Hé Tanne,
Bedankt voor de tip, daar zou ik nog eens wat extra aandacht aan kunnen besteden.

Detritus tolerant, ja dat ben ik 15 jaar geweest. Geen enkele vorm van mechanische filtratie.
De sump wat een soort modderbak en dat ging perfect.
Sinds de doorstart 2 jaar geleden draai ik 100% over een Theilig Rollermat. Mijn sump is om door een ringetje te halen.
Daar staat tegenover dat de stroming in de bak wellicht nog niet helemaal het-je-van-het is, waardoor (en dat weet ik zeker) daar nog best wat 'vuiligheid' achter blijft.

Ik ga er nog eens voor zitten(y)

Mooie bak Michel!
Op het filmpje zag ik dat een aantal LPS niet helemaal lekker opgeblazen stonden. Kan natuurlijk komen dat er net gevoerd is, of ramen schoongemaakt ofzo..
Maar pas wel op als je probeert detritus nog meer te minimaliseren. Doorschieten naar een erg arme waterkwaliteit kan je LPS net dat verkeerde zetje geven (en sommige algen kunnen juist meer ontwikkelen..)

Ik weet dat je het al weet, maar even de aandacht erop kan geen kwaad ;) (y)

En de vissen dan? Ik zie Vlinders en Keizers! Zijn die helemaal onschuldig nog?;)

Tot nog toe mogen de koralen zich gelukkig prijzen.
De keizers 'nippen' wel eens aan de sps. Maar dat is meer nieuwsgierigheid.
De C. bicolor blijkt vooralsnog een 'lieverdje' en maakt gelukkig zijn reputatie nog niet waar😇. Het koppel C acanthops en de C. bispinosa 'nippen'' (als dat het goede woord is) ook wel eens naar een vuiltje of dingetjes dat hun interesse trekt. De P. multifiasciata is misschien nog wel de braafste van het stel, voornamelijk op/onder het rif gericht aan het 'grazen'.(Voor zo'n schuwe vis laat hij zich trouwens bijzonder goed zien.)

En ja, de pincetvissen (koraalvlinders) speuren minutieus alles af🔬. Iedere hap gaat heel gericht... naast de poliepen, nooit ertegen of erin.
De Forcipiger kijkt zelfs niet eens om naar de zee-egels (ze schijnen de zuigvoetjes wel eens te willen pakken).

Ik voer in de regel dan ook 'best stevig'. Immers een volle buik leidt tot een tevreden (verzadigd) individu.

Het grootste nadeel van twee pincetvissen is dat ze niet mee-eten van de nori, vlokvloer en pellets.
Alleen diepvries-vlezig-voer eten gaat erin.
En daar lust iedereen wel pap van. Ik probeer wel eens een paar dagen te vasten om de dokters wat meer alg-gericht het rif te laten afgrazen. Maar dat houden de pincetjes natuurlijk niet lang vol.

Ik ben me er van bewust dat deze of gene vis zomaar kan omslaan en dat er dan keuzes gemaakt zullen moeten worden. Om het even koraal of vis zal de toekomst leren.

Dank je wel Michel voor zulke uitgebreide antwoord.(y) Zulke info is altijd leuk vind ik, want de karakters van de vissen (zelfs tussen dezelfde soort) kan verschillend zijn.
Ben nieuwsgierig welke keus je in de toekomst gaat maken. Ik gok dat je toch voor de vissen gaat/blijft, tenminste terwijl de kinderen naar de bak kijken:D

Gaat goed daar 👍.

2 flavecens en een xhanthurum, dat steekt mijn ogen uit 😎.
De rostratus is ook wel een topper. Die zou ik ooit ook wel willen, maar acans vind ik ook wel wauw 🙄.
Hopelijk moet je geen keuzes maken en blijft het zoals het nu is 👍.

Mooie bak Michel!
Op het filmpje zag ik dat een aantal LPS niet helemaal lekker opgeblazen stonden. Kan natuurlijk komen dat er net gevoerd is, of ramen schoongemaakt ofzo..
Maar pas wel op als je probeert detritus nog meer te minimaliseren. Doorschieten naar een erg arme waterkwaliteit kan je LPS net dat verkeerde zetje geven (en sommige algen kunnen juist meer ontwikkelen..)

Ik weet dat je het al weet, maar even de aandacht erop kan geen kwaad ;) (y)

Dankzij het vliesfilter staan de nitraat en fosfaat testen met Salifert op '0'.
Het gaat in die zin aardig ULNS.
Ondanks het vliesfilter zit ik toch nog met die verdomde turf-alg-achtige zooi.
Wat bewijst dat er wel degelijk voldoende nitraat/fosfaat beschikbaar komt uit de afbraak van afvalstoffen.

Soms heb ik de indruk dat de bak te arm staat voor Acro's en tegelijkertijd rijk genoeg voor Lobo's, Catalaphylla, Plyrogyra, Acanthastrea en Octocorallia.
Het blijft voor mij dan ook zoeken naar waar de bak staat en op welk randje:ROFLMAO:.

Het grootste nadeel van twee pincetvissen is dat ze niet mee-eten van de nori, vlokvloer en pellets.
Alleen diepvries-vlezig-voer eten gaat erin.
En daar lust iedereen wel pap van. Ik probeer wel eens een paar dagen te vasten om de dokters wat meer alg-gericht het rif te laten afgrazen. Maar dat houden de pincetjes natuurlijk niet lang vol.

misschien is de oplossing om de pincetten zodanig te voeren dat de rest niet mee kan eten. Ik heb dat met die van mij gedaan met een dicht buisje met daarin een aantal gaatjes van 5mm. De Pincet pikt met zn snuit het eten eruit, de rest kan er niet bij. Zo’n buisje kun je op de bodem plakken maar ook met een zuignapje aan t raam vastmaken. In mijn dagboek staat wel een fototje ergens, net als in t dagboek van Nightwish geloof ik. Anders even googlen op chelmon feeder ofzo.

ik herken t trouwens wel dat die pincetten alleen Vers diepvries Voer willen eten, dat doet die van mij ook. Ik heb echter 1 uitzondering ontdekt: masstick. en ook dat kun je eventueel weer in een speciale feeder aanbieden zodat de pincet zn buik rond kan eten zonder dat de rest eraan kan komen.
bij mij is dat niet erg nodig, de meeste vissen die ik heb vinden de masstick heerlijk, maar kunnen niet met die harde klontjes overweg. Ik plak t op de voorruit en dan hangt er binnen twee tellen een hele wolk vissen omheen. Verreweg de meeste wachten totdat de pincet begint te eten (die kan dat met zijn bek wel heel goed) en grijpen dan snel de afbrekende stukjes.

Caulastrea sp.
Pavona decusata
Euphyllia glabrescens
Euphyllia sp.
Seriatopora hysterix roze
Hoi Michel,

Ik was je dagboek aan het doorlezen en zag dat je toorts naast euphyllia soorten hebt staan. Netelen deze elkaar niet?

Laatst bewerkt:
Kleine update.
Centropyge bicolor en Centropyge bispinosus hebben beide een partner😇 (met dank aan Jeroen en Marjan).

Hoi Michel,

Ik was je dagboek aan het doorlezen en zag dat je toorts naast euphyllia soorten hebt staan. Netelen deze elkaar niet?

@nadine,
In mijn vorige bak stonden inderdaad een 'toorts' en een 'druif' naast elkaar. Ooit als enkelvoudige kop op gepaste afstand van elkaar, maar naarmate ze groeiden kwamen ze ook dichter bij elkaar.
Nee, ze mogen elkaar duidelijk niet. Er sneuvelde wel eens een kop van de druif.
Inmiddels weten we dat de voormalige groep 'Euphyllia' is opgedeeld in Euphyllia en Fimbriaphyllia. Ik denk dat daarin ook verklaring ligt voor onderlinge acceptatie en agressie.

@nadine,
In mijn vorige bak stonden inderdaad een 'toorts' en een 'druif' naast elkaar. Ooit als enkelvoudige kop op gepaste afstand van elkaar, maar naarmate ze groeiden kwamen ze ook dichter bij elkaar.
Nee, ze mogen elkaar duidelijk niet. Er sneuvelde wel eens een kop van de druif.
Inmiddels weten we dat de voormalige groep 'Euphyllia' is opgedeeld in Euphyllia en Fimbriaphyllia. Ik denk dat daarin ook verklaring ligt voor onderlinge acceptatie en agressie.
Goed om te weten dank je wel.

Back
Bovenaan